Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

girls only mom

girls only mom

14-03-2009 om 15:49

Muffins - goed basisrecept gezocht

Hoi,
Ik heb voor mijn verjaardag een muffinbakplaat gekregen. Er kunnen 12 muffins in/op gemaakt worden.
Maar ze lukken niet! Ik wil van die mooie wolkige omhoog komende muffins, niet halfplatte cakejes-achtige gevallen. De smaak is goed, maar hoe maak je dat ze zo omhoog komen?

Loes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jippie

Jippie

14-03-2009 om 20:21

Bakpoeder?

Muffins moeten flink rijzen, dus zelfrijzend bakmeel of bakpoeder gebruiken. En vormpjes niet te vol, anders hebben ze bij het rijzen geen steun van de zijkant en zakken ze in.

Vanmiddag met mijn dochter gemaakt (18 stuks):
375 gr bloem
165 gr bruine basterdsuiker
theelepel bakpoeder
250 ml melk
2 eieren
125 gr boter

Boter smelten en beetje laten afkoelen. Eieren met melk losroeren. Bloem met bakpoeder zeven, suiker doorheen mengen en kuiltje maken in het midden. Melk, eieren en boter tegelijk er doorheen spatelen. Eventueel wat extra smaakmakers (vandaag 2 in stukjes gesneden appel, andere keren stukjes chocola of bosbessen) erdoorheen spatelen. Vormpjes vullen tot 2/3 en 20 minuten in een oven van 200 graden.

mopperkont

mopperkont

15-03-2009 om 16:08

Niet te lang roeren

probeer 20 keer rond te gaan met een vork!
Dit is mijn recept:
Ingrediënten1 blikje bosbessen op lichte siroop(200g)
150 gram bloem
2 theelepels bakpoeder(is ongeveer 8 gram)
1/4 theelepel zout
1 ei middelgroot
50 gram boter
40 gram suiker
110 ml melk
Materialen1 muffinblik voor 6 muffins, 1 zeef, keukenweegschaal, setje maatschepjes, oven, evt. magnetron
BereidenDe oven voorwerwarmen op 200 graden.

Muffinblik invetten of muffinpapiertjes gebruiken

Bloem, bakpoeder, en zout zeven en goed mengen in een kom.

De bosbessen laten uitlekken in de zeef.

In een andere kom de boter smelten in de magnetron.

Melk, suiker en het ei erdoor roeren met een vork.

Nu dit mengsel door de bloem roeren, zo kort mogelijk roeren!!! Muffindeeg hoort klonterig te zijn, anders worden de muffins taai. Roer de bosbessen erdoor en verdeel het deeg over de 6 holtes.

Nu in ongeveer 20 minuten bakken.

mee1977

mee1977

15-03-2009 om 22:36

Kant en klaar

vanmorgen nog gemaakt..
Een kant en klaar pak in de winkel gekocht, hoef alleen water aan toegevoegd te worden. Even 2 minuten mixen de plaat vullen en de oven in.. Binnen een klein half uurtje 12 mooie muffins..

Cakemeel

In plaats van bloem met bakpoeder, of zelfrijzend bakmeel kun je ook cakemeel gebruiken. Werkt hier altijd goed.

ChrisH

Prulletje

Prulletje

18-03-2009 om 22:06

Chris

Wat is cakemeel dan precies?

Prulletje

Rafelkap

Rafelkap

19-03-2009 om 09:55

Prulletje

Ik denk dat C. bedoeld: kant en klaar meel. Van Koopmans bijvoorbeeld. Ik ga het ook op deze manier proberen want de vorige keer met bloem en losse zakjes gist, ik weet niet hoor, ik denk dat de verhoudingen niet optimaal waren.

Inderdaad kant en klare cakemeel

Ik gebruik die van Koopmans. Het recept voor muffins is dan een beetje anders dan voor cake uiteraard:.

Voor 8 muffins:

200 g boter
150 g basterdsuiker
2 eieren
200 g cakemeel

Smelt de boter en roer de suiker erdoorheen. Klop de eieren los. Schep de cakemeel en de losgeklopte eieren door het boter-suikermengsel. Als je dit doet, krijg je een lekkere smeuiige brei die in zijn geheel loslaat van de beslagkom. Vul de vormpjes met het mengsel en bak de muffins in ca. 30 minuten gaar (ik heb de oven altijd op 170 graden hete lucht). Door dit mengsel kun je naar smaak schijfjes appel, noten, citroenrasp, kaneel etc. doen.

Chris

Prulletje

Prulletje

20-03-2009 om 20:41

Precies!

Gewoon zelfrijzend bakmeel dus. Maar dan veel duurder

Prulletje

Haha

Inderdaad Prullek, cakemeel is in feite niets anders dan zelfrijzend bakmeel. Alleen zijn aan cakemeel wel smaakversterkers toegevoegd, zoals citroen, zout en vanille. Hebben je muffins meteen een cakesmaak. Maar misschien is dat voor sommigen juist een reden om geen cakemeel te nemen.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.