Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Natrium-arme kookboeken (titels gezocht)

Vanwege de nierproblemen van mijn oudste aten wij een tijdlang natrium-arm. De "klad" kwam er echter al gauw in, ik vond het ontzettend moeilijk om goede recepten te verzinnen, en gezinsleden klaagden soms over gebrek aan smaak, dus kwam er af en toe weer een pakje of zakje bij het koken om de hoek kijken. Maar nu hij noodgedwongen met zijn medicatie moet stoppen, wordt het natrium-arme koken toch weer belangrijker. We krijgen pas een afspraak met een diëtist als de kindernefroloog zijn brief heeft gestuurd - en vorige keer duurde dat ook een eeuwigheid (toen hoorden we 7 maanden (!) te laat dat zijn medicatie opgehoogd moest worden ! "het was druk op de afdeling".).

Ik heb dus weinig vertrouwen in de snelheid van communicatie en wil zelf alvast bezig gaan. "Eten met Plezier" heb ik jaren terug al eens gekregen, en we voegen al nergens meer extra zout aan toe, maar sommige dingen vind ik nog érg moeilijk. Hoe maak je bijv. lekkere nasi met kerriesaus zonder zakjes en pakjes ?? Daarom ben ik op zoek naar goede natrium-arme kookboeken. Wie heeft er aanraders voor mij ???

Martine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

21-04-2010 om 22:05

Geen kookboek

Ik zou liever wat meer druk op die nefroloog leggen. Neemt die zijn cliënten wel serieus?
Verder zou ik, ook mét medicijnen, dat natriumarme eten inderdaad bloedserieus nemen. Teveel natrium kan echt nierschade opleveren in dit geval. Laat radicaal al het zout weg uit het eten. Het lijkt in het begin wellicht flauw, zeker als je die megazoute pakjes gewend bent. Maar zoutarm went heus snel. Zeker als je ipv zout extra specerijen gebruikt. Ik ben zoutarm opgevoed, ik heb het nooit gemist en vind nu het meeste eten véél te zout. Het enige dat we aten dat "normaal" zout bevatte was brood.

Tink

Tink

21-04-2010 om 23:47

Inderdaad

Die nefroloog mag zijn patiënten wel eens wat serieuzer nemen zeg... Bellen hoor, steeds weer, tot de telefoontjes ze de neus uit komen daar.

Verder, van wanneer is jouw 'Eten met plezier'? Ik heb 'm vorig jaar gekregen (6e druk, 2006) en daar staat in elk geval een recept voor nasi goreng in. Geen kerriesaus, maar dat is toch wel op internet of in een ander kookboek te vinden? Dan laat je het zout gewoon weg.
Als de jouwe te oud is, kun je misschien een nieuwere druk krijgen?

Krijgt je zoon geen begeleiding van een diëtiste? Ik wel, ik kom er ongeveer 1-2 keer per jaar. Meestal alleen om even door te nemen of alles nog goed gaat (ja), maar ik neem aan dat zo iemand je ook adviezen kan geven op dit gebied.

Ook ik ben 'zoutarm opgegroeid', mijn moeder kookte in het begin een tijdje apart voor mijn vader, maar dat was geen doen. Dus het hele gezin aan de zoutarme hap. Het is inderdaad gewenning, ik mis het niet. Voor degenen die het zout wel misten kwam er een potje zout op tafel.
Ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik nog nooit het kookboek echt gebruikt heb. In navolging van mijn moeder doe ik al nergens zout in. En dat enkele pakje of kant en klaar gemarineerd vlees dat we dan wel eens eten, moet kunnen vind ik zelf. Van dat vlees eet ik sowieso niet veel, want ik moet ook eiwitarm eten. Tot nu toe zijn al mijn uitslagen prima. (Vandaag net weer laten prikken trouwens, ik hoor het volgende week.)

En Lidwientje, haha, een zoutarm kookboek vinden zal inderdaad lastig worden, ik heb nog geen hapje genomen uit die van mij om het te testen

Marie E

Marie E

22-04-2010 om 08:41

Nasi recept

Een tijdje terug was er een draadje over nasi recepten. Dit is ons recept uit de Allerhande (er gaat in elk geval geen zout bij, weet niet hoe het zit met de sambal maar als je pittig wilt, kun je misschien een los pepertje doen)

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=387380&rq=nasi+ketoembar&course=&proteinSource=&cuisine=&season=&dishtype=&cookingTechnique=&source=&source=&source=&numberOfServings=

Ik kan me voorstellen dat het wennen is goede recepten te vinden. Ik denk dat je toch vooral veel moet koken zonder zakjes, pakjes en potten. Wij doen dat al en het kost soms meer tijd maar ik ben ervan overtuigd dat het wel gezonder is.

