Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maan.

maan.

19-04-2010 om 11:37

Narcisbolletjes weg of niet?

De narcissen raken bijna weer uitgebloeid. Normaal sloop ik ze dan uit mijn bloembak en gooi ze weg maar nu hoorde ik pas dat die dingen het jaar daarop weer kunnen bloeien.

Is dat inderdaad zo? En moet ik die bollen dan afknippen en laten staan of moet ik ze dan eruithalen en drogen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

19-04-2010 om 11:39

Laten staan....

Laten staan,en eventueel koppen,dwz de uitgebloeide bloemkopjes afknippen.
Groetjes,bastet

Mamvantwee

Mamvantwee

19-04-2010 om 11:42

Laten staan

Ik krijg elk jaar weer narcissen van de bollen. Ik zet zelfs de bolletjes die in zo'n paaskadootje het huis inkomen (bakje narcissen of blauwe druifjes) in de tuin. Die komen volgend jaar ook weer boven.

groet, mamvantwee

reina

reina

19-04-2010 om 21:20

Laten staan

Mijn tuin staat vol narcisjes (en allerlei andere bolgewassen) die eerst in huis gestaan hebben en daarna de tuin ingaan, ze komen elk jaar terug. Het loof mag je niet afknippen!

Laten staan

Je kan er nog jarenlang plezier van hebben. Inderdaad wel de dode bloemen afknippen maar het loof laten staan, in elk geval een week of zes (dat heeft de bol nodig om zich te herstellen.

Als je de dode bloemen niet afknipt kan het natuurlijk zijn dat de narcisjes zaad zetten en als je dan eindeloos geduld hebt vind je misschien over een paar jaar een geheel nieuwe variëteit in je tuin

Ik heb ooit gekregen tete-a-tetenarcisjes uitgeplant en daar had ik nog jaren plezier van, maar na een jaar of zes ofzo liep het aantal bloemen toch fors terug. Niettemin, een hoop lol per bol.

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

19-04-2010 om 22:57

Temet werkt niet

Als je de dode bloemen niet afknipt kan het natuurlijk zijn dat de narcisjes zaad zetten en als je dan eindeloos geduld hebt vind je misschien over een paar jaar een geheel nieuwe variëteit in je tuin =
Gewoon laten zitten, nergens voor nodig om af te knippen, sterft vanzelf af.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2010 om 01:26

Huur

Ik heb denk in erg geboft wat wonen betreft. Ik ging op kamers zonder een kamer te hoeven zoeken. Terwijl ik op kamers zat belde mijn moeder "Je staat op de lijst voor een Van Dam eenheid". Meteen gereageerd en gekregen. Spiksplinternieuw. Daar leerde ik mijn man kennen. Een vriend van hem ging uit zijn flat en wij hebben daar nog 5 jaar in onderhuur gebruik van gemaakt (mag niet, maar het was wel ideaal...) en vervolgens schrijf ik ons (terwijl wij niet als woningzoekenden waren ingeschreven) naar aanleiding van een advertentie in de krant in op een eensgezinswoning, 2 onder 1 kap, en met ongelooflijk veel mazzel krijgen we er 1 toegewezen. Wij zitten nu dus in een 2 onder 1 kap huurhuis en we zijn voorlopig niet van plan dit in te ruilen voor een koophuis.
Wij willen niet kopen omdat we niet handig zijn en kosten voor klusjes en onderhoud altijd zelf op moeten hoesten bij een koophuis. Ik heb een paar weken terug de woningcorporatie gebeld omdat we twee stukke deuren in huis hadden. De wc-deur en een keukenkastdeur. Ik moet wel lachen om hoe klusjes uitgevoerd worden hoor, dat is pas werkverschaffing! Mannetje 1 komt kijken naar klus 1 en mannetje 2 komt kijken naar klus 2. Mannetje 1 is blijkbaar niet in staat om beide klusjes uit te voeren. Na die bezoeken werd mij verteld dat ik binnenkort gebeld zou worden voor een afspraak. Vandaag was het zover. Ik vroeg wat 'het geintje' mij zou kosten. De dame aan de andere kant van de telefoon ritselde hoorbaar in papieren en antwoordde lachend "nou, ik zie nergens dat u iets in rekening gebracht krijgt!" De klusjes man kwam en kon zowaar... béide klusjes voor mij klaren. De keukendeur en wc deur doen het weer fantastisch en dat zonder een schroevendraaier te hoeven vasthouden en zonder een rekening te krijgen. Vanuit dit gezichtspunt bekeken zou ik wel gek zijn als ik een huis ging kopen. We hebben de keuken naar onze eigen smaak mogen aanpassen. Hij is daardoor groter dan de standaard. De kosten voor de extra kastjes, extra aanrechtblad en dergelijke hebben we zelf moeten betalen. We hebben de keuken mogen vergroten door de bijkeuken erbij te trekken (dit hebben we wel zelf met vrienden gedaan). We zouden als we dat willen dakramen mogen laten plaatsen. Waarschijnlijk zouden we meer mogen laten verbouwen, maar dat is ons nu even te duur. Bij een huurhuis is tegenwoordig veel mogelijk. Het leuke daarbij is dat de kosten voor een verbouwing heel erg mee kunnen vallen omdat het materiaal wél betaald moet worden maar het arbeidsloon niet.
Nee, geef mij dus maar een huurhuis.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2010 om 01:26

