Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jasmijn

Jasmijn

06-03-2016 om 11:28

noodles en pasta, kan dat beiden? Of groot verschil?

Noodles en pasta, kan dat beiden? Of groot verschil?
Hier ben ik al een tijdje benieuwd naar en de ene zegt dit, de andere dat. Zelf zou ik denken dat het niet uitmaakt want de smaak lijkt hetzelfde.
Ik zie soms recepten met hele dunne noodles en dan heb ik toevallig alleen dikke bami in huis, maar ook spaghetti. Ik maak het dan van spaghetti, maar heb op een of andere manier het gevoel dat dat dan fout zou zijn.
Dus zomaar ff een vraag, ik moet natuurlijk zelf weten wat ik doe, maar kan het? Of is er een wezenlijk verschil/reden om het niet te doen.
En dan nog een tweede vraag: ik zie bijna witte noodles soms in de winkel liggen, maar ook stevige dikke noodles die bijna op houten stokjes lijken en dan nog van alles er tussenin. Kan iemand daar nog iets over vertellen?

P.s. ik heb inmiddels enorme trek erin gekregen want zit op pinterest ook naar noodles-recepten te zoeken, liefst vegetarisch, iemand daar nog een goed receptje voor?

Hortensia

Hortensia

06-03-2016 om 11:32

uitproberen

Onderzoek alle dingen en behou het goede

Er zijn ongelooflijk veel soorten noodles. Van eieren, meel, rijst, noem maar op. En als je strikt volgens de culinaire wetten werkt zal de ene soort absoluut gebruikt moeten worden voor recept a, terwijl recept b alleen maar geslaagd is met noodle b.

Er is vast ook e.e.a. over op internet te vinden.

Maar of het kán, dat bepaal jij nog altijd zelf

Ik heb ook wel eens spaghetti gebruikt om bami mee te maken, of een pasta-achtige constructie gemaakt van noodles.

Lang verhaal kort: ga lekker experimenteren

Caesar

Caesar

06-03-2016 om 11:48

Jasmijn

Als jij het verschil niet proeft is er geen probleem om te pakken wat je in huis hebt. Echter, de verschillende noodles smaken wel heel anders. Ook structuur en de dikte zijn van invloed op de smaak. Door het gebruik van durum tarwe smaken fatsoenlijke pasta's echt heel anders dan tarwe noodles.

Tip: maak eens een Thaise salade met glasnoodles. Dat is echt super lekker.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2016 om 14:30

Ik denk dat de standaard mie

en de standaard spaghetti best voor zowel de Aziatische als de Italiaanse keuken kunnen worden gebruikt. De meer speciale noedels of mies zullen hun eigen karakter in het eten meegeven.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-03-2016 om 15:37

Spaghetti

Ik vind spaghetti echt wel heel anders smaken dan noodles. Aan noodles zit meestal al smaak van zichzelf, en spaghetti is wat dat betreft veel neutraler (tenzij je het zelf maakt met bloem en ei).
Wat mij betreft zijn verschillende soorten noodles dan ook uitwisselbaar, dik of dun, en verschillende soorten pasta (spaghetti, macaroni) ook.
Al te creatief geëxperimenteer doet me denken aan mijn voormalig schoonmoeder, die vond dat je best pastasaus door de rijst kon doen als dat zo uitkwam (lees: een bakje saus dat al 5 dagen in de koelkast staat en er is alleen rijst in huis).

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2016 om 15:44

In dat bakje saus

zit allicht wel meer vulling dan voor die vijf dagen. Heerlijk! Op zich is rijst klaargemaakt als macaroni best te eten.

Caesar

Caesar

06-03-2016 om 16:00

Verschillende soorten pasta vind ik niet altijd uitwisselbaar. Belangrijk verschil kan zijn of er ei door het deeg zit. (Om nog paar te zwijgen over volkomen misbaksels). Tevens vind ik de dikte zeker wel invloeden hebben op de smaakbeleveing.
Verschillende soorten noodles vind ik al helemaal niet uitwisselbaar. De veriatie is ingrediënten is enorm. Met ei, zonder ei, rijst of tarwe. Ik proef een enorm verschil daartussen.

Glasnoodles

Zo heten die dingen! Gelijk maar besteld bij de appie. Nog n lekker recept iemand? Gember? Wortelreepjes? Koriander?

spaghetti

Ik ken een aantal Surinaamse koks die altijd spaghetti gebruiken als ze bami maken!

dorry

Ja hoor, altijd lekker, gember, wortelreepjes en koriander. Zelf vind ik petehbonen er lekker door, en als je vlees wilt liefst kip of garnalen.
Overigens gebruik ik die echt dunne glasmie (so-oen) voor loempiaatjes en in de soto ajam.

Al gemaakt glas noodle salade

Iets teveel dressing maar precies wat jij ook zegt. Was lekker fris. Maar hoe breek je die glas noodels? Mn hele aanrecht zat vol....

dorry

Wat ik doe: Ik laat de touwtjes om de noodles heen zitten. Haal ze dus zo uit verpakking en kieper ze in kokend water, zet gas uit en laat een minuutje ofzo weken. Dan afgieten en op een (grote) snijplank mikken. Draden er uit vissen en met koksmes in stukjes hakken (techniek a la kruiden hakken zal ik maar zeggen). Voilá.

overigens

Schijn je die glasnoodles ook te kunnen frituren, heb ik nog nooit gedaan.

Caesar

Caesar

08-03-2016 om 12:32

Breken

Waarom zou de glasnoodles willen breken?

