Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

incassootje

incassootje

23-10-2009 om 16:56

Nog maar eens incassobureau

Onlangs ben ik vergeten een betaling te doen, daarvoor kreeg ik een aanmaning. Ik heb de betaling toen gelijk gedaan maar naar achteraf bleek kwam de aanmaningsbrief van een 'incasso tussenstation' en had ik het geld naar een andere rekening over moeten maken. Ik moest het dus nog een keer overmaken maar dan naar een andere rekening. Ik kreeg het verkeerd overgemaakte bedrag trouwens ook niet terug dat zouden ze verrekenen met de volgende factuur. (rare zaak maar goed) Anyway ik heb dus weer geld overgemaakt. De betaling moest voor 1 okt. binnenzijn, bij mij is het op de 30 sept. afgeschreven. Ik heb via internet betaald dus dan staat het een uurtje of misschien een paar uurtjes later op hun rekening.
Nu kreeg ik van het incassobureau een rekening voor incassokosten....?
Ik heb de 30e nog gebeld om te vertellen hoe of wat en toen was alles in orde...
Nou blijkt dat het bij hun pas een dag later verwerkt is en dus moet ik die incassokosten betalen?
Ik ben niet van plan om dat te gaan doen, maar sta ik in mijn recht?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Claudia B

Claudia B

23-10-2009 om 17:10

Als

het van de ene bank naar dezelfde bank is gegaan (zeg Ing naar Ing) dan staat het er gelijk op.
Is het van de ene bank naar een andere bank (zeg Ing naar Rabobank) dan is dat niet zo. Als je het voor 12 uur s'middags hebt overgemaakt dan hebben ze het wel s'middags maar heb je het na 12 uur s'middags overgemaakt dan hebben ze het inderdaad pas de volgende dag.
Als je het met een spoedoverboeking doet dan staat het er, ongeacht naar welke bank, wel gelijk op.
Dus het kan zijn dat het een dag later bij hen is bijgeschreven.
Blijft het natuurlijk wel raar dat jij ze daarover gebeld hebt en het uitgelegd hebt en dat zij toen hebben gezetd dat het zo allemaal in orde was en ze nu ineens toch met die incassokosten aankomen
Volgens de regels staan zij denk ik in hun recht maar ja ik ben daar geen expert in, ik hoop iemand anders wel.
En anders gewoon even bellen en uitleggen, wie weet.

Groetjes,
Claudia

Yta Chalne

Yta Chalne

23-10-2009 om 18:32

Dikke neus

Je hebt betaald wat je moest betalen, zelfs twee keer. Eigenlijk had je die betaling aan het incassobureau helemaal niet moeten doe. Je hebt zogezegd bevrijdend betaald aan schuldeiser en daarmee is de overeenkomst compleet.
Ik zou het incassobureau een brief schrijven met het verzoek het geld terug te storten op jouw rekening (je hebt immers al betaald) Mocht het incassobureau zeggen dat de schuld overgegaan is op hen, dan had je daarover bericht moeten krijgen van het bedrijf waarbij je de schuld had.

Man hier veert helemaal op bij zulke juicy incassovoorvallen Het bedrag houden ter verrekening van toekomstige uitgaven vindt hij echt helemaal te bizar geloof ik.

incassootje

incassootje

23-10-2009 om 19:37

Echt waar yta?

Wacht ff hoor.... ik had dus niet nog een keer hoeven betalen?
Kan ik dat met een wetsartikel of iets dergelijks bewijzen?

Yta Chalne

Yta Chalne

23-10-2009 om 21:03

Nee

Daar is geen wetsartikel voor. Op het moment dat je kunt aantonen dat je tweemaal hebt betaald is dat al bewijs genoeg.
Het gaat over twee zaken. De eerste kwestie is dat je dubbel hebt betaald. Dat is onjuist. Dat hoor je dus eenmaal terug te krijgen. Het hele bedrag.
De tweede kwestie is, of er grond is om incassokosten te rekenen. Op basis van de gegevens die je hier post, is daar geen grond voor. Er zijn meerdere fouten gemaakt.
Terugstorten met een excuus zou het meest terecht zijn.

