Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nathalievdp

Nathalievdp

17-03-2010 om 11:27

Mooie volle grasmat, wat eerst?

Wij hebben een kleine tuin met een grasmat van
ca. 2,5 bij 2,5, gelegen op het noorden, dus weinig zon. Het gras is dun aan het worden en in de zomer hebben we veel onkruid.

Nu krijg ik de laatste dagen veel folders binnen met de tips ;
- kalk strooien
- mest strooien
- verticuteren
- zaden
- strooien met speciale korrels voor onkruid

Hele goed tips, maar ik heb nog de volgende vragen ;
- Wat is de juiste volgorde oftewel waar moet ik mee beginnen en waar moet ik mee eindigen ?
- Hoe moet ik verticuteren, zonder meteen een flinke investering te doen ?

Ik wil dolgraag een mooie volle groene grasmat, en ook aan het einde van de zomer zonder onkruid.

Alvast bedankt !

Nathalie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alles tegelijk

Van verticuteren heb ik niet veel verstand, maar kalk, zaad en mest kan voor zover ik weet allemaal tegelijk erop. Ik geloof dat begin april de beste tijd is (als ik het goed heb onthouden).
Ik lees wel mee, want na al die sneeuw is onze postzegel gras ook een zompig zooitje

Idealiter: eerst kalk

daarmee maak je de bodem onaantrekkelijker voor mos. Mos gaat dood.

Dan na een paar weken verticuteren. Dood mos trek je er veel gemakkelijker uit dan levend mos.

na het verticuteren ga je mesten. In de open 'losse' grond wil nieuw gras extra fijn groeien (je kunt ook nog wat extra graszaad strooien met de mest, op kale plekken) Dat mesten/graszaad moet je natuurlijk wel pas doen als het groeiseizoen een beetje begint (eind april of zo)

Chippie

Chippie

17-03-2010 om 21:18

Geen idee maar...

Geen idee wat de goede volgorde is maar een bevriende tuinman zei dat we de komende maand even (een maand) niets moeten doen. Even de winterstress uit het gras...

jippa

jippa

18-03-2010 om 15:41

Tuinieren voor dummies

qiS4iVBdHb-QbHu5nIBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CBAQ6AEwAQ#v=onepage&q=&f=false" target="_blank" rel="nofollow">http://books.google.nl/books?id=g_mzfH9G4GUC&pg=PA151&lpg=PA151&dq=gras+dummies&source=bl&ots=xv4Bc9ym2v&sig=YLRVQCRnPtAk2T_hqPi8xJYiChY&hl=nl&ei=qiS4iVBdHb-QbHu5nIBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CBAQ6AEwAQ#v=onepage&q=&f=false

Oke, dit is wel een hele lange link. Maar in Google books kun je tuinieren voor dummies lezen en rond pagina 150 staat een hele goede handleiding voor je grasmat. Zonder poespas. Ik heb me er ooit eens aan gehouden en toen zag ons veldje er best leuk uit. Na en balkonverbouwing is het nu een drama, dus ik ga ook maar weer eens wat doen binnenkort
Het jammere is wel dat het belangrijkste in de herfst schijnt te moeten gebeuren...

Nathalievdp

Nathalievdp

21-03-2010 om 14:45

Goede tip tuinieren voor dummies

Ik ben er al mee aan de slag gegaan !

Thanks !

Gr,

nathalie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.