Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maar niks zeggen

maar niks zeggen

09-04-2009 om 20:30

Mondje dicht[hulp gaat te vroeg weg]

Heb sinds kort een nieuwe huishoudelijke hulp voor 3 uur in de week, ben over haar manier van werken erg tevreden, dit voorop gesteld.
Maar ze gaat makkelijk met de tijd om, begon 1x 10 min later, prima, maakt niet uit, maar gaat vervolgens wel gewoon op de normale tijd weg, ook niet erg voor een keer!
Maar de laatste keer kwam ze later en ging vervolgens ook een kwartier eerder weg (ik kwam haar tegen onderweg)toen ik naar huis reed.
Voorheen gaf ik aan dat ze zelf mocht kiezen of ze 3 uur of 2 1/2 bleef en had ook voor beide tijden geld klaargelegd, liet ik haar voorheen ook zien, dus ik was best teleurgesteld toen ik even later zag dat ze 3uur werktijd had gerekend, uiteraard krijgt ze ook altijd 2 koppen koffie van mij, dat is ook niks meer dan normaal.
Ik ging ernog even van uit, dat ze zich misschien had vergist en heb haar hier vriendelijk over opgebeld, maar zij gaf aan dat het niet zo was en maar iets eerder was gestopt en ze was ook klaar met haar werk, vertelde ze.
Heb toen maar gezegd dat ik het dan wel bij het verkeerde eind zou hebben en we hebben nog even over koetjes en kalfjes gehad, tot ze vanmorgen hier kwam en heel erg boos op mij was, ontkende niet meer dat ze te vroeg was weggegaan, maar vond het heel erg kinderachtig van me en ze vroeg vervolgens aan mij of het werk niet goed was gebeurd en ze hard hard gewerkt om het klaar te krijgen etc.
Ze had dit nog nooit meegemaakt en ze verwachtte echt van mij dat ik het boetekleed aan zou trekken en eiste bijna dat ik excuses zou maken, want ZO was ze helemaal niet.
Al met al begon ik iet wat te huilen (kan niet tegen ruzie) en nam mij voor de zoveelste keer voor om maar nooit meer ergens iets van te zeggen, terwijl ik in de therapie wel geleerd heb om dit JUIST wel te doen, maar ik hou hier echt een naar en onzeker gevoel aan over!
Had ik dan maar gewoon niks moeten zeggen, wat vinden jullie hiervan, want het is wel een netjes werkende hulp!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jade

Jade

09-04-2009 om 20:55

Als ik het goed begrijp....

....heeft ze betaald gekregen voor 3 uur, terwijl ze niet 3 uur heeft gewerkt??

Als ik steeds later begin dan de afgesproken tijd en eerder wegga dan dat ik zou moeten dan krijg ik dat zeker te horen van mijn leidinggevende, die zou dat niet pikken (en terecht)

Jij bent haar werkgever. Als ze niet 3 uur werkt, maar pakt toch de envelop met het geld voor 3 uur, dan is ze fout bezig. Dan kan ze nog zo netjes werken dit moet je niet pikken.

Je naar en onzeker voelen na zo´n gesprek is heel herkenbaar. Ik heb jaren geleden een assertiviteitstraining gevolgd en door schade en schande ben ik zeker wijs geworden. Ik ben niet meer zo lief

liora

liora

09-04-2009 om 21:46

Resultaat

Hoi,

Betaal je voor haar aanwezigheid of voor een schoon huis? Als je tevreden bent over haar werk en ze kan het in minder tijd, zie ik niet in waarom je erover in zou zitten.
Mijn werkster komt altijd als ik aan het werk ben, heb geen idee hoe lang ze blijft, ik kijk gewoon of ik tevreden ben over haar werk.

Liora

margje van dijk

margje van dijk

09-04-2009 om 21:47

Niet mee eens

Ik vind schoonmaken typisch zo'n klus waarbij je niet de kantjes eraf kunt lopen of zo: het werk is gedaan of het is niet gedaan. (En anders zie je dat dus).

Dus als de inschatting is dat je drie uur over dat werk doet, dan moet je ook voor drie uur betaald krijgen. En dat deze hulp extra hard werkt zodat ze het binnen 2,5 uur af heeft, dan moet je haar daar niet voor straffen.

