Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mammie2

mammie2

02-03-2009 om 20:05

Nasi wordt klef

Wat doe ik verkeerd? Ik kook eerst basmati rijst vrij droog, maar zodra ik het door de nasikruiden + groeten roer, wordt het klef. Heeft iemand een tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jippie

Jippie

02-03-2009 om 20:19

Koude rijst

Rijst eerst laten afkoelen en dat met de kruiden opbakken. Van oorsprong is nasi ook een restjesgerecht met de rijst van de vorige dag.

Yep

Kook de dag ervoor de rijst (of 's ochtends als je tijd hebt). Zelf bak ik vlees+kruiden+ketjap (kaki tiga) ook nog apart van de groenten+kruiden, alvorens alles bij elkaar in te mikken. Zoek er niks achter, puur psychologisch

Massi Nissa

Massi Nissa

02-03-2009 om 21:04

Jaaa opbakken

Dat is echt zo verschrikkelijk lekker, gebakken rijst! Ik doe er meestal ook van die gele Marokkaanse poeder door, weet niet hoe het heet maar er zit in elk geval kurkuma of saffraan in. Ik houd zelf helemaal niet van 'kledderrijst', behalve als het echte originele kleefrijst is in een lotusblad (van Nam Tin in de Jodenbreestraat, dat is dan wel heel plakkerig en toch heerlijk).
Groetjes
Massi

Massi

Kleefrijst is dan ook een andere soort rijst. Als je van kleefrijst houdt 2 tips uit de Indonesische/Indische hoek: lemper (kleefrijstrolletjes met kipvulling, Silone heeft wel eens een recept gegeven), en bacan (of batjan). Maar misschien is dat wel zoiets als wat je bij Nam Tin krijgt. Ik ken het als een soort piramidevormige dingen uit bananenblad. Maar de inhoud kan verschillen, mijn schoonmoeder neemt soms hele lekkere mee met een soort gehaktvulling, maar ik heb ze ook wel eens gekocht bij een Chinese winkel op de Zeedijk en die waren vies.

Die Nam Tin variant ken ik niet. Volgende keer maar eens bestellen...

Groeten,

Temet

Offe

over kleefrijst (ketan): wat dacht je van longtong of wadjik? Ik heb net gisteren zwarte ketan gekocht voor boeboer ketan hitam!

Prulletje

Prulletje

03-03-2009 om 20:39

En de lekkerste bakrijst is:

Ik vind de biologische rijst van Albert Heijn (groen plastic pakje) erg fijne rijst om op te bakken.

Prulletje

Massi Nissa

Massi Nissa

03-03-2009 om 21:18

Temet / silone

Temet, het is echt een ommetje waard, die kleefrijst van Nam Tin. Het is een pakketje lotusblad en er zit inderdaad gehakt door. O, ik kan me er weken op verheugen als ik een dim sum afspraak bij Nam Tin heb staan.
Silone: dat wordt Googlen voor mij, ik ben totaal niet thuis in de Indonesische keuken. Als je nog een recept hebt voor goede kleefrijst thuis of een link, heel graag. Ik ben niet zo goed met rijst, trouwens, het lukt mij ook maar zelden om een echt goede risotto te maken. Misschien omdat ik niet van kledderrijst houd, haha.
Groetjes
Massi

Itu apa?

Wadjik? Wasda? Nou ja, dat moet ik misschien mijn wederhelft vragen, maar als ik het hier post loop ik nog kans dat ik ook weet hoe het klaargemaakt wordt.

Lotong is ook lekker inderdaad. Wij hebben een fijne afhaalsurinamer/Javaan aan de overkant die lekkere sate kambing verkoopt, desgewenst met lontong. Mjum. We zullen die tent zo missen als we straks verhuisd zijn! Vriend heeft geopperd dat hij een nevenvestiging opent in Osdorp, maar dat wil-ie niet. Kassian!

Groeten,

Temet

Haha!

Googlend kom je er vast ook wel uit. Wadjik is iig een zoete rijstkoek. Zelf maak ik hem vrij simpel van ketan koken in santen met stukje sereh en snufje zout. In ander pannetje gula djawa met wat water en pandanblad tot stroop koken. De stroop beetje voor beetje door de gare ketan scheppen tot die volledig is opgenomen en glanst, dan weer een nieuw scheutje enz. Dan stort ik het zelf op een siliconen vorm (grote, platte ronde). Goed afkoelen en in stukken snijden. Blijft licht plakkerig en erg zoet.
Enne, wees maar blij met al die afhaaladresjes in de buurt. Ik wring me zelf een beetje in de Molukse buurt om adresjes en telefoonnummers te verzamelen van vrouwen die lekkerijen maken er verkopen. Dat werkt ook!!

En mammie2

Is het je gelukt om rijst niet te laten plakken?

mammie2

mammie2

05-03-2009 om 12:12

Ik heb het nog niet geprobeerd

Maar ik geloof jullie meteen. Ik baalde alleen toen het laatst klef werd, maar nu weet ik wat me de volgende keer te doen staat. Ik kookte het en gooide het inderdaad er meteen erdoor.

Maar mammie

dat is nu precies de reden dat je minstens twee dagen achter elkaar rijst moet eten. De ene dag verse witte rijst, de volgende dag afgekoelde rijst opbakken voor de nasi.

Investeer in een rijstkoker

Als je warme rijst meteen gaat opbakken, dan gaart de rijst verder door, waardoor het kleverig wordt.

Truc voor als je haast hebt: in vergiet kort onder stromend koud water afspoelen.

