Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Margriet*

Margriet*

06-01-2011 om 22:39

Olijfolie of zonnebloemolie

Mijn schoonmoeder heeft af en toe van die 'slanke lijn' theorieen. Vet is eng laat ik het daarop houden. Nu beweerde ze van de week dat zonnebloemolie beter zou zijn dan olijfolie en vloeibare boter beter dan pakjes boter. Ik denk bij de olie, vet is vet toch? Onze zuiderburen zijn toch gezond omdat ze olijfolie eten , jaren gepromoot bij ons.
En in vloeibare boter zit toch gewoon meer vocht? Of denk ik te simpel.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

07-01-2011 om 08:37

Info voedingscentrum

Vet is een bron van energie (calorieën), vitamine A, D en E en essentiële vetzuren (linolzuur en alfa-linoleenzuur). Bij een gezond eetpatroon komt tussen de twintig en veertig procent van de calorieën uit vet. Om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen, is het van belang te kiezen voor producten met zo min mogelijk verzadigd vet en geen of weinig transvet.
Dat kan door:

•zachte en vloeibare soorten vet te kiezen, zoals margarine uit een kuipje, halvarine, olie of vloeibare bak- en braadproducten;
•magere varianten te nemen van melk(-producten) en vlees(-waren);
•niet te veel vette tussendoortjes te eten, zoals chocolade, koek, gebak, snacks en zoutjes.

Verder adviseert het Voedingscentrum twee keer per week vis te eten, waarvan ten minste één keer vette vis. Vis bevat vetzuren die de kans op een hartinfarct verlagen.
Vet levert van alle voedingsstoffen de meeste calorieën per gram. Dat geldt voor alle soorten vet. Een vetrijke voeding is daarom meestal ook een calorierijke voeding. Mensen die moeite hebben op gewicht te blijven doen er daarom goed aan niet te vet te eten. Bij een gemiddelde energiebehoefte komt dat neer op maximaal 80 gram vet per dag voor vrouwen en ca. 100 gram per dag voor mannen.

‘Verkeerd’ vet
Op basis van scheikundige eigenschappen wordt vet onderscheiden in onverzadigd en verzadigd vet. Vet in eten bestaat altijd uit een combinatie van beide. Voor de gezondheid is het zaak producten te kiezen die zo min mogelijk verzadigd vet bevatten. Verzadigd (‘verkeerd’) vet verhoogt namelijk het cholesterolgehalte in het bloed en vergroot daarmee de kans op hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet verlaagt juist het cholesterolgehalte. Transvet vormt hierop een uitzondering: het is zelfs nog slechter dan verzadigd vet.
Zowel dierlijke als plantaardige producten kunnen verkeerd vet bevatten. Verzadigd vet zit vooral in harde margarine en hard frituurvet en ‘verborgen’ in vet vlees, volvette zuivel, roomboter, chocolade, koek, gebak, snacks en zoutjes. Transvet zit met name in snacks, koek en gebak. Het ontstaat in de fabriek wanneer zacht vet en olie ‘harder’ worden gemaakt.

‘Onverzadigd = oké’
Olie, margarine uit een kuipje, halvarine, vloeibaar bak-, braad- en frituurvet, vette vis, noten en pinda’s bevatten meer onverzadigd dan verzadigd vet. In tegenstelling tot verzadigd vet en transvet helpt onverzadigd vet het cholesterolgehalte te verbeteren. Door vijf procent van de calorieën uit verzadigd vet in te wisselen voor onverzadigd vet, daalt de kans op hart- en vaatziekten twintig tot veertig procent.

Minet

Minet

07-01-2011 om 09:33

Pelle (ot)

Dit is de rubriek Huis, Tuin en Keuken Pelle, niet de rubriek Gezellig sPELLEtjes!

