Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mirreke

mirreke

28-04-2010 om 13:04

Nestkastje voor mezen, aanvliegroute?

Weet iemand op welke plek je een nestkastje voor mezen moet ophangen? Wij hadden een kastje hangen op de stam van een grote boom. Niet al te hoog, maar ook niet vreselijk laag. De mezen springen eruit, vallen ahw een stukje naar beneden en vliegen weg. Dit vond onze kat wel prima, en die heeft uiteindelijk beide ouders gevangen, zodat wij een heel nest met acht koolmeesjongen hebben geprobeerd te voeden. (twee slechts hebben het gehaald).
Dat drama heeft me bijzonder veel energie gekost, en de kinderen veel verdriet, en nu heb ik het nestje in de appelboom gehangen, tussen de takken.
Ineens bedacht ik dat ik ergens had gehoord dat de aanvliegroute vrij moet zijn. Weet iemand of dat klopt? Moet het helemaal kaal hangen, of kan het ook een schuine aanvliegroute zijn, met een bochtje net voor de ingang...
Enfin, in het kader van de levensbelangrijke vragen (op koolmezenniveau dan).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

28-04-2010 om 13:30

Dit vond ik....

Zie onderaan: inderdaad vrije aanvliegroute (liefst op oosten) zonder takken

Tips voor het ophangen van een nestkast.

* Maak twee haakjes (of oogjes) aan de kast om hem op te kunnen hangen of maak gebruik van een ophanglat.
* Mezen tikken nog al eens in de nestkast om te testen of de nestkast stevig is. Dit kan doorklinken in het huis. Als tussen de nestkast en de muur een stukje rubber geplaatst wordt, zal het tikken minder doorklinken.
* Een nestkast mag niet in de volle zon en regen hangen. Hang de invliegopening daarom het liefst in oostelijke richting. Als deze richting niet mogelijk is, hang de nestkast dan toch op. Vogels bepalen zelf wel of ze een nestkast aantrekkelijk vinden.
Als een nestkast onder een overkapping, dakrand of carport gehangen wordt, is er minder kans op inregenen en opwarming door direct zonlicht. De richting van de vliegopening in dan van minder belang.
* Zorg er voor dat de nestkast op een rustige plaats hangt waar de vogel niet gestoord wordt.
* Hang een nestkast op minimaal 1.8 meter hoogte zodat katten er niet bij kunnen. Een kattengordel om een boomstam voorkomt dat poes in de boom klimt.
* Hang meerdere nestkasten op in de tuin. Op die manier wordt het aanbod aan broedplaatsen vergroot. Let wel op de afstand tussen de kasten. Hang nestkasten voor verschillende soorten minimaal 3 meter uit elkaar. Nestkasten voor dezelfde soort moeten minimaal 10 meter uit elkaar hangen. Het territorium van de koolmees is 15 meter rondom de nestkast. (Bron: Nestkasthandleiding).
* Voor huiszwaluwen, huismussen en gierzwaluwen (echte koloniebroeders) kunnen meerdere kasten naast elkaar gehangen worden.
* Hang een nestkast in het najaar op. Vogels kunnen alvast wennen aan de kast en hem gebruiken als schuil- en overnachtingplaats.
* Zorg voor een vrije aanvliegroute zonder takken en bladeren voor de invliegopening.
* Stop geen materialen zoals stro of zaagsel in het nestkastje

mirreke

mirreke

28-04-2010 om 14:15

Ah, de richting is goed

vrijwel recht op het oosten. Er zit ook een klein afdakje boven, zodat de ingang niet kan inregenen. Ik zal wat takjes die er nu een beetje voor zitten wegsnoeien.
Het kastje hangt er pas net dus of het nu nog gebruikt wordt... Vorige jaren werd het echter direct bezet nadat we het hadden opgehangen. Ik zal wel een stukje rubber tussen kastje en boom stoppen. Alles om het aanlokkelijk te maken.
Wij hebben hier overigens wel erg doorzetterige mezen, die onverstoorbaar bleven komen ondanks boomklimmende kinderen en rondhangende katten (helaas dus, gelukkig hebben we van voorgaande jaren nog een enorme populatie mezen).
Ja, ik had ook kunnen googelen, maar ik vind het ook leuk om eventuele ervaringsverhalen of anecdotes te horen

angel3

angel3

28-04-2010 om 18:36

Snap ik mirreke

maar ik werd getriggerd door jouw vraag omdat ik er zelf ook mee bezig ben maar er staat nog geen schutting dus daar zal ie tegeaan moeten. Dus ik dacht: ja? hoe zit dat eigenlijk? vandaar. Niet belerend bedoeld.......

Margriet*

Margriet*

28-04-2010 om 22:53

Hier twee kasten bezet

Een hangt bij de buren, al jaren favoriet, hangt op een boom met ingang op het oosten.
Zelf hebben we hem op een schuur hangen, op het noorden, in een tuin op het zuiden. Eerst hing er een zelfgemaakt huisje, maar dat vonden ze niets. Nu er een verantwoord Natuurmonumentenhuisje hangt is het direct bezet. Vorig jaar zaten ze ook op het noorden bij de buren. Deze kastjes hangen te dicht op elkaar, dus nu waren wij aan de beurt. Eerder genoemde kastje op de boom hangt denk ik 10 meter daar vandaan, maar met een andere aanvliegroute. Overigens is de grote van het gat ook van belang, dat luistert redelijk nauw heb ik begrepen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.