Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

angel3

angel3

03-10-2009 om 16:25

Nog 1 keertje:tuin op noorden inrichten

Volgens de bouwtekening ligt onze toekomstige nieuwbouwtuin precies op het noorden. Nu ben ik bezig met hoveniers. De een zegt: als ik u was: 2 terrassen. Een ander zegt: ach ja veel zon heb je niet, tegen het huis aan pak je ook heus wel een beetje.

We zitten nu met diverse tekeningen te prakkiseren.
Situatie is dat de tuin ook echt de hele dag onze eigen doorgang naar de parkeerplaats is. Dus sowieso zullen we relatief veel bestraten. Ik wil er ook graag een trampo in voor de kinderen. De meest logische plek is links achterin de hoek. Maar ALS we 2 terrassen zouden willen dan zou 1 terras daar moeten komen.

Wie heeft een tuin op Noord en hoe is die ingericht?
Heb je dan echt 2 tuinsets staan of loop je steeds met stoelen te slepen? Is 2 terrassen nou echt 'nodig'?

Wie schijnt ligt in de noorder duisternis?

DANK!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

03-10-2009 om 16:48

Maar

Waarom niet 1 terras achterin? Je hoeft toch niet persé een terras tegen het huis te hebben? Wij hebben het terras waar we het meest zitten ook los van het huis, daar waar ie op tekening gepland staat (tegen het huis dus) hebben we 'm nooit gehad. Ik heb diverse terrassen en overal staat een tuinset, want steeds lopen sepen doe ik in de praktijk niet, alleen als er veel bezoek is slepen we alle stoelen naar het grootste terras.

Twee

hoi
wij hebben een tuin op het noorden en hebben inderdaad twee terrassen.

het terras achter in de tuin omdat we dan in de lente al heel snel en heel lang zon hebben. dan is het terras bij het huis nog in de schaduw.

Alleen, als het hoogzomer is dan hebben we nauwelijks schaduw in de tuin, dan is het terras dat tegen het huis aan ligt bijna ook helemaal zonnig. Ik denk dat er dan ongeveer 1m schaduw is. En dan is het toch makkelijker om daar te gaan eten, hoeven we niet de tuin door. Daarnaast hou ik wel van een beetje schaduw als het heel erg zonnig is, dus zit ik als het erg warm is vaak op het terras bij het huis .

ik heb vlak bij het huis een gewone tuinset met eettafel en vier stoelen. bij het 2e terras staat nu de hangmat ed maar wil ik volgend jaar zo'n loungeset neerzetten. gesjouw met meubels lijkt me niets.

ons terras aan de achterkant van de tuin is iets verhoogd zodat we nog langer van de zon kunnen genieten, is wel fijn.

Groetjes
Gruffalo

Annet

Annet

03-10-2009 om 19:31

Hier ook twee terrassen

Achterin staat het grote tuinstel.
Vlakbij het huis staan twee stoelen met een klein tafeltje. En dan nog een bankje tegen een muur waar het langst de avondzon is.
Het grote tuinstel is wel van lichte materialen zodat het voor gelegenheden makkelijk te verplaatsen is. We hebben daarom ook twee vierkante kleinere tafels in plaats van een lange rechthoekige. Dat verplaatst wat makkelijker.

Dees 68

Dees 68

04-10-2009 om 00:52

Hier ook twee terrassen

Maar het terras achter het huis gebruiken we bijna niet. Alleen om het laatste beetje avondzon mee te pakken en daarom staat er een bankje.

Op het terras achter in de tuin hebben we een grote plantaan staan zodat het daar ook een beetje uit te houden is in de zon.

Mijn ervaring is dat het terras achter in de tuin in het voor- en najaar heel fijn is omdat je dan lekker in de zon kunt zitten. Hartje zomer is het daar echter niet uit te houden (zonder plantaan) en dan zaten we vroeger dus altijd op het terras achter het huis waar het meestal nog lekker koel is. Nu met de plantaan is dat echter niet meer nodig en zitten we altijd achter in de tuin.

ayla

ayla

04-10-2009 om 07:52

Alleen maar steen maar

wij hebben eigenlijk alleen maar steen en dan nog wat verhoogde border langs de kant. Mijn arvaring met gras in een noord tuin is dat het niet super groeit.
Wij schuiven niet heel veel met de stoelen. Manlief heeft hoogzomer zijn ligstoel echt bij het huis staan want daar is dan echt sc haduw terwijl ik meer centraal onder de parasol zit. tegen het einde van de zomer moeten we de stoelen 's avons verplaatsen om de laatste middagzon te krijgen en dat geld ook in de lente maar verder valt het mee. Maar wij hebben wel alleen maar terras

angel3

angel3

04-10-2009 om 11:54

Dank

oke zo te lezen heeft in geval van 1 echt terras een terras achterin de tuin de voorkeur.
Dan moet de trampoline naar een andere plek.
Mede ook omdat de kids in de zomer anders de hele dag in de volle zon staan te springen. Ook niet echt lekker.

Dank

Hoi angel3!

Al bezig met de tuin lees ik? Gaat de rest met je huis voorspoedig?

