Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

jes

jes

08-04-2010 om 12:45

Opruimen

wie o wie heeft er toptips om alles goed op te ruimen, zodat het ruimtelijker wordt en overzichtelijker


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

08-04-2010 om 13:03

Toptip?

Ik weet natuurlijk niet of mijn toptips voor jou ook toptips zijn.. , maar laten we het proberen.
Ik heb laatst allemaal mandjes gekocht waar de los rondslingerende rotzooi in kan liggen. Bijvoorbeeld afstandbedieningen. Dat staat al een stuk netter. Verder heb ik de speelhoek van de kinderen verplaatst. Die is nu áchter een groot meubelstuk in plaats van ervoor. Dat scheelt zóveel, nu zit ik niet meer de hele dag tegen al dat speelgoed aan te kijken.
Voor de rest: smijt weg, smijt weg, smijt weg wat je niet meer gebruikt. Of stop het in een verhuisdoos en dan op zolder.

Wat wil je opruimen jes?

Wat wil je precies opruimen Jes? Kun je iets specifieker zijn? Gaat het om speelgoed, rommeltjes, administratie, schuurtje?

Emmalynn

Oef

Voor een opgeruimd huis is het goed te beseffen dat er idealiter *voor alles een vaste plaats is*.

Wat hier goed helpt tegen oprukkende zooi, is eens in de zoveel tijd alle rommel die zich in een ruimte heeft ogehoopt op bed gooien (kleren) of op de grond zetten en dan gaan sorteren: wat je wil houden in dozen doen of een andere logischere plek geven en de rest hup in de afvalcontainer ermee.

Verder, zorg voor opbergruimte: lades, kastjes, mandjes, kratten voor speelgoed etc. en stop daar dan ook alles echt in en laat het niet alsnog rondslingeren

Chris (sloddervos extraordinaire)

jes

jes

08-04-2010 om 13:26

Alles

emmalyn: ik wil administratie opruimen. ligt heeeeelll veel. en afgelopen jaar is ramp geweest wat dat betreft qua opruimen van oa administratie. ik ben net bij action geweest en heb verschillende kleuren mappen gekocht. zodat elke kleur voor bepaald soort administratie staat.

en wegdoen van dingen. ik heb na scheiding al heeeeellll veel weggedaan. ik vind het zo zonde om goede spullen weg te doen. daarnaast heb ik een enorme ophoping van boeken! pfff.

dank trouwens voor jullie snelle reacties al!

Katrien

Katrien

08-04-2010 om 13:28

Toevallig

Toevallig zijn wij de laatste weken bezig met een zeer grondige opruimactie in huis.

En de enige echte tip is; doe zoveel mogelijk weg. Hetzij weggooien, hetzij naar de kringloopwinkel, verkopen, ... Maar weg. Uit het huis. Wij hebben al ongelooflijk veel weggedaan. Ik denk dat we ongeveer 75% van de spullen die we hadden, uit huis hebben gedaan. Er blijft echt wel weinig over, maar wat er over blijft, is ook wat we echt nodig hebben en in huis willen.

Katrien

Naar de kringloop

"ik vind het zo zonde om goede spullen weg te doen"

Ik ook. Daarvoor is gelukkig de kringloopwinkel geschapen. En als je die niet in de buurt hebt: je hebt nog een dikke drie weken tot Koninginnedag.

Sterkte ermee

Temet

Terpi

Terpi

08-04-2010 om 16:08

Nog een tip

Als ik me niet vergis zag ik in een ander draadje dat je je hele huis wil aanpakken. De enige tip die ik daarvoor heb is dat je echt ruimte voor ruimte aan het werk gaat. Wanneer je overal een beetje doet zie je pas na een tijd resultaat en tegelijk werkt het frustrerend. Je loopt van hot naar her en weet niet wat je eens als eerste zal doen dan, zo is in elk geval mijn ervaring. Werk een ruimte af en ga ook pas echt ergens anders beginnen als die vorige ruimte naar je tevredenheid is aangepakt. Gebruik bakjes en mandjes om zaken in te sorteren/wegbergen. Succes! Het zal heerlijk zijn als je het overzicht weer hebt en de rust weerkeert

ik ben het helemaal eens met vorige schrijfsters. Pak kamer voor kamer aan en dan ook nog eens taak voor taak. Eerst de administratie en dan pas de rest van de kamer, niet alles tegelijk.

de tip die ik je mee wil geven: probeer het daarna bij te houden. ik merk dat als ik het even niet bij hou (1 week al!) dan wordt het zo snel erger. ik heb even een paar dagen geen tijd gehad voor alles op z'n vaste plek te leggen en als ik nu door het huis loop zie ik overal al weer 'zooi'.
kortom: alles een vaste plek proberen te geven, dat wat niet nodig is weg blijven doen, en administratie en gebruikte spullen bij blijven houden.

