Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welmoed

Welmoed

06-10-2009 om 13:40

Nog meer liefhebbers van havermout?

Ik eet sinds een tijdje elke ochtend havermout. Ik ben het gaan eten omdat ik als ik brood eet of yoghurt altijd zo snel weer trek heb. En als ik havermout gegeten heb dan vult dat langer. Ook is het voordelig en erg gezond. Ik maak het altijd klaar met melk. Maar ik zou wel eens willen varieeren.
Zijn er nog meer havermoutliefhebbers en zoja hoe maken jullie het klaar?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

06-10-2009 om 14:20

Brrr en havermoutkoekjes

Brrrr, ik houd helemaal niet van pap. Maar mijn man smult ervan, en dan vooral van havermout.
Wat ik wél lekker vond, vroeger, waren havermoutkoekjes. Als de havermoutpap 's morgens niet op ging, bakte mijn moeder van het restant havermoutkoekjes voor de lunch. En dan opeten met suiker en kaneel. Ik weet niet hoe ze dit deed, misschien roerde ze een ei door het ingedikte geheel en bakte het dan in boter???

In brood

niks om 's morgens te maken (wel te eten) maar ik maak elke dag zelf brood (met machine). Af en toe zwier ik daar wel havermout bij.

En havermoutkoekjes, maar dat is meer voor 4-uur.

Kinderen eten het graag met melk en kindersuiker.

Maxime.M

Maxime.M

06-10-2009 om 15:37

Ja lekker

Hoi,

Ja ik vind het wel lekker maar eet het zelden omdat ik het eigenlijk alleen lekker vind met veel suiker erover en dat is weer niet zo goed.

Maxime

Yta Chalne

Yta Chalne

06-10-2009 om 15:49

Wat je van ver haalt..

Ik eet het af en toe als ontbijt, van Provena. Komt uit Finland geloof ik, en ik gebruik de instant: beetje kokend water erop en klaar. Ik vind het wel aardig, en het zorgt voor de nodige vezels, die ik verder weinig binnenkrijg.

Rosalinde

Rosalinde

06-10-2009 om 17:49

Ja,lekker!

Hier vinden zoon en ik zelf het erg lekker,ik maak het met water,wat water,havermout erdoor,even op het vuur,rozijnen,appel en veel kaneel erdoor.

Ik vind het ook wel lekker, en mijn zoon van 4 is er dol op, maar ik maak het niet dagelijks (boterhammen smeren gaat sneller en er koekt geen pan aan). Zelf vind ik het lekker om er een handje rozijnen door te doen (al direct bij het koken, niet achteraf), maar zoon houdt daar niet van.

Ik doe trouwens altijd een klein snufje zout in de pap. Heb ik ooit geleerd van een meneer die van Schotse afkomst was, en het dus weten kon. Ik maak het trouwens wel met melk, niet met water.
O ja, en een schep bruine suiker erin. Havermout zonder bruine suiker is een stuk minder lekker!

Groeten,

Temet

Pluk53

Pluk53

06-10-2009 om 21:23

Ja, het is weer de tijd

bij periodes gegeten, krijg er weer zin in. Melk aan de kook, havermout er bij, omroeren, deksel erop, gas uit.
Douchen/aankleden. Klontje boter erbij en bruine suiker.
Kost geen extra tijd, en tijdens douchen/aankleden is de pap "ingedikt" en heeft de goede temperatuur om makkelijk gegegeten te worden.

Puck2

Puck2

06-10-2009 om 21:54

Nee

Havermout ben ik nu niet direct een fan van. In de zomer eet ik als ontbijt vaak ontbijtgranen met melk, in de winter als het koud is en in in een tamelijk fris huis op moet staan dan wil ik nog wel eens een bordje brinta eten met warme melk om wat warm te worden. MAar dat vind ik eigenlijk te weinig vullen.

Rembrand

Rembrand

06-10-2009 om 23:16

Met appelsap ipv melk.

Ik hoorde pas in Oprah dat het ook lekker schijnt te zijn met appelsap ipv melk.
M.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2009 om 00:21

Bij vlagen

We hebben hier bij vlagen zin in iets. Zo ook havermout. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu visioenen krijg ven een heerlijk bordje pap, dus misschien moet ik het maar weer eens halen. Ik maak regelmatig rijstepap of griesmeel. Ik ben een papmens

Jammie

Ik maak het in een kom in de magnetron, met water en zout (met melk vind ik om te rillen) en dan soms een lekkere klont roomboter er op, enkel keertje een scheutje stroop.
Soms ook met rozijnen en kaneel of geraspte appel. Geraspte wortel kan ook heel goed trouwens.

Boekweitgrutten

Heerlijk. In periodes eten we dat hier graag. Met iets minder melk, dan is het dikker.
En dan met stroop en spekjes, dan is het een warme maaltijd.

Mamvantwee

Mamvantwee

07-10-2009 om 09:45

O ja grutjes!

Maar dan niet met melk maar met karnemelk gemaakt: dan zijn ze wat zuurder, en dat is extra lekker met wat basterdsuiker erbij.

Hmmm...ik ga straks maar eens een pak kopen.

groet, Mamvantwee

Welmoed

Welmoed

07-10-2009 om 11:12

Leuk!

