Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 11:52

Opstappen op de fiets

Ik heb hier net een kleine discussie gehad met collega's over hoe je opstapt op de fiets. Nu rij ik al bijna dertig jaar dagelijks met de fiets naar school en werk,in de stad, dus ik vind dat ik wel behoorlijk wat ervaring heb. Twee van mijn collega's zijn echte "zondagsrijders" en rijden enkel eens als het mooi weer is. De derde collega heeft een vouwfiets waarmee ze op de trein gaat en dan naar het werk.
Ik stap op verschillende manieren op de fiets. Ofwel vanuit stilstand, en dan één voet op de hoogste pedaal en zo vertrekken. Ofwel al "steppend" met een voet op de laagste pedaal en je andere been ertussen zwaaien (of hoe zeg je dat) terwijl de fiets dus al aan het "taxiën" is.
Mijn collega's vinden die laatste manier "voor oma's" en "heel gevaarlijk". ????? Ze gingen er maar over door en ik geef eerlijk toe dat ik me aangevallen voelde. Mag ik zelf al niet meer kiezen hoe ik op mijn fiets stap? Bovendien vind ik de "oma-manier" soms zelfs veiliger, omdat je je al lanceert in het verkeer en dus niet stil hoeft te staan, waardoor je anderen kan blokkeren. Vooral in het drukke stadsverkeer kan dit handig zijn.
Ik vind het dus eerder een meerwaarde en een kwestie van techniek.

Wat vinden jullie ervan?
Oh ja, ze zeiden ook nog dat ik tot een uitstervend ras behoor.....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grappig

Ik heb net gereageerd in een ander draadje dat jouw oma-manier van opstappen voor mij de enige manier is om op te stappen op mijn fiets. Die heeft namelijk voorop het stuur een kinderzitje en voor die andere manier ontbreekt eenvoudigweg de ruimte tussen zadel en stuur!

Ik noemde het zelf trouwens opstappen als een dame (niet oma). Volgens mij zijn er echt legio vrouwen met kinderen die noodgedwongen zo opstappen, dus uitstervend ras, nee hoor.

Chris

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 12:09

Chris en aanvulling

Oef, gelukkig al een eerste steun, Chris!
Maar, wat ik nog niet schreef, is dat mijn collega's (allemaal vrouwen overigens) zelf de "oma-techniek" niet beheersen.Ze vroegen zich zelfs luidop af hoe mannen dat toch wel doen, want die moeten nog hun been helemaal naar achteren overzwaaien.
Ik vond het trouwens behoorlijk lomp van hen dat ze me erom moesten uitlachen en dat ze me verweten dat ik gelijk wilde halen. Dat wil ik helemaal niet, maar ze hoeven een ander toch niet uit te lachen omdat die een andere techniek beheerst (ik kan het trouwens op de twee maniere, nah!).
Heel vervelend vind ik het dat ik me hier idd over opwind. Maar misschien is dat een item om in de rubriek "relatieproblemen" te zetten? Tips om hiermee om te gaan zijn ook welkom!
Hilde

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 12:24

Pandia

Dat is dus wat mijn collega's als oubollig enzo noemen, maar ook de manier die ik vaak toepas.
Wel grappig: ik ben eigenlijk rechtshandig, maar stap op dezelfde manier op als jij. Ben blijkbaar linksvoetig (daar hadden ze ook nog nooit over gehoord. Jonge, jonge, soms hé..... grrr, collega's!!)

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 12:28

Correctie pandia

Ik had blijkbaar niet goed gelezen. De manier van Pandia is nog een derde manier die ik ook soms toepas, het hangt allemaal een beetje van de situatie af.
Ik gebruik dit vaak nadat ik een noodstop heb moeten maken.
Bij de "oma-manier" til je je been pas later tussen het frame door, na het steppen.
De "zwiebermethode" kan je verfijnen door eerst op je zadel te gaan zitten en dan pas met je "hoge pedaal" af te zetten.
En toch stap ik langs links op als rechtshandige, dus fiets aan mijn rechterkant. Zo is de hele discussie trouwens begonnen, omdat mensen links of rechts kunnen telefoneren (hoorn aan linker- of rechteroor).