Gruffalo

jes

jes

08-04-2010 om 18:33

Tips

dank voor jullie reacties! echt top dit forum. altijd een luisterend oor en helpende hand.
ik ga nu beginnen met mijn administratie. voor nog andere tips en dergelijke houd ik mij aanbevolen.

MRI

MRI

08-04-2010 om 23:00

Twee boeken en..

- "houden van je spullen"
- 'einde aan de warboel'

Misschien is het al gezegd maar dit zijn heerlijke boeken om je huis op te ruimen. En verder: meld je aan bij: [email protected]. Krijg je elke dag een klein huishoudopdrachtje per mail (gratis) waardoor je zonder er over na te hoeven denken, binnen korte tijd je huis opschoont.

MR

ayla

ayla

09-04-2010 om 08:32

Mijn man

is pas erg. Weten jullie dat we 4 tv's in huis hebben
1 kleintje, die nof van manlief is geweest toen hij nog thuis woonde (staat op zolder), 1 iets grotere die van mij was toen ik nog thuis woonde (staat nu in de garage).
1 grote die staat op onze slaapkamer en 1 flatscreen in de woonkamer. En ik krijg hem gewoon niet zover 1 of 2 ervan weg te doen. want wat als je ooit nog eens.......

wij zijn niet goed in opruimen

jes

jes

09-04-2010 om 12:52

Ayla

herkenning mbt je weet maar nooit!!
zo heb ik bv nog veel dingen liggen onder hetzelfde mom! maar ik ga nu echt veeeeeeeeellllllll weg doen. ik zal ook wel moeten, want ben overzicht kwijt. ik heb bv drie kasten zinloos staan in de schuur. die ga ik ook wegdoen. kijken of ik er nog een paar centen voor kan krijgen. maar tegenwoordig gaat dat volgens mij niet zo hard.

jes

jes

09-04-2010 om 13:57

Iemand

nog belang bij kasten?? haha.
ik vind het toptips allemaal. en mbt administratie moet ik ook maar eens strakker worden.
bankafschriften met daarachter nota's moest ik ook altijd al doen toen ik een zaak had.
ik ga maar eens foto's maken voor spullen op internet te zetten!

Ayla, 4 tv's???? -> gratis op te halen!

Ayla, je kunt best wat tv's gratis op laten halen via marktplaats. Mocht je er ooit weer een nodig hebben dan kun je er vast weer één gratis op halen via mp. Maar waarschijnlijk gaat dat laatste niet gebeuren En heb je wel weer wat meer ruimte.

Lang leve marktplaats. Hier een lekker ruim huis door verkoop en als ik iets nodig heb (gebeurt weinig omdat ik m'n huis ruim wil houden) kijk ik ook even op marktplaats.

Guinevere

Guinevere

09-04-2010 om 21:54

Ayla

Ayla, dat zijn dan toch oude bakbeesten? Tegen de tijd dat je die ooit, heel misschien, een keer nodig hebt zijn ze vermoedelijk niet meer werkend. En je hebt al een nieuwe, platte tv (kleintje) met ingebouwde DVD speler voor 200,-. Ook zónde van de ruimte, zulke grote oude dingen bewaren die je waarschijnlijk nooit meer gebruikt. Kunnen ze trouwens geen ongelukje krijgen? Dan mogen ze wellicht wel weg?

Tip

Koop het boekje: "Weg met die troep!"van Donna Smallin.
700 tips en ideeen voor een opgeruimd huis. Heel inspirerend.Vol met handige tips. Bij mij helpt het en ik kan je zeggen: ik ben een hardnekkig geval..

Damajo

memmie

memmie

12-04-2010 om 19:54

Opzoek naar het ideale opberg systeem

Aan de ene kant ben ik een sloddervos puur sang en aan de andere kant hou ik van alles netjes op zijn plaats....lekker tegen strijdig.

