Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuwe keuken - dwarse bui - losse apparatuur ipv inbouw?

We zijn ons wat aan het orienteren op een nieuwe keuken. Geen haast, want alles funtioneert nog maar er beginnen nu toch wel aardig wat beschadigingen o.a. aan de deurtjes te komen. En de keuken kan praktischer.

We waren het meteen eens over een moderne/strakke keuken. Maar na een aantal keukenzaken kan ik geen strakke keuken meer zien! Alles hetzelfde.

Bij de laatste zaak zag ik een frisse keuken waar losse apparatuur in verwerkt was daar werd ik erg vrolijk van. Het kwam op mij een beetje rebels over wat ik wel prettig vond.

Iemand die bewust voor losse apparatuur heeft gekozen in een nieuwe keuken???? Wat zijn je ervaringen en beweegredenen?

Dat een strakke moderne keuken met inbouwapparatuur veel voordelen heeft zie ik wel in. En misschien dat die hier ook wel komt, maar ik merk dat ik misschien ook wel iets anders wil.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minnie

Minnie

13-03-2009 om 08:44

Wij..

Wij nemen in elk geval een losse koelkast, de rest wordt wel geïntegreerd. Onze keuken plaatsen we namelijk 10cm naar voren, zodat we een dieper aanrechtblad hebben en genoeg ruimte voor (bestaande) leidingen. En daar is vrijstaande apparatuur niet op berekend.

Ik ben overigens niet zo'n poetster, dus denk ik dat in mijn geval geïntegreerd sowieso de meest verstandige keuze is

Ik ben wel erg benieuwd waar je die leuke keuken hebt gezien, want ik ben ook helemaal verzadigd met strakke keukens (met een dik donker stenen aanrechtblad)... Hier komt er dus ook iets anders

Minnie

Huh?

waarom kan je niet inbouwapparatuur nemen als je de kastjes meer naar voren zet ? Kwestie van vastzetten.

Hier ook los

Wij hebben ook gekozen voor losse apparatuur;
Daardoor hebben we;

1.Een koelkast en afwasmachine met flinke inhoud kunnen nemen, want bij inbouwapparaten is de inhoud doorgaans kleiner
2. Honderden euro's bespaard, want inbouw is bijna altijd duurder

Vera*

Vera*

13-03-2009 om 09:32

Hier

Ik wilde ivm een doorlopend aanrechtblad wel een inbouwgasstel (en dus ook oven). Wij hebben een open keuken en daardoor zou de vaatwasser erg in het zicht komen (vanuit het woongedeelte), vandaar dat deze ook inbouw is. Maar de hele hoge koelkast is vrijstaand. Daar heb ik dan ook van alles aan en op hangen met magneetjes en vele vormen en kleuren.

Wens

Wens van Caroro-man: een keuken met een apart, los fornuis. Voordeel: een los fornuis is lager dan het aanrecht, waardoor het een betere werkhoogte heeft - roeren in pannen gaat dan een stuk makkelijker. Verder is het argument prijs al genoemd: losse apparatuur is veel goedkoper dan inbouw. Nadeel wat ik zie is schoonmaken: met losse apparaten kunnen er vuil en etensresten vallen tussen de keukenkastjes en de losse apparaten.

Caroro

Fornuis zou ik niet meer los doen, rest wel

..de eerste jaren in dit huis altijd zo'n vieze kloof gehad tussen aanrecht en fornuis.

Maar vaatwasser en koelkast zijn losse onderbouw. Veel goedkoper en de vaatwasser hadden we al gekocht voordat we de keuken kochten, dus dat was ook een centenkwestie.

Zolang ze onder een doorlopend blad staan hoef ik er niet een strak deurtje voor. Heeft ook te maken met de indeling van onze keuken, het valt niet op vanuit de woonkamer. En ik heb de keuken vooral om te koken... houd heel erg van koken en bakken dus ik ben puur voor de functie gegaan. Goede apparatuur is voor mij belangrijker dan mooie apparatuur.