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2009 om 12:42

Oma manier

Ik vind de oma manier gevaarlijk, maar dat is meer door mijn eigen angst om te vallen. Ik krijg altijd visioenen dat de voet die over moet steken achter het frame van de fiets blijft hangen en dan.. klabang! Als een ander er handig in is, lekker doen. Mijn moeder deed het ook altijd zo en is er voor zover ik weet nooit door gevallen.
Ik stap op door te steppen of vanuit stilstand. Mijn man vind steppen typisch iets vrouwelijks en soms irritant als een voorgangster dat doet, omdat ze daardoor minder snel vaart maakt. Ik weet niet of dat zo is, maar het maakt mij niets uit.

Opstappen

Er zijn al diverse vermakelijke draden over geweest. Onder meer deze http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?template=4&actueel=0&usrkey=29715819438370301059&archief=1&thread=144056&zoek=dan%20ben%20ik%20een%20man&forumsel=0&forum=33&post=2308563 spit het onderwerp aardig uit. Daar heet de tegenhanger van de "oma-manier" trouwens de "mannenmanier" en ben ik kennelijk een man. Dat gestep is nooit wat voor mij geweest

Mamvantwee

Mamvantwee

24-09-2009 om 13:01

Hier ook de damesmanier

Ik ken ook meerdere manieren van opstappen op de fiets. Maar mijn voorkeur gaat altijd naar de damesmanier. Overigens ben ik ook rechtshandig en rechtsvoetig, maar step met mijn linkervoet op het linkerpedaal, haal mijn rechterbeen er tussendoor en fiets weg.

Voordeel is dat ik zo veel flexibeler ben in het aanpassen van de snelheid met opstappen. Ik kan ook heel langzaam rechtuit rijden, terwijl ik nog op 1 been op de trapper sta (in een drukke straat bv).

Overigens zie ik er echt niets gevaarlijks aan. Ik stap ook zo op als er een kind achterop zit. Kwestie van ervaring en een goed eventwicht denk ik.

groet, Mamvantwee

Tijgeroog

Tijgeroog

24-09-2009 om 13:08

Damesmanier

Ook meestal de damesmanier, ivm het kinderstoeltje.
Ik wil ook nog wel eens, als het zo uitkomt, als met beide benen over de fiets op de grond staan, en dan wegfietsen, maar dan kom ik steeds in de knoop met het voorstoeltje. (dat er toch al een jaar of 4 op zit...) Om zitten op het zadel met een been op de grond weg te fietsen staat m'n zadel te hoog, als ik he tlager zet heb ik snel last van m'n knieen.

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 13:10

Dank, genista,

voor het oude draadje. Stond destijds bij "off topic". Grappige bijdragen soms.
Ik had het al over verschillende technieken in verschillende omstandigheden, en die komen in het oude draadje ook aan bod. Als je moet stoppen voor een rood licht, is de damesmanier idd niet zo handig en snel weg. Maar dat kan wel handig zijn, als je je snel wil invoegen in het verkeer, als je vb vanop je oprit wil vertrekken en hup, meteen mee.

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 13:13

Mamvantwee

Je verwoordt het helemaal zoals ik het ervaar! Je voorbeeld over de drukke straat is precies wat ik bedoel.

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 13:15

Oppepper (o.t.)

Dank aan Pandia voor de oppepper. Idd liever een vrolijke oma-opstapper, maar collega's die alles en iedereen dat anders is belachelijk vinden, is ook niet alles. Ach ja (maar dat zeg ik niet steeds even makkelijk!)