Zoals je weet wonen wij sinds juli in ons nieuwbouwhuis. Volgens de tekening ook zo goed als pal op het noorden. Heeft ons zelfs nog doen aarzelen voor de koop, omdat we hiervoor tuin op het westen hadden en heerlijke middag- en avondzon. Echter; nu we hier wonen valt het 200% mee.
's Morgens heerlijk het zonnetje pal op het huis (ik zie dus al lange zondagochtenden met krant in ochtendjas voor me haha), daarna verschuift hij langzaam. Vanaf ca 3/4 uur is de helft van de tuin in de schaduw, maar omdat onze huizen geschakeld zijn door onze (lage) garages komt hij dan tussen de huizen door weer volop schijnen. Al met al hoogzomer toch zon achter in de tuin tot uur of 7, half 8.

Wij namen dus meerdere terrassen. Een aan huis, waar zo'n loungeset komt. Ontbijten, krantje lezen, borrelen etc. Links springt onze tuin in (bij de garage); daar komt de buiteneettafel. Verder hebben we onze tuin ahw in 'tuinkamers' verdeeld. Na het eerste stuk bij het huis (eigenlijk 1 groot terras, met van die grote tegels van 1x1) dan een haagje, daarachter weer 2 tuinkamers. In de kamer links van het pad komt van dat grijze grint en de fraaie deckchair die ik voor mijn verjaardag kreeg. Aan die kant vd tuin nl lang en veel zon.
Na die tuinkamers gaat de tuin omlaag naar het terras aan het water. En daar hebben we weer de avondzon.
Een soort combi van tegels, groen en eigenlijk dus 4 zitplekken als ik zo tel.

Mijn advies; kijk het even aan als je er woont. Je gaat eind van het jaar over toch? Je kunt bijv wel vast schuttingen laten plaatsen, dan zit je iig prive. Mijn man is dit weekend samen met de buurmannen daarmee bezig. Ook hebben we de tuin alvast op laten hogen, dat kon nog makkelijk nu de schuttingen er niet stonden.
Verder zou je in het voorjaar nader kunnen kijken waar de zon wanneer komt. Ik heb gewoon met wat steentjes en takken uitgetekend wat de beste zon en schaduwplekken waren in hoogzomer maar ook eind september.

Succes met al je plannen!
Mare

angel3

angel3

05-10-2009 om 11:24

He hoi mare!

ja dat bedacht ik me ook om te wachten maar de tuin is onze ingang. De hele dag lopen we door de tuin heen naar de fiets of de auto met de boodschappen, uit school met vriendjes etc. De tuin moet gewoon klaar zijn. Voor 4 terrassen heb ik geen plek
De tuin is 11 m diep en 6 m breed met dus het feit dat je er veel doorheen loopt en dan nog de schuur erin voor fietsen. Ook moet er nog een trampoline is.
Ik denk dat we gaan voor een terras richting de achterzijde van de tuin...maar dit moet nog op schaal uitgetekend worden. Twee terrassen met meubilair en alles is eigenlijk too much als ik iets meer wil dan alleen bestrating....

Poehe wat een hersenkraker.

groetjes!

Vera*

Vera*

05-10-2009 om 11:37

Angel3

Als je bij googlemaps gaat kijken bij een straat met (aan de ene kant) ook tuinen op het Noorden, dan kun je m.b.v. de satellietbeelden zien hoe ze daar de tuin hebben ingericht. Dat kan wellicht voor wat inspiratie zorgen.

Wat een inventieve tip vera!

Dat ga ik ook eens doen. Iets verderop in de wijk staan nl dezelfde huizen als wij hebben, waren alleen een fase (en dus bijna 2 jaar) eerder.
Ben wel benieuwd wat die allemaal zoals voor tuinen hebben, dus ga straks eens google-earth-en!

Angel3, ksnappum. Als dat er allemaal doorheen moet, wil je je tuin gewoon op orde hebben. Bij ons ligt het er gewoon, en gaan we er in het voorjaar pas weer in.
Er zijn overigens ook een hoop leuke sites met tuin-ontwerp programma's!

Succes

Toke

Toke

06-10-2009 om 20:36

Nieuwbouw & googlemap

Ik wil je niet op voorhand teleurstellen, maar op GoogleMap is onze nieuwbouwlocatie waar we inmiddels bijna 3 jaar wonen, nog een grote zandvlakte. Straten zijn erin getekend, maar je kunt er geen woning in ontdekken. laat staan een tuin.
Maar op zich vind ik het idee ook geweldig. Terrassen en zo kun je heel goed zien. Dus je kunt willekeurig welke stad/straat/nieuwbouwwijk nemen om ideeën op te doen.

Ook hier helaas toke..

.. onze huizen staan er nog niet!
Wat wel leuk is; onze straat staat ahw 'ingetekend' dwars door het weiland wat het hiervoor dus was. Ook leuk om te zien hoe onze buurt er uitzag voor al het bouwgeweld losbarstte!
Vnl. kassen en weiland overigens, maar toch.

Mare

Toke

Toke

07-10-2009 om 13:54

Kassen

Precies, zo is het hier ook. Kassen en weilanden ipv mijn prachtige huis. Hahaha, Misschien wonen we wel in hetzelfde gebied.
Maar de tip blijft goed hoor, ik zou er zelf nooit aan gedacht hebben, maar je kunt verder kijken dan je eigen straat om ideeën op te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.