Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

familievan

familievan

09-05-2010 om 19:24

Onopgevoede honden

Ik zit met een probleem, hoe denken jullie erover?
Mijn zwager en schoonzus zijn hondenliefhebbers. Ze hadden er een die vorig jaar is doodgegaan, dat was een van zichzelf redelijk rustige hond die vooral onder tafel lag. Ze hebben vrijwel meteen daarna twee andere pups aangeschaft, een grote en een kleine. Die zijn bijna een jaar oud nu.
Eigenlijk vind ik het vervelend om daar langs te gaan nu. Ik hoor dat ook van andere familie. De honden springen tegen je op, poten op de schouders en in je gezicht likken (de grote) en zitten aldoor bovenop je als je op de bank zit (de kleine) en maar weer overal likken, je blote armen en handen enzo. Of aan je koekje bij de koffie. Ik wil dat niet. Ik ben al geen hondenmens maar ik kan ze heus wel velen, maar niet dat gespring en gelik. Dat hoort toch niet?
Zwager en schoonzus vinden het niet erg, die vinden het leuk dat de honden zo enthousiast zijn en ze doen er ook erg druk mee, de honden zijn samen ook erg druk ze maken elkaar gek.
Als de honden zo bezig zijn dan zet ik ze van me af, bij me weg, maar het helpt niets, ze laten zich niet wegzetten of wegduwen. Harder optreden durf ik niet goed omdat het toch om familie gaat en het hun honden zijn waar ze gek op zijn. Hoe kan ik daar mee omgaan? Er over praten hebben we al eens geprobeerd maar dat wordt weggewuifd, de honden zijn nog jong, dat gedrag hoort daarbij, en kijk ze toch eens leuk zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
familievan

familievan

09-05-2010 om 20:33

Didi

Gelukkig maar dat jij ook vind dat ik geen zeurpiet ben. Maar afspraken erover maken, dat is nou juist het probleem.
Er nooit meer komen wil ik niet. We hebben een leuke band met die familie en het zijn ook leuke gezellige mensen. Bench is er niet, en op de gang kan niet 'want dan worden ze helemaal gek', ze willen er namelijk bij en niet op de gang.
Hoe het dan wel moet weet ik ook niet.

Fatima

Fatima

09-05-2010 om 20:46

Afspraken

Je belt op, zegt dat het leuke honden zijn maar dat ze helaas niet goed zijn opgevoed, noem voorbeelden, en je niet meer wilt komen als ze in dezelfde kamer rondlopen als jij.

Leuker kun je het niet maken.

Niet beschuldigen

Ik herken je verhaal! Mijn zwager en schoonzus hebben ook 2 honden waar ze helemaal gek van zijn. Inmiddels zijn ze hoogbejaard (de honden!) en nu wel rustig, maar dat gelik en op schoot klimmen dat ze vroeger deden vond ik vreselijk. Mijn schoonzus beweerde dat een hondenbek juist extreem schoon was: "die wordt elke 7 seconden gereinigd". Ik: "Ja, ja, dus daarom moet je ook meteen een tetanus-injectie gaan halen als je wordt gebeten!"

Familievan, ik zou zeker tegen je familie zeggen dat je het onprettig vindt dat die honden tegen je op springen en likken. Maar ik zou niet zeggen dat je ze onopgevoed vindt. Het commentaar valt een stuk beter als je het op jezelf betrekt niet niet aan het beschuldigen slaat.
Succes!

Sassefras

Sassefras

09-05-2010 om 21:40

Hoef je niet te accepteren

Ik begrijp uberhaupt niet dat je schoonzus en zwager dit gedrag zélf oké vinden. Natuurlijk kan het gebeuren dat met name jonge honden zich nog wat uitbundig gedragen, maar zíj dienen daar wel streng op te zijn en als het echt niet gaat de honden apart zetten. Ik vind dat je daar als bezoek ook om mag vragen.
Wij hebben 2 kleine Boomertjes en 1 jonge Golden Retriever; vooral die laatste kan soms wat beangstigend overkomen met z'n enthousiaste gedrag tov mensen die geen honden gewend of hier niet van gediend zijn.
Wij zijn streng voor hem in zo'n geval, en als dit niet snel genoeg succesvol werkt zetten we hem en poosje apart. Ik schaam me dood als ik merk dat mijn honden ons bezoek lastig valt...

