Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maria36

maria36

17-11-2011 om 16:29

Onterecht opdringen zgn service contract?

Ik woon nog geen jaar in een nieuwbouwwoning met dus ook een nieuwe cv ketel.
Een paar dagen terug ontving ik een brief van de installateur van de ketel dat zij nogal wat storingsmeldingen van bewoners hebben ontvangen die in 95% van de gevallen te wijten zijn aan achterstallig onderhoud.
Verder word in de brief gesteld dat de ketelfabrikant in de garantievoorwaarden omschrijft dat de ketel jaarlijks onderhoud nodig heeft. Als dit niet gebeurt er dan geen garantie is en de kosten geen garantie zijn als er storing optreedt.
Ik heb een gevoel dat dit niet klopt en een agressieve wijze van een service onderhoud contract aansmeren is aan de onwetende leek.
Weet iemand of dit wel of niet klopt? En in het geval van niet bij wie of wat ik moet zijn om hierover beklag te doen? En hoeveel jaar ik wel garantie heb op mijn vc ketel?
Ik zou ook niet weten wat ik voor onderhoud moet plegen aan een nieuwe cv ketel.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgens mij...

...is het heel normaal dat een cv ketel elk jaar of elke 1 1/2 jaar even gecheckt wordt. idd onderhoud. of ie nou oud of nieuw is. Geen idee of de garantie vervalt als je dat niet doet, maar het hoort er naar mijn idee gewoon bij. Net als je auto, die breng je ook voor een beurt & een check. Toch?

Ingrid (en helemaal aan jou natuurlijk hoe en waar je dat onderhoud regelt. Kan best dat dit een stel brutale overprijsde zeikerds zijn natuurlijk...Maar dan zou ik ze bedanken voor de tip & even wat prijsvergelijk gaan doen & evt een ander nemen.)

Margriet*

Margriet*

17-11-2011 om 16:54

Heel apart

"Een paar dagen terug ontving ik een brief van de installateur van de ketel dat zij nogal wat storingsmeldingen van bewoners hebben ontvangen die in 95% van de gevallen te wijten zijn aan achterstallig onderhoud. "

Een ketel van een jaar oud kan toch nog geen achterstallig onderhoud hebben. Een jaarcontract voor onderhoud is gewoon. Ik zou denken dat het de eerste twee jaar nog onder de garantie zou vallen. Een onlogische redenering lijkt me. Misschien dat de bewoners niet goed begrijpen hoe de cvketel werkt (bijvoorbeeld checken dat je de meter die de druk meet wel op 2 staat en zonodig bijvullen) maar dat lijkt me dan wel wat anders.
Ik zou dus wel een onderhoudscontract nemen maar niet perse bij dit bedrijf.

amk

amk

17-11-2011 om 19:27

Maar eh

van wie is dat ding eigenlijk? Van de verhuurder neem ik aan. Dus lijkt mij dat zij ook voor het onderhoud moeten zorgen. Door het zelf te doen, dan wel het in te kopen bij de leverancier.

Wat je als huurder wel zelf geacht wordt te doen is het ding bij vullen indien nodig en op tijd de storingsdienst bellen als het kreng niet werkt.

Die leverancier probeert er gewoon een slaatje uit te slaan denk ik, door dubbele contracten af te sluiten.

maria36

maria36

17-11-2011 om 20:41

Geen huurder maar eigenaar

Ik ben eigenaar vd woning/het is een nieuwbouw koopwoning.
Zoals margriet stelt dacht ik ook: dat je zeker de 1e 2 jaar garantie hebt + niet vanaf dag 1 zo'n onderhoudscontract hoeft te hebben maar pas zodra de ketel een aantal jaren oud is. En inderdaad vind ik "95% vd gevallen achterstallig onderhoud"ook zeer apart gesteld in de brief waar het over nieuwe cv ketels in nieuwe huizen gaat.

Rosase

Rosase

17-11-2011 om 20:50

Als dochter van een verwarmingsmonteur...

