Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pelle

Pelle

10-06-2011 om 20:33

Ok, is deze al geweest: stoffen?

Hoe stof je? Met stofzuiger, natte doek, stofdoek, met speciale doekjes: wat werkt het beste?

Oudste heeft net een vernieuwde kamer met.... jawel.... zwarte meubelen. Mijn hemel ik heb nu al spijt (en ja hij moet zelf ook stoffen). Ik had een systeem voor hem gekocht met een plastic houdertje en navul stofdoeken die statisch zouden moeten zijn. Nou niet... het stof dwarrelt achter ons meteen weer neer

Natte doek is onhandig, dan moet ik alles echt ergens neerzetten en later weer terug, optillen en weer neerzetten gaat dan sneller.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

10-06-2011 om 20:37

Met een

microvezeldoekje. Kun je droog gebruiken en bij ernstige viezig-/stoffigheid ook vochtig/met schoonmaakmiddel.

Fianna

Fianna

10-06-2011 om 21:05

Pelle

'Natte doek is onhandig, dan moet ik alles echt ergens neerzetten en later weer terug, optillen en weer neerzetten gaat dan sneller.'

Tja ligt er aan wat je onder nat verstaat. Je moet het niet kletsnat doen, maar ik stof altijd af met vochtige doek en til idd alles op en zet het weer neer. Hoef het dan echt niet opzij te zetten. Ik vind het zelf de fijnste manier van afstoffen (brr, wat een onderwerp!) en vag daarmee het meeste stof en weet dan zeker dan ik het niet gewoon verplaats.

Nat voor droog na

Echt hoor Pelle, ik zweer bij nadrogen. Glimt ook mooier.

Oh en bedankt, eindelijk snap ik waarom het bij zoon sinds kort zo stoffig is... idd, nieuwe bureau is zwart. Wat ben ik toch een sukkel.

dc

dc

11-06-2011 om 08:39

Pak luierdoekjes

Op z'n kamer leggen! Stoft prima!

Vera*

Vera*

11-06-2011 om 09:00

Tja

Ik zie stof gelukkig niet of het moet heel erg zijn. Het hele vervelende is wel dat de piano (gekregen van opa en oma) hoogglans zwart is. Daar ligt altijd wel stof op en voel ik me een slechte huisvrouw .

Vera

Hmm

ik stof alleen als ik het nodig vind, oftewel als ik het zie. In de woonkamer is dat ongeveer 1 keer in de 3 weken, en boven is dat nog minder. Scheelt wel dat mijn huis heel erg opgeruimd en zonder prulletjes is, dus het is zo gedaan.

Voor het snelle werk (even iets stoffen) pak ik een doekje met glassex. Als we echt flink boven de hele boel gaan doen dan pak ik een sopje en doekje.

soepstengel

soepstengel

11-06-2011 om 13:41

Een spray fles

ik vul een sproeifles met wat schoonmaakmiddel en water en spray dan waar ik het schoon wil hebben. Dan is het niet zo nat maar t stof gaat prima aan mijn vaatdoekje.

Vochtig

Ik gebruik een vochtige doek, vind het ideaal. Al het stof gaat er makkelijk mee weg. Meubels kunnen er ook wel tegen (gelakt hout, leer, enz)

+ Brunette +

+ Brunette +

11-06-2011 om 14:27

Plumeau en de vooroordelen daarover

Een plumeau verplaatst alleen het stof. Helemaal waar, maar het ligt dan tenminste niet meer op een plek waar het stoort. Dus als je kind niet allergisch is voor huisstof zou ik gewoon dat doen, het gaat een stuk sneller dan doekjes en is ook nog veel leuker. Als ik het huis een grote beurt geef stof ik eerst alles met de plumeau af, stof dwarrelt naar de grond, en daarna ga ik de vloer stofzuigen.

