Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

abus

abus

19-07-2011 om 09:41

Omafiets met versnellingen

Dochter gaat na de vakantie naar de brugklas. Ze heeft een nieuwe fiets nodig (de oude is echt te klein) en het moet van haar een omafiets worden. Prima maar aangezien het hier glooiend is, is het compromis van ons (ouders) dat er versnellingen op moeten zitten en bij voorkeur trommelremmen (rollerbrakes heten die, geloof ik, tegenwoordig).
Op internet kwam ik 2 geschikte fietsen tegen: een van BSP en een van Avalon (100 euro goedkoper), beide van Nederlands fabricaat. Heeft iemand ervaring met deze merken? Of heeft iemand anders ervaring met omafietsen (met versnellingen). De fiets moet wel stevig zijn want we hebben ervaringen met onze oudste dochter met een te goedkope fiets (viel na 2 1/2 jaar helemaal uit elkaar).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
snuffie60

snuffie60

19-07-2011 om 10:40

Naar aanleiding van goede ervaringen hier op het forum en , omdat geen fietsfabrikant kon leveren wat ik hebben wilde, heb ik een azor in bestelling staan. ( en dat duurt en duurt...) (Niet een oma fiets).
http://www.vogelvrijefietser.nl/VVF354omafietsen.pdf
Hier is een test van omafietsen geweest, de overlevingsresultaten zijn volgens mij nog niet bekend. Over de azor staat beschreven dat het gelakte stalen velgen heeft. Volgens de brochure van azor gebruiken ze dit niet, maar kan je kiezen uit rvs of aluminium.
http://www.azor.nl
Bedenk wel dat een fiets naar het VO behoorlijk te lijden kan hebben en of je 1x geld uit wilt geven aan kwalitatief iets goeds, met het risico van diefstal, vernieling ed. of elke paar jaar een andere fiets ( type weggooi, daar valt voor mij bsp ook onder http://www.trosradar.nl/artikel_detail/bericht/budget-omafiets-barrel-of-buitenkansje/). Ik geef mijn geld uit aan iets dat toch wel een jaartje of 10 mee moet kunnen , maar ga niet om met mensen die geen waarde hechten aan andermans eigendom en ben er zelf ook heel zuinig op. Of dat ook geldt voor een puber?. Dat is een afweging die je moet maken.
Ik zou ook heel goed kijken naar de verlichting....Ik laat er zelf iets anders opzetten dan uit het azor leveringsprogramma. Kies je voor een goedkoper model vervang het dan zelf, veiligheid boven alles.
Mijn kind rijdt een batavus old dutch zonder versn. (heeft ze niet nodig, maar wil ze ook absoluut niet). De verlichting is hiervan niet best.
Toen had ik nog nooit van azor gehoord, anders had ze die gekregen.
En de term nederlands fabrikaat mag je direct de deur uitgooien......ik geloof dat het die naam al krijgt als er op nederlands grondgebied een schroefje op gedraaid is. http://www.vogelvrijefietser.nl/media/BSP.pdf
Azor is dan nog het meest nederlands van de grote namen.
snuf

snuffie60

snuffie60

19-07-2011 om 10:53

O ja

Op mijn zoektocht naar een andere fiets ben ik ook de grens overgeweest en merkte dat je bij duitse merken veel meer fiets voor je geld krijgt, beter afgemonteerd, goede remmen, goede verlichting, zeer mooie versnellingen. ( maar helaas niet in de luie zithouding die ik zocht) Fietsen die niet met veel plastic gelikt gemaakt zijn. ( maar die maken volgens mij niet zelf een hollandrad, dus dat valt af. ) Wel viel me op dat bijv, de gazelle opoe daar in andere uitvoeringen te krijgen is als bij ons, let wel, met altijd een terugtraprem er op.(duits).
snuf

snuffie60

snuffie60

19-07-2011 om 11:24

Nog even

voor wie ooit in het archief gaat zoeken zoals ik gedaan heb....trefwoord azor
In de winkel heb ik gezien hoe de sensor bevestigd is bij een oma model in combinatie met een oma koplamp. Het is een los kastje dat dicht bij het spatbord gemonteerd is. Zag er niet echt hufterproof uit. ( bij gebruik naafdynamo).
De gazelle populair gaat vanaf framemaat 57...... de basic wel vanaf 51 ( zegt iemand die een ladder nodig heeft voor de 57)

snuf

abus

abus

19-07-2011 om 11:43

Wek doel?

Ik probeer een beetje voor ogen te houden welk doel de fiets dient. Het moet een betrouwbare fiets zijn, in ieder geval geen frame maat 57 (dochter is een kleintje, vandaar dat we gewacht hebben met het aanschaffen van een "grote" fiets totdat ze naar de middelbare school gaat) waardoor bijvoorbeeld de Gazelle van Joyeux afvalt maar ook andere modellen, ook weer niet te duur ivm hoe pubers omgaan met hun fiets en de kans op diefstal etc (onze kinderen zijn niet buitensporig zuinig op hun fiets maar gooien hem ook weer niet te pas en te onpas overal tegen aan, zeg maar). Ik heb niet de illusie dat ze hun hele middelbare schooltijd met 1 fiets doen.
Mijn oog viel op de BSP ivm Schothorst velgen, Nexus versnellingen en Shimano remmen. Dat is allemaal dik in orde.
Ik heb al je artikelen doorgelezen, Snuffie. Ik heb ook de commentaren doorgelezen bij Radar. Daaruit bleek dat de test niet goed was uitgevoerd, dus die leg ik verder terzijde. Ik vond het artikel over de omafietsen uit de vogelvrije fietser interessant, zoals de conclusie: "De duurdere modellen zijn duidelijk
beter dan de goedkopere. Maar als je
kijkt naar prijs/kwaliteitverhouding blijken de verschillen klein." Minder belangrijk vind ik bijvoorbeeld of de jasbeschermers van plastic zijn of van doek.
Weet jij of er al iets gepubliceerd is over de scholieren die een jaar lang de fietsen testen? Dat zou nu zo'n beetje bekend moeten zijn?
Ik sta nog steeds in dubio, ik ben benieuwd of hier iemand is met BSP-ervaringsverhalen

snuffie60

snuffie60

19-07-2011 om 12:26

Nee,

de uitslag van die test kan ik op het net helaas nog niet vinden....
Als je verder leest in die test van radar en kijkt naar de reacties van "experts", komt uit de genoemde fietsen niet de hema ( die geen garantie geeft op roest en volgens sommige fora roestgarantie geeft), maar de bsp als beste uit de bus.
Met versnelling kom je dan uit op de oma basic met aluminiumvelg en verzinkte spaken. De royal class heeft rvs velg en spaken, maar wordt niet geleverd met versnellingen. Beide hebben een klapstandaard en verlichting op batterij. Voor 100 euro meer heb je een batavus azor of gazelle....
Belangrijk ook, laat je kind een aantal modellen proberen. Ik ben geen expert op het gebied van de geometrie van de omamodellen, maar volgens mij zit daar ook nog wel wat verschil tussen de merken.
snuf

Jujube

Jujube

19-07-2011 om 15:42

Batavus

Mijn jongste ging afgelopen jaar naar de brugklas en heeft een mooie mat paarse omafiets met versnellingen van Batavus. Zij is er erg tevreden over.
Groet,
Jujube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.