Zeg ik dat onderhoud schoonmaken is. Dat kun je op contractbasis doen, maar ook gewoon jaarlijks of tweejaarlijks zelf regelen. Of zelf doen, want het enige wat je echt nodig hebt is een goede stofzuiger en wat borsteltjes.

Ik denk dat het voor een fabrikant nog niet mee zal vallen om bij een schone cv-installatie te bewijzen dat de storing aan slecht onderhoud ligt.

Vroeger zat het bij ons ook in de huur en toen was eenmaal per twee jaar genoeg en nadat we het huis gekocht hadden moest het van dezelfde firma opeens jaarlijks. En verder werd dat schoonmaken ook nog bijzonder slecht uitgevoerd.

Goed (laten) schoonmaken is echter wel belangrijk. Het scheelt storingen en levert minder brandgevaar op.
Een servicecontract (waarin je dus korting krijgt op manuren en onderdelen bij storingen) is de eerste jaren echt onzin. Dat wordt pas interessant als je cv wat ouder is, maar dan willen de meeste bedrijven dat niet meer. Snap ik nou niks van...

Rosase

Rosase

18-11-2011 om 20:00

Geen contract

Maar wel een goed installatiebedrijf dat langskomt als je belt. Ook op 1e Kerstdag. Als je maar betaalt kan er veel. Wel of niet een contract is meer soort risico-inventarisatie. Ben je goedkoper uit als je het afkoopt of als je ter plekke bij een storing betaalt.

Zitten er net tot over onze oren in want ...

afgelopen week enorm gedoe met onze ketel.

Wij hebben ook een nieuwbouwhuis, en wonen er nu 2 jaar. De garantie op onze ketel was ook 2 jaar. Na afloop daarvan hebben we wat offertes opgevraagd en een onderhoudscontract afgesloten. In juli, precies 2 jaar na bouw woning, is de 1e beurt geweest.

Sinds vorige week zondag hebben we problemen. CV deed het niet meer. Onderhoudsfirma gebeld; dame aan de telefoon begon al meteen over de 'driewegklep' die een bekend probleem zouden zijn bij 'ons' merk ketel. Die nogal inferieur blijkt te zijn, voor een huis van 5 ton. Bij openen bleek dat hij zo'n beetje staat weg te roesten! En zo'n duur element nu al stuk is ook te gek natuurlijk. Anyhow, ze kwamen woensdag (natuurlijk veel te laat enfin..). Monteur alles nagekeken, door 't hele huis heen. Kon niks vinden, wist niks van driewegklep en adviseerde om alle radiatoren boven dicht te doen, zodat het beneden warm zou zijn. Ik moest snel weg, maar bij thuiskomst was het hele huis nog steeds koud, dus weer gebeld. 's Avonds kwam een andere monteur; die vrij vlot constateerde; ah, de driewegklep moet vervangen!
Die is besteld en vrijdag zou hij vervangen worden. Monteur is ruim 6 uur (!) bezig geweest. Of hij nou niet bekend was met onze ketel, of dat het echt zo moeilijk te vervangen was? Moeilijk te beoordelen.
Maar vanmorgen lagen er plassen water onder de ketel; hij lekt, en de druk loopt weer terug. Weer bedrijf gebeld, ingesproken (want zaterdag). Uur later nog een keer, en 2 uur later nog een keer.
Toen was ik het zat. En heb ik een ander bedrijf gebeld, die namen wel op, en hebben ons telefonisch door een noodmaatregel heengepraat en komen as. maandag.