Minnie

Minnie

13-03-2009 om 09:52

Manda

We nemen juist wél inbouwapparatuur

Los kan niet omdat alles 60 diep is en ons aanrecht straks ca. 72cm diep is. Ik wil niet dat het fornuis verder naar achter staat en ik wil al helemaal geen kier achter het fornuis. Om technische reden is het doortrekken van het aanrecht achter het fornuis ook geen optie. En dan nog het laatste argument: ik ben geen poetster, dus hoe meer het een geheel is hoe beter dat voor onze gezondheid is

Minnie

mirreke

mirreke

13-03-2009 om 10:11

En hier fornuis en koelkast

los, vaatwasser en magnetron/oven ingebouwd. En dan hebben we nog een RVS rek/aanrecht dat ook los staat. Heel fijne combinatie vind ik zelf. De combinatie van strak en luchtig (pootjes onder het fornuis, het RVS-deel) vind ik zelf erg prettig. De keuken is erg handig, we hebben er lang over gedaan bij het denken, maar hij is echt super ergonomisch ingedeeld vinden we zelf, en hij oogt ook nog eens mooi. Wat wil je nog meer?

Aha

sorry Minnie verkeerd gelezen, ik snapte het al niet !

mirreke

mirreke

13-03-2009 om 10:18

En wat betreft kosten

Ik heb de apparatuur via het internet bij elkaar gesprokkeld, en op die manier heel veel geld kunnen besparen. Ook inbouwapparatuur kun je dan veel goedkoper krijgen trouwens.
En hier ook een heel hoge mooie koel/vrieskast met veel magneetjes en kleurtjes, tekeningen, briefjes, enz. enz. enz. Hij zou beslist niet in een kast hebben gepast, en de standaard kleine koelkasten zijn voor ons (4 kinderen) veel te klein).
Fornuis is idd iets lager dan het aanrecht, handig bij koken.
Ben wel benieuwd trouwens, welke keukenelementen heb jij dan gezien, heb je een link?

Vic

Vic

13-03-2009 om 11:00

Fornuis juist wel los

Wij hebben alles inbouw en een onderbouw koelkast en vriezer zodat we extra aanrecht hebben. Wel hebben we een extra koelkast in de kelder, omdat in de onderbouw van alles maar 1 pak past. Losse fornuizen vind ik veel mooier dan inbouw, dus die hebben we los genomen. Wel op dezelfde hoogte als het aanrecht. Is bij jullie het fornuis lager dan normaal, of juist het aanrecht hoger?

maan.

maan.

13-03-2009 om 11:07

Hier ook los

We wilden al zo'n losse oven/gascombinatie en toen we ook nog een hele mooie glimmende losse koelkast zagen wisten we het zeker: een keuken zonder inbouwapparatuur.

Ik zie alleen maar voordelen. De inbouwartikelen zijn duurder én qua inhoud kleiner. We hebben nu een hele leuke onderbreking met een glimmende oven en een glimmende koelkast dat had nooit met inbouw gekund. En toch is het één geheel.

Mathilde

Mathilde

13-03-2009 om 12:21

Losse inbouw

In onze originele jaren dertig keuken moesten we losstaande apparaten gebruiken. Dat maakte de pijpenla errug klein. Manlief en ik botsten tijdens het koken regelmatig tegen elkaar. Dus toen we de keuken gingen renoveren, heb ik onze bestaande apparaten laten inbouwen (met een deurtje ervoor). Ineens lijkt de keuken twee keer zo groot en het oogt veel rustiger. Voordeel is ook, dat als er eens een apparaat definitief kapot gaat, we een nieuwe losse in het kastje kunnen schuiven.
We hebben wel een groot vrijstaand fornuis (zes pitten, een bakplaat en twee ovens, heerlijk!), maar dat staat zo strak tussen het aanrecht en de betegelde muur, daar kan niets tussen vallen. Als ik een moderne woning had, zou ik de kookplaat en de ovens trouwens ook liever laten inbouwen.
Mathilde

Klopt pelle

Ik woon in een erg gemengde wijk. In de dagelijkse omgang is het altijd heel hartelijk en gezellig. Komt ook doordat iedereen kinderen heeft of homo is of allebei, nou ja, enigszins in dezelfde levensfase zit bedoel ik. Het standsverschil komt echter naar boven bij het monsteren van elkaars inrichting: de een alles alle vijf jaar nieuw, vol trots. Terwijl de ander langzaam een interieur van oud en nieuw bij elkaar sprokkelt. Eveneens vol trots.

dere

dere

13-03-2009 om 22:55 Topicstarter

De inspiratie kwam van een keuken die helemaal geen keuken bleek

Verschillende vroegen welke keuken ik had gezien. Het was er één van kvik. Op de site ziet ie er aanmerkelijk minder leuk uit dan in de winkel. Daar zat er een blad op met een gestreepte rand (als spekkoek). Maar ik zie nu dat het waarschijnlijk voor de bijkeuken/garage bedoeld is want er zit helemaal geen kookafdeling bij Kennelijk was ik al behoorlijk gaar geworden van al die strakke keukens dat me dat niet was opgevallen. En een must is dat de afwasmachine hoog is en dat kan daar heel goed ))))

Maar...... inspirerend was het wel.

dere

dere

13-03-2009 om 23:12 Topicstarter

Bedankt....