Pippin

Pippin

09-05-2010 om 22:29

Brrr

Ik ben eigenlijk bang voor honden en heb ook een hekel aan dat gesnuffel en gelik. Mijn schoonouders hadden vroeger ook zo'n onopgevoed exemplaar en het lag erg gevoelig om er wat van te zeggen.
Ik heb gemerkt, dat het beest mij het minste lastig viel, als ik op een hoge stoel ging zitten. Ik pakte dan een stoel van de eettafel en zette die bij het zitje rond de koffietafel. De hond is dan eerder onder de indruk, omdat je hoger bent dan hem. En het hielp als ik hem, bij binnenkomst, even aan mijn hand liet ruiken/likken (brrr, daarna even onopvallend je hand wassen), even over zijn kop aaide en wat tegen hem zei. Verder negeerde ik het beest compleet. Dat werkte voor mij het beste.
Misschien heb je er iets aan?

Parapluutje (voor deze keer)

Parapluutje (voor deze keer)

10-05-2010 om 01:39

Het kan nog erger

Bij familie van ons wordt je niet alleen omringd door de honden, maar vliegen er ook papegaaien door de kamer als je lekker aan je taartje zit. Iedereen wordt er zenuwachtig van, want naast het gefladder, het risico dat er een op je hoofd kan gaan zitten, kan er ook nog eens poep op je taart of in je haar vallen. Ze zien het zelf blijkbaar als attractie voor de gasten want ze zullen er nooit eens iets aan doen. Wat de honden betreft ben ik vrij makkelijk. Het is onrustig, dat is een feit, maar ik stel me daar van te voren al helemaal op in. Ik zit dus braaf zij aan zij met een van de honden. Een erg lieve hond waar ik het wel van kan hebben. Ik vind het een beetje moeilijk om van ze te eisen dat ze de honden weghouden. Ze hebben die honden nu eenmaal en mogen daar mee omgaan zoals zij dat willen. Wij worden daar 2 keer per jaar verwacht voor een verjaardag en vaker komen we ook niet. Het is wel jammer dat ze niet inzien dat wij en anderen niet rustig zitten met al dat beestengedoe.
Op een hogere stoel gaan zitten is een goede tip. Ik zou zeker niet op een bank gaan zitten als je niet besprongen wilt worden.

Wel doen

"Harder optreden durf ik niet goed omdat het toch om familie gaat en het hun honden zijn waar ze gek op zijn. "
Dat moet je wel doen. Kennelijk heb je vooral problemen met de relatie met die honden. Honden zijn domme beesten, maar ze weten vrij snel wat ze bij wie kunnen doen en laten.
"Rot op!" tegen de hond heeft bovendien een verbluffend effect op de eigenaar. Voor je het weet gaat die ingrijpen voordat jij 'rot op' gezegd hebt.
Hou het simpel. Die hond snapt familierelaties niet. Omgekeerd zijn de baasjes kennelijk niet in staat om jou ergernis voor te zijn.
Geeft niet. Je bent er zelf bij.
Groet,
Miriam Lavell

100%mama

100%mama

10-05-2010 om 11:39

Je hoeft niet hard op te treden

om er toch voor te zorgen dat ze jou in ieder geval overslaan met dat gelik en gespring.

Hier een enorme honden liefhebben, hebben er zelf 2, maar wel eentje die een hekel heeft aan honden die niet luisteren

Als ze opspringen kan je het beste een knietje geven. Dus je knie optrekken en ferm "nee" zeggen. Hetzelfde met aflebberen, weg duwen en ferm "nee" zeggen. Het is even een paar keer consequent volhouden, maar zo leren ze het wel. Ook bij je zitten, weg duwen en weer ferm "nee" zeggen. Bij ons heeft mijn vriendin zo'n opspringer en daarbij heb ik het gewoon echt vol gehouden, bij iedereen jumpt ze op.....behalve bij mij. Het werkt dus wel!

