Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Berber.

Berber.

11-09-2010 om 16:54

Mosselen

Op het menu staan vanavond mosselen. Er zijn zo veel manieren om ze te koken; in water, in bier, in wijn, met of zonder groenten of kruiden. Hoe doen jullie het? En wat eet je erbij? Misschien doe ik nog lekkere, nieuwe ideeën op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

11-09-2010 om 20:14

Ook te laat

Hoezo mosselen koken? Je gáárt ze door de hitte in de pan. Dat daar onder in die pan een laagje wijn ligt vergroot het genot wel, maar koken? Nee. Je vergooit dan de smaak van de mosselen. Zo min mogelijk vocht!

Eenvoudig

ui, prei, wortel, veel verse kruiden, veel knoflook eerst beetje aanzetten dan de mosselen erbij met glas wijn. Geen water !
Knoflooksausje, zelf gebakken frietjes of gewoon brood en een frisse salade, Ik denk dat ik dat van de week maar weer eens ga eten.. hmmm

Vanavond ook gegeten

Maar ik maakt ze altijd zo:
Minstens een halve bol knoflook (maar eigenlijk een hele bol geperste of gesneden knoflook) in olijfolie zachtjes fruiten (knoflook mag beslist niet bruin worden), citroensap erbij van 1 citroen, wat zwarte peper, een flinke hand versgesneden peterselie en een flinke scheut droge witte wijn (vandaag droge rose, want dat was open). (ook beslist GEEN uien toevoegen!!)
In Italie geleerd 25 jaar geleden en ik heb ze nooit meer anders gemaakt.

maman

maman

12-09-2010 om 12:32

Met cider & boersin

Die van ons (4.5 kg)staan nu op met een laagje appelcider. Met daarbij uien, knoflook, champigons, wortelen en peterselie. Als ze klaar zijn giet ik ze af, vang het kookvocht op (ongeveer 2 glazen) en verwarm dat in een steelpannetje met, in dit geval, 2 pakjes Boersin. Als de boersin los geroerd is gooi ik het over de mosselen. Even schudden met de pan en klaar is het. Ik woon in West-Frankrijk, vandaar de appelcider. Ik heb net vers stokbrood gehaald en bak er ook nog wat boerenpatat bij. De kinderen zijn er gek op en de pan gaat straks dan ook helemaal leeg.

groeten, karla

Guinevere

Guinevere

12-09-2010 om 14:23

(voor)bereiden

Je moet de mosselen vooraf heel kort in een bak schoon water leggen, 5 minuutjes en niet langer, want je spoelt anders de zilte smaak weg.
Een goede mossel heeft inderdaad een byte. Als het nog drab is, denk ik eerder aan te kort garen. Die paar minuten op hoog vuur die veel recepten aangeven, dat is hier ook echt te kort hoor. Alle mosselen moeten goed open staan, dan test ik er een paar en als ze nog drabbig zijn gaat het vuur er weer onder.

Tirza G.

Tirza G.

12-09-2010 om 15:02

Nat staan

Informatie uit Zeeland dames, goed lezen Mosselen moet je niet nat bewaren. De pest met de verkoop via supermarkten is dat ze ze in plastic bakken gooien, die hermetisch afsluiten met folie waardoor de mosselen (de onderste dan toch zeker) in een laag nattigheid komen te liggen. Als dat stilstaande nattigheid is, is een mossel zo weg (dood dus).
Mosselen moeten dicht zijn als je ze koopt. Mosselen die open staan, zijn dood (sluitspier werkt niet meer). Als ze een beetje op een kiertje staan, kun je ze aantikken (even op je aanrecht) en als het goed is sluiten ze zich dan. Doen ze dat niet: weggooien.
Ik gooi mosselen in een vergiet, koud stromend water erop, even met je handen erdoor en de openstaande proberen dicht te tikken en dan hop zo de pan in.
Onderin de pan een bodempje bier of wijn (of ketjap of water met sambal) en dan: drie keer de kook er overheen. En dan zijn ze goed - ze staan dan ook open als het goed is, want ze zijn dood. Overigens: het is een slecht mosseljaar dit jaar. Ze zijn klein en snottig.

Tirza

Aziatisch

ik doe in een wok of grote pan een beetje zonnebloem olie, teentje knoflook, wat peper en zout, de boel heet laten worden, dan een scheutje sesamolie erbij, oestersaus en wat sojasaus.