....voor de reacties.

Dat de losse apparaten groter zijn is wel erg handig, daar had ik niet aan gedacht.
Ook vind ik de aanschaf en vervanging een groot pluspunt. Als we een nieuwe inbouwkeuken zouden krijgen vervangen we onze inbouwkoelkast ook. Terwijl die misschien nog best even mee zou kunnen. Ik heb er wel een beetje moeite mee om werkende spullen naar de vuilstort te brengen. En ik verwacht niet dat ik er iemand anders blij mee kan maken. Zoiets voorkom je met losse apparaten.

Ook vind ik het een heerlijke gedachte dat ik niet afhankelijk ben van de keukboer wat apparatuur betreft. Ik weet het, het kan ook met inbouw, maar in praktijk kiezen we toch snel voor het geheel.

Maar.........mocht het extra poetswerk op gaan leveren dan ben ik daar op termijn waarschijnlijk wel wat minder blij mee.

Vandaag heb ik de keuken gesopt (voorjaarskriebels?) En ik heb mijn keuken met andere ogen bekeken. Eigenlijk wel lekker fout in mijn verder steeds leger/strakker/praktischer wordende huis Omdat ik het nog niet weet laat ik het dus maar even zitten.

dere

dere

13-03-2009 om 23:20 Topicstarter

Pelle...grappig,

... behoor ik volgens jou tot de hogere klasse?

Ik zie het anders. Design/trends/mode komt steeds weer terug en dan net weer iets anders. Gelukkig ontwikkelt het zich! Dan kunnen we steeds weer enthousiast worden over iets. En kunnen we ons blijven onderscheiden. Het zou een saaie boel worden anders.

marie

marie

14-03-2009 om 14:14

Viezigheid?

Hallo
Ik zou dus nooit losse apparatuur willen! Als ik alleen maar denk aan die viezigheid die dan aankoekt aan de zijkant van zo'n fornuis.
Als ik nog denk aan "vroeger" toen ik klein was en in het voorjaar de keuken "gehimmeld" werd. Dan kwamen de koelkast en fornuis ook van hun plek en werden dan schoongemaakt aan de zijkanten, brrr.
Hoe denk je dat te gaan oplossen?
succes

Marktplaats

Dere, wij zitten midden in de verbouwing en hebben al onze oude inbouwapparatuur op marktplaats gezet. Het was 20 jaar oud dus ik wilde er geen geld voor hebben. Maar een advertentie met gratis op te halen deed wonderen, binnen twee dagen was alles weg en waren er een paar mensen heel gelukkig (en wij ook!)

Lionne (en succes met nadenken, dat duurde bij ons wel twee jaar!)

mirreke

mirreke

14-03-2009 om 16:13

Losse apparatuur

Tja, ons losse fornuis is dus echt niet vies, ernaast niet, eronder niet... Juist omdat het los staat en je er heel gemakkelijk bij kunt. En met de ijskast idem dito, hij staat mooi los te staan en je kunt overal goed bij. Dus het vieze argument vind ik eigenlijk een non-argument.
(vroeger hadden mijn ouders dat ook, een los fornuis dat wel min of meer strak tegen het aanrecht aanstond, ja en daar kan veel viezigheid tussen zonder dat je het er dan weer tussenuit kunt peuteren.)
Het is denk ik gewoon een smaakkwestie.

dere

dere

14-03-2009 om 22:43 Topicstarter

Mirreke ik ben benieuwd naar jouw keukenindeling:

Staat jouw fornuis en koelkast helemaal los van het aanrecht? Ik hoorde van een vriendin van mij dat zij haar losse fornuis in een volgende keuken ook helemaal los van het aanrecht zou willen. Ook ivm het poetswerk en ivm de warmte en vet die de omringende kastjes lelijk maakt. Ik kan me niet zo veel bij dat 'geheel los van de aanrecht' voorstellen.