Want nu bereik je dat ze haar uren maakt, maar voor het schoonmaken zal het geen verschil maken. Ze gaat nu gewoon wat meer op haar elf-en-dertigst. Tenminste, dat zou ik doen als ik haar was.

Wat win je daar nou mee?

Ik zou blij zijn met zo'n goede, gemotiveerde hulp. Ik zou onderscheid maken tussen: wat moet ze doen en wat is me dat waard. En dat niet koppelen aan: hoe lang is zij daar daadwerkelijk mee bezig. Zeker niet als jij de indruk hebt dat ze goed is en hard/degelijk werkt.

Dus ik geef je hulp gelijk. Gun haar ook de lol van zichzelf tijd besparen door zich uit de naad te werken. Als je eist dat ze niet binnen drie uur weg mag werkt dat demotiverend.

Margje

Tirza G.

Tirza G.

09-04-2009 om 23:02

Maar.......

Ze kan toch onmogelijk in drie uur klaar zijn? Als ze dan zo supergoed werkt, dan kan ze toch nog mooi een halfuurtje wat anders meepakken? Een strijkje wegwerken? Ik snap jullie redenering wel (klaar is klaar), maar in mijn ervaring ís het huishouden nooit klaar. Er is altijd nog wel een raam te zemen, een kastje uit te halen........Maar goed, dat ligt natuurlijk aan de gemaakte afspraken.

Tirza

Inderdaad, 2 kanten

Spreek je met de hulp af dat ze die ochtend bepaalde klusjes moet doen en klaar is klaar? Dan zou ik geen problemen ermee hebben als ze een kwartiertje eerder weggaat.
Is de afspraak dat ze 3 uur voor je werkt, dan kan je zoals Tirza zegt altijd voor 3 uur werk vinden.
Ik weet niet of "maar niks zeggen" beter geen commentaar had kunnen leveren. Dat ligt aan de verstandhouding die je hebt met je werkster, of je haar vertrouwt enz. Zelf zou ik dus als ik klaar was en naar huis wilde binnen de afgesproken 3 uur het bedrag voor de 2 enhalf uur hebben gepakt. Mijn werkgeefster zou de week erop vragen: "Joh, ben je dan veel eerder weggegaan? O, een kwartiertje, nou de volgende keer pak je dan het geld voor 3 uur hoor, je werkt er hard genoeg voor." Ik weet niet hoe lang ze al voor je werkte maar nu moet je waarschijnlijk op zoek naar een ander? Toch jammer, als ze goed werk leverde. Maar ik kan niet echt zeggen dat je iets verkeerd hebt gedaan. Je voelde je oneerlijk behandeld.

Bastet

Bastet

10-04-2009 om 08:35

Er is altijd wat te doen

Er is altijd wat te doen,ik maak mijn uren altijd vol met nog een klusje her of der.Ik vind een half uur eerder weg echt te veel,dan gaat ze maar nog even een raam zemen ofzo...je kunt het misschien ondervangen door af te spreken wat ze doet in die uren,en daarbij aan te geven wat ze nog kan doen als ze tijd over heeft.
Groetjes,Bastet

Minet

Minet

10-04-2009 om 09:54

Leuke redenatie

Ik had in het verleden een hulp waarmee ik had afgesproken dat ze 3 uur zou werken, ook het uurtarief afgesproken, dus wekelijks lag het bedrag voor 3 uur werken op tafel.
Bij toeval kwam ik erachter dat ze standaard na goed 2.5 uur werken naar huis ging, dus vroeg ik haar wat de reden daarvan was.
Ze zei: nou, ik rook niet en ik hou geen pauze, dus ga ik 25 minuten eerder naar huis!

Mijn mond zakte open van verbazing, en kort daarna had ik een andere hulp

Groetjes, MInet

Elsbeth

Elsbeth

10-04-2009 om 10:24

Mijn werkgever accepteert ook niet minder

Ik zou dit niet accepteren. Ik zie het al voor me dat ik zelf iedere dag een half uur eerder vertrek van mijn werk, want ja, lunchpauze, daar doe ik niet aan, dus na exact 8 uur achter mijn bureau zitten, is mijn werkdag voorbij. Mijn werkgever zou me recht in mijn gezicht uitlachen.