Nog weer anders

Ik ben blijkbaar 'tweebenig', ik stap op waar mijn trapper hoog staat (links of rechts, hoewel mijn voorkeur uitgaat naar linkerkant). Ik stap op de hoge pedaal met links en terwijl ik erop stap geef ik de fiets een zwieper mee en trap meteen het pedaal naar onderen, wip op het zadel (ja op die 'damesmanier' dus)en omdat ik half rond ben met links beland mijn rechtervoet ook in 1 moeite door op het rechterpedaal alwaar ik weer verder kan trappen.
En dit alles zonder te steppen....knap hé?
Uit stilstand meteen op flinke vaart...zonder te wiebelen door het steppen.
groeten albana

Brianna F

Brianna F

24-09-2009 om 13:29

Even uitgeprobeerd

Ik stap op met linkervoet, fietsrechts van me. Linkertrapper staat halverwege naar voren, zodat als ik mijn voet erop zet, ik al meteen vaart maak. Dan de rechtervoet tussen zadel en stuur door naar rechts en zo fiets ik weg. Dus ook de step manier, maar zonder steppen omdat mijn trapper halverwege staat.
Volgens mij is dat de manier van Albana?

Over dat links en rechtsvoetige....

Volgens mij staat bijna iedereen links van zijn fiets omdat de kant is waar de standaard zit. Als je rechts van je fiets wilt staan moet je (na de standaard te hebben dichtgeplakpt) eerst omlopen...

Overigens doe ik het ook op de 'bejaardenmanier' meestal, zal ook wel komen omdat ik jaren met zitjes heb gefietst. ik kan het trouwens ook prima op de mannenmanier, dus steppen, en dan je been over het zadel slingeren (ligt wel aan de kleren trouwens, met een strak rokje wordt dat een probleem...hahaha!)

Ik kan het trouwens ook prima op de aan- elke-kant-een-been manier. Zowel steppend, als door de 'hoge' trapper een zwiep te geven. Ben het op dit moment aan dichter aan't leren..die heeft net een nieuwe fiets, die aan de grote kant is, dus eerst op het zadel gaan zitten en dan beginnen te trappen lukt niet. Zij gaat voor de 'zwiep' voorlopig.

Overigens vind ik (voor wat het waard is) de 'oma' manier een stuk eleganter ogen dan de wat sukkelige 'aan elke kant een been' methode'

Ingrid (waar je het al niet over kunt hebben)

Mijn manier

Ik vind het moeilijk om me uit jullie omschrijvingen een beeld te vormen, dus misschien is mijn manier al 3 keer voorbij gekomen en snap ik het gewoon niet Volgens mijn moeder stap ik trouwens verkeerd op, dat was tenminste wat ze me vertelde toen ik het als kind een keer demonstreerde.
Ik sta links van de fiets, met mijn rechtervoet op de linkertrapper, ik step een paar keer en hups dan op mijn zadel, daarbij mijn rechtervoet verplaatsend van de linker naar de rechtertrapper.

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 13:47

Oei, nerina,

als ik jouw manier lees, zie ik mezelf wel vallen. Dat lijkt mij nu wel gevaarlijk, maar anderzijds, als het voor jou goed lukt, waarom dan niet?

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 13:50

Ingridt en links/rechts

Ja, daar zeg je zoiets: de standaard zit links. Daaraan had ik nog niet gedacht. En toch zie ik wel vaker mensen rechts opstappen, maar misschien stappen die wel links af? Of misschien vinden ze het niet erg om om te lopen?

Trouwens,de mannenmanier die jij beschrijft, is identiek aan de omamanier, met als enige verschil dat het been langs achteren gezwaaid wordt.

Boeiend draadje vind ik dit!
Hilde

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 14:03

Pandia, verplicht?

Wat bedoel je met "ik stap verplicht links af"?

Hilde

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 14:13

Links/rechts (o.t.)

OK, Pandia, nu begrijp ik het. Ik dacht al dat er bij jullie een bijzondere verkeerswet was of zoiets

Wat dat links/rechtshandigen betreft: ik heb ook een linkshandige zoon die een hoop dingen rechts doet (vb eten met vork in linkerhand en mes in rechterhand, net zoals wij). Maar dit moet misschien een nieuw draadje worden.....

