Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Muntje

Muntje

11-09-2009 om 22:38

Naar aanleiding van schema claudia: leven zonder schema en toch geen problemen?

Iedere keer als er om het schema van Claudia wordt gevraagd wordt het draadje overspoeld met andere liefhebbers. Ik hou zelf helemaal mijn inkomsten en uitgaven niet bij. En ik vraag me inmiddels af of er meer zijn zoals ik. Ik leef een vrij gemiddeld leven. En op gevoel geef ik mijn geld uit. En dat gaat goed. Ik heb ook wat spaargeld, maar niet overdreven. Ik heb twee periodes in mijn leven minder inkomsten gehad. Dan gaf ik, ook op gevoel, minder geld uit. En ook toen ging het goed. Kijk, bij enorme tegenslagen houdt het natuurlijk op. Dat snap ik. Bij faillisement, ernstige gezondheidsproblemen , beide partners tegelijk ontslagen. Dan moeten er maatregelen genomen worden. Maar onder normale omstandigheden toch niet. Maar ik krijg zo ondertussen het idee dat "iedereen" op OOL geldproblemen heeft. Of zijn er toch meer die leven zoals ik?

Muntje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

11-09-2009 om 22:41

Nee joh

Ik heb ook geen idee wat ik allemaal uitgeef. Toevallig had ik het er van de week met mijn collega's over: de meesten weten niet eens wat ze verdienen.

Maar ik denk wel dat wij een luxeprobleem hebben (jij en ik). Er is niet te weinig. Er is genoeg. En dus hoef je niks bij te houden.

Pas als de zaken nijpend worden moet je gaan rekenen en tellen en bijhouden.

Ik heb die tijden in mijn leven ook wel gekend, maar ik ben blij dat ze voorbij zijn.

Soms voel ik wel eens de neiging om inderdaad braaf lijstjes bij te gaan houden. Maar dat duurt gelukkig nooit heel erg lang. Ik heb niet veel tijd over, en die kan ik beter aan iets leukers besteden dan aan lijstjes maken als het niet nodig is.

Margje

Nasha 1st

Nasha 1st

11-09-2009 om 22:45

Muntje

ik heb ook genoeg aan inkomsten, en toch gebruik ik het schema. Omdat ik inzicht wil hebben waar het blijft en omdat ik te lang te vaak zo als jij heb geleefd, en opeens is het op.....en daar wil ik vanaf....

Chantelle

Chantelle

11-09-2009 om 23:32

Hier ook niet...

Ik weet (voordat iedereen begint te schoppen) dat wij een riant inkomen hebben. We zijn geen bigspenders. Ik doe 1 x per week grote boodschappen (bij de AH, weinig duurder dan goedkope supermarkten). Ik grijp de aanbiedingen mee en de rest van het AH-merk. Ik ben bijna altijd hetzelfde bedrag kwijt. Diezelfde dag haal ik ook de nodige dingetjes in het dorp. Meestal bij HEMA en Action; daar doe je ook geen grote uitgaven. Voor de kinderen schaf ik 1 x per seizoen kleren bij H en M en We. Gewoon wat ze nodig hebben en niet nog eens drie shirtjes erbij voor het leuk. Die tactiek gebruiken we ook voor onszelf.
Dan heb je onze shopmomenten wel gehad. Wij houden niet van shoppen om het shoppen. Dus geen rare verleidingen. Ook houd ik niet van rotzooi in huis. Ik koop me dus niet ziek aan kussentjes en kaarsen.
Zonder schema geef ik bijna iedere maand eigenlijk een gelijk bedrag uit. In de maanden dat er schoenen en kleding moet worden gekocht voor drie kinderen en onszelf is dat natuurlijk flink meer.
Als ik morgen zou moeten bezuinigen dan kan ik de knop wel omzetten: vaker tweedehands kopen (fiets, voetbalschoenen, kinderspullen), lunch zelf meenemen (40 euro per maand), iets meer opletten bij de boodschapepn (100 euro per maand), geen dure uitjes meer (100 euro per maand), iets langer met dingen doen (vandaag nieuw matrashoeslakens gekocht omdat de huidige ietwat verkleurd waren door zwarte sok), ....