Tihama

Tihama

07-01-2011 om 11:09

Verpakking

Ik heb wel eens wat tijd besteed in de supermarkt aan het vergelijken van de verpakkingen. Je kunt per product prima zien hoe de hoeveelheden verzadigde en onverzadigde vetten er voor staan. Misschien kan dat trouwens ook wel gewoon op de websites, maar ik heb zo van die meditatieve momenten in de supermarkt

Volgens mij is het trouwens ook zo dat je automatisch minder gebruikt als je olie gebruikt in plaats van boter.

Tihama

De oliën

Volgens meneer Katan is zonnebloemolie niet gezonder of ongezonder dan olijfolie. Letterlijk citaat: "alleen olijfolie is duur en het is niet eens gezonder dan slaolie (dat is meestal raapzaad- of sojaolie), het bevat weinig van de omega-6 en bijna niets van de omega-3 essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren. Of olijfolie 'extra vergine', 'van koude persing' et cetera is maakt voor de voedingswaarde niet uit. Dat ik zelf in olijfolie bak is puur omdat ik het lekkerder vind.
Als olie spat bij het bakken kun je er een paar korreltjes lecithine in doen. In bakken-en-braden uit een flees heeft de fabrikant dat al gedaan en er is ook vitamine D aan toegevoegd. Die flessen zijn best gezond (afgezien van de calorieën) want ze bevatten weinig verzadigd vet.
Vitamine D kan goed tegen verhitting en onverzadigde vetten kunnen dat ook; er ontstaan bij het bakken of frituren geen verzadigde of transvetten uit. Bij gewoon bakken en braden wordt de olie niet heet genoeg om ongezonde stoffen te vormen. dat kan alleen bij frituren en dan nog alleen als je dezelfde olie te vaak en te heet hebt gebruikt. De olie wordt dan bruin, stroperig en schuimend en er ontstaan stoffen die misschien ongezond zijn, of misschien niet, maar in elk geval smaken ze niet lekker. Het beste advies is om op 180 graden te frituren en na vijf keer frituren de olie weg te gooien."
(dit meteen als reactie op de frituurdraad - 180 graden is prima).

bibi63

bibi63

07-01-2011 om 14:45

Margriet

Het is op zich simpel: zonnebloemolie en olijfolie zijn even vet, maar op zich gezond kwa vetsamenstelling. Echter natuurlijk niet teveel gebruiken.
Verschil tussen geharde boter en vloeibare boter: ook daar zit het 'm niet in het vetpercentage maar in de samenstelling van het vet. Gehard vet is slecht (transvetten) en vloeibaar beter.
Gr. Bibi

Margriet*

Margriet*

07-01-2011 om 19:12

Dank

Ik gebruik dit forum dan ook graag omdat ik weet dat er fanatieke mensen zijn die dit allemaal graag opzoeken (Pelle!).
Ik ga de naar mijn schoonmoeder de link sturen dat er dus geen verschil is tussen zonnebloemolie en olijfolie.

bertje1

bertje1

09-01-2011 om 14:02

Dietist

hoi ik ben dietiste; er is wel degelijk verschil tussen de versch. oliën, namelijk zonnebloem olie bevat 90% onverz. olie en olijfolie 85% Ook het soort onverz. vet is anders.
We krijgen al veel omega 3 en 6 vetten binnen (linolzuur) maar te weinig EPA en DHA (visvetten). in olijfolie zit meer omega9 vet in. Zie ook www.visolie.nl
Verder is het jammer dat in olie GEEN vitamine D zit. En dit vitamine is in veel bevolkingsgroepen te laag!
eh.. duidelijk? Die website die ik noem is heel handig!

bertje1

bertje1

09-01-2011 om 21:12

Haah goede vraag pelle

ja, dat is dus het probleem: de vetten moeten in een bepaalde verhouding worden gegeten, nou, zoek dat maar eens uit.. vind ik al lastig het hangt dus van je voedingspatroon af. Ik zelf neem ze gewoon allebei en ook nog vloeibare bak en braad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.