Hoe heb ik dit nou gedaan?

Deze reactie moest in het draadje hierboven.

reina

reina

20-04-2010 om 07:02

Uitgebloeide bloemetjes

Je hoeft idd niks af te knippen, doe ik nooit en alles komt vrolijk op.

ilsepilse

ilsepilse

20-04-2010 om 16:19

In zakje

ik had ze vorige jaar in een zakje id schuur gelegd na het uitbloeien en vond net na de winter het zakje terug, de bolletjes in een bak gezet en ze bloeien weer vrolijk !

mirreke

mirreke

20-04-2010 om 17:57

Ilsepilse, extra werk

Het is wat mijn ouders vroeger (40 jaar geleden?) deden. De bollen moesten weer worden uitgegraven, die legde je dan in de schuur en dan moest het volgende jaar alles er weer in... Pff, wat een werk, en dat voor telkens maar 1 bloem per bol.
Gewoon laten zitten, en als je bolletjes hebt in een pot of zo, en je wilt na het uitbloeien iets anders in die pot, kun je ze ook zo in de grond zetten. Na de winter komt alles vanzelf weer op, en het vermeerdert zich uitstekend. Je hoeft er niet meer aan te denken. Handig voor types als ik, die er midden in de zomer achter komen dat ik nog ettelijke zakjes zaad had, bijvoorbeeld.

Opgraven

Tulpen moet je inderdaad opgraven als het loof is afgestorven, maar narcissen kun je laten zitten, heb ik begrepen. Botanische tulpen ook trouwens, als ik het wel heb.

Groeten,

Temet

reina

reina

21-04-2010 om 07:06

Temet

(Ja, nu weet ik het, he bent teMet en geen teRNet ). Ik ben lui wat dat betreft en laat ook de tulpenbollen zitten en ook die komen braaf weer op, al verdwijnen ze soms na een aantal jaar wel, ik heb er toch meerdere jaren plezier van.

Reina

wat voor tulpen zijn dat dan? Grootbloemige of 'botanische'? Ik heb altijd begrepen dat je die laatste kan laten zitten en de eerste moet oprooien.
Maar ja, ik had ook altijd begrepen dat stokrozen tweejarig waren, en in mijn vorige tuin stonden ze vaak 3 jaar of langer. Er klopt wel meer niet in de tuintheorieën ...

Groeten,

Temet

reina

reina

22-04-2010 om 06:59

Temet

Ook grootbloemige, en inderdaad, die stokrozen ....?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.