Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maxx

Maxx

04-10-2009 om 11:31

Ongewenst abonnee van vrij nederland?

Dit weekend kwam ik er achter dat Vrij Nederland abonnementsgeld van mijn rekening heeft geincaseerd. Het gaat dus om een automatische incasso.
Ik ben geen abonnee, heb nooit toestemming gegeven, heb zeker weten het rekeningnummer NIET doorgegeven. Ben ook geen pasjes kwijtgeraakt oid. Verder heb ik geen enkel exemplaar van Vrij Nederland ontvangen.
Ik word hier toch wel ongerust van. Wie kan me vertellen wat hier aan de hand kan zijn? Hoe pak ik het aan?
BvD Maxx

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sierlo

sierlo

04-10-2009 om 12:08

Terug laten storten

Bij je bank kan je het maandag terug laten storten en vervolgens contact opnemen met vrij nederland en uitleggen dat ze een verkeerd rekeningnummer gebruiken.

Maxx

Maxx

04-10-2009 om 14:38

Sierlo

Heb nog even gekeken, het gaat om een machtiging (code MA).
Het kan geen typefout zijn is mij zonet door iemand anders verzekerd. Bij bankrekeningnummers wordt een zogenaamde 11-proef gedaan. Dat betekent dat er in elk geval TWEE typefouten zouden moeten zijn. Dat is wel héeeel toevallig dan.
Bedankt voor het meedenken.
Gr. Maxx (die nu bang is dat haar hele rekening met rare dingen leeggeplunderd wordt?)

Maxime.M

Maxime.M

04-10-2009 om 17:11

Achterhalen bij vrij nederland

Hoi,

Het zou natuurlijk kunnen dat iemand fraude heeft gepleegd en jouw banknummer en naam heeft ingevuld en bij het adres zijn/haar eigen naam en dus de krant ontvangt? Zo ja, dan moet bij Vrij Nederland neem ik aan wel te achterhalen zijn waar die krant dan naartoe gaat. Iemand kan bij wijze van pesten inderdaad jouw naam en bankrekeningnummer invullen en zo een machtiging geven voor iets. Voordeel is dat jij volgens mij altijd dat geld weer terug kunt laten storten, en kunt laten navragen waar hetgeen wat besteld is naartoe is gezonden toch? Morgen meteen even vragen bij de bank en bij Vrij Nederland hoe e.e.a. zit.

Maxime

Ilva

Ilva

05-10-2009 om 10:16

Controle?

Bij die controle zet ik altijd mijn vraagtekens. Zoals vorige week die man die dat hele grote bedrag (wat was het 43.000 euro geloof ik) naar zijn zoon over wilde maken en het kwam bij een vreemd vrouw aan. Dat het nummer misschien fout was okee, maar de naam klopte er dan toch niet bij? Hij zou de naam van z'n zoon toch wel goed geschreven hebben?

Zo heeft mijn vader vroeger ooit eens per ongeluk een cheque van mij uitgeschreven met zijn pasnummers en handtekening en het geld werd gewoon van mijn rekening gehaald!

Nee, controle, ik geloof er niets van.

Maxx

Maxx

05-10-2009 om 10:28

Er is iets goed mis

Vanmorgen bleek van dezelfde rekening een bedrag te zijn afgeschreven door een firma die voedingssupplementen verkoopt. Ik heb daar geen relatie mee. Ik koop nooit voedingssupplementen.
Inmiddels heb ik de bank gebeld en wordt de afdeling fraude erop gezet.
Maxx

Maxime.M

Maxime.M

05-10-2009 om 12:47

Ben benieuwd hoe dit afloopt

Hoi Maxx,

Jee wat een verhaal. Het kan volgens mij alleen op de manier gebeurd zijn die ik schreef. Iemand die jouw bankrekeningnummer en naam invult (of dus niet, zie het verhaal van Ilva en inderdaad het verhaal uit de krant) en zijn/haar eigen adres. Het kan volgens mij niet met internetbankieren gebeuren want dan moet je toch echt met je eigen inlogcode inloggen.

Maxime

Maxx

Maxx

05-10-2009 om 14:00

Maxime

Het gaat niet om een betaalrekening. Wij doen wel aan internetbankeren, maar voor betalingsverkeer gebruiken wij een andere rekening.
De rekening waar nu de bedragen van worden afgeschreven gebruiken we nooit voor betalingen. Ik heb er ook geen pasjes van oid. Het is zelfs zo dat dit rekeningnummer nergens op mijn pc staat opgeslagen (ik heb het gecheckt). Ik kan me niet herinneren dat ik het ooit ergens heb ingevuld (of heb getypt).
De afschrijvingen zijn van twee bedrijven die totaal niets met elkaar te maken hebben (Vrij Nederland en Finndal).
Ik heb mijn pc - uiteraard - nog gecheckt op virussen en spyware, maar er is niets gevonden (ik gebruik ZoneAlarm).
Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die dit ook meegemaakt hebben en wat de oorzaak was.
Maxx

Heb ook een keer ...

...een vreemde afschrijving gehad, maar dat was een klein bedrag. Het bedrag is door de bank teruggestort en ik heb er nooit meer iets van gehoord. Verder is er lang geleden eens een pakje checkes van me gestolen en die zijn allemaal uitgegeven zonder bijbehorend pasje en handtekening en in diverse winkels.

