Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Berber.

Berber.

23-09-2010 om 19:49

Oesters

Onlangs heb ik voor het eerst oesters gegeten en dat is me goed bevallen. Nu zag ik vanmiddag bij de viswinkel doosjes Zeeuwse oesters liggen. Ik overweeg ze te kopen voor de zaterdagavond (weer s wat anders dan een zak chips). Mijn vraag is eigenlijk of ik nog wat moet weten voor ik ze op tafel zet. Of is het gewoon openbreken en opeten? Volgens de visboer kon ik ze rauw eten maar ook gratineren. Is dat aan te raden? Of toch beter rauw? En dan met citroen? En hoeveel eet je er eigenlijk per persoon? Wie helpt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oesters

Ik vind ze rauw het lekkerst met een beetje citroen. Maar ik heb ze nog nooit anders gegeten. Gratineren zou ik dan eerder met mosselen doen.
De laatste keer dat ik ze at, moesten we delen, dus toen heb ik er maar 1 of 2 gegeten
Maar de voorlaatste keer hadden we een dozijn per persoon. (maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ze daar wel veel goedkoper waren dan hier)
Meestal als je ze ergens koopt of krijgt in een eetgelegenheid, krijg je er een stuk of 6. Maar ik lust er wel meer hoor, dan 6

Polly Shearman

Polly Shearman

23-09-2010 om 21:26

Tegenvallen

Ik heb ooit eens oesters gekocht en zelf open gemaakt maar ik vond het enorm tegen vallen. De randen van de schelp waren zo dun dat er heel snel gruis in het oester nat terecht komt. Dat krijg je er dan weer niet uit. En dat smaakt natuurlijk niet lekker. Dus ik vond het erg tegenvallen om dat zelf te doen. Het open maken vond ik ook echt heel moeilijk. Ik hoop dat het lot wel lukt. Groet polly

Youtube

Op youtube zijn diverse oester-openen filmpjes te bewonderen. Zie bijvoorbeeld:


http://www.youtube.com/watch?v=yq5sBCO0N2s&feature=related

Margriet*

Margriet*

23-09-2010 om 23:40

Oeh lekker

Vorig jaar in de Ardennen tussen kerst en oud en nieuw hadden wij overheerlijke oesters uit de streek onder Bordeaux (het aanbod is daar dan enorm, oesters eet je daar in die tijd blijkbaar). Wij hadden een oestermesje in de supermarkt gescoord, goede fles bubbles erbij, echt heerlijk aperitief. Wij hadden er denk ik 24, waren met zijn zessen (de kinderen vonden het maar ieeeeeeeeeeeuwwwwww) maar we hadden er nog wel meer gelust.

Berber

Op youtube staan ook 'serieuze' filmpjes hoor. En die link die ik gaf is gewoon een filmpje van een man die voordoet hoe je een oesterschelp opent!
En o.t. ik heb zelfs een keer op youtube een filmpje gevonden met daarin een jongetje die een endoscoop in zijn neus kreeg zodat de arts zijn stembanden kon inspecteren. Mijn zoontje kreeg ook zo'n onderzoek en dat filmpje heeft enorm geholpen bij de voorbereiding. Youtube bevat zeker niet alleen maar smerigheid hoor!

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2010 om 23:54

Eet smakelijk. Er zijn weer oesters In de zomermaanden zijn er geen Zeeuwse oesters verkrijgbaar (als het goed is), dan zijn de oesters zich aan het voortplanten (het zgn. melken) en dan zijn ze wittig, klein en niet echt lekker. De oesters die dan als Zeeuws worden verkocht, zijn geimporteerd. En dus oud

Tirza

Roosje Katoen

Roosje Katoen

25-09-2010 om 11:54

De oester in een theedoek wikkelen, werkt ook.

Gegratineerd zijn ze trouwens ook heerlijk hoor, met wat creme fraiche en geraspte kaas even onder de gril zetten. Rauw vind ik ze heerlijk met verse peper en citroen.

Tirza G.

Tirza G.

27-09-2010 om 22:56

Die andere berber

De zgn. wilde (platte) oesters zijn zeldzaam en dus niet te betalen Die gratineer je niet, die aanbid je.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.