Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

beppy

beppy

29-06-2009 om 10:07

Onderhoud open haard (gasversie)

na 4! jaar ontvangen wij van onze leverancier van de gashaard de mededeling dat het ding jaarlijks onderhoud nodig heeft. Het is een gesloten haard die in de zomer uit staat en waarvan wij zelf het glas kunnen verwijderen om schoon te maken. De pijp gaat vrijwel gelijk naar buiten (via dak van de garage). Is dit nou, gezien waarschijnlijk magere verkopen, een nieuwe truc om mij geld uit mijn zak te kloppen of was de leverancier gewoon zeldzaam laks en moet dit ding echt ieder jaar worden "onderhouden"? Ik wordt een beetje neurotisch van al die "onderhoudscontracten".
Wie o wie kent dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

29-06-2009 om 10:13

Hmmm

Wij hebben ook een gashaard, zonder raampje overigens, maar met 'echte vlammen'. Ik heb toen we in dit huis (met daarin al deze haard) kwamen wonen, wel aan onze ketel-onderhouddienst gevraagd of ze de haard ook wilden nakijken. Er ging alleen een stofzuigertje doorheen. Die monteur zei dat we dat best zelf konden doen en daar was ik het helemaal mee eens!

Intussen wonen we hier 4 jaar en hebben we verder geen onderhoud laten doen. Er wordt nauwelijks iets vies, het rookkanaal hoeft niet geveegd te worden, stofzuigen doe ik zelf wel.

Dus ik zou zeggen: niet nodig.

Klaartje

Klaartje

29-06-2009 om 11:47

Maar toch!

Wij hebben nog gewone gashaarden (geen open haarden), dus geen centrale verwarming. Hier wordt elk jaar elke haard "gekeurd" door een installateur. Die maken niet alleen de haard schoon, maar kijkt ook of er geen lekken zijn in de gastoevoer. Onze schoorstenen waar ze op aangesloten zijn laten we elke 2 jaar vegen door een erkend bedrijf. Dit hoeft dus niet zo vaak als bij een schoorsteen bij een open haard. Hier krijg je ook altijd een bewijs van voor de brandverzekering.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.