Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

17-03-2010 om 22:55

Opdracht voor cursus

Voor een cursus die ik doe moet ik een activiteitenplan schrijven.
Het onderwerp wat ik heb is slecht eten bij peuters, mijn geval is twee jaar

Ik moet een tweemaandelijkse activiteitenplan schrijven en ik merk dat ik een beetje vastloop in het verzinnen van activiteiten omtrent leren eten.

Ik heb al samen boodschappen doen, samen koken, boekjes lezen over groenten, Piraten eten met hun handen (lekker knoeien) Samen naar de groentenboer, Ruiken met een blinddoek voor, voelen aan het eten, dieren herkennen met dierenpasta.

Kortom een hoop en mijn inspiratie raakt een beetje op. Weten jullie nog wat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

17-03-2010 om 23:31

Werkje maken.

Even zomaar wat in mij opkomt.
Knippen en plakken uit tijdschriften ( eten dus ).
Met de dierenpasta kunnen ze ook nog een werkje maken. ( bijv. beschilderen en een sieraad ervan maken, of een pastaketting ).
Naar een kaasboerderij of veehouderij om naar de koeien te kijken.
M.

Wat dacht je van niets doen?

Die kinderen moet je noooooit in je kaarten laten kijken op die leeftijd. Lijkt mij dat je hooguit dingen moet doen waar ze zijdelings met eten te maken krijgen.. en zeker niet te veel.

Dat hebben ze toch al lang door anders?

Ja sorry hoor, geen direct antwoord. Maar terug naar je vraag: ik zou het zoeken in activiteiten waarbij er sprake is van gedeelde aandacht, geen volle. Dus gewoon dat de leidster iets doet dat met eten te maken heeft en dat de kinderen mee mogen doen als ze willen, maar dat kijken ook genoeg is. Brood bakken bijvoorbeeld.

fryskdumke

fryskdumke

18-03-2010 om 10:41

Idee

Is het een idee om de kinderen mee te laten helpen met koken. Hier kookt onze dochter al mee vanaf 1,5 jaar. In het begin zijn het natuurlijk simpele dingen zoals groente wassen ed. Zo ben je op een positieve manier bezig met eten zonder dat het extra tijd kost.

Hanny61

Hanny61

18-03-2010 om 12:37

Spaghetti knippen

Was hier een groot succes (in navolging van Pipi Langkous). Een kinderschaartje naast het bord, een hap spaghetti nemen en de slierten die uit je mond hangen afknippen. Het wordt een kliederboel, maar er werd wel gegeten.

mijk

mijk

18-03-2010 om 14:15

Dochter haalde

op de creche haar smeerdiploma was een of andere commerciele actie waarbij ze zelf haar boterhammetje leerde smeren. Wat was ze trots... En ze at altijd twee boterhammen want dan mocht ze twee keer smeren.. Ik weet alleen niet meer hoe oud ze toen was.

Resaurantje spelen is ook leuk. netjes tafeldekken en vragen wat de mensen willen eten...

maan.

maan.

18-03-2010 om 18:53

Pizza-spelletje?

Mijn nichtje had eens een spelletje dat was een pizza-spel. Met een dobbelsteen moest je dan decoratie 'gooien' en je pizza vullen met decoratie. Hoe het spel precies heet en hoe het precies ging weet ik niet maar er is heel veel lol mee gemaakt.

Misschien niet direct met eten te maken, maar misschien juist daarom een leuke aanvulling?

Verder natuurlijk spelen in een keukentje; dus ook hier kun je het eten als spelvorm aanbieden.

Gezien de leeftijd van twee jaar zou ik niet teveel hoogdravend educatieve dingen proberen, hou het simpel en dichtbij het kind.

soepstengel

soepstengel

18-03-2010 om 20:04

Memory maken

of domino, gewoon zelf van plaatjes/foto's van eten.

Ook leuk: wat is er weg?
Pak 3 of 4 dingen; fruit,bestek,etc en laat ze goed op tafel zien.Benoem ze ook.
Daarna gaat de doek erover en haal je 1 ding weg. Niet laten zien wat je pakt. De doek weghalen en laten raden wat er weg is. Je zult versteld staan hoe goed ze het kunnen. Bij ons op de groep (tussen de 2 en 3 jaar )kunnen ze het erg goed en vinden ze het super!
Naderhand kun je zelfs 5 of 6 dingen doen.

Speurtocht;volg de pijlen naar iets lekkers( of leg steeds wat neer wat ze dan ook mee moeten nemen.
Succes!

Kiki

Kiki

18-03-2010 om 22:29

Dank jullie wel zeg

Hier kan ik echt wat mee! Wat een goede ideeën

Rodebeuk, werkelijk als ik mijn zin had gekregen zou ik precies willen doen wat je zegt. Ik kan het niet meer met je eens zijn.
Maar het is een opdracht voor een cursus/opleiding en ik wil hier wel voor slagen.

Ander vraagje: Mijn actieplan loopt van maandag tot en met vrijdag (weekend is rust)
En dan heb ik de vrijdagen iets lolligs, waar je lekker kan en mag knoeien met je eten.

Week 1 de vrijdag zijn we piraten en piraten eten met hun handen
Week 2 zijn we holbewoners en ligt het eten op een hoop midden in de tafel en mogen we weer met ons handen eten

Ik zoek nog wat voor week 3 en week 4. Het idee is dus dat ze op vrijdag lekker mag knoeien, een beetje ontspanning dus om te ontladen

Berber, ik geloof werkelijk niet dat mijn actieplan zou werken, maar ik wil hem best naar je mailen hoor
Dit is typisch zo'n cursus waar je netjes doet wat de leerkracht zegt, maar praktisch vind ik het niet toepasbaar.

Charlie vo

Charlie vo

19-03-2010 om 08:16

Misschien dit ook

Een paar weken geleden hoorde ik op de radio van een moeder die puntzakjes waar je patat in doet, vulde met groenten gesneden in de vorm van patat.

mijk

mijk

19-03-2010 om 12:31

Koejes bakken

lekker met je handen in het deeg!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.