Je hebt afspraken met deze dame, hebt haar vriendelijk verteld dat je het niet waardeert als zij zich daar niet aan houdt en vervolgens komt ze boos naar jou? Nee, bij mij zou dat echt exit zijn.
Natuurlijk kan iemand een keer eerder weg willen, maar dan verwacht ik dat ze een andere keer langer blijft.

Bastet

Bastet

10-04-2009 om 10:45

En daarbij

Komt bij dat ik me niet zo zou laten behandelen door iemand die voor mij werkt!Op deze manier geef je haar de teugels in handen,en maakt ze misbruik van het feit dat een goede hulp niet voor het oprapen ligt.
groetjes,bastet

Holiday

Holiday

10-04-2009 om 11:59

Goed van jou

Ik vind dat jij het netjes opgelost hebt. Er ligt geld voor 2,5 uur en voor 3 uur. Als ze geen 3 uur werkt, moet ze niet dat geld voor 3 uur pakken. En klaar ben je inderdaad nooit in een huishouden.

Ik ben het totaal niet eens met enkelen hier die vinden dat de hulp wel bepaalt wanneer ze klaar is en dan naar huis kan gaan. Dit is werk waar je per uur voor wordt betaald, niet per klus.

malou

malou

10-04-2009 om 22:11

Hier nog bonter

Het kan nog veel erger. Mijn hulp deed na een aantal keren bijna niets meer. Als ik thuis kwam en eens goed keek moest ik tot de conclusie komen dat ze nooit meer dan een uur had kunnen besteden aan wat ze gedaan had. Sommige kamers kwam ze helemaal niet meer! Ik wilde toen gewoon van haar af en heb een smoes bedacht waarom ze niet meer hoefde te komen (ze had tenslotte nog wel de sleutel van mijn huis!) Ik heb ook mijn overbuurvrouw gevraagd eens te kijken hoe lang ze daadwerkelijk bezig was. Ze bleek na een uurtje weg te gaan (en voor 3 uur geld mee te nemen). Eigenlijk was ik zo boos dat ik haar daar mee wilde confronteren maar na enig nadenken en wat reakties gepeild te hebben in mijn omgeving me toch maar ingehouden, want wat zou ik ermee opschieten. Ben nu gelukkig van haar af maar ben er nog steeds wel boos over dat iemand je vertrouwen zo kan beschamen.
Ik vind dat als je voor 3 uur betaald wordt je ook 3 uur moet werken. En een korte pauze moet dan wel weer kunnen natuurlijk.

Bastet

Bastet

11-04-2009 om 08:56

Malou

Ik werk nu ook bij iemand die zo belazerd is,haar hulp bleef hooguit drie kwartier,er gingen liters allesreiniger doorheen,de zwarte stofdraden hingen achter de gordijnen,het vuil koekte gewoon aan,kortom,er gebeurde gewoon niets.En dan gewoon zonder blikken of blozen tientjes incasseren....
Groetjes,Bastet

liora

liora

11-04-2009 om 11:45

Afweging

Hoi,

Ik snap al jullie principiele standpunten wel, maar het geeft echt enorm veel rust om je elke keer af te vragen: vind ik dat ze mijn huis goed schoonmaakt? Mijn antwoord is ja. Ik leg af en toe een briefje neer of ze iets extra goed wil doen, of iets extra's, en dat doet ze dan ook.
Ik weet niet hoe lang ze werkt, maar ben tevreden. Het kan zeker beter, maar ook zeker slechter.

Ik zou nooit een buurvrouw vragen om te controleren of de hulp wel lang genoeg blijft.

Bovendien is het hier in Amsterdam heel moeilijk om een goede en betrouwbare hulp te vinden. De mijne heb ik nu al zes jaar en ik wil haar niet kwijt!

Ik heb vriendinnen die een hulp ontslaan als ze een hoekje niet doet, of een plankje niet. Gevolg: zitten ze weer een half jaar zonder werkster.