Hilde

Mathilde

Mathilde

24-09-2009 om 16:47

Omstandigheden

Ik stap op en af naar de omstandigheden. Op een mannenfiets op de mannenmanier, met twee kids in zitjes op de steppende oma-manier (of omdat ik een strak rokje aan heb), in 1 keer met hoog pedaal en de laatste tijd weer met een been aan elke kant omdat ik geen voorzitje heb, maar het allerliefste blijf ik gewoon zitten en steun met mijn vrije rechtervoet op de stoeprand (ik kan niet bij de grond). Mijn vader mopperde vroeger trouwens altijd op dat steppen, dat vond hij truttig .
Ik vind het altijd wel grappig om te merken dat 'mijn' manier afwijkt van het gebruikelijke, dus ik zou niet zo boos zijn op mijn collega's .
Mathilde

Julia64

Julia64

24-09-2009 om 21:16

Hier ook rechts van fiets

IngridT zegt: "Volgens mij staat bijna iedereen links van zijn fiets omdat de kant is waar de standaard zit. Als je rechts van je fiets wilt staan moet je (na de standaard te hebben dichtgeplakpt) eerst omlopen..."

Dat is inderdaad heel lastig, maar ik "kan" het echt niet anders dan rechts, het voegt anders gewoon niet (zoals ik in het "riem" draadje ook al aangaf). En net als kastanjet moet ik dus over mijn fiets heenbuigen om de standaard met de hand te bedienen. Het is zelfs zo erg dat ik mijn fiets niet eens tegen een muur, hekje oid aanzet als die zich rechts van me bevindt, want dan moet ik vanaf links mijn fiets op slot zetten enzo, lastig dus (als je begrijpt wat ik bedoel, lastig uitleggen zonder plaatje).
Wat "zegt" dit trouwens over evt. rechts- of linkshandigheid - ik schrijf overigens rechts? (Ik heb nog niet alle reacties gelezen dus misschien is het al aan de orde geweest).

groet
Julia

Blunder

Ik vertrok een keer met fiets vanaf het treinstation, waar natuurlijk altijd een hoop volk op de been is. Ik zette mijn linkervoet op mijn linkerpedaal en begon met rechts te steppen om vaart te maken. Zwik in toch ineens door mijn linkervoet en kieper ik gelijk ondersteboven op de weg met mijn fiets bovenop me! En iedereen natuurlijk kijken: Wat doet die nou?!
Ha, ha, gelukkig geen echte verwondingen: alleen deuk in ego.

Tango

Tango

24-09-2009 om 22:19

Op en afstappen(errug lang)

Doe ik ook met de fiets aan de rechterkant, ik ben overigens linkshandig, maar volgens mij heeft dat er niets mee te maken dus. Meestal step ik ook eerst en zwaai dan het rechterbeen ertussendoor. Ook met voor of achterzitje met kind erin. Ik heb overigens een moeder-fiets dus dit heeft niet met geen ruimte tussen zadel en zitje te maken. Als ik bij een stoplicht o.i.d. wegrijd doe ik dat met de fiets tussen de benen, ik maak dan vaart door mijn voet op de meest hoogstaande trapper te zetten, maakt niet uit of dat links of rechts is. Ik zit daarbij niet op het zadel, ik ben best klein dus kan ik dan niet met de voeten bij de grond. Wat ik dus echt helemaal niet durf is bij stoppen bij een stoplicht een paaltje vast te houden en zo op het zadel te blijven zitten en daarna weer weg te rijden...
De mannenmanier van opstappen(been over zadel) vind ik overigens erg gevaarlijk als je een kind achterop hebt zitten. Om die reden vertrouw ik Tangoman liever geen zitje achterop toe met kind erin.
Ik zou ook nog een draadje kunnen starten over het aparte op en afstappen van Tangodochter, maar schrijf het even hier: opstappen doet ze zittend op het zadel en dan met een voet vaart maken en de andere op de trapper. Een ander manier van opstappen kan ze niet, haar zadel staat dus altijd net iets te laag en mag van ons niet hoger omdat wij dat dus gevaarlijk vinden, hoe graag ze het ook wil. Afstappen doet ze echt levensgevaarlijk, ze springt het liefst in volle vaart links naast haar fiets. Een andere manier krijgen we haar maar niet aangeleerd....