Persoonlijk vind ik dat je niet in dicussie hoeft te gaan met je familie hierover. Zij vinden het prima dat hun honden dan doen, jij niet en dat mag je dus zelf bepalen. Kan me niet indenken dat ze daar moeilijk om zullen doen als jij gewoon zegt dat je het niet prettig vind.....

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2010 om 12:38

Ja precies

Als ik het echt zat ben pak ik de hond in kwestie bij de voorpoten, zet hond weer op de grond en zeg streng 'nu is het klaar' of 'nee'. Als de toon maar duidelijk is. Net als Miriam zegt volgt de baas dan vaak opeens met 'Vlekkie, nu ophouden' op zoiets. "Rot op" is niet zo mijn stijl.

Sassefras

Sassefras

10-05-2010 om 12:59

100%mama, over dat knietje

Werkt idd prima! Maar dat zie ik echt niet iedereen doen, vooral niet door mensen die bang zijn voor honden. Ik ben toch van mening dat het afstraffen van de hond een taak van de eigenaar hoort te zijn...

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2010 om 13:37

Knietje

Ik zou een vreemde hond ook niet zomaar een knietje geven, ondanks dat het een probaat middel is. Het echt opvoeden hoort bij de eigenaar, net wat Sassefras zegt.

Eh... maar

"Ik ben toch van mening dat het afstraffen van de hond een taak van de eigenaar hoort te zijn..."
Dat mag zo wezen, maar dat wordt een probleem als de baas niet vindt dat de hond iets verkeerds doet en jij wel. Vooral als die hond het tegen jou heeft.
Heb het gewoon tegen de hond. Dat houdt het probleem klein. Zodra je het gedrag van de hond tot competentie probleem van de baas gaat maken, ligt familieruzie op de loer. Dat is het niet waard.
Groet,
Miriam Lavell

100%mama

100%mama

10-05-2010 om 16:15

Begrijp

jullie heel goed, maar in dit geval is het geen vreemde hond EN de eigenaren doen er niets aan. Hetzelfde was hier aan de hand en ik had het ook aan de baasjes gevraagd maar zij vinden "het zo schattig dat aandacht vragen" en "ach, ze is gewoon blij je te zien". Dat kan wel koppen en ik ben ook blij haar te zien, maar NIET zo.....het is maar een tip.

familievan

familievan

10-05-2010 om 22:06

Fijn

ik heb echt wel wat aan jullie bijdragen. Ik ga me maar eens voorzichtig richten op de manier van 100%mama, en dan maar hopen dat de honden het na een tijdje doorhebben.
Want de honden mogen dan de familierelatie niet snappen maar hun eigenaren wel. Als ik al te luid en duidelijk laat weten het hondgedrag niet op prijs te stellen dan vindt de familie dat vast niet echt leuk, dus voor rot op ga ik maar niet.
Ze zeggen zelf trouwens wel regelmatig niet doen en hou op tegen ze, maar dat helpt geen fluit. Die beesten hebben allang door dat ze dat voor de visite zeggen en het niet echt menen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2010 om 01:12

Berber

Ik neem aan dat je op mij reageerde? Een knietje geven zoals je dat bij iemand doet die je lastig valt kan bij een hond natuurlijk niet. Ik zie het al voor me Inderdaad je knie optrekken, daar rekent hond niet op.
Het is jammer dat onze boxer te jong dood ging, bijna 9, maar ik was bezig om die hond te wennen aan gebaren. Daar kun je ook leuke dingen mee doen.

Wees duidelijk

"Als ik al te luid en duidelijk laat weten het hondgedrag niet op prijs te stellen dan vindt de familie dat vast niet echt leuk, dus voor rot op ga ik maar niet. "
Nog een keer: Honden zijn dom. Wees dus vooral duidelijk. Dat zit niet in _wat_ je zegt, maar in hoe je dat zegt. Kort, duidelijk en afkeurend.
"Nee" op strenge toon met mogelijk geheven vingertje en strenge blik is het duidelijkst. Ook voor jezelf.
Je kunt ook op dezelfde manier "hee" zeggen. Zelfde effect.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.