Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mooie lap zijde, en nu?

Ik heb een prachtige lap zijde gekregen. Door de gever uit Thailand meegenomen. De zijde is bij een bekende van haar helemaal zelf gemaakt, van rups tot zijdedraad, tot kleuring, tot lap geweven. Iets echt kostbaars dus in een mooie diepgroene kleur met een zigzagpatroon in mosterd/donkerrood. Okee, het is dus duidelijk hoe mooi ik hem vind. Maar wat zal ik er mee doen? Het liefst maak ik er een soort overslagrok/sarong van, maar hoe kom ik aan een patroon. En durf ik er zelf wel mee achter de naaimachine te gaan zitten? Met wat voor garen naai je natuurzijde eigenlijk? Kan iemand me op weg helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Welk formaat?

kan je hem niet gewoon als deken gebruiken, voor op de bank, mooi over een leuning ofzo. Anders over een bed, ophangen aan de wand, of kussenhoezen van laten maken ? Of als sarong zoals je het liefste wil maar dan laten doen door een ervaren naaister.

Ik zou er niet in gaan knippen als je geen ervaren naaister bent. Verder zou ik de gever er een foto van sturen als je het in gebruik hebt dat wordt vast gewaardeerd.

Silone

Silone

18-08-2010 om 14:39 Topicstarter

Formaat

is 190 cm breed en 100 cm hoog. Aan de muur vind ik ook een goed idee, maar zo'n hele lap rücksichtlos in een frame stoppen, mwoh. Ik heb er trouwens wel een mooie muur voor (rode bakstenen muur die hoog in een punt loopt).

Gouden schaar

Ik heb een paar van die wikkelrokken (waar dus echt een model inzit) en zo heel moeilijk ziet dat er niet uit (alleen iets smaller toelopend in de taille) maar anders zou ik gewoon naar zo'n Gouden Schaar-tentje gaan, waar ze kleren vermaken. Grote kans dat ze daar zoiets wel voor je kunnen maken.

Gebruiken als wandversiering of grand foulard lijkt me niet handig, vziw kan zijde enorm verschieten en de grand-foulardoplossing heeft bovendien het risico dat de stof afgeeft op lichte kleding.

Sowieso zou ik die lap even op de hand wassen want de kans is groot dat-ie enorm afgeeft.

Succes ermee, Silone, het klinkt erg mooi.

Groeten,

Temet

Bewaren voor speciale gelegenheid

Ik heb ooit van mijn jongste broer een lap zijde,ook handgemaakt, uit Japan gekregen. Broertje had daar stage gelopen en ingewoond bij een familie in huis, als afscheidcadeau kreeg hij van die familie dus die lap zijde. En gaf het bij thuiskomst aan mij....(broertje was toen 20 en had geen vriendin ofzo...dus vandaar). Ook donkergroen,mijne was met goud en een soort morsterdkleur versierd.
En ik had hetzelfde dilemma als jij....en ook plannen om 'm in de zomer als sarong te dragen....of als wikkelrok...
Maar daar kwam het nooit van. Want echt verstand van sarong-dragen heb ik ook niet en als ik het al eens probeerde lukte het me niet....
Dus lag de lap in de kast en zo nu en dan aaide ik er eens over en bedacht hoe jammer het was dat ik er niets mee deed.
Tot oudste broer trouwde...midden in de zomer. En tja daarvoor moesten we natuurlijk wel 'gepast' gekleed gaan. En na ettelijke zoektochten met vriendin naar een leuke jurk/pakje of wat dan ook kwam zij op het idee van de lap zijde. Heb je die nog? Ja, die had ik nog....waarom laat je daar niet wat van maken?
Dus zijn vriendin en ik naar een naaister getogen en hebben uitgelegd wát ik nu eigenlijk wilde en heeft de naaister daar een patroon voor gemaakt, mij laten passen met het pakje genaaid in een katoen (als proef) en toen pas de zijde gebruikt voor dát model dat ik gepast en goedgekeurd had.
het werd een lange wikkelrok (was toen ook in) met een kort jasje en een recht-toe-recht aan blousje eronder zonder mouwen.
De naaister was helemaal weg van de zijde en deed volgens mij extra haar best daarom. Zijde schijnt erg lastig te naaien te zijn...het moet in 1 keer goed want je kan het amper 'uithalen'zonder het te verpesten.
Ik kreeg talloze complimentjes op de bruiloft voor m'n out-fit en ik heb het nog steeds.
Soms als we openlucht feestjes hebben en het is warm weer trek ik het jasje wel eens bij een andere rok/broek aan of de rok en er wat anders bij (shirt ofzo) omdat het compleet zo 'sjiek' is en niet alle gelegenheden zich daarvoor lenen combineer ik het dan. Het blousje heb ik wel eens aan naar het werk als het erg warm is, gewoon op een spijkerrok ofzo.
Dus misschien is dit ook een idee voor jouw Silone?
Je hebt niet binnekort een bijzonder feest ofzo?
groeten albana

Silone

Silone

23-08-2010 om 09:18 Topicstarter

Dank

voor de input. Het verschieteffect had ik nooit rekening mee gehouden. Dan blijf ik maar bij de wikkelrok. Ik zal eerst een proef maken van een goedkoop katoentje. Als wikkelrok knopen lukt niet, omdat de zijde stug is, niet soepel. Donderdag is marktdag met stoffenkramen...

reina

reina

23-08-2010 om 13:07

Ik heb wat lappen, meegenomen uit India, Turkije en Guatemala, over een sidetable en een boekenkast gelegd , staat heel mooi en je kunt nog eens afwisselen ( er liggen er ook een paar opgevpouwen onde op de sidetable.)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.