Nu begin ik elke keer met goeie bedoelingen en ga naar de action en haal een aantal bakken en begin te sorteren. kom er dan al snel achter dat ik te weinig of te kleine bakken hb gekocht ...inmiddels dus een verzameling van weet ik hoeveel verschillende soorten bakken waar het allemaal net niet in past en door de vele verschillende soorten oogt het nog rommelig.

Nu ben ik dus opzoek naar het ideale opberg systeem...
Ik heb 2 peuters met mega veel te veel speelgoed...elke keer als ik denk ik ga alles uitzoeken en minstus de helft gaat weg, weet ik aan het eind niet zo goed wat ik weg moet doen omdat eigelijk overal toch nog erg leuk mee wordt gespeeld. dus eindigen een paar kapotte dingetjes in de afval bak en de rest nou je snapt het het schiet niet op.

Ook de kleding kast is me een doorn in het oog....2 meiden die 1,5 jaar verschillen en alle kleren in 1 kast. Nu gaat het nog maar nog even en het zomerspul komt er bij en met de zomers van nederland kun je van de winterkleding weinig opruimen. vesten spijkerbroeken shirtjes met lange mouwen ook in de zomer heb je die nog
nodig.

Nu moet ik er bij vertellen dat ik opzich groot genoeg woon maar omdat de boven verdieping nog onder verbouwing is de beide meiden samen inde voormalig en toekomstige woonkamer slapen. door dat de boven verdieping niet klaar in kunnen de gangen ook nog niet aan gepakt worden en daar zou ik erg veel kast ruimte kunnen creeren....
Onze leefkeuken die voor de kinderen er waren echt mega groot leek (we hadden de woonkamer niet eens in gebruik voelt door het groeien van de kinderen en hun spullen steeds kleiner.

wie o wie wat zijn ideale opbergens voor speelgoed en kleding.

freline

freline

12-04-2010 om 22:35

Volgorde van werken

hoi Memmie,
je hebt zelf al ondervonden dat het kopen van bakken je probleem niet oplost. Je moet eerst goed weten wat je hebt, wat je waar wil opbergen voordat je de bijbehorende kasten/bakken/manden etc aanschaft.
Ik heb veel baat gehad bij boek: 'organiseren van binnen naar buiten' van Julie Morgenstern. Het geeft je een goed stappenplan wat je kunt toepassen op alle ruimtes, op alle soorten spullen. Haal het eens bij de bib en kijk of het wat voor je is.
verder vind ik 'houden van je spullen' van Inge van der Ploeg ook een aardige, het is wat meer filosofisch, het laat je nadenken over je spullen.
freline

Petra Kappers

Petra Kappers

13-04-2010 om 08:11

Memmie

Misschien is het een idee om te zorgen dat er minder spullen je huis inkomen. Speelgoed kun je in grote (verhuis)dozen wegzetten (op zolder/in schuur) en zo nu en dan een doos wisselen. Knutselspulen sorteren en als er wat op is de voorraad aanvullen vanuit je oude voorraad die even op zolder/boven in de kast heeft gestaan.
Mijn kinderen hebben op het moment drie broeken, vijf shirts, twee capuchonvestjes en twee pyjama's( het zijn jongens). Klaar. Heel overzichtelijk!

Katrien

Katrien

13-04-2010 om 08:47

Beste opbergers...

De beste opbergers zijn de Kringloopwinkel, het containermarkt en Marktplaats. Maw, gewoon veel spullen wegdoen. Hoef je ze ook niet meer op te bergen.

Ik maakte voordien dezelfde fout als jij doet. Veel bakken kopen en alles maar in bakken doen. Met een onoverzichtelijke stapel bakken als resultaat. Nu, op dit moment komen die bakken nog van pas omdat daar alles in zit wat we naar de Kringloopwinkel gaan brengen, enz. Maar in huis is er bijna geen enkele opbergbak meer te vinden. Alles zit gewoon in een kast.

Enkel voor speelgoed hebben we nog een paar bakken. Zo zit de lego en de playmobil in bakken. Da's natuurlijk logisch. Die bakken staat in de garage. Als Dochter er mee wil spelen, kan ze de bakken in de garage gaan halen.

Schrijf ook op voorhand op wat je waar wil bewaren. Zo heb ik voor de keuken een heel schema opgeschreven van wat in welk kastje en zelfs op welke plank moest komen. Hetzelfde ga ik nu doen voor onze berging.