De groenten en vlees er beter in te verwerken. Anders wordt het een klont noodles met groente en vlees ernaast. Tenminste, MIJ lukt het niet om er een mieachtig geheel van te maken als ik de mihoen heel laat.

Caesar

Caesar

08-03-2016 om 13:03

Silone

Als je de glasnoodles kookt en daarna mengt met de andere ingrediënten is er toch niets aan de hand? Misschien hangt het van het fabrikaat noedels af of dat wel of niet lukt.

nou daar zit dan het verschil met pasta

Pasta, bijvoorbeeld spaghetti, gebruik ik met een saus, iets op tomatenbasis, olijfolie, pesto of cremefraise. In ieder geval kun je dat goed door elkaar mengen. Noodles gebruik ik niet met saus maar met andere droge ingrediënten: vis/vlees en groenten. Geen smeermiddel als saus. Dus kun je lange draden slechter mengen met de andere ingrediënten.

Caesar

Caesar

08-03-2016 om 15:25

Silone

Gaat hier prima hoor dat mengen

Breken

Ik wilde n kleine een persoons portie maken. Anders had ik teveel....

bieb63

bieb63

09-03-2016 om 12:45

wbt pasta

Zijn er heel veel soorten en vormen, vooral vormen (ik heb het niet over bami/noedels, maar pasta). En een Italiaan weet heel goed welke soort hij voor welke soort saus gebruikt. Dat heeft niet met de smaak van de saus te maken, maar met de vorm. Ik weet fff niet al die namen zo uit m'n hoofd, maar de buisjes gebruik je weer voor andere saus dan de spiraaltjes, alsook spaghetti. Het heeft alles te maken hoe de saus zich aan de pasta bindt en dus de structuur van de saus.

bieb63

bieb63

09-03-2016 om 12:45

smaak van de saus???

smaak van de soort pasta bedoel ik natuurlijk..

Ellen69

Ellen69

24-03-2016 om 16:31

Nasi van Macaroni

Leuk topic!

Doet me denken aan 20 jaar geleden, mijn toenmalige vriend had geen zin om boodschappen te doen, en was toen ik bij hem kwam eten druk doende macaroni klaar te maken als nasi.
Ik was in eerste instantie eerlijk gezegd een beetje geïrriteerd daardoor, maar oh wat was het lekker!!

Frits

Frits

31-07-2016 om 11:23

Alles is pasta!

Alles is pasta, of je het nu noodles of spaghetti noemt. Het leuke van pasta is dat je zelf kunt bepalen wat je ermee doet en welke pasta je gebruikt.

De 'regels' zijn echter zo: dunne pasta gebruik je bij een lichte smaak, bijvoorbeeld als je pasta in je soep eet dan gebruik je daar dunne sliertjes bij. Als je een stevige saus hebt, bijvoorbeeld een ragu (vleessaus) dan gebruik je dikkere pasta.

Als je namelijk dikke pasta eet bij een saus die heel subtiel is, dan proef je alleen pasta. En andersom als je dunne pasta eet bij een stevig, krachtige saus dan proef je alleen saus.

Maar het is altijd goed wat je doet, zeker als je niets anders in huis hebt dan het soort dat er niet bijhoort

Wat hier in huis goed werkt is zelf pasta maken: per persoon 100 gram bloem en 1 ei, mengen met een vork, dan kneden tot elastisch deeg (kauwgom-achtig).
Dan uitrollen en even oprollen, dan snijd je van de rol plakjes af. Deze 'plakjes' trek je uit elkaar en je hebt slierten pasta!

Je kunt natuurlijk ook gewoon bloem en ei (en zout als je dat wilt) in de keukenmachine doen en die laten kneden, en daarna de pasta door een pastamachine halen. Je kunt er dan slierten van laten snijden door de pastamachine of lasgana bladen maken en zelf vormpjes uitsteken of zelfs ravioli maken: vul ze met groente voor de beste vegetarische pasta die je ooit hebt gegeten.
Zelf vormpjes uitsteken met een koekjes-steker bijvoorbeeld is erg leuk, je kunt ze ook samenknijpen tot farfalle (vlindertjes).

Er zijn ook vol-automatische pastamachines op de markt, dan heb je er gen omkijken naar maar het zelf met de hand bewerken is ook wel erg leuk hoor, kinderen vinden dit fantastisch want ze mogen dan echt zelf hun eten maken en krijgen hun creatie om hun bord. (link verwijderd door forumbeheer)

Koken van verse pasta is ongeveer 2-3 minuten, afhankelijk van de dikte en grootte, maar altijd korter dan gedroogde pasta. In ruim kokend water (eventueel met zout als je dat wilt).

Als je zelf verse pasta maakt dan heeft de pasta veel meer smaak dan als je gedroogde pasta koopt in de winkel. Je hoeft dus de saus/wat je erbij eet veel minder 'op te tuigen'. Wat ik een heel erg lekker vegetarisch pastarecept vind is dit:

Snijd per persoon 1 bol (dus geen teentje!) knoflook in plakjes van ongeveer 2-3 mm en doe de plakjes in een laag olijfolie.
Doe de olijfolie met de schijfjes knoflook in pan en laat het -langzaam- opwarmen en fruiten.
Blijf erbij, want als de knoflook goudbruin is (niet langer!) dan haal je de pan van het vuur. Als je het langer bakt dan wordt de knoflook bitter dus echt licht goudbruin laten worden.

Kook nu je verse pasta en serveer de pasta met een flinke schep knoflook en olie. Eventueel een stukje kaas erover raspen en natuurlijk een frisse groene salade erbij.

(Waarschuwing: niet aan te raden als je de volgende dag een sollicitatie-gesprek hebt...)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.