Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Noorse pannenkoekjes?

Nu iedereen hier kookvragen post, heb ik er ook nog wel een. Gisteren keken mijn man en ik naar 71 graden Noord en daar kregen enkele deelnemers een warme maaltijd voorgeschoteld als prijs, waaronder pannenkoekjes. Volgens mijn man waren dat 'van die lekkere Noorse pannenkoekjes'. Hij kende ze van vroeger van buren die uit Noorwegen een speciale platte kookplaat hadden meegenomen en van 'speciaal deeg' pannenkoekjes maakten. Deze waren volgens hem anders dan onze pannenkoeken, want zachter en anders van smaak.

Weet iemand hier waar hij het over heeft????

Chris

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ChrisH

ChrisH

23-12-2009 om 16:26 Topicstarter

Google is my friend

Nou, ik heb het geloof al gevonden...

Even gegoogled en ik denk dus dat het 'lefse' zijn, pannenkoekjes van aardappels, bloem en boter. Het recept klinkt zeer bewerkelijk, maar misschien als ik wat meer tijd heb, kan ik mijn man er een keer mee verrassen.

Chris

Tanja

Tanja

24-12-2009 om 07:41

Lekker!

Deze heb ik diverse keren gemaakt, op dezelfde manier als 'onze' pannenkoeken:

* 250 gr bloem
* 250 ml karnemelk
* 375 ml magere melk
* 2 grote eieren
* 2,5 eetl speltmeel
* 2,5 eetl tarwezemelen
* 2 theel vanillesuiker
* 2,5 eetl suiker
* 1/2 theel kaneel
* 1/2 theel gemalen kruidnagelen
* 1/2 theel kardemom poeder

Meng eerst alle droge ingrediënten door elkaar. Maak een kuiltje en voeg beetje bij beetje de melk tot. Roer elke keer met de garde tot het mengsel mooi glad is. Voeg op het laatst de eieren toe. Klop alles goed door elkaar.

Bak van het beslag ongeveer 10 mooie pannenkoeken.

ChrisH

ChrisH

24-12-2009 om 15:02 Topicstarter

Speltmeel

Tanja, is dit ook een recept voor Noorse pannenkoeken? Klinkt ook lekker, al heb ik geloof ik nog nooit van mijn leven speltmeel in huis gehad .

Manlief noemde dat hij van vroeger 'zachte' en 'harde' pannenkoekjes kende. Nou ja, ik het allemaal eens een keer proberen. Bedankt voor het recept in ieder geval, ik heb het gekopieerd.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.