Ellen Wouters

Ellen Wouters

12-09-2009 om 00:23

Ingebouwde budgetmeter

Ik heb een paar jaar zelf dmv het downloaden van bankafschriften bijgehouden waar ons geld blijft. Maar intussen weet ik het vrij goed.
Wij hebben het goed met twee inkomens, maar ik ben ook jarenlang arm geweest en uit die periode heb ik een ingebouwde rem op uitgaven overgehouden. Ik weet uit mijn hoofd wat kan en wat niet kan en ik ben redelijk gedisciplineerd.

Gisteren overigens bij Andere Tijden de dames van de budgetvoorlichting in de jaren '50. Leuk om te zien. En wat een moeilijke tijden, een wasmachine kostte twee maandsalarissen!

Bastet

Bastet

12-09-2009 om 07:38

Opletten

Ik let enorm op,maar zonder schema.De bezuinigingsmaatregelen van Chantelle,dat is voor ons al jaren heel normaal,a way of life,en dan is het lastig om nog verder te bezuinigen.Het zijn vooral onverwachte zaken,zoals ineens twee jaar zorgtoeslag terug moeten betalen,die erin hakken.Dan stort je kaartenhuis in elkaar.
groetjes,bastet

reina

reina

12-09-2009 om 08:08

Muntje

Ooit heb ik wel een 'huishoudboekje' bijgehouden, in de tijd dat we maar met moeite rond konden komen van ons inkomen. Inmiddels zijn we allang in de gelukkiger omstandigheid dat dat niet meer hoeft. Ik ben geen mens van schema's, zou ook helemaal de kriebels krijgen van zo'n huishoudschema. Maar ik hou wel in de gaten hoeveel we uitgeven. We hebben 2 betaalrekeningen ( naast een autorekening), een voor de lopende uitgaven, een voor de vaste lasten en extra's, daardoor kan ik wat beter in de gaten houden hoe het er voor staat, als er minder op staat dan ik verwachtte ga ik bij mezelf te rade hoe dat komt. Maar ik besef me wel dat dit een luxe positie is.

Claudia B

Claudia B

12-09-2009 om 08:59

Nee toch?

Het zal toch niet waar zijn dat iedereen die het schema gebruikt of wil hebben geldproblemen heeft?
Wat ik lees is dat er genoeg mensen (waaronder ikzelf) graag overzicht willen hebben, dat geeft rust. Zodat niet alles in mijn hoofd zit zeg maar.
Maar het schema is inderdaad ook heel goed te gebruiken als je geld problemen hebt en in kaart wil brengen wat je in en uitgaven zij en je controle wilt houden. Of ervoor wilt zorgen niet in de problemen te komen.

Maar ik zou niet willen stellen dat iedereen die het schema gebruikt gelijk geldproblemen heeft.
Het is gewoon niet voor iedereen vanzelfsprekend om zo met uitgaven om te gaan zoals andere wel kunnen en doen. Daar hebben ze een hulpje bij nodig.
Net als dat opvoeden niet voor iedereen vanzelfsprekend is, of het huishouden goed doen, ook daar zijn mensen die daar hulp bij nodig hebben.

Groetjes,
Claudia

maan.

maan.

12-09-2009 om 10:12

Muntje

Muntje ik herken me wel een beetje in jouw verhaal.

We proberen bewust te kopen wat we nodig hebben maar letten niet op iedere cent. Wel houd ik achteraf een beetje bij waar het geld zo'n beetje aan is uitgegeven (maar ja dan is het al uitgegeven..)

Man verdient ongeveer modaal (maar werkt helaas meer dan modaal), ik verdien niks. Dankzij lage hypotheek en oud autootje kunnen we leuk leven zolang we geen gekke dingen doen.

Speciale tactiek

Ik gebruik nooit geen schema, ik heb wel een schema in m'n hoofd. Ik weet wat de 'krappe maanden' zijn...(oktober b.v. dan komen er veel rekeningen, de 3 maandelijkse én de jaarlijkse zoals muziekschool enzo)en houd de maanden rondom daar een beetje rekening mee. Huishoudgeld tel ik op (ook als ik pin) en heb ik een standaard bedrag voor in m'n hoofd. In krappe tijden pin ik een bedrag en doe het daar de hele week mee.
Ik weet zo ook wel aardig waar het geld naar toe gaat, zoveel gekke dingen doen we nu ook weer niet.
Wij hebben ook erg krappe tijden gehad en toen konden we het ook redden. Ik kan ook erg creatief koken van weinig geld en de voorraad die er nog is, mocht de maand te lang duren. Maar dat komt amper voor. Voor onverwachte uitgaven hebben we een stroppenpot die we in goede tijden weer aanvullen.
Groeten albana