Komisch

Ik vindt het erg komisch dat er blijkbaar zoveel verschil is in zoiets simpels als op en af de fiets stappen. Dat is iets om in af te studeren, kan je een leuk onderzoekje aan wagen....en dan meteen graag conclusies waaróm mensen zo op en af stappen. Erg prettig brianna dat jij net zoals ik opstapt. Dát is de beste manier niet? Zou het niet ook te maken hebben met de plek waar je meestal vertrekt enzo waar je voorkeur voor uit gaat? Wij wonen op een woonerf en het eerste stuk vanaf onze carport is autovrij....daarom kán ik ook meteen vaart maken als ik thuis vertrek...ik 'hoef' niet echt uit te kijken, alleen naar eventuele kinderen die verdwaald zijn op 'onze grond' (maar ach, dat komt amper voor, die spelen liever verderop gezamelijk of ze zouden verstoppertje aan het spelen moeten zijn) en de buren die recht dan overpad hebben (maar goed zichtbaar). Pas als ik de eerste meters al gefietst heb moet ik wel opletten, maar dan kan ik al met gemak weer remmen. Ik kán me zo voorstellen dat als je bochten moet maken of stoepen af moet je voor steppend gaat. Want meteen zitten en meteen de stoep af boemsen lijkt me niet lekker samen te gaan, net zo als korte bochten en meteen vaart hebben niet samen gaat...(dat wordt stuur dubbel..). Als ik tussendoor stop (op kruispunt b.v.) gaat mijn voorkeur ook uit naar een stoep waar ik 1 voet op kan zetten en dan vetrek ik net zo als thuis, met 1 pedaal omhoog en happerdepap meteen vaart.Ik heb ook een bijzondere manier van afstappen als ik thuis kom. Ik rijd half tegen de muur, schouder tegen de muur en spring er aan 1 kant af. Meteen fiets geparkeerd (het is wel ónze muur hoor). Doet oudste trouwens ook. Heel handig, door de boems van het stuur hoor je haar feiloos thuis komen, zelfs als het al laat is en je in bed ligt. Jongste en manlief weer niet...maar dat kan ook niet, de muur is al bezet door oudste en mij...
groeten albana

Starry Night

Starry Night

25-09-2009 om 12:51

Volgens mij, hilde...

... heb jij eerder een collega-probleem dan een fiets-opstap-probleem

Bastet

Bastet

25-09-2009 om 13:04

Haha precies

De collega's zijn het probleem,niet je manier van opstappen!!
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2009 om 11:19

Links

Ik kan alleen maar links op- en afstappen. Ook hier weer krijg ik het gevoel dat ik uit evenwicht zal raken als ik het rechts zou doen. Ik loop ook met mijn fiets aan de rechterkant, het voelt volslagen onnatuurlijk als de fiets links van mij is.

Hilde

Hilde

28-09-2009 om 11:55

Uitstervend ras en collega's....

Haha, mijn dochter (18) past ook de "damesmanier" toe, maar evengoed start ze vanuit stilstand met de twee voeten aan een andere kant van de fiets, afhankelijk van de situatie.
Ook jonge mensen doen het dus op die manier!!
Maar ik ga er niet weer over beginnen bij mijn collega's, want idd, die vormen vaak het probleem.
Ach, ze kunnen het ook niet helpen, zal ik dan maar denken. Poeh!!
Bedankt om hier mijn gal eens te mogen spuwen!

Hilde

Mathilde

Mathilde

29-09-2009 om 12:49

Mannenmanier

De mannenmanier is inderdaad niet aan te raden met een stoeltje achterop. Ik zie mijn lief nog in slow motion zijwaarts in de rozenstruiken voor ons huis donderen omdat hij dat even was vergeten. Gelukkig bleef de fiets steken in de buxus heg, zodat kind geen schrammetje opliep. Man kon er naderhand ook wel om lachen .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.