Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mondstuk trompet zit vast - mag kruipolie?

In de zak van de Sint zat een trompet. Een echte. Op de lagere school wordt muziekles gegeven in de vorm van het 'leerorkest' (zie leerorkest.nl) en zoon heeft op die manier een paar jaar trompetles gehad, en ook dochter heeft nu voor dit instrument gekozen.
Goed, een trompet dus. Maar nu heeft dochter het mondstuk er iets te goed ingeduwd, en krijgen we dat ding met geen mogelijkheid meer los. Wat zoeken op internet in het algemeen en Youtube in het bijzonder heeft mij geleerd dat er Absoluut Geen Tang mag worden gebruikt, en dat er speciale apparaatjes zijn om dit probleem te verhelpen (mondstuktrekkers), maar wij hebben zo'n ding niet en ik sta ook niet direct te popelen om er eentje aan te schaffen.

Wat ik niet heb gezien is of er ook kruipolie/WD40 gebruikt mag worden. Aan de ene kant zie ik niet wat voor kwaad het zou kunnen, aan de andere kant is het vast niet toevallig dat in de filmpjes op Youtube niemand oppert dat WD40 een goed idee is.

Zijn er koperblazers op dit forum die mij kunnen vertellen of ik kruipolie kan proberen, of dat ik toch gewoon een mondstuktrekker moet gaan aanschaffen? Op zich is de trompet nu prima bruikbaar, maar hij past niet meer in de bijgeleverde koffer en kan dus moeilijk worden vervoerd. En vanaf januari gaat zoon met les op de muziekschool beginnen, dan moet dat ding wel achterop de fiets. Ik houd me aanbevolen voor tips!

Groeten,

Temet

Even bellen

Bel even rond met de muziekschool of het conservatorium of ze je kunnen helpen. Het is nog te vroeg om zelf zo'n ding aan te schaffen waarmee je het mondstuk verwijderd, dat doet de docent meestal als er een probleem mee is.
Muziekwinkel kun je natuurlijk ook proberen en dan niet bang zijn dat ze je zo'n ding gaan verkopen. Kun je altijd nee zeggen.
Kijk wat voor jou het dichtste bij is.
Het conservatorium is ook 's avonds open tot zo'n 23.00 uur, misschien heb je daar iets aan. Dan bel je en maak een afspraak met iemand om s'avonds langs te komen.

vlinder72

vlinder72

12-12-2016 om 16:04

ventielolie

Mijn zoon had een flesje ventielolie (valve oil) om vastzittende, stug lopende ventielen en andere onderdelen weer vloeiend/los te krijgen.

Kosten rond de 5 euro.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-12-2016 om 16:06

Nou

Mijn dochter heeft een klarinet maar die mag alleen maar schoongemaakt worden met een doekje. Ik geloof niet dat het de bedoeling is om er olie op te smeren. Maar ik heb er geen verstand van

vlinder72

vlinder72

12-12-2016 om 16:14

vesper

Een klarinet is ook geen koperinstrument toch?

Volgens mij is die ventielolie speciaal voor koperinstrumenten. Wij moesten zo'n flesje juist kopen van de trompetleraar.

Ik zou het navragen. Er zijn nog steeds winkels waar trompetten en andere koper instrumenten verkocht worden. je kan daar een e-mail naar sturen en de juiste olie bestellen (wij hebben goede ervaringen met de Theo Steenbeek muziekhandel in Nijkerk).

Muziekschool Amsterdam Zuidoost

http://leerorkest.nl/nl/instrumentendepot
Het leerorkest heeft een contactadres op de muziekschool in Amsterdam Zuidoost. Dat kun je ook nog bellen of mailen. Daar zijn vast ook mensen die dit even voor je kunnen helpen oplossen.
Hofgeest 139
1102 EG Amsterdam
T 020 - 696 8371
E [email protected]

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-12-2016 om 17:08

Vlinder

Geen idee Dochter is niet thuis dus ik kan het niet vragen.

Temet

Temet

12-12-2016 om 17:18 Topicstarter

Dank tot zover

We hebben ventielolie in huis, geleend van iemand. Maar een mondstuk is geen ventiel...
En een klarinet is een rietinstrument, je blaast daar door een rietje en daarbij is het instrument grotendeels van hout. Een trompet is geheel van metaal al zit er meen ik wat plastic in de ventielen, dus die kan waarschijnlijk wel wat meer hebben dan een klarinet.

Het punt is: ik heb twee filmpjes op Youtube gezien over dit onderwerp, en in geen van de twee werd gesuggereerd dat ventielolie (of wat voor olie of smeermiddel dan ook) een oplossing is, terwijl dat toch zo voor de hand ligt (voor mij, als leek) Vandaar dat ik er wat huiverig voor ben.