Marie E

Marie E

22-04-2010 om 08:43

Oeps, de zoute ketjap

in het recept misschien maar overslaan

Hanne.

Hanne.

22-04-2010 om 09:35

Natrium arm zout?

In aanvulling op bovenstaande post.

Als je nu eens natrium arm zout gebruikt
(Jozo bewust/ Herbamare Natriumarm), kan je het waarschijnlijk af met een gewoon kookboek.

martine

martine

22-04-2010 om 10:13 Topicstarter

Reacties

Allereerst bedankt voor de reacties en tips.

Natrium arm zout hebben we inderdaad, al staat het bovenop een hoge kast (zoon kreeg als bijwerking bij de medicatie behoefte aan zout en werd betrapt op het eten van zout direct uit de zoutpot). We gebruiken het echter zelden, het staat er meer voor als de niet-verplicht-zoutarmen het achteraf willen toevoegen. Bij het bakken en koken voeg ik al nergens zout meer aan toe, en ik koop ook kruidenmixen zonder zout, jus zonder zout, en ongekruid vlees (euh, op de saucijsjes na dan, die zijn er niet ongekruid). Wat dat betreft valt er bij ons niets meer te winnen.

Waar we denk ik vanaf moeten zijn de groenten uit blik (wordt zout gebruikt bij het inmaken) en de pakjes en zakjes voor sauzen (kerrie, madras etc) omdat we regelmatig rijst en pasta eten. We krijgen van de kindernefroloog een verwijzing voor de diëtist. Ik stelde hem voor dat ik zélf alvast contact met de huisarts zou opnemen voor die verwijzing, maar ik moest van hem de brief afwachten. Dat gesprek was op 7 april. Ik zal eens naar de kinderpoli nefrologie bellen wanneer die brief dan komt. Maar goed, nu dus nog geen begeleiding van de diëtist.

Voor de natrium-arme kerriesaus zal ik inderdaad eens googlen dan.

Desondanks blijven titels welkom

Martine

Hanne.

Hanne.

22-04-2010 om 11:22

Kerrie saus

Waarom is het natrium arme zout voor de niet verplicht zoutlozen? Dat zou ik nu juist gebruiken om voor de wel verplicht zoutlozen te koken.

Wat ik bedoel is dat als je gebruik maakt van natriumarm zout, bouillon, ketjap etc, je een gewoon kookboek kan gebruiken om recepten ter vervanging van de pakjes en zakjes sauzen te zoeken.

bv onderstaande kerrie saus.
Ingrediënten:
1 ui
2 theelepels kerrie
3 eetlepels bloem
1 dl groentebouillon
1 1/2 dl melk
Zout
Bereiding:
Fruit de kleingesneden ui met de kerrie, strooi er de bloem over, warm dit goed door en voeg onder goed roeren de groentebouillon en de melk toe
Roer tot een gladde saus ontstaat en maak het geheel op smaak met wat zout

Tinus_p

Tinus_p

22-04-2010 om 11:26

Smaak

Martine:
'gezinsleden klaagden soms over gebrek aan smaak,"
Maar dat lijkt me ook deels gewenning. Je raakt gewend aan meer of minder zout. Of missen jullie andere smaken?

In aanvulling op tinus: de smaak van pakjes

De smaak van pakjes en zakjes zit m deels in het zout, maar ook vaak in de ve-tsin/msg/natriumglutamaat of 'smaakversterker' (allemaal woorden voor hetzelfde, ik weet helaas het bijbehorende e-nummer niet). Dat zit in bijna alle kant-enklaar mengsels en in vrij grote hoeveelheden. Mag dat ook niet als je problemen met je nieren hebt, of is die stof wel toegestaan? Want als het wel mag, zou ik een potje ve-tsin kopen, dat kan soms helpen.

Groeten,

Temet

lotm®

lotm®

22-04-2010 om 12:54

Aanvulling de smaak van pakjes 2

Het E-nummer is E621: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat

Natuurlijke smaakversterker zit onder andere in tomaten, uien en kaas. Uipoeder (bij bijvoorbeeld Hanos te koop in grote potten) geeft die typisch hartige smaak.

Met vriendelijke groet,

Lydia

Guinevere

Guinevere

22-04-2010 om 13:15

Kalium

Die "nepzouten", daar zit toch kalium in? Mijn moeder mocht dat dus óók niet hebben met haar nierproblemen. Het leverde weer allerlei andere problemen op. Ik weet het niet meer zeker, maar dat lijkt me dan absoluut geen goede vervanger. Tomaten mocht ze om die reden ook nauwelijks.
Die diëtist is m.i. écht nodig. Stalken die nefroloog, totdat die verwijsbrief binnen is. En anders via de huisarts spelen, dan kan die de nefroloog vragen waar de verwijzing blijft.

