Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Onderhoud wit geoliede eiken vloer, wat is voldoende?

op dit moment wordt er beneden over de gehele vloer een wit geoliede eiken vloer gelegd, hoera.

Nu vraag ik mij af of ik nu echt al die dure flessen spul (er zijn 2 soorten, 1 om mee schoon te maken en 1 voor onderhoud oid) moet gaan aanschaffen.

Wat doen jullie wel en niet met dit soort vloer ? Moet ik meteen actie ondernemen als er even wat water op zo'n vloer komt (ik bedoel, er zit nu toch een laagje olie op, dus wat kan er gebeuren...)

Hij ligt overigens ook in de keuken en ik heb een schoonmaakster die ik goed moet gaan inlichten want ze is nu gewend om flink te dweilen met een sopje jif. Kan zij ook gewoon eens per week dweilen met iets anders dan dat dure goedje ?

Ik ga zo naar de parketzaak om spul te gaan kopen (gewoon die 2 flessen zodat ik het een keer kan uitproberen) maar ik ben dus benieuwd of jullie dit spul zijn blijven gebruiken of andere net zo goede methodes om schoon te maken hebben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

7 jaar ervaring

Om te beginnen: niet teveel dweilen, wij dweilen de vloer slechts eens in de zoveel maanden. Maar dan wel met Dumby zeep voor witte vloeren. In het begin deed ik het wel met gewone groene zeep, maar dan gaat het witte er erg snel vanaf en de vloer ging er uitgedroogd uit zien. Tussendoor haalt de werkster er echte vlekken gewoon met een nat doekje van af.
Een keer per jaar zetten we de vloer in de onderhoudsolie. Dat is wel een megaklus, we halen dan een groot gedeelte van de kleine meubels weg en moet ook een tijdje drogen, maar dan ziet de vloer er ook weer helemaal als nieuw uit.
Succes, ik ben na 7 jaar nog steeds helemaal blij met deze vloer.

Manda Rijn

Manda Rijn

08-05-2009 om 09:34 Topicstarter

Fijn pandia, geetje

bedankt voor de tips !! Ik zal de schoonmaakster vertellen dat ze vooral moet zuigen en maar eens per maand moet dweilen met dat speciale spul. Tot nu toe dweilde ze elke week dus dat is even anders.

kira

kira

09-05-2009 om 22:55

Wel vaak dweilen!

Als je een vloer in de olie zet, kan vocht niet in de vloer dringen. Om te voorkomen dat je vetvlekken op de vloer krijgt, moet je met zeep een vetafstotend laagje over de olie aanbrengen. En dat doe je dus met die vlokkenzeep, Dumby, of Clienz (uit de natuurwinkel). Na twaalf keer dweilen is de vloer volledig vetafstotend. Ik kreeg het advies de vloer de eerste drie dagen elke dag te dweilen; vervolgens één keer per week. Overigens, als je vindt dat je vloer te wit uitslaat, kun je overgaan op neutrale zeep. Heb je neutrale olie gebruikt en wil je je vloer wat witter hebben, dan gebruik je de witte zeep.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.