Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Onderkant clematis

ik heb 2 mooie clematis plantjes geplant. Nu staat er op het label dat ik de onderste 20 cm moet beschermen tegen felle zon. Wat is een handige methode om dat te doen ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

07-04-2010 om 11:46

Dakpan

Je kunt er een dakban schuin tegen aan zetten. Misschien is een leuke bodembedekker ook een optie.

ishtar

ishtar

07-04-2010 om 11:50

Ik had er een plant bij staan

lavandel bijvoorbeeld en ook pulmonaria (longkruid) deed het prima. En dat bloeit ook nog eens lekker vroeg (roze-blauw).

Liever bodembedekker

Je kunt er beter een bodembedekker bij planten. Onder een dakpan kan de temperatuur namelijk nog aardig oplopen.

Chris

reina

reina

07-04-2010 om 19:36

Kan allebei

Bodembedekkers planten, dakpan tegen de voet aanzetten of een kapotte bloempot, werkt allemaal prima, weet ik uit ervaring.

Ff gegoogled

Er stond me vaag iets bij dat het dakpanverhaal achterhaald was en ik heb even wat zitten googlen op een site over clematissen:

"We weten allemaal dat de voet van de plant gevoelig is voor zonlicht en dat je er daarom een struik of dakpan voor moet zetten. Maar volgens Hannink, die als bestuurslid van de Internationale Clematisvereniging toch enig recht van spreken heeft, is dat helemaal fout. Een clematis heeft vocht en voedsel nodig en met een heester voor z’n snufferd krijgt hij die niet, omdat de heester een groot deel van de voedingsstoffen wegkaapt.

Zo’n dakpan is trouwens ook niks, want daardoor komt er niet genoeg regenwater bij de voet van de clematis. Met het gevolg dat de onderkant van de plant bruin wordt. Bovendien kan de warmte achter de dakpan, wanneer er de zon op schijnt, behoorlijk oplopen en dat vinden clematissen ook al niet prettig.

Maar waar komt dat verhaal van die dakpan dan vandaan? „Het staat in bijna alle boeken”, zegt Hannink schouderophalend. „En omdat veel tuinschrijvers elkaars verhaal overnemen, blijft die dakpanmythe voortleven.”

Chris

Manda Rijn

Manda Rijn

07-04-2010 om 20:51 Topicstarter

Voorlopig

ik heb zo'n bak met blauwe druifjes gekregen van schoonma, die kan ik er misschien voor zetten ?

de plantjes zelf zijn zelf nog maar net 20 cm. Ik hoop dat het gaat lukken met deze clematissen, mijn druif vorig jaar is op die plek verschrompeld, de zon is erg fel en de grond was niet rijk genoeg. Ik heb nu een nieuwe zak tuinaarde daar gestort met wat cocosspul.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-04-2010 om 22:37

Dakpan

goed dat ik dat nooit gedaan heb hahahahaha, te lui....maar hij groeit prima!!

Gewoon

ik heb gewoon wat grotere stenen (grote kiezels) onderaan de clematis, niet op een stapel, maar gewoon rondom de ´voet´ Gaat al jaren prima!

reina

reina

08-04-2010 om 07:03

Chris

Het ligt er maar net aan hoe je die dakpan neerzet. Ik gelof tuinboeken vaak niet, kijk liever naar wat de praktijk me leerde ....

Manda Rijn

Manda Rijn

08-04-2010 om 09:52 Topicstarter

Stenen

ja die heb ik wel, van die wat grotere keien, dan staat de onderkant tenminste meerendeel in de schaduw. Ik hoop dat ze snel gaan groeien. Vorig jaar had ik klimmende winde wat prachtig omhoog kronkelde met heel veel bloemen maar dat is na een half jaar dood. Ik heb nu groenblijvende apple blossom gekocht met witroze bloemetjes, mijn andere clematis heeft vorig jaar geen bloemen gehad dus ik hoop dat dat nog goed komt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.