Guinevere

Guinevere

12-09-2009 om 11:42

Eigen schema

Mijn man houdt ons eigen schema bij. Gelukkig want ik ben zelf niet zo van de schema's. Verder zijn wij redelijk zuinig (maar niet krenterig) aangelegd. Wij kunnen gerust 15 jaar doen met een bank of een auto (enz). En we gaan op zomervakantie voor 1800,-, scheelt ook weer 1200 euro met sommige mensen hier op OO...
Moet wel zeggen dat we allebei een flink inkomen hebben en veel reserve, dus onze uitgangspositie is nogal luxe. We proberen die reserve zo groot mogelijk te maken voor als er ééntje in de WW komt of voor als we eerder willen stoppen met werken.

Kari1

Kari1

12-09-2009 om 12:31

Net als chantelle

Ik let niet speciaal op mijn uitgaven maar heb waarschijnlijk een zuinig inborst , geen fratsen (en nee, ik ben geen C1000 klant.)
Ik verbaas me bij het Lidl draadje ook wat mensen allemaal meenemen van die Lidl. Sappen, frisdranken, nootjes, salades, ijsjes, vruchtenkwarkjes, enzovoorts. Dat zijn producten die ik zelden koop, of er moet een verjaardag zijn. Wij ontbijten en lunchen met brood en beleg, thee of melk erbij. Warm eten met een bak yoghurt toe. Tussendoor thee met een biskwietje. Saai misschien, maar voor ons voldoet het prima, geen behoefte aan anders/meer. Goed voor de portemonnee (en voor de BMI .
Kari

dipje G

dipje G

12-09-2009 om 12:37

Kari

Krijg je geen visite dan?? is toch gezellig lekker borrelen met een stokbroodje, nootjes etc, daarom heb ik die dingen wel in huis...

Nog geen schema

Hier komt ook veel meer binnen dan wij per maand opmaken en dat komt vooral omdat we nu relatief goedkoop wonen. Ik ben ook helemaal geen lijstjes/schema mens als het op financiën aankomt, zodat ik geen flauw idee heb waar het geld precies blijft en wat er nou precies overblijft. We zijn echter op zoek naar een nieuw (groter) huis en ik weet na een paar gesprekken met banken wat ons maximaal hypotheek-budget is, maar ik moet nu nog uitzoeken of de bijbehorende maandlasten wel bij de rest van onze uitgaven passen... Tijd om maar eens zo'n schema te gaan bijhouden.

amk

amk

13-09-2009 om 12:11

Wel schema en dipje

Ik gebruik wel een schema, en dan ook nog een budget, en maandelijkse overzichten. Ben echt een lijstjes type en dan vooral op financieel gebied.

Hier zeker geen slecht inkomen en een behoorlijke buffer, en geen big spender, maar toch dat schema. Er is nu al een half jaar de klad in gekomen en dat voelt gewoon niet zo goed. Juist het schema helpt om makkelijk te kunnen zien of mijn grote wensen wel of niet kunnen. En dan bedoel ik toch binnen 6 maanden op vakantie naar Afrika of zo. Of zoals dit jaar, grote vakantie, nieuwe computer, nieuwe 1-pers kampeeruitrusting en dan dus allemaal tegelijk.

Dipje G: ik heb ook niet standaard nootjes etc in huis voor de visite. Zo vaak zijn die hier niet, en zeker niet onaangekondigd dus standaard zul je hier alleen de dingen vinden die wij gebruiken.

Muntje

Muntje

13-09-2009 om 12:22

Reactie

Nee Claudia, dat hoop ik ook niet, dat iedereen problemen heeft. Maar het valt me op hoe ontzettend veel mensen er steeds weer geïnteresseerd zijn in jouw schema!
Vandaar dat ik me toch af ging vragen of ik nou de enige ben die maar een beetje aanklooit, zonder problemen.
Inderdaad leef ik nu in de luxe positie dat ik kan doen wat ik wil. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik geen extravagante dingen wil. Maar ik heb dus ook tijden gehad van werkeloosheid en een lege spaarrekening. En toen ging het ook goed. Volautomatisch gingen toen de uitgaven op een zeer laag pitje. En we hebben het gered, zonder schema. Overigens is er een kans dat er binnenkort weer een lastige periode aankomt. Eens zien of ik daar weer zonder kleerscheuren doorheen kom.
Bedankt voor alle reacties. Ik ben dus niet de enige zonder schema. Maar ik zie dat de meesten van jullie toch wel iets bijhouden, of anders de partner.