En als je veel rijst eet: ga naar de toko en investeer in een electrische rijstkoker. Dan krijg je precies goede witte rijst, net een tikkie kleverig en niet van die droge knetterkorrels (Lassie...)

Bacan

Bacan zit niet in een bananenblad, maar in een wat stugger palmblad. Helaas hier niet te krijgen op dit eiland. Dus moeten we ons maar behelpen met lemper, sosis surabaja, empek-empek, pastel, rissolles, lapis surubaja en wajik enzo.

Margriet*

Margriet*

05-03-2009 om 13:53

Temet

wees niet getreurd, in NW zitten heel veel toko's. Ok geen Surinamers, maar de toko's op de Johan Huizingalaan in Slotervaart scoren goed bij Johannes van Dam. Dus ook in het verre Westen is veel lekkers te eten.....

Margriet, dirksmama

Margriet, het probleem is vooralsnog dat e.e.a. koud is tegen de tijd dat ik van de Jo. Huizingalaan (ik heb over die tent gelezen, maar moet 'm nog opzoeken) naar ons huis gereden ben. Nou ja, de magnetron zal zijn diensten wel bewijzen. Dan is er voorts natuurlijk - en die is veel dichterbij - de aloude Toko Bandung, maar die gaat om 6 uur dicht en verkoopt geen maaltijden, alleen hapjes. Dat vereist wat meer planning.

Aan het begin van de Calandlaan zat/zit ook een vestiging van Tjin's, zag ik. Helaas zag ik laatst stomtoevallig dat een executieverkoop van hun inventaris (in opdracht van de Belastingdienst) werd aangekondigd, dus ik vrees dat Tjin ons is ontvallen. Maar misschien is het nog goedgekomen.

Wij zijn nu gewoon volkomen verpest: afhaaltentjes in ongeveer iedere denkbare variant en allemaal op loopafstand. Nou ja, voor onze portemonnee en lijn is die verhuizing waarschijnlijk zo slecht nog niet.

Dirksmama: empek empek, daar is mijn vriend ook zo dol op. Mij gaat het vrij snel tegenstaan, moet ik eerlijk zeggen. Heb hem trouwens gevraagd of hij wist wat wadjik was, maar dat wist ie niet (althans, hij begon over iets met sesamzaadjes...). Ik vind die zoetige hapjes vaak wel lekker, aan hem is het gek genoeg minder besteed.

Lapis Surabaja, zijn dat die reflecterend groen/wit of roze/wit gestreepte dingen? Ik ben geheel verward inzake kwe lapis. Mijn schoonmoeder neemt vaak een cakeachtig baksel mee (maakt ze trouwens niet zelf vziw) , bestaande uit een boven en onderlaag van gewone (luchtige) cake met een laag chocoladecake ertussen, e.e.a. aaneengemetseld met een heel dun laagje jam. Dat noemde ze bij mijn weten altijd kwe lapis Malang. Maar op een gegeven moment had ze het dacht ik over kwe lapis Surabaja. Nu is Malang geen Surabaya, en aan de door mij beschreven kwe lapis komt zo te zien geen rijst te pas, dus ik snap er nu helemaal niets meer van.

Jij gaat me straks natuurlijk vertellen dat het nog weer heel anders heet...

Groeten,

Temet

Lapis surabaya

Is volgens mij wat jij lapis malang noemt, maar geen jam ertussen.

Dan heb je nog kwee lapis, dat is gestoomd met streepjes, meestal rood/wit of groen/wit. De goede is van rijstemeel, de goedkope in Nederland maken ze van gewone bloem, maar dat zijn vieze kledderdingen.
En dan heb je nog spekkoek, dat wordt ook wel kwee lapis genoemd, of lapis legit.

Magnetron hoort er gewoon bij.
Volgens mij waren de Indonesische toko's/eettentjes zo'n beetje de eerste eetgelegenheden in Nederland die magnetrons gingen gebruiken (jaren 70, toen nog haast niemand wist wat het was).

Surinaamse rijst

Klinkt misschien gek voor een Indonesisch gerecht, maar ik gebruik voor nasi altijd droogkokende langkorrelige Surinaamse rijst. Opzetten met een vingerkootje water boven de rijst, en zodra het kookt de plaat terugdraaien naar stand 2 (keramisch) of heeeeel laag gas. Ca. 20 minuten laten staan. Als je tijd hebt de rijst even van tevoren koken zodat je het kunt laten afkoelen en anders de pan van het vuur af nog even buiten zetten ofzo.

Surinaamse rijst kleeft niet en is veel lekkerder dan snelkookrijst uit een pakje. Bereiding duurt in feite even lang, want snelkookrijst moet je ook een kwartier laten staan. Basmati is natuurlijk ook heerlijk van smaak, maar inderdaad zoals alle tips hier al aangeven, eerst laten afkoelen voor je het door de groenten+kruiden mengt.

Chris

Dirksmama

Toch Surabaya dus. Misschien is de jam een lokale variatie. Spekkoek heet bij ons in de familie (nou ja, de schoonfamilie) gewoon spekkoek, daarover geen misverstanden. Dat neemt schoonma overigens zelden mee.

Weer wat geleerd!

Groeten,

Temet

Met jam

Met jam zie ik het ook wel eens liggen hier. Eigenlijk nooit op de naam gelet dan, zal eens vragen.

Droge korrelrijst vind ik niet lekker hoor. Dan moet je zoveel drinken om het weg te krijgen. Ik vind nasi het lekkerst op z'n Indonesisch, heel licht plakkerig, lekker smeuiig. (Zowel de putih als de goreng als de kuning).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.