Liora

Bastet

Bastet

11-04-2009 om 16:29

Liora

De dame waar ik over schrijf,bleef hooguit een half uurtje terwijl er voor drie uur was afgesproken én betaald!
Bastet

Elsbeth

Elsbeth

11-04-2009 om 23:07

Afspraken

Voor mij is het toch ook belangrijk wat er afgesproken is. Als ik bijvoorbeeld met iemand afspreek dat het huis schoongemaakt wordt en ik daar een x bedrag voor betaal, is het niet belangrijk hoe lang die persoon over het schoonmaken doet, als het maar schoon is. Als ik iemand per uur betaal, wordt het een ander verhaal.
Ik ben zelf jaren schoonmaakster geweest en weet heus wel wat realistisch is. Onze hulp was al in huis toen ik nog zwanger was. Toen heb ik gezien hoe ze werkt. Ik weet dat het beter kan, maar ik weet ook dat het slechter kan. Dat maakt dat ik tevreden over haar ben.
Met kerst krijgt ze van ons iets extra en verder vertellen we regelmatig hoe blij we zijn met haar en dat menen we ook.

Ik blijf erbij dat als iemand zich zo erg niet aan de afspraken houdt, eruit ligt. Alleen al het feit dat overburen gevraagd wordt om te kijken, dat geeft al aan dat het vertrouwen weg is. Waarom iemand in huis laten als die persoon niet vertrouwd wordt?

malou

malou

13-04-2009 om 21:31

Liora

Ik heb al 12 jaar hulp in de huishouding en heb nu pas voor de eerste keer de buurvrouw gevraagd of ze er eens op wilde letten. Ik wilde voor mezelf gewoon even zeker weten dat wat ik van haar dacht ook daadwerkelijk zo was. Niks mis mee toch? En Bastet, Deze komt toevallig niet uit Z (?)

Anneja

Anneja

14-04-2009 om 11:49

Communicatieprobleempje

Hulp voelt zich op haar pik (sic) getrapt, want: ze heeft hard gewerkt en haar best gedaan en alles is klaar.

Jij bent gepikeerd, want ze is eerder weggegaan en heeft wel het volle bedrag meegenomen.

Ergo: zij denkt blijkbaar dat ze voor het werk wordt betaald, jij betaalt voor de tijd. Daar moeten jullie toch uit kunnen komen.

('lieve hulp, ik wil graag even overnieuw beginnen want het is niet mijn intentie geweest je te beledigen. Ik vind dat je goed werk doet. Maar ik dacht dat ik je per uur betaalde. Dus ik wil graag nieuwe afspraken met je maken.' Et cetera.)

Maar ook: als je tevreden bent met wat ze doet zou ik ook denken, laat het toch lekker zo. Aan de andere kant hadden wij met onze hulp de afspraak dat ze de vaste dingen deed, en dan als ze tijd overhad naar eigen inzicht nog wat anders (en dan deed ze meestal wat in de tuin want dat vond ze leuk).
Overigens viel het ons een paar maanden geleden ook op dat ze niks meer deed, maar dat was meer een soort noodkreet. Tis ook niet verstandig om te stoppen met antidepressiva.. Ze is nu al een poosje niet meer geweest. Helaas, want ze is echt goed als ze niet depressief is. Maar da's weer een ander verhaal.

anne

Hoi,

Ik heb jaren lang huizen gepoets en moet bekennen dat als ik snel mijn werk had gedaan en het was allemaal pico bello, ik ook wel eens wat eerder weg ging.

Alleen in het laatste huis kreeg ik zo'n enorme berg schoonmaakwerk dat ik het nooit haalde binnen de 6 uur die ik daar werkte.

Het was dan ook de bedoeling dat ik zelf deed wat prioriteit had. Dat is ook nog een optie, maar m.i. niet zo prettig voor je hulp.

Nu ik zelf een hulp heb betaal ik haar niet per uur, maar per dagdeel. Als ze snel werkt, wordt ze dus beter betaald. Ik geloof dat ik dat als hulp ook het fijnste gevonden zou hebben. Maar het gaat er in de eerste plaats om hoe jij het wil. Jij bent de baas.

Ik vind je hulp heel erg onbeschoft tegen jou. Ik vermoed dat ze zich erg betrapt voelde. Misschien is het beter om gewoon een andere hulp te zoeken.

Groetjes, Zofia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.