Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Asa Torell

Asa Torell

21-02-2009 om 16:26

Navigatiesysteem weer eens

Al in het archief gevonden dat de merken niet zo heel erg verschillen en de 2 bekendste, Tomtom en Garmin, wel ongeveer even goed zijn. Maar wat ik daarentegen helemaal niet begrijp is het verschil tussen de goedkopere Tomtom (One Europe, geloof ik) die minder dan e 200 kost, en de duurdere die meer dan 400 kosten. Kan iemand me dat uitleggen? Wat ik in elk geval zou willen is zo'n standaard zuignapschermpje en kaarten van heel (west) europa.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

21-02-2009 om 17:03

Ik dacht

Dat de ene alleen Benelux had, de volgende heel Europa en de nog weer duurdere de hele wereld. Allllllltijd handig als je op vakantie gaat
Ofzoiets. Het zit hem in het aanbod van routes.

Tirza (TomTom: de béste uitvinding sinds de mixer)

(Janneke)

(Janneke)

21-02-2009 om 20:26

Vandaag 400 km gereden met tomtom

Ik zou dat ding niet meer willen missen.

De prijs zit hem inderdaad in de mogelijkheden...eigenlijk heel normaal, toch?

Updaten kun je via internet, heel simpel (schijnbaar, dat doet manlief altijd)

Groetjes Janneke

Asa Torell

Asa Torell

21-02-2009 om 20:57

Vreemde naamgeving

is het dan, omdat de goedkoopste ook al Europe heet, dus dat wekt de indruk dat die routes er wel in zitten. Weet iemand misschien ook nog waar ik makkelijk de beschrijvingen van die verschillende opties kan nalezen?

Lynna

Lynna

21-02-2009 om 20:59

Updaten?

Ik zou die van mij ook graag eens willen updaten, maar dat kost toch handen vol geld (zo'n 80 euro). Of begrijp ik dat verkeerd van de website?

Ik vind het trouwens een zaligheid die tomtom, sinds ik hem heb rij ik rustig het hele land door. En ook als ik gewoon naar mij werk rij heb ik hem aan, omdat ik zo prima handsfree kan bellen.

Saartje

Saartje

21-02-2009 om 20:59

Kampioen dacht ik

Hoi Asa

Volgens mij in de laatste kampioen (ANWB-blad)

Asa Torell

Asa Torell

21-02-2009 om 21:01

Saartje

wat suf, die hebben we notabene, maar niet gezien dat dat er in stond. Hopelijk is ie nog niet bij het oud papier!

Tirza G.

Tirza G.

21-02-2009 om 23:38

Asa

Die One Europe hebben wij ook en die heeft heel Europa er op staan. Het updaten is, voor zover ik weet, het eerste jaar gratis via internet. Je moet de gegevens van de TomTom invoeren ofzoiets. We hebben hem nog geen jaar, ik zal eens kijken hoe het daarna is.

Tirza

Suzanne

Suzanne

22-02-2009 om 08:30

Hier ook tomtom one europe

Hier ook de Tomtom One Europe, met kaarten van west-Europa. Het updaten is inderdaad gratis, op je computer installeer je Tomtom Home, je hangt met een kabeltje je Tomtom aan de computer en vervolgens kun je een back-up maken en updaten. Het is vrij eenvoudig en wijst zich vanzelf.
Volgens mij zit het prijsverschil in de maat van het scherm (de Tomtom One is vrij klein, niet zo'n breedbeeldgevalletje) en in wat je in kunt stellen op het ding, de uitgebreidere geven wat meer mogelijkheden: rijstrookadvies, veiligheidswaarschuwingen, brandstofprijzen, enz. (Zie www.tomtom.com)
Nergens voor nodig volgens mij,mannenspeeltjes, een simpele brengt je net zo goed van A naar B. Overigens zit een zuignap standaard bij ieder navigatiesysteem en vind ik dat het enige nadeel van Tomtom, lastig om je Tomtom op de zuignap te schuiven. Heb ik bij navigatie van Medion logischer gezien. Verder bevalt ie prima!