Ik bedacht me ineens dat als zoon naar zijn eerste les gaat, ik toch wel meega, dan kan ik trompet gewoon zelf in een wat langere rugzak op mijn rug doen, eventueel in een doek gewikkeld of weet ik wat, en dan aan de docente vragen of die zo'n trekker heeft. En anders inderdaad naar de muziekhandel, ik heb inmiddels al ontdekt dat een bekende winkel hier in het centrum ook reparaties doet. Dan weten ze vast ook wel raad met vastzittende mondstukken, mocht de docente geen hulp kunnen bieden.

Groeten,

Temet

Houtblazer

Houtblazer

12-12-2016 om 17:19

Plaatselijk orkest

Ga anders even langs op de repetitieavond van de plaatselijke harmonie of fanfare. Daar zijn ongetwijfeld koperblazers die je verder kunnen helpen. Ik ken veel koperblazers in Zuid Holland en de Betuwe, maar weet niet in welke regio jij woont.

Succes.

Temet

Temet

12-12-2016 om 17:21 Topicstarter

o ja

En dan schiet me ineens te binnen dat dochter vrijdag weer les heeft. Ik kan natuurlijk gewoon aan haar een briefje meegeven met de oorspronkelijke vraag en vragen of zij dat aan de trompetdocent geeft. Goh, dat ik daar nu pas op kom...

Groeten,

Temet

Pirata

Pirata

12-12-2016 om 17:55

toch stiekem met tang gedaan

Wij hadden zoiets indertijd met een Franse hoorn. Daar er geen leraar oid te bekennen was (vakantie) heeft mijn man het toch heel voorzichtig met een tang gedaan. Met een leren lap ertussen. En dan vooral niet te hard klemmen, maar wel trekken.
Er was geen enkele schade. Wij wisten ook niet of het met olie kon trouwens, die kan natuurlijk wel verderop in het instrument terechtkomen.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-12-2016 om 22:28

Adviezen

Meerdere van de hierboven genoemde methodes en adviezen zou ik ook proberen. Hier in huis heb ik een hoornist, die dit gelukkig nooit gehad heeft. Maar hij heeft wel zijn hele hoorn al een keer gedemonteerd adhv youtube filmpjes, omdat de reparateur de ventielen er verwisseld in terug gezet had.

Ik zou het eerst proberen met ventielolie, en vragen aan de dichtsbijzijnde muziekwinkel of langsgaan bij een repetitieavond van een muziekvereniging. Bij ons orkest hebben we ook wel eens jeugdleden die hun mondstuk er niet meer uitkrijgen, of ventielen die vastzitten. Er is altijd wel iemand die dat kan oplossen. Als dat allemaal niet werkt of niet haalbaar is zou ik toch ook wel heel voorzichtig proberen met een tang en een stevige doek ertussen. Opwarmen tussen je handen of onder handwarm water kan misschien ook helpen (geen echt heet water gebruiken, daar kan de lak niet tegen).

Mijntje

Mijntje

13-12-2016 om 07:42

expert in huis

Hier een trompettist in huis en vroeg net even na. Hij zegt ook met olie, of even langs bij een muziekwinkel (om olie te kopen), hier in Utrecht zit er een vlakbij het neude.
Olie morsen is trouwens niet erg bij een trompet (is van koper he, een klarinet van hout), je veegt het er af met een doekje. Eens in de zoveel tijd moet dat ding ook in bad en moet je onderdelen weer opnieuw met olie bewerken. Je leert op les wel hoe je hem moet behandelen, desnoods wacht je en vraag je de leraar (in ieder geval geen tang gebruiken!)

Dees

Dees

13-12-2016 om 09:21

klarinet vs trompet

Vesper lynd, ten eerste is een (houten) klarinet een heel ander verhaal als een (koperen) trompet! Overigens mag je voor een klarinet echt wel gebruik maken van olie. Sterker nog toen ik jonger was en klarinet speelde haalde ik hem jaarlijks uit elkaar, vervolgens maakte ik hem helemaal schoon en smeerde alles (behalve de gaten) in met lijnolie!. Ook de klepjes werden weer gesmeerd en klaar was Dees. Kostte een goede middag aan tijd maar scheelde een flinke duit aan onderhoudskosten. (oppassen met de polsters)

papz

papz

13-12-2016 om 14:19

zo,

Een mondstuk niet los krijgen heb ik nog niet vaak gezien, lukt het ook niet als je de trompet stevig vasthoudt onder je linker arm en met je rechterhand een draaiende beweging maakt? (vooropgesteld dat je rechtshandig bent )

Mocht dat niet lukken, dan is de veiligste methode om even bij een muziekwinkel langs te gaan die ook blaasinstrumenten onderhouden, die weten daar wel raad mee

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.