Als je meer wilt weten: mail me even. [email protected] Dan hoef je niet al je gegevens op het forum te gooien

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2009 om 00:25

Incassootje

Ik weet niet hoe het bij andere bedrijven gaat, maar bij het bedrijf waar ik voor werk kunnen de mensen van de financiële klantenservice zien of het geld van een klant is binnengekomen. Dus als geld wat éigenlijk naar het incassobureau had gemoeten aan ons is betaald, zie je dat zodra het ontvangen is. Onze administratie kan dan een bericht sturen naar de financiële afdeling met 'mevrouw X met dossiernummer ..... heeft betaald, het is toen en toen met transactienummer dat en dat binnengekomen'. Daarmee is de rekening dus betaald, maar níet de aanmaan- of incassokosten. Die kosten moet je dan nog apart aan het incassobureau betalen, dán is alles rond. Het is vooral belangrijk dat je 'in gesprek blijft'. Als duidelijk is dat de incassokosten onterecht zijn is men soms best bereid je tegemoet te komen.
Het is een misverstand dat een betaling via internetbankieren binnen een uur bij een bedrijf binnen is. Ik noem het altijd maar 'renteland' waar het geld eerst een of meer dagen rondzwerft voor het bij het bedrijf aankomt. Dat schijnt érg nodig te zijn bij betalingen naar bedrijven toe. Daar is de bank verantwoordelijk voor en niet het bedrijf. Als je dus 1 oktober betaald moet hebben ben je op 30 september echt te laat als je het nog niet gedaan hebt.
Ik weet ook niet wat het beleid van het bedrijf is waar je een aanmaning van hebt gekregen. Bij ons zijn er vier fases: een herinnering, een aanmaning, een ingebrekestelling (al via het incassobureau) met toch al wat dringende taal over wat de volgende stap zal zijn en tenslotte echt een deurwaarder met hoge kosten en waarschuwingen over vervelende consequenties als je niet betaalt. Er zijn bij ons dus 2 gelegenheden waarin je de kans krijgt de vergeten rekening alsnog te betalen bij het bedrijf zelf en dan vind ik het ook niet zo gek meer als het uit handen gegeven wordt aan het incassobureau. Het zou best kunnen dat andere bedrijven veel sneller van a naar d springen.
Yta heeft gelijk. Een bedrijf zal in eerste instantie aansturen op dat nieuwe termijnen verrekend worden met teveel betaald geld, maar als je erom vraagt kan het ook teruggestort worden. Je moet dan alleen niet denken dat het morgen weer terug is, daar gaat meestal wat tijd overheen.

incassootje

incassootje

25-10-2009 om 16:02

Kaaskopje

"Ik weet niet hoe het bij andere bedrijven gaat, maar bij het bedrijf waar ik voor werk kunnen de mensen van de financiële klantenservice zien of het geld van een klant is binnengekomen. Dus als geld wat éigenlijk naar het incassobureau had gemoeten aan ons is betaald, zie je dat zodra het ontvangen is. Onze administratie kan dan een bericht sturen naar de financiële afdeling met \'mevrouw X met dossiernummer ..... heeft betaald', het is toen en toen met transactienummer dat en dat binnengekomen"

Wat je hier beschrijft is precies wat ik verwachtte dat er zou gebeuren.
Ik heb de rekening nog voor de aanmaning met extra kosten betaald. Dus ging ik er van uit dat zij dat door zouden geven. Dat bleek dus niet het geval, ik moest de nieuwe aanmaning + extra kosten ook betalen maar dan op een andere rekening. Dat heb ik dus gedaan maar volgens hun een dag te laat en dus zitten ze nu achter me aan voor de incassokosten.
Feit is dat ik de rekening op tijd heb betaald aan het bedrijf waar ik de overeenkomst mee heb. Ik had dus helemaal geen aanmaning meer moeten krijgen.
Door de rare gang van zaken bij dit bedrijf zit ik hiermee opgescheept en da laat ik niet over mijn kant gaan.

Ondertussen heb ik privé contact gehad met Yta en haar man, zij hebben mij advies gegeven en hebben mij geholpen met het opstellen van een klachtbrief.
Deze gang van zaken is dus niet correct en ik heb dus onterecht 2x dezelfde rekening betaald en ook nog eens extra kosten.
Morgen gaat de brief per email en per aangetekende naar het bedrijf.
Ik ben zeer benieuwd hoe/of en wanneer die gaan reageren.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2009 om 00:23

Ik heb problemen met telfort

Ik zit al sinds het begin van de zomer met een probleem met Telfort. Ook al is er al 6 keer benadrukt dat het probleem nu echt verholpen is hebben we wéér een rekening gekregen waarmee we een heel jaar af moeten kopen omdat het contract aan hun kant voortijdig beëindigd is wegens vermeend wanbetalen. Er is bij het laatste gesprek gezegd dat we niets meer moeten doen. Ik wacht maar weer af.