Eigenlijk heb je gewoon veel minder nodig dan je denkt. Ik heb het al eens geschreven, maar wij hebben zeker 75% van de spullen die in huis lagen, uit huis gedaan. En nog hebben we méér dan genoeg.

Katrien

memmie

memmie

13-04-2010 om 09:44

Wanneer kan iets weg?

Ze hebben echt teveel maar weet niet zogoed wat er weg kan.Wanneer is het tijd voor speelgoed omte gaan? zal toch ergens beginnen want de jongste wordt volgende maand 2 dus betekend nieuwe aanvoer.

Ga een poging doen om de familie en vrienden warm te laten lopen voor een gezamelijk kado iets van een aquaplay ofzo dat scheeld heel veel kleine prullaria.

Pooh petra Dat je met meiden meer kleding hebt dan met jongens wist ik maar jij kunt wel met heel weing toe.Daar zou ik niet tegen kunnen wassen geloof ik. Die van mij hebben veel dat weet ik en er ligt ook veel van de tussen maten in de kast ...dochter 1 past het niet meer dochter 2 bijna, niet overzichtelijk maar ben bang als ik het opruim dat ik het pas weer terug tover als dochter 2 het ookal niet meer past.Dat is misschien toch een idee omdat gewoon weg te doen en als dochter 2 wel aan een maat groter toe is gewoon wat nieuws te halen.

Ik zou heel graag willen dat de verbouwingen wat opschoot dan kon ik het een en ander heel anders indelen.Dan zou kinderkamer weer woonkamer zijn. dan kan waar nu de bank en tv staan in de keuken een speelhoek worden. en dan kan ik in de lange gang een grote kast maken voor alle spelletjes, puzzels en knutselspullen, enz

Dus dat wordt geduld hebben of mijn man opgeven voor mijn man is klusser

ishtar

ishtar

13-04-2010 om 10:13

Met meiden meer kleding?

dat zou je niet zeggen als je de kledingkast van jongste (bijna 6, jongen) ziet
3 broeken en 5 shirtjes zouden hier in 2 dagen erdoor (kunnen) zijn,
Memmie, ik heb 3 jongens en schuif ook nog wel eens wat door. Daar heb ik een grote doos voor, ik schrijf de maten op de buitenkant van de doos (het komt steeds dichter bij elkaar) en kijk daar eerst in voor ik wat nieuws voor jongste haal (de 2 oudsten hebben nu bijna dezelfde maat)

memmie

memmie

13-04-2010 om 13:35

Meer soorten kleding

Ik bedoelde eigelijk dat jongens in de regel hebben
broeken
shirts lange mouw en korte
overhemden
vesten en truien

meisjes hebben die ook maar dan ook nog
jurkjes
rokjes
tuniekjes
leggings

De hoeveelheid (weinigheid) die petra benoemd zou ik binnen een halve dag in de wasmachiene kunnen hebben....dochter is zindelijk maar vergeet dat ook wel eens en als dat 2 keer gebeurd dan is de kast dan leeg.

Ik denk dat ik volgende week de kinderen maar eens bij een tante moet installeren en alles eens goed door moet spitten.
Kleding door geven lijkt mij altijd heel leuk maar puntje bij paaltje komt, blijven er een paar spijkerbroeken een oude jas en de regenlaarsjes over.Puur omdat de meiden erg verschillen en ik ze andere dingen/kleuren leuk vind staan.
Speelgoed ook eens goed schiften en waar ik echt geen afstand van kan doen kan altijd nog op zolder...als niemand het mist kan ik het later altijd nog weg gooien

hele goeie voornemens nu nog uitvoeren (daar gaat het meestal mis)

Petra Kappers

Petra Kappers

14-04-2010 om 07:41

Didi en pelle

Ze mogen van mij wel meer kleren, maar ze dragen die kleren niet. Jongste draagt zelfs maar een setje De rest is echt reserve bij ongelukken. Ik ben met het gedrag van jongste niet blij. Is wel ingewikkeld met wassen. Maar ik heb gemerkt dat de voorrad die ik hierboven beschrijf, erg goed voldoet en lekker overzichtelijk is. Gezien hun gehechtheid aan hun kleding koop ik wel alles nieuw. Ze dragen het voldoende!

Hanne.

Hanne.

14-04-2010 om 08:52

Verbaasd en praktisch

Petra, ik ben oprecht verbaasd over de geringe hoeveelheid kleren van de kinderen en ik vraag me af of je dan ook niet continu halve trommels was aan het draaien bent.