Is jouw keuken misschien verdeeld over drie wanden? Hier zou een mooie koelkast goed aan de wand tegenover mijn huidige L-vormige keuken kunnen, maar waar een los fornuis dan zou komen? Ah Eureka, misschien op het korte stukje van de L en dan vervalt de L en wordt het een recht aanrecht? Wat ik wel weer een plus vind want die hoekoplossingen (carrousel etc.) wordt bij mij altijd een rommeltje.

Bij mij zou ik dan weer een beetje in de knoei komen met mijn 'afwasmachine op hoogte' denk ik. Die kan in dat geval alleen in het hoekje van de L. Aan de top van de L zit namelijk een deur en ik vind het mooi om voor die deur geen 'hoogbouw' te plegen (geen koelkast etc). Ik ga straks toch weer even mijn keuken bestuderen

Dus, ik ben erg benieuwd naar je indeling.

dere

dere

14-03-2009 om 23:09 Topicstarter

Lionne-> keuken 20 jaar oud!

Dat is indrukwekkend! En bedankt voor de tip want als jouw 20 jarige apparatuur nog is opgehaald dan zal dat van mij ook nog wel een nieuwe eigenaar kunnen vinden.

Mijn keuken is gedeeltelijk 9 en 8 jaar oud. Ik heb deze keuken van de vorige bewoners en heb bij mijn verhuizing wat extra's laten plaatsen. Maar al heel snel bladderde het krimpfolie van de deuren af. De keukenboer had meteen allerlei smoesjes: leverancier failliet, keuken staat te warm (hoe verzint ie het). Daarna liep de verkoper bij me weg. Ik kon in mijn sop gaarkoken.

Hi-hi even een kleine wraakactie van mijn kant: Het was een keuken van Tuypskeukens.

Misschien een idee?

buren van ons hebben een bijzonder keuken mét losse apparatuur die ik persoonlijk heel leuk vindt. Ze hebben op de kleine kant een aanrechtblad op houten poten met eronder 2 lattenplanken waarop e.a. staat (pannen e.d.) het blad loopt door tot de muur, de planken eronder niet helemaal. in het hoekje staat de vaatwasser (hoogglans metaal) er nog onder. Je ziet dus b.v. de leidingen/afvoer enzo die allemaal hoogglans metaal zijn, wel mooie leidingen/afvoer dus geen platic ofzo. Dan de lange kant, daar staat een groot vrijstaand fornhuis mét een wasemkap erboven. Wel met ruimte zodat de vaatwasser goed open kan. Fornhuis is echt blikvanger in die keuken. ernaast weer enige ruimte en daar staat de losse koelkast. Zo'n buikmodel in zilverkleur (je weet wel zo'n amerikaans model, jaren 60. Tussen fornhuis en koelkast zit een metertje ruimte ofzo en daar staat een losse vuilnisbak, met dubbele inhoud (dus 2 verschillende bakken erin) zo'n hoge ronde die je opentrapt met een pedaaltje.
Boven het aanrechtblad hebben ze kleine metalen kastjes die je openklapt omhoog met een of ander veersysteem (in 2 gedeeltes). Aan de overkant bij de eettafel nog een losse metalen kast die pas bij de kleine kastjes.
Bijzonder en erg leuk. Keuken komt uit Duistland, dat is het enige dat ik ervan weet.
groeten albana

Ruimte

Als ik dit alleaal lees, wat hebben jullie dsn veel ruimte!
Hoognodig aan nieuwe keukengerei toe, kastdeuren vallen er zo'n beetje uit, maar in een keuken van 3x1,75 met 3 deuren eneen raam KAN niet zo gek veel...

Mirreke...

.. ik word wel heel benieuwd naar jouw/jullie keuken!

Wij gaan deze zomer naar een nieuwbouwwoning en hebben eigenlijk al keuken uitgekocht. Zaterdag jl. even naar Bosch om te zien of de op papier uitgezochte apparatuur wel klopte met ons beeld. Nou... dat viel wat tegen. De koelkast vonden we geen handige indeling hebben vwb verdeling koel/vries, en ook de lades van het vriesgedeelte. En eigenlijk willen we nog een net grotere koelkast.
Al ronddwalend daar (wat is er toch een mooi spul te koop!) liepen tegen een paar losstaande koelkasten aan. Ahh... zei mijn man, da's ook mooi. Jahaa! riep ik meteen, en dat eigenlijk hartstikke mooi combineren met ons losse fornuis (M-systems) - en ik had meteen dit draadje voor ogen natuurlijk want eigenlijk sprak dat wat losse me ook wel aan.