Ik heb er 2

ik heb een tom-tom-one-europe en een garmin en gebruik ze beiden op 'andere' manieren. (toeval hoor, die garmin had ik al, de tom-tom wilde mijn broertje wegdoen....dát vond ik nu weer sonde..) de garmin gebruik ik voor langere afstanden in nederland. die weet alle binnendoorwegen en heeft altijd erg goed verbinding. en houd z'n kop op de autobaan(als je dus niet af hoeft). en wat ik het ergste vindt aan de tom-tom als je je vergist of je kunt om een of andere reden niet rijden zoals tom wil (wegopbreking ofo) dan gaat ie de hele tijd roepen: "ga terug, ga terug" of "keer om" ....net of je achtelijk bent en het voor de lol doet.
de garmin doet dat niet...die pakt meteen een andere route zodra die door heeft dat je de route niet volgt. en dan krijg je een écht andere route (die stuurt je dus niet terug naar dezelfde wegopbreking).
ik vindt de tom-tom wel duidelijker qua route aangeven, die waarschuwt je iets tijdiger op drukke punten. de garmin is nog wel eens van op het laatste moment en dat is niet erg als het rustig is, maar wel als het druk is.(is weer op te vangen door op het schermpje te kijken, maar dat moet je maar net kunnen).
in duitsland doet de tom-tom het beter. de garmin kent daar alleen de doorgaande route én manouvreert je de steden door. maar brengt je nooit precies naar een adres (ja 1 straat ervan af of aan de verkeerde kant van de straat, je bent in ieder geval in de buurt).
qua schermpjes vindt ik de garmin duidelijker. die is wel kleiner maar zal w.s. meer pixels hebben. mijn tom-tom is groter (qua scherm) maar veel onduidelijker. maar deze zijn al iets ouder, wie weet is dat veranderd.
de garmin klikt er zo in, de tom-tom is even prutsen en die valt er ook vaak nog onder het rijden af (die zuignap dus), maar dat kan aan specefiek deze liggen, geen idee.
ik vindt de tom-tom wel erg handig in te stellen. 't gaat lekker vlot. de garmin heeft meer stappen nodig en moet laden....en soms wordt ik daar wel ongeduldig van.
dus in nederland neem ik de garmin mee en beland dan meestal nét niet voor de deur van een adres (vindt ik niet zo'n groot probleem, ik ben niet achtelijk) en in het buitenland die tom-tom.
groeten albana

Updaten niet gratis!

Het updaten van je tomtom-systeem zelf is gratis, je plugt je tomtom aan je pc en wanneer er een update is voor je systeem is kun je dat regelen, zo ook een backup maken.

Maar het updaten van je kaarten (wegen dus) is zeker niet gratis. Daar moet je voor betalen, er zijn verschillende mogelijkheden waar je voor kunt kiezen. Dat updaten van de kaarten doe je ook dmv de tomtom aan te sluiten op je pc.

MaximeM

MaximeM

22-02-2009 om 12:31

Tom tom en wegopbreking

Hoi,

Albana schrijft over die wegopbreking en dat Tomtom blijft zeggen draai om e.d. is heel makkelijk op te lossen. Als er daadwerkelijk een wegopbreking is, of je wilt zelf liever niet via die route kan je dat met een handeling aanklikken. De TomTom weet dan dat je zo niet kan/wil en geeft een andere route aan. Doe je dat niet dan zal TomTom 'denken' dat je verkeerd rijdt en dirigeert je net zolang naar de juiste route toe (die dan nog steeds de kortste is) totdat er een andere route korter gevonden wordt en leidt dán pas om.

Ik vind hem heel handig en gebruiksvriendelijk (TomTom) mijn vriendin heeft een Navman,wat is dat een onduidelijk systeem (vind ik vergeleken met TomTom)

Maxime

Nasha 1st

Nasha 1st

22-02-2009 om 14:37

Mijn tomtom

berekent meteen een andere route als ik om moet rijden door een wegopbreking, maar zelden dat hij aangeeft dat ik om moet keren ....