Muntje.

Chantelle

Chantelle

13-09-2009 om 12:39

Ah ipv aldi/lidl

De Aldi/Lidl vind ik goedkoop als het gaat om chips, nootjes, yoghurtjes en ander gesnaai. Ik heb er wel eens een tijdje gehsopt maar dn kwam ik met een bomvolle kar thuis en moest ik nog langs de groenteboer en de slager (want dat vond ik dus niet lekker van de Aldi). Bovendien moest ik nog langs de AH of andere supermarkt voor frisdrank en andere zkaen die ik bij de Aldi niet lekker vond.

Nu ga ik naar de AH. Ik grijp de groente/fruit aanbiedingen mee, alle andere aanbiedingen, gewone yoghurt, melk en maximaal twee zakken chips, iets lekkersvoor op een stokbroodje voor de zaterdagavond, één pak lekkere koeken voor visite. Ik ben zeker niet duurder uit dan toen ik shopte bij de Aldi.

Geen problemen

en geen schema omdat het duidelijk is hoe en wat er binnen komt en uit gaat.

En ook omdat ons inkomen verdubbeld is sinds dochter1 geboren is, daarnaast hebben we nu 7 jaar later de meeste spullen wel die een gezin nodig heeft, toen hadden we bijna niets.

Maylise

Maylise

13-09-2009 om 16:32

Globaal schema

Ik hou wel een globaal schema bij van onze inkomsten en uitgaven. Een belangrijke reden is dat ik niet elke maand dezelfde inkomsten heb en daarom vind ik het wel belangrijk om inzichtelijk te houden hoeveel er gemiddeld binnenkomt en hoeveel er gemiddeld uitgaat.

Ik hou niet alles in detail bij. Ik hou de vaste lasten, boodschappen enzovoorts bij. Verder betaal ik kleine uitgaven over het algemeen contant en die hou ik niet apart bij maar wel het gepinde bedrag.

Overigens behoor ik ook tot die mensen die wekelijks hun karretje vol laden met chips, sap, koekjes, chocolade en ander lekkers. Zeker bij de Lidl is dat ook niet door. Voor 15 à 20 euro heb ik al een hele kar vol met allerlei lekkers.

Maylise

Tijgeroog

Tijgeroog

13-09-2009 om 18:02

Niets

Wij houden niets bij. Elk jaar bij de belastingaangifte kijken we of we geld overgehouden hebben tov vorig jaar of niet. Een aangezien we in de luxe positie zijn dat dat elk jaar zo is heb ik geen zin om de energie in zo'n lijstje te stoppen. Ik ben wel van mezelf uit prijsbewust en kritisch op wat ik koop.

Inzicht is handig

Ik ben een overzicht gaan bijgehouden van onze uitgaven toen we serieus nadachten om te verhuizen naar een groter en dus ook duurder huis. Waar konden we dan op bezuinigen, waar ging eigenlijk al dat geld naar toe? Konden we een hogere hypotheek wel betalen?

Ondertussen zijn we allang verhuisd (ja het kon en houd ik het schema nog steeds bij. Halverwege de maand zie ik dan goed wat er nog aan vaste lasten af moet en of ik dus wat meer op uitgaven moet letten of wat ruimer zit. Financiële problemen hebben we absoluut niet maar door het schema weet ik wel beter waar het geld naar toe gaat.

groeten,
Mieke

Wel gebruikt

omdat ik helemaal het overzicht kwijt was en wat in paniek raakte. Man andere baan, ik daarvoor baan opgezegd, verhuisd naar een veel duurder (kleiner) huis (lees: veel duurdere omgeving), andere creche, vee zznloopkosten voor nieuwe woning, behoorlijk ingeteerd op reserve.
Doordat echt alles nieuw was, was ook ons uitgavenpatroon erg verandert (energie, water, hypotheek, etc). Ik vond het toen erg moeilijk om te bepalen waar we stonden, dus ik vond het schema van Claudia een erg handig hulpmiddel om alles weer op orde te krijgen. Natuurlijk had ik het ook zelf kunnen maken, maar dit was wel zo makkelijk. Het is eigenlijk een liquiditeitsbegroting volgens mij!
Ik hou normaal niks bij, zie wel waar het schip strandt, maar er zijn momenten in je leven waarop dingen er wat anders voor komen te staan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.