Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lynna

Lynna

30-08-2009 om 10:11

Nogmaals uitstel belasting + vraagje aftrekpost

Ik moet mijn belastingaangifte indienen. Mijn bijna-ex had uitstel voor ons gevraagd en is afgelopen woensdag begonnen met het invullen van de aangifte Maar toen hij bijna klaar was, kwam hij erachter dat wij nog niet officieel, maar wel duurzaam gescheiden zijn en kwam hij met het voorstel om het ieder apart in te vullen. Prima. Graag zelfs. Alleen heb ik zuks nog nooit gedaan (voorheen hadden we er een accountant voor) dus ik zit ongelooflijk te puzzelen en krijg het waarschijnlijk niet voor 1 september voor elkaar. Hulp inroepen is ook lastig op zo'n korte termijn. Zou ik nog een maand uitstel kunnen aanvragen? Ik kan op de site van de belastingdienst niets daarover vinden en ik moet het eigenlijk vandaag weten om te weten of ik me er echt nog helemaal op moet storten.

Dan ook nog een praktisch vraagje: je kunt in 2008 nog de aanvullende premie van je ziektekostenverzekering aftrekken. Nu heb ik een basisaanvullende verzekering en een extra aanvullende verzekering. Kan ik beide bedragen aftrekken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Holiday

Holiday

30-08-2009 om 11:01

Aftrek ziektekosten

Je kunt alleen de premie voor de aanvullende verzekering aftrekken, niet voor de basisverzekering voor zover ik weet. Daarbij moet je, samen met je andere medische kosten (bril etc) wel een bepaalde drempel halen. Je moet dus een bepaald bedrag hebben uitgegeven aan medische kosten en in dat geval kun je het bedrag aftrekken. Die drempel moet je dus eerst uitrekenen want is inkomensafhankelijk.

Hoe je nog uitstel kunt aanvragen weet ik niet.

Minet

Minet

30-08-2009 om 11:48

Lynna

Die drempel hoef je niet zelf te berekenen zoals Holiday schrijft. Je vult gewoon alle niet vergoedde ziektekosten in, bij Help in het programma wordt je al veel wijzer.
De premie van de aanvullende verzekering kun je aftrekken, na het invullen zie je vanzelf of en hoeveel er voor jou afgetrokken gaat worden. Het programma doet dat keurig zelf.
Succes!

Lynna

Lynna

30-08-2009 om 12:17

Beide aanvullende verzekeringen?

Maar wat voor mij nog niet duidelijk is: ik heb een basisverzekering, dan een basisaanvullende verzekering + een extra aanvullende verzekering pakket 2. Die basisverzekering kan ik niet aftrekken, maar het bedrag van die 2 aanvullende verzekeringen wel? Dat is een bedrag van 51,50 per maand.

Nasha 1st

Nasha 1st

30-08-2009 om 12:47

die kun je dus aftrekken inderdaad. En sowieso mag je een vast bedrag voor huisapotheek aftrekken, van alle gezinsleden (weet niet of je kinderen hebt, maar eventuele aanvullende verzekeringen van de ziektekosten van hen mag je dus ook aftrekken, maar als je ex-man dat al heeft weer niet natuurlijk)

Holiday

Holiday

30-08-2009 om 14:42

Inderdaad

Inderdaad, dat uitrekenen doet het programma! Ik bedoelde eigenlijk, niet iedereen heeft dezelfde drempel maar dit is een duidelijke toevoeging.

Lynna

Lynna

30-08-2009 om 20:44

Dank!

Ik heb het voor elkaar. Alles (volgens mij) goed ingevuld, goed nagekeken en ik krijg lekker wat terug. Geeft erg goed gevoel en volgend jaar vul ik hem al in maart in....

Nogmaals uitstel

Het hoeft eigenlijk al niet meer, maar voor anderen: vziw krijg je niet nogmaals uitstel, maar als je niet op 1-9 indient gebeurt er nog niks. Op een gegeven mom,ent komt er een brief dat je binnen 10 dagen je aangifte moet indienen, en pas dan wordt het echt dringend.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.