Wegopbreking reactie

jaha maxime dát weet ik ook wel...maar als ik dan al ergens in onbekend gebied in druk verkeer rijd en dan ook nog niet weet waar ik nu naar toe moet (euh, links, rechts? shit...) en dan óók nog 's die ene goede knop moet indrukken...dan wordt me dat een beetje té link.
als ik rustig ergens zou rijden zou me dat wél lukken. buiten dat gebruik ik die knop té weinig om 'm zo hoeperdepoep te vinden. snap je wat ik bedoel?
en dát vindt ik dus reuze onhandig.
ik heb zelfs al meegemaakt dat ik bewust een andere route reed dan de tom-tom aangaf (was op autobaan) en i.p.v. dat ie me toen een andere autobaan gaf (die uiteindelijk bij hetzelfde uit zou komen, dat wíst ik) dirigeerde hij me de autobaan af, liet me terugrijden en aan de andere kant er weer op....ja doei, ik weet zeker dat die alternatieve route niet veel om was....qua tijd. en met dat terugrijden was ook tijd gemoeid dus met de kortste route qua tijd+ de omrijtijd was ik 100% zeker méér tijd kwijt dan met de alternatieve route vanaf dat punt. maar tomtom rekent schijnbaar de omrijtijd er niet 'bij' op ofzo. later thuis heb ik het nog 's nagerekend met routeplanners en ja hoor...ik had gelijk. met die garmin heb ik dat nooit....zodra ik een alternatief rijd of ergens een andere autobaan pak geeft ie de vanaf dát punt kortste route aan.
misschien scheelt het dat wij aan de grens wonen en dus vaak over duitsland rijden. die grensoverschrijdingen daar heeft tom-tom problemen mee. hij 'ziet' niet dat het over duitsland vaak korter is qua tijd. en zelfs als ik al in duitsland rijd wil ie nog dat ik terug ga naar de oude route. en dat doet die garmin dus nooit. maar zoals ik al zei heeft garmin weer moeite met je precies op het juiste huisnummer/adres te brengen. dus tsja 't misschien maar net waar je woont en waarvoor je 'm gebruikt.
dit is ook precies waarvoor mijn broertje 'm weg wilde doen (moet veel rijden en vaak óver duitsland).
en nasha, misschien heb jij een nieuwere/andere versie?
groeten albana

liora

liora

23-02-2009 om 16:04

Welke knop?

Hoi,

Welke knop is dat dan? Ik merk wel dat TomTom me altijd terug laat rijden als ik anders moet vanwege wegopbrekingen.

Liora

MaximeM

MaximeM

23-02-2009 om 19:19

Tomtom

Hoi,

9 van de 10 keer geeft mijn TomTom ook meteen een andere route, tenzij die route volgens de TomTom vreselijk om is, dan wil ie je dus toch naar de oude route zien te krijgen. De knop die je in kan drukken is "zoek alternatief" dan gaat ie een andere route berekenen, en komt er nog een schermpje in beeld waarop je kunt aanklikken "vermijd obstructie" of "vermijd deel van route" Meestal lukt dit me wel om tijdens het rijden aan te klikken of ik probeer ergens te stoppen (zeker bij een obstructie, dan sta ik meestal toch al stil) in een dorp bij een weg waar je bijvoorbeeld helemaal niet in mag, of een keer een tunneltje dat afgesloten was. Wel kijk ik bij onbekende routes ook thuis even op google maps.nl naar de routebeschrijving om even te kijken waar ik heen ga, want de tomtom heeft me ook wel eens een route berekend waar ik achteraf niet blij mee was. Ik moest naar Lopik en ik werd heel pittoresk via de Lekdijk gestuurd. Een erg mooie slingerroute langs de Lek, ja overdág erg mooi maar in de avond gewoon eng (zo slingerend en langs taluds, bah) later heb ik die route nog eens uitgezocht en dat vond ik erg opmerkelijk. Gewoon via IJsselstein is het 49 km vanaf hier en duurt het 43 minuten om er te komen, en via die slingerdijk is het 50 km en duurt het 41 minuten. Dus TomTom vind dat ik dan maar met 50 km per uur over een slingerdijk moet racen want alleen dan ben ik er in 41 minuten (2 minuten winst)...dus ik vertrouw er niet meer blind op hoor.
Via http://maps.google.nl/ kijken vind ik trouwens erg prettig omdat je dan ook via luchtfoto's de wegen kan zien (dan weet ik toch sneller wat ik verwachten kan)

Puzzel thuis maar eens met de TomTom, er zit best veel op hoor (parkeergarages, dichtsbijzijnde apotheek, tankstations enz)

Maxime

liora

liora

23-02-2009 om 20:56

Lopik

Haha Maxime,

TomTom heeft mij ook een keer over die enge dijk gestuurd! Ik zat echt te zweten en te trillen. Wat eng! En het was overdag gewoon. Heb daarna ook gevraagd aan de mensen waar ik was hoe ik een normale route terug kon rijden en ze woonden vlakbij een snelweg nota bene.