En dan hup de mosselen erbij, flink omscheppen, deksel erop, omscheppen, zakje aziatische roerbakgroente erbij. En serveren met stokbrood.

Mijn ex schoonmoeder uit Honk Kong maaktte op deze manier ook verse krab en kreeft, dan ging ze sóchtends vroeg naar de Albert Cuyp en dan stond er als ik wakker werd en naar de badkamer ging een emmer met levende krabben onder de douche.

Oh ja

en ook nog wat bosuitjes fijn gesneden erbij.

Berber

Als je er ui bij gooit wordt de smaak zoetiger.

Puck

Puck

13-09-2010 om 09:11

Tirza, nat staan

Tirza, dat nat staan in die grote blauwe bakken valt reuze mee hoor, ik ben het de laatste jaren niet meer tegen gekomen.
Ondanks dat de mosselen volgens de verpakking panklaar zijn spoel ik ze nog altijd een keer en haal er dan ook nog wat baarden af. En de luie mosselen even tikken of ze dichtgaan en doen ze dat niet snel genoeg dan weg ermee. Idem dito met mosselen die al kapotte schelpen hebben. Dan een bodempje wijn, een zakje mosselgroenten en een zakje mosselkruiden (heel makkelijk dus) en iets langer dan wat gezegd wordt koken. Als we ze volgens de regels van de kunst koken (zoals Tirza beschrijft, 3x de kook erover heen) dan vinden wij ze nog net te snotterig en te kledderig. Iets steviger dus koken maar zeker ook niet te lang anders zijn het stuiterballetjes. Erbij doen wij vaak stokbrood en sausjes (ravigotte, cocktail) en kruidenboter. Die versie met de Boursin lijkt me ook erg lekker, die hou ik in gedachte.

Pluk53

Pluk53

13-09-2010 om 11:09

Simpel

mosselen zijn zo gaar. Ik kontroleer altijd wel even of het snotterige eraf is door er een met een vork uit de pan te vissen. Als ik het simpel doe (meestal dus) begin ik met een glas wijn of flesje bier + soepgroentenpakket, plus ruim peper en een bouillonblokje (vis, maar ook wel eens rund). Dan de soepgroenten eerst aan de kook laten komen. Anders hebben ze amper de tijd om aan de smaak van de mosselen bij te dragen. Intussen de mosselen afspoelen en slechte exemplaren eruit halen (bijna geen tegenwoordig). Mosselen bij de kokende "soep" knikkeren, en direct omschudden zodat de groenten zich goed tussen de mosselen verdelen. En dan om de minuut even flink omschudden tot ze gaar zijn. Dat omschudden bevordert dat ze allemaal "gelijk" gaar zijn. Als je ze tijdens het omschudden uit de schelpen rammelt zijn ze net te gaar ( maar nog altijd beter te eten dan te snotterig). Variaties met dikke sauzen in de pan vind ik zo'n knoeiboel. Liever simpele dips erbij, mosterd en knoflook

Maar met die dipsauzen

Als je de mosselen met dipsausjes eet, kan je toch net zo goed patat ofzo nemen om te dippen of een stukje komkommer (als het calorieloos moet zijn)? Dan proef je toch helemaal geen mossel meer?
Wij dippen brood altijd in het mosselvocht (heel, heel veel knoflook, citroen, droge wijn, verse peterselie en wat peper waarin de mosselen hebben gekookt). En voor de kinderen maak ik er wat knoflookboter bij (die peterselie en knoflook staan toch al klaar, dus kan je net zo makkelijk ook wat door zachte roomboter roeren)

Puck

Puck

13-09-2010 om 12:52

Wat een onzin mashumi

Waarom zou een mossel met een beetje dipsaus niet meer naar mossel smaken. Je hoeft geen halve liter knoflooksaus op je mossel te kwakken, een klein beetje geeft juist wat extra smaak. Je kan net zo goed zeggen dat een komkommer in de dipsaus ook niet meer naar komkommer smaakt of zeggen dat mosselen die met heel veel knoflook gekookt zijn ook niet meer naar mosselen smaken.

The day after..))

Hier verschillende manieren waarop we mosselen bereiden... Wijn en/of bier als vocht. Maar vooral the day after genieten wij van een heerlijke vissoep!!

