Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Onderhoudsarme tuin op het zuiden

Ik wil graag minder onderhoud verrichten aan onze achtertuin. Ik snoei me wezenloos om de zoveel maanden.

Welke planten vergen niet zoveel onderhoud. Op het noorden weet ik het wel: buxus, varens, hosta, hortensia, maar op het zuiden? Ik kom niet verder dan lavendel. Ik wil het liever niet volgooien met stenen, het mag wel een beetje groen zijn. Het liefst met bloeiende planten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

16-09-2009 om 08:05

Geraniums?

De échte dan, niet de eenjarige. Die heb je in veel soorten en maten.

liat

liat

16-09-2009 om 09:04 Topicstarter

Maar dat zijn toch schaduwplanten?

Ik kom persoonlijk niet verder dan lavendel.

Oh, ja het gaat om een smalle border langs een terras met als achtergrond een schutting. Ik wil dus ook hoogteverschillen en het liefst elk seizoen iets te zien hebben.

Marie L

Marie L

16-09-2009 om 09:23

Boekentip

Heel herkenbaar, heb ook een tuin op het zuiden en geen groene vingers.

Ik heb wel een boekentip voor je: Tuinplantenencyclopedie op kleur van Modeste Herwig. Hierin staat van heel veel soorten de basisinformatie.

Een enthousiaste tuinierster heeft me een keer verteld dat je de tuin dan zo vol mogelijk kunt zetten zodat je eigenlijk niet hoeft te wieden. Wel zul je een paar keer per jaar moeten snoeien.

Ik lees verder graag mee!

Marie L

Marie L

16-09-2009 om 09:28

Oh ja, lavatera

heb ik in de tuin staan: groeit en bloeit uitbundig, 2 x jaar snoeien en klaar is klara.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

16-09-2009 om 10:24

Of..

een natuurrijke tuin. Kijk bijvoorbeeld eens op carolinepluvier punt scarlet punt nl. Ik ben van plan om mijn tuin zo aan te gaan pakken, samen met een MM (makkelijke moestuin).

Rosa

Saartje

Saartje

16-09-2009 om 10:57

Rotstuin

Hoi liat

Op het zuiden is een tuin met veel stenen leuk en dan planten die goed tegen droogte kunnen. En wat reina zegt je hebt heel veel verschillende geraniums die het ook goed doen in de zon. Verder kan je ook gaan werken met wat struiken bv gelderse roos en kardinaalsmuts.

Ik weet niet waar je woont maar er zijn veel kwekers en voorbeeldtuinen waar je insiratie kunt opdoen. Vanuit het midden van het land zijn bv de tuinen van appeltern leuk.

succes

Saar

liat

liat

16-09-2009 om 11:41 Topicstarter

Prachtig die tuinen van caroline pluvier!

Rotstuin is trouwens ook een leuk idee!

Mathilde

Mathilde

16-09-2009 om 16:11

Grassen

Denk aan prairieplanten, vooral als je een zonnig stuk tuin met droge grond hebt. Type Zuid-Afrika. Dus grassen (je hebt er honderden, grote en kleine en met verschillende soorten pluimen), bollen (neem de soorten die winterhard zijn, zoals de fantastisch bloeiende croscosmia), allerhande aster- en helenium- en chysantensoorten, vrouwenmantel en makkelijke eenjarigen zoals Oost-Indische kers. Hoe voller de tuin, hoe meer struiken en vaste planten, hoe minder onderhoud.

reina

reina

16-09-2009 om 18:22

Liat

Ik heb ook geraniums staan in de zon, die dingen doen het volgens mij overal ( je hebt ok verschillende soorten, even op het kaartje kijken).

liat

liat

17-09-2009 om 11:50 Topicstarter

Bedankt!

Ik vind geraniums ook prachtig, dus ga zeker zoeken.

Margriet*

Margriet*

17-09-2009 om 22:45

Van alles

Wij hebben een Rodondendron (zoiets) maar die staat half in de schaduw, lavendel, hortensia (die gaan eruit,vind ze niet mooi) veel stokrozen, hibiscus, blauwe regen, sedum, herfstanemonen, campanula, vrouwenmantel, geraniums en smeerwortel en nog meer maar daarvan weet ik de naam niet. Het wordt nu wel wat wild, maar het fijne is dat het redelijk hufterproof is en je kan flink snoeien zonder dat er iets gebeurd. Behalve dan bij de hortensia en de lavendel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.