Hoe moet ik dat zien. Kind trekt 's morgens een schone broek aan. Gooit 's avonds bij het eten een beker drinken om. Broek vies. Ga je dan meteen een was draaien. Ook als je verder niets hebt.

Ik zou het toch niet redden om voortdurend 's avonds te moeten wassen en het dan de volgende ochtend schoon (en gestreken) weer in de kast te hebben. Ik draai uit principe geen machine als die niet helemaal vol is, ik ben ook wel eens niet thuis, en binnen 12 uur gewassen en gedroogd krijgen lukt vaak nieteens (hoewel dat vast op te vangen is met een droger)

Petra Kappers

Petra Kappers

14-04-2010 om 22:55

Didi

'Misschien is het een idee om van dat setje gewoon meerdere (dezelfde) exemplaren in huis te hebben? Alleen al om te verschonen? Nou ja, dat had je misschien zelf ook al bedacht '

heb ik vorige zomer gedaan. deze winter lukte dat niet omdat hij zijn lievelingsbroek van vorige winter heeft verkozen. Voor de zomer worden het drie (want optimaal identieke kniebroeken. Ik kijk er al naar uit

Ligt ook aan leeftijd kind (kleren).

Mijn brugklasser draagt alleen nog maar (donkere) spijkerbroeken. En die gaan na een dag of 3 de was in. Omdat ie aardig gegroeid was waren er nog maar 3of 4 die pasten. Maar dat is zat. Ik draai echt iedere 3 dagen wel een donkere was, dus er liggen altijd minstens 2 schone lange broeken in zijn kast. Als ik met hem naar een winkel ga past ie alleen maar broeken die sprekend lijken op wat ie al heeft, dus ik (en hij ook) zie het nut niet zo in van nog een stapel broeken. We wachten wel even tot ie weer 5 cm de hoogte in is geschoten...

Ingrid

memmie

memmie

15-04-2010 om 20:57

Grrrrrrr

Had ik eindelijk goeie opbergers gezien bij mijn schoonzus die kwamen van ikea.
Ik naar de site maar niet te vinden, ik een mailtje gestuurt zijn ze niet meer in het assortiment grrrr

Ik heb van de week wel en begin gemaakt met opruimen...volgende week wil ik het speelgoed gaan uitzoeken. vind nog steeds moeilijk hoe te bepalen wat weg kan....
iemand nog tips ...wanneer kan speelgoed de deur uit?

Speelgoed

wat kapot is of waar veel onderdelen van missen gaat meteen weg.

Kleine rommeldingetjes, losse zooi zoals die dingen van MACdonald, dingetjes die met uitdelen op school/BSO worden meegegeven, etc. gaan na een tijdje ook weg.

Ander speelgoed waar ik denk dat er weinig/niet mee gespeeld wordt zet ik weg. Als er na een maand of 2/3 niet naar gevraagd is gaat ook weg.

Spelletjes, treinbaan, playmobyl, kapla en lego wordt wisselend gebruikt. Ik zet tegenwoordig ook hiervan een gedeelte weg. Bij het begin van een schoolvakantie of lang weekend pak ik weer iets te voorschijn. Dan is het weer nieuw (dus leuk) en mag het weer een tijdje in de kamer staan. Na een week of 2 gaat het ook weer weg (naar zolder dus).

Knuselspullen ruim ik ongeveer eens per 3 maanden op. Alle losse dingen gaan weg, incomplete dingen ook en wat over is wordt weer gestructureerd teruggezet. Eventueel met nieuwe dingen aangevuld.

Onze kinderen hebben op dit moment weinig speelgoed voor handen. In de woonkamer staat nu de kapla. In de gangkast wat spelletjes en de knutselspullen. Op de slaapkamer van dochter (6 jaar) poppen en toebehoren. Onze jongste zoon (ook 6) heeft een schoolbord en poppenkast (met poppen) staan. Onze oudste zoon (7 jaar) een bak met lego. En op de overloop een grote kist met verkleedkleren, smink en andere atributen.
Alle andere dingen staan in bakken op zolder. Mijn ervaring is dat hoe meer er staat hoe minder er gespeeld wordt.
Succes met opruimen!

Vergeten

dat de kinderen nu heel veel buitenspelen. We hebben een dubbele schommel, skelters, springtouwen, ballen etc. allemaal in de tuin. Die ziet er dus wel uit om een keer onder handen genomen te worden...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.