Belle Époque

Belle Époque

11-06-2011 om 18:26

Vochtig

Vanwege astma is me ooit aangeraden "vochtig af te nemen". Met een doekje van de Zeeman (van die gele), vochtig en goed uitgeknepen, heb ik al heel wat moois verricht. Zelfs op hout!
Voor hoge en moeilijke plekjes heb ik ooit een static duster gekocht. Die kocht ik bij Blokker. En dan uitkloppen uit het raam en af en toe even uitspoelen en opdrogen. Geen idee of die het stof alleen maar verspreiden, maar ik niet niet tijdens het stoffen dus het zal wel goed zijn

Vloerdoeken

Ik doe het met vloerdoekjes van ah of glasex, of welk merk er maar voor handen is. Dat is net zo'n verpakking als luierdoekjes, maar dan groter. Met 1 doekje doe ik twee kamers en een badkamer.
Leg zo'n verpakking op zijn kamer, dan kan hij er altijd zelf bij.
Groet,
Miriam Lavell

Pelle

De gewone microvezeldoekjes zijn zonder motief. Er zijn ook microdoekjes met een piepklein ruitjespatroon erin. Ze voelen iets stugger, zijn minder "snotterig". Ze zijn bedoeld voor glaswerk. Ik haal ze voor een prikkie bij de Action. Zoals bijna al mijn schoonmaakspullen.
Geen allesreiniger gebruiken en niet uitwassen met wasverzachter.

Monet

Monet

12-06-2011 om 16:57

2 methodes

Voor een snelle stofbeurt heb ik (ja, ook veel zwarte en glazen meubels) een stoffertje met felgekleurde synthetische sliertjes eraan, houdt geweldig stof vast, je wurmt het makkelijk in smalle gleuven, maar stoft ook net zo makkelijk grote oppervlaktes af.
Voor een goede stofbeurt gebruik ik een microvezeldoekje met een vleugje 'glassex', en dan het liefst die van het huismerk van de Plus, want die laat gegarandeert geen wittige waas achter!

Vic

Vic

12-06-2011 om 22:54

Tja, stof

Mijn ervaring is dat er niet zoveel aan te doen is. Hier heb ik het mysterie van de stoffige vensterbank. Alleen die in het voorste gedeelte van de kamer dan. Ik stof elke week af, en achter is dat dan eigenlijk meer preventief. De vensterbank vóór moet ik zeker om de dag doen, vaak met een vochtig doekje, omdat er dan echt een dikke laag stof ligt. Ik denk dat het komt doordat daar de bank en de tv staan, dat trekt natuurlijk stof aan.
Mijn zwarte nachttafeltjes worden matig stoffig, maar mijn slaapkamer is dan ook verder vrij leeg (en met laminaat). Oudste heeft ook een zwart (hoogglans) kastje, en dat wordt veel stoffiger. Ik heb wel het idee dat het net wat langer stofvrij blijft met nat afnemen dan met de stofdoek (droog microvezeldoekje).

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2011 om 00:28

Tv en computer

doe ik met een doekje en speciale beeldschermreiniger. Met de nog ietwat vochtige doek ga ik dan ook over het zwart van de 'omlijsting' en de voet. Werkt prima. Ik gebruik daar altijd een droog doekje voor. Dat kan een microvezeldoekje zijn maar ook zo'n doekje die je per 10 bij Kwantum kan kopen bijvoorbeeld. Dat doekje spuit ik in met wat schoonmaakvloeistof en dan afstoffen. Bij oppervlakken waar ik geen strepen wil loop ik het nog even met een schone droge doek na. Tafels en vensterbanken doe ik met een natte doek met wat schoonmaakmiddel. Ik laat de boel goed drogen voor ik de frutsels er weer in terug zet. Dan heb ik ook nog een houten kist, wandplankje en sitetable (daar staat de tv op) en die stof ik met een droge microvezeldoek af. De klok, muurversieringen als een schilderij en een Afrikaans masker doe ik ook met een microvezeldoek. Als ik het in huis heb doe ik het ook wel eens met zo'n stofding als je zoon (Pelle's zoon) in zijn kamer heeft. Ik doe dit zo min mogelijk. Ik ben een luie huishoudster.Er zullen dagen voorbij gaan waarbij je vást een beetje stof op de meubels kunt zien. Ik zie lang niet alles, 50% vergeleken met iemand die normaal ziet, dus dan ziet het er snel prima uit)