Nu zijn we dus (weer) druk aan het rondsurfen, en hebben al een erg mooie koelkast gezien. Het gooit alleen het hele ontwerp weer om, want we hadden boven de aanvankelijke inbouwkoelkast kastjes tot het plafond, en die liepen in 1 lijn met de kastjes rechts van het fornuis. Wat ik nu eigenlijk geen gezicht meer vind, want dan hangt er ineens 1 zo'n blok kastjes... Enfin.

Ik ben dus super benieuwd naar jouw keuken. Hij klinkt erg mooi... heb je foto's die je ergens kunt plaatsen?
En; waar hebben jullie 'm gekocht?

Ik ben benieuwd,
Mare

mirreke

mirreke

16-03-2009 om 15:47

Nou, onze keuken

is heel gewoon een keuken van Ikea. Maar ik heb de losse apparatuur en de inbouwvaatwasser zelf via het internet bij elkaar gezocht. De inbouwmagnetron/oven is wel van Whirlpool via Ikea gekocht. De deurtjes zijn gewoon strak roomwit, en afgewisseld met RVS. De plint is RVS.
Ik zal even globaal aangeven. De ruimte is bijna 8 meter bij bijna 4, heel erg groot en ruim. De helft ervan is eetgedeelte met een grote tafel en 8 stoelen/krukken, de andere helft is keuken. Het aanrechtblad staat in een u-vorm met het fornuis aan een van de u-uitlopen (dus niet in het middendeel). Dwars op het fornuis staat dan nog een RVS deel wat een soort rekkast/aanrechtblad is. Dat sluit de keuken ahw af.
Aan één kant van het aanrechtblad (bijna tegenover het fornuis) eindigt de keuken met een hoge kast waar de inbouwmagnetron inzit. Aan dit deel van de u, aangesloten op de hoge kast zitten bovenkastjes, twee delen van de u hebben geen bovenkastjes. Naast die hoge kast (tegenover het fornuis) staat de losse ijskast die idd zo'n 10 cm van de hoge kast afstaat. Genoeg ruimte om ertussen te vegen, er staat ook een bezem tussen, lekker uit het zicht. Los naast de ijskast staat sinds enkele dagen onze prullenkast. Ook weer RVS, om te zien is het ahw een schoenenkast met kleppen, maar als je hem open doet blijken er vier vuilnisbakken in te zitten. We wonen in DL en daar wordt het huisvuil heel erg gescheiden opgehaald, je hebt echt vier bakken nodig in de keuken. En nu dus opgelost!
We hebben het fornuis (6 pitter, grote oven) ook helemaal los staan met een kier van ongeveer 5 cm tussen het aanrechtblad rechts en het RVS deel links (wat er dus dwars op staat). Het aanrechtblad rechts steekt ongeveer 5 cm verder uit dan het kastje, en daar hebben we een rekje voor de handdoek/theedoeken onder gemaakt. Het (RVS)fornuis staat op poten, en het RVS deel ook.
Doordat het los staat zonder dat het ertegenaan gepropt is ziet het er erg luchtig uit en kun je het makkelijk schoonmaken. Het staat ook nog dicht genoeg tegen elkaar aan zodat het wel handig blijft met pannen en opscheppen en zo.
Ik ben echt helemaal tevreden, het ziet er mooi strak maar toch ook luchtig (beetje rebels, wie zei dat, leuke term) uit. Komt ook door de afwisseling witte deurtjes/laden en RVS deurtjes/laden.
En ik hou heel erg van kleur, wat we met accessoires hebben opgelost. Ik denk ook dat ik een band boven het aanrecht in een frisse kleur ga verven, een soort lime geel. Er zitten trouwens geen tegels. Wel ook nog twee ramen, waarvan één boven de kraan/aanrecht.
Ik keek ook nog op een site met xxl keukens, hoger en dieper. Onze staat ook hoger, op blokjes, dus helaas geen dikkere laden. Maar een dieper aanrecht hoef ik eigenlijk niet, want in de hoeken is het aanrecht al heel erg diep, zo diep dat ik er haast niet bij kan.
We hebben heel erg veel gezien, en heel erg veel prachtigs ook, maar dan werd het zó duur dat ik het niet meer leuk vond. Nu ben ik super tevreden, ook met de prijs.

Website

Ik heb geen flauw idee of ik deze website noemen mag maar ik kwam het laatst toevallig tegen en het lijkt mij leuk. Helemaal als je van kleur houdt. www.pimpyourkitchen.nl Ik ken ze verder niet. Zomaar een idee,

Corijn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.