Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

aardbei

aardbei

02-09-2009 om 10:29

Moestuin

Ik denk erover om een moestuin (bij de plaatselijke volkstuin) te beginnen. Ik wil graag biologisch eten en het lijkt mij leuk om zelf groenten te verbouwen. Maar hoeveel tijd per week ben ik daarmee kwijt. En weet iemand een goed en duidelijk boek over moestuinen (voor beginners!).
Alle tips zijn welkom

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

02-09-2009 om 10:54

Jouw Moestuin van Clare Foster is erg goed.En kijk vooral ook in de bieb,er is zoveel te krijgen!!
Groetjes,bastet

mar

mar

02-09-2009 om 10:56

Moestuin

De hoeveelheid tijd die je ermee kwijt bent varieert simpelweg per seizoen. Ik ben ooit eens ergens een staatje tegen gekomen en ik geloof dat er daar in het hoogseizoen iets van 12 uur per week stond. Ik haal dat zelf niet (heb iets van 150 m2 geloof ik), maar dat hangt natuurlijk ook van de grootte van je tuin af.
Wij hebben veel bessen in de tuin en zijn dus veel tijd kwijt geweest met bessen plukken. bovendien kijk ik niet op een onkruidje meer of minder. Niet dat het vol staat met onkruid, maar ik loop niet met een pincet door de tuin.

Een heel goed boek - de bijbel, zeg maar - is Handboek ecologisch tuinieren van Velt. www.velt.be Niet spannend in de zin van leuke plaatjes, maar wel heel veel info.
Een leuk boek om mee te starten is de familiemoestuin, ik meen van Modeste Herwig. Er staan verschillende soorten moestuinen in beschreven, maar ook veel info over de diverse groenten en wat recepten en welke rassen een grote kans op succes geven. Ook de kinderen worden erbij betrokken.

Ik weet niet hoe oude je kids zijn, maar die kun je er goed bij betrekken. Ook met bv een eigen stukje grond met plantjes. Schoffelen vinden ze meestal niet leuk, onkruid trekken voor een kwartiertje, maar water geven en plukken/oogsten is heel populair hier. Mijn dochter rent altijd door de tuin op zoek naar wat eetbaars

Ik hoop voor je dat er bij jou in de buurt geen gigantische wachtlijst is. De eigen moestuin blijkt erg in opkomst te zijn..

Puck2

Puck2

02-09-2009 om 11:49

Let erop

Je zegt dat je biologisch wilt tuinieren. Wat ik weet is dat je bij veel moestuinen verplicht moet (laten) spuiten tegen phytopthora als je aardappels hebt. Daar gaat dan je biologische piepertje ;-(

Leuk!

Ik las in de krant, hier, over een jonge jongen die een makkelijke moestuin wilde.

Heel bijzonder (en gemakkelijk!), misschien leuk om zo te beginnen.

Alles wordt heel duidelijk uitgelegd op zijn site!

http://www.makkelijkemoestuin.com/index.html

Bastet

Bastet

02-09-2009 om 19:16

Trouwens.....

Zijn er geen wijktuinen in je dorp of stad?Mijn dochter heeft nu een schooltuin daar,maar er is ook een deel voor bewoners van de wijk,waar je werkelijk voor 7,50 een stukje tuin hebt,het hele seizoen!Nee,geen 150 vierkante meter hoor,maar wel leuk!!Dus volgende lente ga ik daar ook een tuintje huren,en ik heb zelf ook bakken in de tuin.Mijn dochter krijgt dan de helft van het tuintje,die wil bloemen kweken..)
Bastet