Mosselvocht afgieten en bewaren, overgebleven mosselen en mosselgroenten erbij, blik gepelde tomaten erdoor, kruiden met visbouillon en knoflook, diverse soorten verse vis en garnalen erbij... Heeeeerlijk! Mosselvocht is ook in te vriezen om later soep van te maken.

Paar weken terug had ik de mosselen met witte wijn, knoflook en room gemaakt. Daarna ook een heerlijke "witte" vissoep van gemaakt. Zelfde recept maar dan zonder de tomaten

Vic

Vic

13-09-2010 om 13:01

Lekker

Ik heb pas 3 keer mosselen gemaakt. Twee keer volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking (met zo'n zakje groente wat er bij AH naast ligt) en een keer gebakken. Die gebakken mosselen vond ik heel veel werk. Eerst normaal koken, vervolgens allemaal pellen, paneren, pffff. Nooit bedacht dat je er je eigen groentemix bij zou kunnen doen (van alles met een bol knoflook word ik al enthousiast), of koken in wijn. Binnenkort toch eens een van de recepten hier proberen!
Nog een vraagje. Hoeveel mosselen rekenen jullie per persoon? Wij eten met z'n tweeën zo'n 2 kilobak, maar dat is best veel (en gaat niet altijd op). We hebben er stokbrood en salade bij.

Jetske

Jetske

13-09-2010 om 13:39

Eh... 2 kilo

per persoon dan! Wij eten er alleen wat stokbrook met kruidenboter bij, verder alleen de mosselen. Ik eet bijna 2 kilo, man net iets meer dan 2 kilo (wij zijn waarschijnlijk grote eters?).
Jetske

Uhm

Alleen echtgenoot en ik eten mosselen. Jongste prikt er weleens één mee, oudste twee slaan liever over. Daarom eten wij mosselen eigenlijk altijd wat later op de avond, na een lichte avondmaaltijd, zetten we om een uur of 10 de pan op het vuur, stokbrood in de oven en/of frituurpan aan.
Wij maken het zo ongeveer op de Tirzamanier. Onder koud stromend water open schelpen dicht tikken. Alles wat dan nog open staat, of met kapotte schelp weggooien. De rest in bodempje witte wijn, bouillon, bier met wat ui/prei/wortel/selderij whatever er in de tuin staat of in de koelkast ligt. Drie keer schuimend laten opkomen en dan ferm omschudden met deksel op pan. Na de derde keer is het klaar. Glaasje witte wijn erbij, mjam. We eten dan 2 kg met z'n tweeën, waarvan ik een pond ongeveer en echtgenoot de rest.

Guinevere

Guinevere

13-09-2010 om 19:58

Sorteren

Sinds ik één keer een Zeeuwse mosselkweker op tv heb horen praten, ben ik wat makkelijker met de mosselsortering. Alles wat er té beroerd uitziet gooi ik vooraf weg. Daarna alleen wat niet open is gegaan. Een kapotte mossel hoeft namelijk niet persé dood te zijn.
Wij eten trouwens mosselen op de dagen dat de kinderen niet meeëten. Gaan wij gelijk profiteren door alles op tafel te zetten dat zij niet lusten.

Polly Shearman

Polly Shearman

14-09-2010 om 14:32

Kinderen die het niet lusten

Maar ik ben geloof ik nog nooit de "dat lust ik niet" tijd qua mosselen ontgroeid. Als kind vond ik het gruwel, en daarna eigenlijk nooit meer gegeten.
Vreemd want ik ben vreselijk bourgondisch en eet eigenlijk alles!!
Toch maar eens proberen dus?!?!
veel knoflook, en witte wijn? nou dat moet lukken.

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2010 om 16:36

Je kunt (zonder gekheid)

enórm allergisch reageren op mosselen. Sowieso op het eiwit, maar ook op hele hele kleine krabbetjes die parasiteren op de mossel. Nou is dat met de moderne kweek- en vangtechnieken wel een stuk verbeterd, maar zeker hier in Zeeland waar al tientallen jaren mosselen in overvloed worden gegeten, zijn er geheid mensen die ooit een allergische reactie gehad hebben op mosselen. En dan hoef je ze niet meer Maar goed, dat is een ander draadje.

Tirza

Vera*

Vera*

14-09-2010 om 16:38

Ik hoef ze ook niet (meer)

nadat ik mosselen heb moeten ontleden met biologie kun je mij er niet blij mee maken.