Wat een reacties!
Goed idee om er appel in de doen en kaneel of bruine suiker. Dat ga ik proberen.
Ik doe 's morgens melk en havermout in een pannetje, zet het op een heel klein pitje aan. Dan maak ik mijn kind wakker en tegen de tijd dat die beneden is om te eten is mijn havermout klaar, zonder aangekoekte pan.
Welmoed

Welmoed

Welmoed

07-10-2009 om 11:15

Rembrandt

Zou je die appelsap doen ook moeten koken? Ik zag het inderdaad ook bij Oprah. Dr Oz is er ook altijd enthousiast over. Het schijnt echt heel gezond te zijn. Ook de combinatie in met blauwe bessen, maar die heb ik nog niet geprobeerd.
groeten Welmoed

Welmoed

Welmoed

07-10-2009 om 11:16

Mach

Waar kun je die boekweitgrutjes kopen? Ook bij AH of andere supermarkt of echt in een natuurvoedingswinkel?
Welmoed

Welmoed

Welmoed

07-10-2009 om 11:28

Ook tip om geld te besparen

Ik denk dat je met havermout ook geld kunt besparen. Het is toch tamelijk goedkoop, tenminste de goedkopere havermout. Ik merk geen smaakverschil. Misschien handig voor diegene die op de centjes moeten letten.
Maar ja, je moet er natuurlijk wel van houden.

Mamvantwee

Mamvantwee

07-10-2009 om 11:35

Grutten gewoon bij de grootgrutter

Het zijn bij AH pakken van Koopmans.

groet, Mamvantwee

Welmoed

Bij de AH van Koopmans.

Ilva

Ilva

07-10-2009 om 13:30

Grutjes

Oh, heerlijk grutjes. Met karnemelk en dan met boter en stroop. Een tractatie. Ik zie mezelf gelijk weer als kind met m'n moeder aan de keukentafel zitten. Wij samen met grutjes, ik was vast een lief kind Toch eens voor de kinderen gaan maken. En havermout vind ik ook heerlijk. Wisten jullie trouwens dat havermout ook kunt gebruiken als je kind de waterpokken heeft. De havermout in een washandje doen (deze dichtmaken). Kindje lekker in bad en dan wassen met havermout. De waterpokken drogen dan sneller uit.

Yta Chalne

Yta Chalne

07-10-2009 om 13:36

Grutten

Laat ik nou echt geen idee hebben wat grutten zijn, ik kende de naam maar heb wikipedia moeten raadplegen om te zien wat het nou eigenlijk is. Streekgebonden misschien? In elk geval is het niet iets wat ik kan uitproberen zag ik al, en er zijn ook hele lekkere hartige (Russische) recepten voor.

Yta Chalne

Yta Chalne

07-10-2009 om 13:48

Grutten vraagje

Mocht iemand die grutten toevallig hebben staan, wat zijn de ingrediënten? Alleen boekweit?

Rosalinde

Rosalinde

07-10-2009 om 13:51

O,nee grutjes

Wat vond ik dat als kind altijd vies,grutjes met karnemelk.
Nee,geef mij dan maar havermout.

Bastet

Bastet

07-10-2009 om 14:05

Goeie grutten

Oh brrrr....grutjes!!!
Bastet

Mamvantwee

Mamvantwee

07-10-2009 om 16:47

Inhrediënten grutten

Boekweitgrutten.

That's it. De rest doe je er zelf bij: melk of karnemelk, koken met de grutten erin tot het een pap is. Dan naar smaak stroop of suiker, wat boter...hmmm!

Streekgebonden, ik denk het niet. Ik kom uit ZH en daar komt het zeker niet vandaan. Maar ik at het wel vroeger al.

groet, mamvantwee

Rembrand

Rembrand

07-10-2009 om 18:59

Welmoed ( google was mijn vriend

Doe al naar gelang uw hongergevoel een hoeveelheid havermout in een kommetje. Giet er dan net zoveel appelsap bij totdat de havermout helemaal onder staat. Roer het mengsel goed door, zodat de appelsap troebel is. Laat het mengsel vervolgens weken (niet verhitten) totdat het een mooie pap is (ca. 10 minuten). De pap smaakt zoet-zuur en romig.

reina

reina

07-10-2009 om 19:45

Brrr

Ik word misselijk als ik dit allemaal lees . Ik lust veel, maar al die pappige dingen zoals havermout en grutjes, ik vond het vroeger al om te rillen, net als de brinta, die ik jaren naar binnen moest werken 's ochtends, nooit meer gegeten nadien!

Jetske

Jetske

08-10-2009 om 09:42

Heerlijk brinta!

Maar dan klaargemaakt met koude melk en een beetje suiker. En dan gelijk heel snel opeten, anders dikt de boel zo in, en dat vind ik dan weer smerig. (Het dikt waarschijnlijk wel in in mijn maag, want geeft een goed vol gevoel).
Kan dat eigenlijk ook met Havermout, koud eten?
Jetske

Welmoed

Welmoed

08-10-2009 om 11:05

Jetske

Ik denk dat de havermout met melk niet zo lekker is koud, nooit geprobeerd eigenlijk.
Maar de variant met appelsap (zie Rembrandt) met appelsap die eet je koud.
Is Brinta trouwens ook van haver gemaakt of een andere graansoort?
Groeten Welmoed

Pappen en nathouden

Heerlijk, Brinta, maar wel met warme melk. Toen ik in het ziekenhuis moest bivakkeren rond de niet helemaal goed verlopen geboorte van onze oudste, heb ik elke ochtend het pap-ding-van-de-dag besteld: havermout, karnemelksepap, gortpap, rijstpap... Naast mij lag iemand die het liefst tijdens het ontbijt naar elders ging, ze kreeg de griezels bij het aanschouwen van mijn bakjes prut elke dag

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.