Dat jouw bank de afdeling fraude inschakelt zegt al genoeg.

Maxx

Maxx

05-10-2009 om 18:44

Vervolg

Inmiddels ben ik er achter waar de bron zit. Van de voedingssupplementen leverancier als van Vrij Nederland kreeg ik dezelfde naam door. De uitgever van VN ontdekte dat er nóg een tijdschrift met mijn rekeningnummer was aangevraagd en kon de incassoverwerking nog op tijd stoppen. De persoon die mijn rekeningnummer gebruikt krijgt dus de bestellingen én de welkomstcadeaus, die - naar mij werd verteld - een behoorlijke waarde vertegenwoordigen.
Het blijkt een patient van een GGZ-instelling, die daar intern zit (dwz niet de permissie heeft om buiten de instelling te komen).
De abonnementen zijn aangegaan via een bon, afkomstig uit een bonnenboekje dat als bijlage bij de Mikrogids was verstuurd. Deze persoon heeft op de bonnen mijn rekeningnummer ingevuld.
De GGZ-instelling heb ik op de hoogte gesteld. Men was bekend met dit gedrag. Het is al eerder voorgekomen bij deze persoon. Er zullen nu gesprekken plaatsvinden. Onder meer zal hem worden gevraagd waar hij het rekeningnummer vandaan haalt dat hij op de bonnen zet (dat is dus MIJN rekeningnummer).
De bank heeft inmiddels van mij opdracht gekregen om de rekening tijdelijk te blokkeren voor incasso.
Met de politie heb ik overlegd en zij achten het voor mijn positie beter als ik formeel aangifte kom doen. Dat staat inmiddels gepland.
Groeten, Maxx

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2009 om 23:00

Aangifte doen

Tegen de persoon, maar wat dacht je van tegen je bank? Die voeren incasso's blijkbaar uit zonder goeie controle. Lekker is dat.
Het zou zomaar kunnen dat die persoon je rekeningnummer gewoon gegokt heeft. Er zit een bepaald systeem in rekeningnummers, als je dat weet kun je ergens gewoon wel een cijfertje ophogen of verlagen, van 523 naar 524 op het eind ofzo - en dan maar hopen dat die rekening bestaat.

Tirza

Laaste cijfer gewoon te berekenen

http://cgi.dit.nl/bank.cgi

Je moet de zogeheten 11-proef toepassen en je kunt dus het laatste cijfer zo berekenen.

Bij sofinummers is dat ook zo.

Maxx

Maxx

06-10-2009 om 13:55

Rekeningnummer

Er zijn op het web tooltjes te vinden om te controleren of een bankrekeningnummer valide is. Die doen dus automatisch de 11-proef. Je kunt dus gewoon wat uitproberen tot je een geldig nummer hebt.
De naam+nummer controle wordt niet meer toegepast door banken. Mij werd verteld dat de hoeveelheid transacties in het huidige betalingsverkeer zo groot is geworden dat zo'n controle te veel extra tijd kost. Iemand vertelde me dat de Postbank het nog wel doet. Of dat ook nog zo is sinds de Postbank onderdeel is van ING weet ik niet.
Maxx

Toke

Toke

06-10-2009 om 20:14

Postbank

't Is nog erger. Als je bij internetbankieren van de Postbank een gironummer invult met een totaal andere naam, dan geeft het programma aan dat de naam niet goed is en op welke naam deze rekening staat, met woonplaats. Ik heb het net even getest, zo werkt het. Het is dus heel erg makkelijk om aan rekeningnummers met bijhorende namen en woonplaatsen te komen. Veel meer heb je niet nodig om een incasso te laten plaatsvinden.
Terwijl ik het opschrijf, vraag ik me af of het eigenlijk wel mag, wat Postbank doet. Zou dat nou niet tegen de privacyregels zijn? Ik ga ze maar even mailen. Van andere banken weet ik het niet.

Tirza G.

Tirza G.

06-10-2009 om 23:03

Toke

De postbank (nu ING) doet dat inderdaad, maar alleen van postbank naar postbank. Boek je iets over naar de Rabobank (of welke bank dan ook) dan lukt je dat niet.
Het is inderdaad best maf. Ik had eigenlijk nooit over mogelijk misbruik nagedacht.

Tirza

Toke

Toke

07-10-2009 om 13:57

Postbank - bonnetjes

Heb ik me ook nooit gerealiseerd. Maar het enige dat deze meneer/mevrouw hoeft te doen, is naar een geldautomaat van ING gaan, daar rondslingerende bonnetjes oprapen en daar op een computer de namen bij zoeken. Moet ie wel zelf toegang hebben tot telebankieren, maar in feite is het heel makkelijk om te frauderen. Veel te makkelijk.
Nou ja, ik heb ING gemaild, ben benieuwd hoe het verder gaat. Ik meld het hier wel als ik wat hoor. Binnen 2x24 uur hebben ze beloofd.

Tihama

Tihama

07-10-2009 om 16:39

Bonnetje

Hoi Toke

Ik heb diezelfde test gisteren ook gedaan. Maar met bonnetjes lukt het volgens mij niet, want ik meen dat daarop de laatste cijfers door sterretjes vervangen worden.
Ik ben blij dat jij de ING al gemaild hebt, want dat had ik al op mijn lijstje staan

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.