Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

anne bloem

anne bloem

14-02-2011 om 16:24

Nieuwe (minimalistische keuken, wat is er echt nodig....

Van een U-vormige keuken met 5 bovenkasten in totaal zijn we overgestapt naar een l-vormige keuken, met 2 bovenkastjes, waardoor de bergruimte een stuk minder is geworden dan voorheen. Geen probleem, ik wil graag bewuster en met minder spullen (leren) leven. Maar het indelen van de keuken wordt toch wel wat minder gemakkelijk dan ik aanvankelijk dacht. Ik wil echt terug naar de basis; zo ook met het voedsel, zo min mogelijk bewerkt en zoveel mogelijk vers. Het enige meubel wat groter is geworden is de ijskast; nu met twee deuren.
Ik zoek naar een lijst/schema/voorbeelden, hoe richt je de lades in, ze ruimte is best hoog, alleen benut ik die nu niet, bijvoorbeeld bij kruiden, lage potjes, bij elkaar, een lade is zo gevuld, hoe berg je die spullen goed op? in bakjes op elkaar in de lade doen?
De keuken bestaat nu geheel uit lades...
ik ben benieuwd!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippi

Chippi

14-02-2011 om 18:26

Ik weet niet precies wat je zoekt..

Maar ik heb het zo gedaan. Ik heb één grote bestekla. Toen we gingen verhuizen heb ik veel pollepelachtige dingen weggedaan. Ik heb nu blikopener (zou ik eigenlijk wel zonder kunnen), potopener, paar plastic dingen, flesopener, stamper, goed schilmes, twee goede koksmessen en 1 broodmes. Dat was het wel zo´n beetje.

Qua pannen zit in nu wat ruimer maar ik heb het heel lang gedaan met 2 kookpannen, 1 koekepan, 1 hapjespan en 1 wok. In die twee jaar was de nood blijkbaar nooit zo hoog om eindelijk eens wat pannen te gaan scoren.

Ik heb 1 rechthoekige ovenschaal, 2 grote slaschalen en 2 kleintjes, 1 beslagkom en 1 vergiet (hoort bij elkaar).

1 grote stapel dinerborden (de gebruiken we ook voor het ontbijt) en 1 grote stapel kommen (die voor echt alles worden gebruikt, ´s morgens voor yoghurt ontbijt, ´s middags voor fruit, voor nootjes, voor augurkjes, voor soep, etc).

Glazen, bekers, mokken en theeglazen in grote hoeveelheden. Maar die nemen weinig plek in omdat ze, als ze allemaal in de kast staan, tot aan achter in de kast staan.

Vaatdoekjes, handdoeken, theedoeken, vaatwasmiddelspul.

2 grote laden voor voorraad. Eentje voor kruiden en ontbijtspullen. Eentje voor pasta, rijst, etc en fruit.

Ik heb een hele grote keuken. Maar bovenstaande spullen liggen het meest dicht bij elkaar. Spullen die ik minder vaak gebruik liggen verder van het epicentrum van de keuken vandaan. Ze zouden prima in de berging ofzo kunnen staan.

Ondanks mijn grote keuken heb ik niet veel spullen. Ik kan goed toe met weinig spullen die wel kwalitatief goed zijn. Ik hoef geen zeven pannen (ooit was hier een draadje, iemand had 13 pannen ofzo omdat ze niet weg kon gooien) maar heb liever drie goede pannen. Dertien pannen stapelen etc vind ik onhandiger dan drie pannen die voor het grijpen liggen.

Ik heb weinig verschillende soorten dingen. Niet tig verschillende mokken, kommetjes, etc. Liever veel van één soort. Bijv kommen die ik overal en nergens voor gebruik. Ik heb bv wel koffiekopjes etc maar die staan bij mij elders in de keuken. Die gebruik ik eigenlijk bijna niet, ik zou ze niet missen.

Hier ook veel lades. Ideaal, je gebruikt de ruimtes achterin veel meer. Het enige waar je over na moet denken zijn glazen en mokken. Dat vind ik wel lastig in lades (hier staan ze dus in de kast)

Kruiden staan hier in een laag bakje. Ik werk niet in de hoogte. Maar de potjes staan heel dicht opelkaar in een laag bakje omdat je van boven prima kunt zien wat er in ziet.

Bij de indeling ben ik van twee basisprincipes uitgegaan. Als ik de vaatwasser uitpak moet ik makkelijk bij de plek waar bestek, borden, pannen (alles wat in vaatwasser gaat) kunnen. De werkplek bij de koelkast gebruik je het meest. Daar liggen dus de meest gebruikte spullen in de buurt.

anne bloem

anne bloem

15-02-2011 om 22:39

Ja, dit vind is best handig..maar..

Ik heb hier wel wat aan, heel duidelijk, dank je wel. Ik beschrijf mijn keuken even op dit moment (het is echt nog niet naar mijn zin..)
apotheekkast van 90cm hoog:
groot blik met kattenvoer en flessen; olie,azijn etc maar ook thermosfles, en schoonmaakspul (wel gescheiden van elkaar

3-ladekast (met vlakbij het koffieapparaat en gootsteen)
1e lade: kantoorspul; pen,potlood,gum puntenslijper, nietmachine etc, verzorgingsspul: handcreme, haarwax, elastiekjes etc, portomonee, kassabonnen, visitekaartjes, etc
2e lade: koffie,thee koek,snoep, opladers, horloges en mobieltjes,
3e lade: schoonmaakspul die ik nauwelijks gebruik, nog uitzoeken, deze komt dus nog vrij.