Puck

Puck

14-09-2010 om 21:54

Vera, biologie

O ja, dat hebben we ook gedaan met biologie. Maar een mossel moet je nooit bekijken als je aan het eten bent, dan vergaat je inderdaad alle trek. Gewoon met je ogen dicht genieten dus.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

15-09-2010 om 14:22

Mmmm, mosselen

Vorig jaar hadden we ze (zelf) versgeplukt van het strand in Cornwall. Ik maak ze thuis vaak Thais, met spaanse peper, gember, citroengras, kokos en wat vissaus. Als de kinderen meeeten kook ik ze met knoflook en witte wijn.
Overigens durf ik geen mosselen meer buiten de deur te eten, ik ben drie keer doodziek geweest de volgende dag. Ik ben zelf blijkbaar een stuk grondiger met uitzoeken.

Polly Shearman

Polly Shearman

17-09-2010 om 18:08

Ik heb het gedaan!

Ik heb gewoon mosselen gekocht bij mijn eigen visboer, en heb ze klaar gemaakt, knoflook, witte wijn, en wat groente.
Ik vond dat er van die 1e kilo die ik had best heel veel open stonden. Of heb ik het verkeerd begrepen.
als een mossel open staat en niet volledig dichtgaat na tikken is hij niet goed.. toch?
nou er waren er heel veel die en kier open stonden...
maar al met al vond ik het wel lekker, manlief was er niet weg van.. maar dat maakt niet uit des te meer voor mij!
groet, polly

Puck

Puck

17-09-2010 om 21:15

Polly

Ze hoeven niet helemaal dicht te gaan, als ze maar zichtbaar sluiten. Een mossel die erg traag is of geen spier vertrekt als je hem bemept, die gooi ik er altijd uit. Je hebt ze toch niet allemaal weggegooid die niet dicht gingen? Dat zou zonde zijn. Enne.. je foto's op hyves zagen er prima uit, ik kreeg er spontaan trek van.

Polly Shearman

Polly Shearman

20-09-2010 om 16:14

De smaak te pakken

Ik zit hier op maandag middag volkomen belachelijk mosselen te eten.
Ik zag ze bij de lidl liggen, veeeeeeeeel goedkoper dan bij de visboer, en ik dacht.. die ga ik ook eens testen.
weer op een ander manier.. heb nog over, kan vanavond nog een keer een beetje bakken, weer op een andere manier,
leuke hobby! koken!
waarom zijn sommige wit en sommige oranje? en alle kleuren daar tussen in>

Polly Shearman

Polly Shearman

20-09-2010 om 17:26

Zand

groot nadeel van pietmossel vind ik toch wel het zand wat je af en toe tegen komt, ik weet dat piet dat lekker vind en opslurpt, maar ik wil voortaan dat hij het weer uittuft voor ik hem op eet...

nu met bier gemaakt.. maar ik vind het met wijn lekkerder!
x

Kleur

Van Leerwiki:
"•De kleur van het mosselvlees verschilt van blank tot oranje. Deze kleurvariatie hangt samen met de dikte van de schelp. Dikke schelpen laten weinig licht door en bieden daarom blanke mosselen. De kleur is echter geen kwaliteitskenmerk"
Desalniettemin vind ik de oranje véél lekkerder!

En mijn recept:
Uitje, knoflook zachtjes fruiten. Blikje gepelde tomaten erbij. Even laten pruttelen. Verse peper eroverheen malen. (evt. klein chilipepertje erbij). GEEN zout toevoegen. GEEN water toevoegen. Mosselen erbij, af en toe omscheppen tot de schelpen open zijn. Als het goed is, heb je nu gare mosselen in een beetje pittig tomatensoepje. Je kunt ook de tomaten weglaten, heb je óók een soepje, maar dan meer naturel/zilt.

Guinevere

Guinevere

20-09-2010 om 22:11

Anneque

Hé, ik vind juist die witte het lekkerst! Ruilen?
En Polly, mosselen horen niet zanderig te zijn. Ik geloof dat ze voor het verpakken eerst een tijdje in een zandloos bad oid worden gehangen, zodat ze al dat zand al uitspugen vóórdat ze in jouw pan terecht komen. Het schuurt de maag en tanden in elk geval, dat is weer het voordeel. :-p

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2010 om 23:25

je moet ze van hangcultuur kopen. Maar die hebben ze dan weer niet bij de Lidl.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.