Na 5 uur (bijna 7 uur na 1e telefoontje) belt alsnog 'onze' monteur; diezelfde slimmerik van die 'doe de radiatoren maar dicht'. Ja, het was heel druk. Tss... dan bel je toch even om te horen wat er aan de hand was? Hij zei ook nog dat hij had gehoord dat het allemaal heel ingewikkeld was 'en dan kan ik toch niks doen'. Nou ja zeg....
Ondertussen hebben we het onderhoudscontract erbij genomen, en gezien dat we dit allemaal zelf moeten betalen. Pittig uurtarief + voorrijkosten komt op zo'n 700 euro. Daar heb je bijna een nieuwe ketel voor!
Meteen dus pittige mail geschreven dat we maar 1 keer voorrijkosten betalen, en dat we zeker ook niet alle uren gaan betalen omdat het oi zo lang heeft geduurd door hun onkunde. En vervolgens gaan we in de clinch met de bouwmaatschappij, want ze kunnen wel zeggen dat de garantie over is, maar het is dus aantoonbaar een ondeugdelijk apparaat als 't na 2 jaar als verroest is en stuk gaat. Sterker nog, onze buren hebben een ketel waarop staat dat hij 10 jaar oud is! Schandelig, toch?

Maar bleh... helemaal geen zin in dit soort gesteggel. Weet iemand wat hierin je rechten zijn? Kun je weigeren om (een deel van) de kosten te betalen als de reparatie niet deugdelijk is uitgevoerd?

Mijn boodschap is dus maria36, vraag meerdere offertes maar ook wellicht aan mensen in de buurt bij wie zij een contract hebben lopen en of ze daar tevreden over zijn. Uiteindelijk is dat toch het belangrijkste!

Mare

Mare

Volgende keer de leverancier aanspreken. Ook na ommekomst van de garantietermijn heb je recht op een deugdelijk product. Nu te laat want je hebt al een ander ingeschakeld, maar als nieuwbouwbewoner zul je hier mogelijk nog wel vaker mee te maken krijgen. Het conformiteitsvereiste in 7:17 BW geeft je meer rechten dan de garantie!

Ook na 2 jaar nieuwbouw, rodebeuk?

Hey, dat is goed nieuws!
Vwb het andere bedrijf inschakelen; ketel in onze woning is geplaatst tijdens bouw door bedrijf X. Overigens slecht; vergeten iets aan te draaien waardoor we na 2 weken vakantie thuis kwamen en we zulke vreselijke lekkage hadden dat het stucwerk van de muren kwam, en de prachtige houten vloer krom stond .

De 1e 2 jaar hadden we gewoon vaste garantie, die liep dus begin juli van dit jaar af. Daarop hebben we een bedrijf gezocht voor een onderhoudscontract. Door het gekluns van bedrijf X natuurlijk een andere gezocht, bedrijf Y. Leek allemaal prima, hebben meteen (1e) onderhoudsbeurt gedaan in juli.
Tot dus het gedoe deze week. Vanmiddag dus uiteindelijk maar bedrijf Z gebeld. zij komen maandag.
Begrijp ik dat we hierdoor leverancier (in ons geval de bouwmaatschappij denk ik?) niet meer kunnen aanspreken op het leveren van een ondeugdelijke ketel? Maar we moesten wel een bedrijf inschakelen voor het onderhoud, en ik denk dat je daar wel vrije keuze in moet hebben toch?

Ik heb even gegoogled, had nog nooit van dat conformiteitsprincipe gehoord . Kom 't (nog) niet van nieuwbouwwoningen tegen, wel dit:
Er is een verborgen gebrek aanwezig
Indien een verborgen gebrek aanwezig is, kan de koper de verkoper op grond van artikel 7:17 BW aansprakelijk stellen voor de kosten die deze moet maken om de verborgen gebreken te verhelpen. De verkoper is voor deze kosten aansprakelijk indien vaststaat dat hij op de hoogte was of behoorde te zijn en de koper vervolgens niet heeft ingelicht over het bestaan hiervan. Bovendien is de verkoper slechts aansprakelijk indien het verborgen gebrek een normaal gebruik van de woning in de weg staat. Tenslotte dient ook bepaald te worden of de koper heeft voldaan aan zijn onderzoeksplicht. Immers, indien de koper het verborgen gebrek had kunnen opmerken bij de bezichtiging van de woning, is er geen sprake meer van een verborgen gebrek.

Ga nog even verder googlen, maar alvast bedankt!

Mare

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.