Ik ken die 'zoek alternatief' alleen als je de route instelt, maar als ik tijdens een gekke route ook nog eens op mijn tomtom ga zitten tikken, vrees ik dat een ongeluk snel gebeurd is.

Liora

Nasha 1st

Nasha 1st

23-02-2009 om 22:55

Zoek alternatief

gebruik ik zelden....bij een wegafsluiting rij ik gewoon een straat in waarvan ik denk dat ik daar ongeveer heen kan, Tomtom berekent dan meteen een andere route....Hij helpt me maar is niet leidend...oh ja ik heb de GO 710

MaximeM

MaximeM

24-02-2009 om 00:50

Obstructie

Tja, ik heb het een keer moeten doen, omdat de TomTom me constant naar een afgesloten tunneltje stuurde en ik moest aan de andere kant van de spoorlijn zien te komen. Er was waarschijnlijk in de wijde omtrek geen overgang waardoor ik iedere keer naar het tunneltje werd gestuurd. (toen stilstaand bij het tunneltje eens gaan zoeken in de tomtom en toen vond ik dat knopje obstructie of deel van de route vermijden en meteen daarna kreeg ik een goede alternatieve route)

Daarvoor deed ik het ook op jouw manier, en nu trouwens ook hoor, tenzij er dus echt een omleiding is waar je omheen moet zien te komen.

Maxime

Nasha 1st

Nasha 1st

25-02-2009 om 16:30

Liep wel tegen een ander probleem aan...

ik wilde een nieuwe kaart installeren, maar die bleek te groot voor ons geheugenkaartje

Even met Tomtom gebeld, en er kan een normale SD-kaart in, max 2 GB en leessnelheid 10 mb per seconde...misschien hebben anderen hier nog wat aan )

Vandaag een navman voor bijna 100 euro

Ik zag bij http://www.ibood.com/nl/nl dat is een site met aanbiedingen die 1 dag gelden, een navman voor 99.95 misschien ook interessant? (nee, ik heb geen aandelen

moederkloek

moederkloek

08-03-2009 om 15:00

Mio perfect

Wij gebruiken sinds een jaar de Mio en hij brengt ons perfct overal waar we zijn moeten.
Overzichtelijk scherm (3D) en goed geluid.
Goede bevestiging aan de ruit.
De zuignap van TomTom wil er nog wel eens afvallen.
Voor ons geen ander meer.

Nasha 1st

Nasha 1st

08-03-2009 om 15:42

Zuignap tomtom

plakt hier uitstekend hoor....

MM.

MM.

08-03-2009 om 22:18

Hier ook mio

niks mis mee, geen probleem met satellietsignaal, snelle alternatieve routes als je een obstakel tegenkomt of zo eigenwijs bent een verkeerde straat in te rijden, ik zou 'm zo weer kopen. Geen toeters en bellen en laag in prijs. (Mio Moov 200-serie)

MM

Asa Torell

Asa Torell

11-03-2009 om 20:33

Tomtom one geworden

mede dankzij de uitgebreide vergelijking van Albana. Bedankt allemaal voor de info! Over Mio had ik trouwens al eerder wisselende verhalen gehoord, grappig dat de mening daarover kennelijk zo verschilt.
Deze versie (v4) heeft trouwens een nieuw zuignapsysteem, dus ik ben benieuwd of dat inderdaad beter werkt dan het oude kennelijk deed. Dat systeem zit er ook echt aan vast dus dat is wel een nadeeltje, het is nogal een bulky geheel en dat met inderdaad toch maar een heel klein schermpje. Hoe hij rijdt kan ik nog niet zeggen, de eerste testrit komt nog.

Lys Lionne

Lys Lionne

11-03-2009 om 23:03

Onze V4 versie heeft nog steeds een losse zuignap Asa. Het zit er wel strak op, maar kan toch wel losgeklikt worden zodat het een mooi compact apparaatje blijft dat zo in jas of tas verdwijnt

Asa Torell

Asa Torell

12-03-2009 om 20:28

Lys lionne

Ja klopt, gisteravond inderdaad ontdekt dat het er toch af kan! Ik heb wel de indruk dat je dat beter niet al te vaak kan doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.