gootsteenkast wordt gebruikt door gescheiden afvalbakken, kan weinig extra's bij.

carousel hoekkast: hoge pan, 2 plastic beslagkommen, tosti-ijzer, rijstkoker, snelkookpan, opdekschalen, citruspers, blender, bakspullen
3-lade kast:
1 lade met keukengereedschap
1 lade met plastic voorraaddoosjes en lunchboxen/bekers
1 lade met servies (borden,grote, diepe en ontbijtborden, van alles 6st) kommen, glazen, (hier moet ik erg aan wennen...maar is best handig)
1 lade onder het kookgedeelte met 2kookpannen, 1 steelpan, 1 wok en 2 koekenpannen, en nog wat gereedschap zoals een rasp en een stamper bijv.
3-lade kast:
1 lade met bestek, opscheplepels, chopsticks etc
1 lade met kruiden, mixen, soepjes en smaakversterkers
1 lade met ontbijtspul, zoetbeleg en knackebrot enzo

1 flinke ijskast.

2bovenkastjes:
1 met voorraad (meel en conserveren)
1 met koffiekopjes
1 met divers keukengereedschap (mixer, maatbeker)

Eigenlijk best wel ruim nu ik het zo opschrijf...ik zit nog wel met een broodbakmachine, een club soda (is een heel hoog apparaat die nergens in past) de dienbladen en roosters voor de oven (staan nu tegen de ijskast aan)
Verder mijn kookboeken, het zijn er hooguit 5, maar dikke pillen, ze zijn onmisbaar (zo leuk om te lezen en te uit te werken).
En alle post en lectuur en nog meer wat dagelijks door de voordeur en brievenbus naar binnen komt;nog geen plekje voor.
Brood, voorheen in broodtrommel; heb ik weggegooid, ik wil het niet meer op het aanrecht hebben..
Groente en fruit wat buiten de koelkast bewaard moet worden, waar laat ik dat? Nu moet ik erbij vermelden dat ik in de woonkamer geen bergmeubel heb, behalve een trappenkast en tv-meubel wat vol zit met mediaspullen.
De trappenkast is tevens "vol" hand-en theedoeken, servies zoals opdekschalen die ik op verjaardagen gebruik, naaimachine en stoffen, stofzuiger, swabbers, gourmetding, schoenenpoetsbak (gebruik ik eigenlijk nooit...) frituurpan, tassen, voorraad kattenvoer, lampen, kadopapier en plastic tassen, dat soort spullen..
En laptops en tassen, voor het werk.

Kleinere keuken

Wat een leuke vraag. Ik heb er over lopen denken: ooit had ik een aantal links over handige tips zoals deze. Ik ben ze kwijt. Er schijnt wel een 'studie' naar te zijn. Helaas schieten ook de sleutelwoorden niet meer te binnen.

Met de verhuizing gingen we naar een groter huis maar met een kleinere keuken. Toen heb ik gekeken naar wat ik dagelijks/wekelijks nodig had. En waar ik dat nodig had. De bestekla is in de buurt van de borden en bekers. Blikopeners, pollepels etc zijn in de buurt van het gasstel. Een aantal schoonmaakmiddelen heb ik in het gootsteenkastje (3) staan maar het overgrote deel staat in de grote kast (bijkeuken is een overtrokken woord voor dit 'kamertje zonder ramen'). Voorraad staat daar ook, behalve de voorraad die er snel doorheen gaat. Wat er verkeerd is aan mijn keuken: je hebt de 'magische driehoek' tussen koelkast, aanrecht en fornuis. Bij mij liggen die min of meer op een rechte lijn. Dat had een kleine driehoek moeten zijn: dan heb je alles snel bij de hand zonder veel te lopen. Daarnaast ben ik gaan kijken wat ik de laatste maanden had gebruikt. Een deel ligt in de voorraadkast, niet direct voor het grijpen, en een deel in de kastjes en een deel kon weg of is weggegeven. Kruiden zitten in een bakje: ik kan in een keer alles eruit halen, zoeken en weer netjes terugleggen. Kijk ook naar de borden en kopjes etc.. moet je echt het hele servies in de keuken hebben of volstaat een deel ervan? Het gaat er niet om, om een keuken te hebben waar jij je aan aanpast maar een keuken die op jouw stijl is aangepast.

Margriet*

Margriet*

18-02-2011 om 23:10

Minimalistisch

Nou Anne, bij een mininmalistische keuken horen minder spullen denk ik. tosti-ijzer, rijstkoker, snelkookpan, opdekschalen, citruspers, blender, bakspullen
Van dit rijtje heb ik al drie dingen niet: rijstkoker, opdekschalen en snelkookpan wat moet je ermee?
Volgens mij moet je kijken waar je zonder mee kan, dat is echt minimalistisch. Wij hebben nog wel een U vormige keuken maar maar twee grote bovenkastjes en twee kleine. Wel twee draaiplateau's maar daarvan kan 1/4 zo weg. Ik heb de ruimte maar als wij een nieuwe keuken hebben ga ik ook opruimen. Wij hebben wel een bijkeuken met keukenkastjes waar dingen in staan zoals waterkan, diepvriesbakjes ed. Maar dat zijn twee kleine kastjes. Voorraad staat allemaal in de kelder.
Waarom bewaar je al die kantoorspullen in je keuken, ik zou een kast in de kamer daarvoor benutten. Bij ons liggen werktassen trouwens altijd te slingeren maar gewoon in de gang, die is ruim zat. Minimalistisch in huis is leuk maar als je je spullen niet meer kwijt kan... Ik zou voor een mooie kast in de kamer gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.