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2011 om 00:35

Oh ja

Waar ik ook vaak droog mee afstof is een stofhandschoen. Het is van een soort korte haartjes (geen idee hoe ik dat nou eens uit moet leggen). Dat werkt ook geweldig omdat je met je hand alles goed kunt volgen. De rand van een tafel bijvoorbeeld kun je met je hand volgen. Erg handig. Ik heb snel last van een zere pols. Bij schoonmaken moet je je hand vaak in een bepaalde positie draaien, met zo'n handschoen kan je zelfs met de rug van je hand stoffen bwz, dus kun je altijd wel een houding vinden die prettig is. Ik heb het ooit bij Blokker gekocht, ik meen van Handy.

Wow ,wat een onderneming

kaaskopje,als ik ga stoffen zoals jij,met allemaal verschillende doekjes en vloeistoffen ben ik uuuuuuuuuuren bezig!
ik neem gewoon alles nat af en droog het na met een schone theedoek.( twee doekjes en 10 minuten werk)

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2011 om 14:05

Valt mee hoor

Ik moest vanmorgen snel-snel even de boel doen en dan kan ik het heel snel.Als de computer en de tv niet lang geleden nat zijn gedaan, volstaat een volgende keer wel met een droge doek. En afstoffen kon vanmorgen ook met een microvezeldoek. De vensterbanken lagen weer vol met dooie beestjes, binnen een week sneuvelt er heel wat blijkbaar, dus dat doe ik dan even met een apart doekje, wat ik zo weg kan gooien. Ik had vanmorgen zelfs tijd om koper te poetsen! (oude weegschaal)

Systeem

Hier ga ik eerst met de stofzuiger langs een hoop dingen die makkelijk stof vangen, bv over de boeken heen en tutsels en frutsels. Daarvoor gebruik ik het opzetstukje met de borstel om krassen te voorkomen. Dan met een doekje en een sopje, maar wring het doekje goed uit, hoe natter, hoe meer strepen. Sopje heet maar met weinig schoonmaakmiddel. Als ik boekenkasten leeghaal dan zet ik de boeken niet meteen terug, maar terwijl het droogt, doe ik de rest van de kamer. Ben ik klaar dan gaat alles weer op zijn plek en ga ik de vloer stofzuigen. Klaar is Clo

Ayanna

Ayanna

15-06-2011 om 10:45

Schoonmaken plumeau?

Ik heb dit draadje met een half oog gevolgd omdat ik niet echt 'van de poets' ben...ahem. Toch maar vol goed moed vanochten bij de Action een microvezel-plumeau gekocht en zie daar: het werkt! We hebben veel donker hout en veel (misschien wel teveel) frutsels staan, maar die plumeau werkt als een 'tiet'(excuses le mot). Ben nog nooit zo snel klaar geweest met afstoffen!
Maar nu....plumeau is na deze stofbeurt vrij viezig en ik heb buiten al een beetje staan wapperen, maar echt alle troep krijg ik er niet vanaf. Tips? En mocht het al een keer voorbij gekomen zijn in deze draad (heb niet alles gevolgd) dan verwijs me maar terug hoor!

Zeem

Meubels afnemen met een schoonmaakmiddel/doekje maakt dat er een klein laagje op komt waardoor het stof nog beter blijft liggen.
Wij hebben veel zwarte meubels in huis, eravring genoeg dus!
Een zeem gebruik ik. Gewoon met flink warm water. Goed uitknijpen tot die bijna droog is. Zo neem je toch nat af en hoef je over het algemeen niet na te drogen. Als dat wel nodig is, doe ik dat met een oude theedoek.
Regelmatig stofzuigen helpt wel om de hele ruimte stofvrij te houden, zodat het stof niet opwaait naar de meubels.
Liefs, timsmama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.