milla

milla

02-09-2009 om 22:57

Vanaf mei

Sinds mei dit jaar heb ik een volkstuin. 5 minuten fietsen (gemiddeld, heen moet ik erg klimmen, terug gaat lekker hard.) Ik weet niet hoeveel tijd ik eraan kwijt ben, maar meer dan strikt noodzakelijk want ik vind het zooo leuk! Ik kom er dus zeker wel vier keer in de week, de ene keer een uur, de andere keer en hele middag. Ik dreig de tijd ook nog wel eens te vergeten. De kinderen gaan zo nu en dan mee, soms mee oogsten, soms alleen maar spelen. Meestal vinden ze het leuk, en gelukkig zijn er geen mede tuiniers die zich eraan storen ofzo. Het boek van Velt is inderdaad prima. Zelf was ik ook te spreken over een aantal boeken van Peter Bauwens van de nieuwe tuin. Maar lang niet alles is nog te verkrijgen en de meest praktische van Bauwwens kun je niet meer nieuw kopen helaas. Ik had hem van de bieb. Verder heb ik een kalender bij Velt gedownload waarop staat wat je wanneer kunt doen. Dat is ook heel praktisch. Mijn oogst is voor een tuin vanaf mei geweldig. Ik deel nu al in de hele buurt courgettes uit, en boontjes en sla. Zelf eet ik ook iedere dag wel uit de tuin (dat zijn wel nadelen, op vakantie gaan kan niet meer, want dat is zonde van de oogst, en uit eten kan ook niet meer....ook zonde ) Verder zijn een aantal leuk weblogs waar ook veel info op staat. ik kijk vaak even bij Diana's mooie moestuin.

Voor dit jaar is het wel klaar met de tuin. Doordat de dagen korter worden stort alles een beetje in. Ik zaai eigenlijks niks meer maar kan nog wel het een en ander oogsten. En al een heel klein beetje nadenken over volgend jaar.

Milla

aardbei

aardbei

03-09-2009 om 11:02

Dank

voor de boekentips. Ik ga zeker even snuffelen in de bieb. De tuin is ongeveer 100 vierkante meter en kost een schijntje aan huur per jaar (ik hoorde ongeveer 20 euro per jaar).
Ik vraag mij alleen af wat de beste tijd is om te beginnen. Heeft het zin om nu te gaan huren of zit ik dan een half jaar werkloos naar mijn tuin te staren.

mar

mar

03-09-2009 om 12:30

Aardappels

Bij ons mag je aardappels planten, maar dit moet je opgeven bij het bestuur. Ik geloof dat er een 4- of 6 jarige wisselteelt geldt om ziektes te voorkomen. Er wordt niet gespoten bij ons.

Ik ben nog steeds bezig in de tuin. Courgettes, kolen, sla, aardbeien, frambozen, bramen, boontjes, patissons, pompoenen, voorlopig komt er nog wel wat.
Gezaaid heb ik nog veldsla, snijbiet, mizuma ...

Op zich is nu aan geen moestuin beginnen niet verkeerd. Je kunt al nadenken over de indeling en voor de vorst nog fruitbomen en kleinfruit planten. Dan is dat aangeslagen in het voorjaar. Je kunt zelfs nog voor de winter je tuin spitten (wij spitten niet echt, maar maken met een riek de grond wat los, kleigrond)

milla

milla

03-09-2009 om 21:47

Aardbei

Op zich kun je de tuin nu huren, voor het geld hoef je het niet te laten en je weet meteen hoe groot en wat er al in staat. (in mijn tuin stond al een blauwe bes, twee rode bessen en een braamstruik. Als je weet hoe je tuin eruit ziet kun je ook makkelijker plannen maken. Ik ga nu nog de knoflook zetten, en misschien een fruitboompje planten, daar is het nog de goede tijd voor. Vanaf februari begint dan (geloof ik) weer het echte werk. Ik zou eens bij de vereniging informeren of ze tuinen hebben, en of er misschien per januari nog extra tuinen vrijkomen. Wellicht heb je dan nog wat meer keus, dat kan ook een voordeel zijn.,

Groet!

aardbei

aardbei

05-09-2009 om 17:01

Inlezen

Ik ben druk met inlezen en ik moet zeggen dat ik het toch wel lastig vind. Ik heb zo weinig ervaring met tuinieren dat ik bang ben dat het een fiasco wordt. Ik heb wel een kennis gesproken die ook een moestuin heeft in desbetreffende volkstuin. Ik ga daar maar eerst eens kijken.
Bedankt voor alle tips!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.