Yta Chalne

Yta Chalne

26-10-2009 om 09:10

Verschil

Groot verschil is dat in jouw geval Telfort in elk geval weet dat zij fout zijn. Dus in feite heb jij geen probleem met Telfort, Telfort is degene met een probleem. Met zichzelf
Maar het blijft vervelend natuurlijk, gedoe en post en stress om niks.

Misschien ten overvoede maar: doe dit soort dingen af per post en níet per telefoon, en mocht je toch mensen aan de telefoon krijgen, noteer dan namen en tijden. Je weet maar nooit.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2009 om 11:32

Yta

Namen en tijden noteren is hooguit praktisch voor een medewerker zodat die snel na kan kijken wat er besproken is op een bepaalde dag. Wat dacht jij ermee te bereiken? Medewerkers van de klantenservice zijn maar een heel klein onderdeel van het hele proces. Ze nemen een opdracht of probleem aan en dat moet doorgestuurd worden naar de hoofdadministratie. Ook voor mensen van de klantenservice kan het heel frustrerend zijn om te merken dat hun opdrachten niet snel opgepakt worden, of dat er iets anders mee gebeurt waar de klant in ieder geval niet veel mee opschiet.
Ik vind het heel begrijpelijk dat klanten op een bepaalde manier reageren, maar die reacties komen ook voort uit dat ze totaal niet begrijpen hoe het in een groot bedrijf toegaat. Je drukt niet even op een knopje zodat alles opgelost wordt, dat gaat door meerdere kanalen.

Wat Telfort betreft is het inderdaad wel een rustig gevoel dat dit nu eens niet door ons komt.

Yta Chalne

Yta Chalne

26-10-2009 om 13:49

Kaaskopje

Ik doel vooral op situaties zoals incassootje, waarin je voortdurend gebeld wordt door een incassobureau wat denkt dat je ze wat verschuldigd bent en je ook nog eens verschillende toezeggingen krijgt die niemand zich later kan herinneren. Juist doordat het over meerdere kanalen gaat, is het handig om dat in de gaten te houden.
Overigens vind ik het niet het probleem van de klant dat degene achter de telefoon niets kan oplossen. Maar daarom raad ik dus aan alles per brief te doen. Hoef je je niet druk te maken over wie wat wel of niet kan doen, dat zoeken ze dan maar uit, en je hebt alles zwart op wit.

incassootje

incassootje

26-10-2009 om 14:24

Overgeleverd aan de goden

Het probleem is juist dat die bedrijven zo groot zijn. Je spreekt elke keer een andere medewerker, dat alleen is al om gek van te worden. Als er dan ook nog eens een klantenservice, een administratieafdeling, één of ander voorincasso gebeuren én een incassobureau is die in zijn geheel niet met elkaar kunnen/willen communiceren dan voel je je echt aan de goden overgeleverd. Zie dan maar eens je gelijk te bewijzen/krijgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2009 om 14:52

Brief en goden

Het nadeel van een brief is dat het soms langer duur voor het opgelost is. Of zoals ook voorkomt dat het naar een verkeerd adres gaat. Maar schrijven kan in het algemeen geen kwaad.
Zeker met financiële problemen kan het een en ander heel vreemd overkomen en leg dat maar eens uit aan een klant en omgekeerd als klant zijnde... snap maar eens hoe dat allemaal werkt. Dat ben ik met je eens hoor Incassootje.

Tirza G.

Tirza G.

26-10-2009 om 17:05

Dat is niet mijn probleem

Dat bedrijven hun klantenservice (let op het woord!!) niet op orde hebben, is niet mijn probleem. Hoe zij het zo goedkoop mogelijk willen regelen, moeten ze helemaal fijn zelf weten. Dat ze het uitbesteden aan een callcenter wat ook niet verder komt dan de gegevens invoeren in een computer en een opdracht op "uitvoeren" zetten, ook dáár heb ik niets mee te maken. Dat vervolgens die callcenter-medewerkers ook helemaal gefrustreerd raken van het feit dat ze de boel niet geregeld krijgen - ook dát is niet mijn probleem. Ik moet niet bij een callcentermedewerker zijn, ik moet bij degene zijn die mijn probleem op kan LOSSEN. En dat is wat anders dan opschrijven, invoeren of doorgeven. Dus, als ik een klantenservice bel, blijf ik net zolang bezig tot ik díe persoon heb. En dat lukt altijd, zonder lelijk te doen, zonder onbeleefd te worden. Het enige wat je nodig hebt, is geduld en vasthoudendheid. O, en een hoge irritatiedrempel.
Als de klacht is opgelost kan het hoofdkantoor vervolgens rekenen op een schriftelijke klacht van mij en een dringend verzoek hun zaken beter te regelen. Dat werkt vaak verbluffend goed.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.