Tinus_p

Tinus_p

22-04-2010 om 13:17

Aanvulling guinevere

Guinevere:
"En anders via de huisarts spelen, dan kan die de nefroloog vragen waar de verwijzing blijft."
Of zelf die verwijzing schrijven.

Tinus_p

Tinus_p

22-04-2010 om 13:35

Ik bedoel

Of die huisarts zelf de verwijzing latens chrijven.

Guinevere

Guinevere

22-04-2010 om 13:58

Nasi met kerriesaus (licht ot)

Wat ik me steeds maar blijf afvragen: Is dat lekker dan, nasi met kerriesaus? Gaat die over de rijst of doe je er dan kip bij met die saus erover heen? Ik eet zelf de nasi altijd met een beetje (zoete) ketjap en sambal.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-04-2010 om 15:16

Elk kookboek

lijkt me geschikt, om lekker te leren koken met verse producten. Als ik jouw berichten lees kun je veel winst behalen door gewoon verse producten te gebruiken en te leren om zelf een sausje te maken ipv een pakje open te trekken. Als je een beetje handig bent met kruiden kun je het zout veel makkelijker weglaten.

En van recepten-zonder-zakjes wemelt het trouwens onder de OOL'ers

anno

anno

22-04-2010 om 19:31

Hier

Wegens zware nierproblemen van mijn man moest hij behalve een enorme bult pillen ook een natrium, kalium, eiwit, fosfaat - beperkt dieet.
Natriumbeperking was bij hem al behoorlijk te halen door zoutarmbrood te eten. Niet echt lekker, maar het went.
Kalium is problematischer doordat in groenten en fruit vaak veel kalium zit. Zoutarm zout is ook weer veel kalium.

Omdat wij praktisch nooit pakjes eten is het vrij gemakkelijk gegaan. Ik voegde ook al nooit zout aan het eten toe. Voor het gewone eten heb ik relatief weinig hoeven doen, extra smaak haal ik vnl uit kruiden.

Toevallig had ik laatst een patiënt, een jongetje met nefrotisch syndroom. zijn ouders bakten zelf brood en hadden dat inmiddels goed onder de knie zonder zout.

De dietist uit het academisch ziekenhuis waar we mee te maken had niet heel veel te bieden. Inmiddels zijn we met dietist nummer drie aan de slag en die is het ook weer niet eens met nummer twee. Ofwel, diëtisten zijn niet zaligmakend. Het nieuwe boek "eten met plezier" is er wel iets op vooruit gegaan, vind ik. Er staan zelfs vegi-recepten in.

Verder kan ik je de site dieetwijzer (ik meen dat die zo heet) aanbevelen. Van heel veel voedingsmiddelen kun je daar de voedingsbestanddelen van vinden.. Via de nefroloog heeft mijn man ook meegewerkt aan de site en je kunt behoorlijk goed inzicht krijgen in je innames.

Tink

Tink

23-04-2010 om 00:39

Die site

... heet www.dieetinzicht.nl

Het hangt er vanaf wat voor nierziekte je hebt en in welk stadium, of je kalium mag of niet. Ik mag het nu wel, maar als het ooit van dialyseren gaat komen, mag kalium inderdaad ook nog maar heel beperkt (wat heel lastig is want dat zit inderdaad in bijna alle groente en fruit, aardappelen, koffie!, vruchtensap). Maar goed, dan wordt er van alles ingewikkelder want dan krijg je ook te maken met vochtbeperking. Dat is voor mij nu nog niet aan de orde, gelukkig. En hopelijk ook niet voor de zoon van Martine.

Ve-tsin mag voor zover ik weet wél gewoon. Er staat tenminste niks over in het boek

Natriumarm eten is inderdaad voor een groot deel gewenning. Mijn man strooit nog steeds zout over zijn frieten, de kinderen vragen daar bv. niet om. (Tenzij ze het hem zien doen, tja.) Zelf mis ik het ook niet. Ik snap daarom bijvoorbeeld ook niet helemaal dat er in een recept voor kerriesaus staat: breng op smaak met zout. Ahum, de kérrie zorgt toch al voor de smaak?

Ik las een tijdje terug, ik meen in de Consumentengids, dat er plannen zijn om het zoutgehalte in brood in stapjes terug te gaan brengen, omdat we met z'n allen tig keer zoveel zout eten per dag dan we eigenlijk nodig hebben. Dat doen ze niet in 1 keer, omdat de klanten het brood dan niet lekker meer zouden vinden. Maar in stapjes gaat dat gewoon ongemerkt.

