Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Muffe geur in (ouder) huis

In april kregen wij de sleutel van ons nieuwe huis. We zijn er 13 april daadwerkelijk gaan wonen. Het huis was van een oudere dame (inmiddels overleden) en wij hebben begrepen dat zij er al 5 jaar niet meer woonde.
Nu zitten we met het volgende probleem: er hangt (nog steeds) een muffe lucht in sommige slaapkamers. En zeker in de vaste kasten die in de slaapkamers zitten. Ook de slaapkamer waar mijn kleding in een kast (van mezelf, niet muf ruikend) ligt, ruikt muf.
Het grootste probleem is dat langzamerhand alles er naar gaat ruiken. En met alles bedoel ik alle kleding. We luchten alles dagelijks. En ik heb sinds kort een bakje met koffie in de mufruikende kasten en kamers staan. Helaas zonder het gewenste resultaat. We hebben ook alle textiel (gordijnen etc.) verwijderd. Er liggen overal gladde vloeren (laminaat, houten vloer en vinyl) dus daar kan het ook niet aan liggen.
Heeft er iemand de tip? Ik heb vanochtend een T-shirt uit de kast gepakt en deze ruikt niet lekker fris. Niet voor een ander te ruiken maar ik ruik het zelf wel.

Spray

Spray

31-08-2016 om 11:48

Je lucht maar

Ventileer je ook?
Met luchten is de lucht binnen een half u na het sluiten van de ramen weer hetzelfde als ervoor.
Hoe zit het met isolatie, vocht, schimmels en ventilatie ( bv luchtroosters)?

Vocht.

Heb je apparatuur om het vochtgehalte in huis te meten? Een muffe geur is meestal idd door vocht. Luchten is idd wat anders dan ventileren. Ventileren moet 24 uur per dag..

Li

Li

31-08-2016 om 13:21

Vocht in de muren?

Is de riolering op orde? Hoewel je dat vooral in de WC zou moeten ruiken en niet in de kasten. Ik gok toch op optrekkend vocht van buiten. Ik vrees dat je zelf niet zomaar achter de oorzaak komt, maar een expert wel.

Juno

Juno

31-08-2016 om 13:35

Vochtvreter

Mijn ouderlijk huis was oud en vochtig. Toen mijn ouders na de vakantie terugkwamen stond er een laag schimmel op de eettafel. Sindsdien hadden ze in alle ruimte vochtvreters, van die grote bakken met kristallen oid er in en onderin een opvangbak van het water.
Ventileren, vochtvreters en nog meer ventileren, ik denk dat dit de oplossing is.

tante Sidonia

tante Sidonia

31-08-2016 om 14:06

alles afnemen met schoonmaakazijn? Dat neemt luchtjes weg.

kaplablokje

kaplablokje

31-08-2016 om 14:33

stoken?

Misschien dat het ook betert als van de winter de verwarming weer aan gaat?

Bouwdoos

Bouwdoos

31-08-2016 om 17:29

Inderdaad

Voor 'n tientje kan je bij de bouwmarkt een luchtvochtigheidsmeter kopen, die stond bij ons op 77% en dat is echt behoorlijk hoog (dak heeft 3 maanden open gelegen, dus dat is niet zo gek ) en dat ruik je op sommige plekken goed. Als het bij jullie ook vocht is zou ik niet met vochtvreters aan de slag gaan maar meteen een luchtontvochtiger kopen. Wij hebben er een staan (kostte iets van 150 euro) en die haalt elke nacht ruim 4 liter water uit onze lucht, de eerste paar dagen zelfs 20 liter per 24 uur!

Als je voorzetwanden hebt kan het ook zijn dat het daarachter te vochtig is, of dat er een vieze muffe geur in het tapijt zit. Of in het hardboard/spaanplaat/mdf van kasten of ondervloer.

Juno

Juno

31-08-2016 om 18:29

Brand

Toen onlangs in ons durp een flinke brand was heeft de verzekering bij de getroffen panden speciale vochtslurpers neer gezet. Ik kan me voorstellen dat ze zoiets ook in de bouw gebruiken, in een nieuwbouwhuis zit ook veel vocht. Die dingen van mijn ouders konden geloof ik twee liter aan. Twee per kamer, hadden ze. Maar goed, dat is al 100 jaar geleden, ik denk dat er tegenwoordig wel wat beters te krijgen is.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-08-2016 om 18:46

Behang?

Zit er nog ergens oud behang? Dat kan ook vreselijk stinken. Hier kwam ook een vreselijke lucht uit de oude afzuigkap in de keuken. Daar was niet tegenop te poetsen, ik denk dat het gewoon in de afvoerbuis zat.
Ook kunnen er nog dode muizen of uitwerpselen tussen de (houten) plafonds/vloeren zitten of vocht in de kruipruimte. Dat alles stinkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.