Oja, andere titels. Volgens mij zijn er die dus gewoon niet eigenlijk . Vandaar dat de Nierstichting 'Eten met plezier' heeft uitgebracht. Er staat ook een prima stuk achtergrondinformatie in. Daarin staan o.a. tips voor smaakmakers (peper, nootmuskaat, foelie, kruidnagel, kerrie, gemberpoeder, chilipoeder, kaneel, laurier, mosterdpoeder, tuinkruiden etc.)

martine

martine

23-04-2010 om 13:32 Topicstarter

Dank jullie wel

Dank jullie wel voor de tips, de site en de antwoorden !

Mijn zoon heeft voor zover ik weet geen kaliumbeperking, dit is in ieder geval niet zo benoemd door de nefroloog (misschien dat er nog iets in de brief komt te staan, maar ik ga er van uit van niet). Maar door de nefroloog werd ons aangeraden helemaal nergens zout aan toe te voegen, vandaar dat we ook het natrium-arme zout niet toevoegen (om Tinus antwoord te geven).

De smaak van Vé Tsin, daar wist ik van, maar gezien de naam (mononatriumglutamaat) durfde ik het niet aan : er zit de naam "natrium" in, en dus wist ik niet of dat mocht. Een goede vraag voor de diëtist misschien. Als dat mag, is er inderdaad al weer véél meer mogelijk !!!

Het heeft inderdaad te maken met gewenning, maar de een went wat makkelijker dan de ander . Maandag eerst maar eens de poli bellen, want nog niets gehoord over die brief !

Martine
P.S. Guinevere, wij eten inderdaad de kerriesaus over / door de nasi heen.

Tink

Tink

24-04-2010 om 00:59

Volgens 'het boek'

... gaat zout afwennen het makkelijkst door er radicaal mee te kappen. Maar het zal sowieso wennen zijn, voor iedereen.

Heb nog even gegoogeld naar ve-tsin (mononatriumglutamaat) en volgens http://www.medicinfo.nl/%7B729edfe1-94d1-40f6-a7a6-da045dd34b56%7D mag het inderdaad NIET.

Al googelend vond ik ook nog deze site: http://www.zoutloos.com/zoutloos2004.htm met veel tips, recepten en zelfs nog een andere boektitel (onder Kooktips).

Voor natriumarme produkten: http://shop.dieetook.nl/catalog/

Hier laat ik het weer even bij! (Gaap )

martine

martine

26-04-2010 om 11:41 Topicstarter

Jammer van de ve-tsin

En mijn zoon gaat het ook jammer vinden dat hij met de pindakaas moet kappen, volgens de info op die site... Maar gelukkig heeft Dieetook die ook in een natrium-arme versie.

Dank voor de tips,
Martine

anno

anno

27-04-2010 om 09:34

Kalium-tink

in geval van mijn man heeft hij door het strenge dieet het moment van dialyseren hoogstwaarschijnlijk kunnen uitstellen.
Inmiddels is hij aan de hemodialyse en zijn de beperkingen aanzienlijk minder streng, omdat er ook heel veel uitgehaald wordt met het dialyseproces. Op dit moment moet hij nog wel kalium beperken, maar we willen binnenkort wat veranderen in de dialysevloeistof, zodat hij wat meer fruit kan eten.

Ook m.b.t. de vochtbeperking maakt het uit welke vorm van dialyse je doet. Wij gaan nachtelijke hemodialyse doen en dan is er eigenlijk geen vochtbeperking.

martine

martine

28-04-2010 om 07:42 Topicstarter

Op dat punt zitten wij nog niet

Dialyse is gelukkig nog niet nodig, het gaat niet zo goed maar ook nog niet uitgesproken slecht. Hij moet echter stoppen met een deel van zijn medicatie (men had gehoopt dat hij er in de afgelopen 5 a 6 jaar "overheen zou groeien" begrijp ik, maar dat gebeurde niet, en deze medicatie mag men niet jarenlang blijven doorgebruiken) en daarom moeten we strenger zoutarm nu, in de hoop dat dat "compenseert".

Veel sterkte ano, de situatie waarin jouw man zit is mijn grote angst wat betreft mijn oudste...

Martine

Tink

Tink

10-05-2010 om 00:07

Anno

Fijn voor je man dat de beperkingen nu minder zijn. Ik hoop dat het nog jaren duurt voor ik op dat punt sta, en dat er in die tijd ook weer het nodige verbeterd is, de medische wetenschap staat niet stil gelukkig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.