Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Talia

Talia

18-03-2009 om 11:03

Moeilijke vraag voor tuinkenners!?

Nu het lente wordt, zoek ik een oplossing voor een lelijke plek in mijn achtertuin. Het is een plek waar de zon n o o i t komt en het erg vochtig is. Ik heb geprobeerd er gras te laten groeien om ons kleine gazonnetje wat te vergroten, maar het resultaat is mos en modder, nog versterkt door onze kat, die er graag haar behoefte doet en en passant de boel fiks omschoffelt. Nu ben ik voor "kattebak"-plekjes in eigen tuin, maar ik hou daarvoor de grond onder de rhodondendron en de sering rul en daar gaat ze ook gerust.
Nu denk ik dat de beste oplossing is om er een sterke vaste plant neer te zetten. Het zou iets moeten zijn wat houdt van vochtige donkere plaatsen EN zich snel wortelt en zich dus niet van de wijs laat brengen door schoffelende kattepoten...
Dat is dus mijn vraag: weet iemand zo'n plant?? Ik kan wel bij de intratuin naar de kenmerken gaan kijken, maar meer verstand heb ik er niet van. Heeft iemand al een succeservaring? Of een andere tip? Vroeger stond er namelijk een grote plantebak die wij uitgegraven hebben omdat we hem lelijk vonden. Ik snap nu wel waarom die er stond ... Misschien heeft iemand een "mooie" oplossing??

Groet, Talia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet zo moeilijk hoor!

Varens!!!!

Ze zijn er in allerlei soorten en maten en doen het fantastisch in vochtige donkere hoeken van de tuin.

En ze zijn nog mooi ook!

Ingrid

krin

krin

18-03-2009 om 11:27

Mee eens

Een koningsvaren blijft zelfs 's winters mooi, niet kapot te krijgen, die dingen, en ze kunnen flink groot worden.

reina

reina

18-03-2009 om 11:40

Staartmees

De buurvrouw heeft gelijk, hij komt ws alleen maar mooier terug!

Ik zou

er een hortensia ( Hydrangea) neerzetten. Die houden juist niet van felle zon en wel van veeeel water.

Paar suggesties

Mooie, grote bladplanten voor flinke schaduw zijn ondermeer hosta (je hebt exemplaren die wel een meter hoog kunnen worden), rodgersia en ligularia 'the rocket'. Google er maar eens op, dan kun je eens kijken hoe ze eruit zien.

Chris

Hosta's...

zijn wel mooi, maar helaas houden slakken erg van hosta's, en ook van vochtige schaduwrijke plekken. Varens zijn makkelijker 'mooi' te houden, en trouwens ook langer mooi (hosta's worden in het najaar een beetje sneuiig, en komen in het voorjaar vrioj traag op gang)

Rodgersia is ook prachtig trouwens

Ingrid

Margriet*

Margriet*

19-03-2009 om 13:26

Nog meer keuze

Campanula (bloeit mooi blauw in voor en najaar), smeerwortel (heel sterk), diverse soorten geraniums. Alle genoemde planten zijn bodembedekkers. Lieve vrouwe bedstro en maagdenpalm zijn ook leuk.

mijk

mijk

19-03-2009 om 17:18

Pas op

met smeerwortel. Hij is inderdaad onverwoestbaar (en ik heb het geprobeerd Als het een plek vlak bij de buren is dan zou ik het niet doen. Hij vermeerderd zich ondergronds blihjmoedig (ook in de zon...) Mooi is ie maar ik heb spijt......

Mijk

Talia

Talia

19-03-2009 om 20:22

Wauw!

En ik dacht een moeilijke vraag te stellen !! Wat veel opties, ik vind het bijna jammer dat het maar een dikke vierkante meter is. Ik denk dat varens de beste suggestie is, aangezien het zo donker en nat is daar. Ik durf eigenlijk bijna niet te geloven dat daar echt een plant kan bloeien. Maar ik hou wel erg veel van bloeiende planten, dus ik ga er in ieder geval eentje proberen. Nu nog even kiezen welke.
@Ingrid: hosta's moeten het daar doen, die hebben wij 12 jaar geleden ongeduldig eruit gesleurd omdat ze eigenlijk alleen maar blad hadden en we dat s a a i vonden ... Zoals ik al zei, ik snap nu de reden voor die plantenbak (met hosta's). Maar ik ga toch maar iets anders proberen, die hosta's hebben een gelukkig leven in mijn moeder's tuin ...
@Mijk: Mijn kruipende smeerwortel gedraagt zich eigenlijk prima en blijft op z'n plek, ik had eigenlijk niet verwacht dat die het in schaduw zou doen. Ik ken het gevoel overigens dat je het verliest van een plant, wij hebben chinese lantaarntjes in de tuin ...
Bedankt voor alle tips, ik ga aan de slag!

Groet, Talia

Nog een tipje

Bij mij staat een vingerplant vrijwel het hele jaar in diepe schaduw en redelijk vochtige grond. Die dingen (fatsia japonica) worden als kamerplant verkocht, maar doen het in de tuin ook fantastisch. Heel behoorlijk winterhard. En de slakken lusten ze niet geloof ik.

Bergenia (schoenlappersplant) kan ook goed tegen schaduw trouwens.

Groeten,

Temet

Bastet

Bastet

20-03-2009 om 18:29

Nog meer tips

Witte bloeiende planten kunnen zo'n hoekje mooi oplichten.Zo is er wit longkruid,en dat kan prima in schaduw,zo ook salomonszegel,een prachtige plant.Die bloeit ook wit,echt een plaatje.
Groetjes,Bastet

Bij ons werkt

Hebben een strook waar haast nooit zon komt en wij hebben daar Pachysandra (greencarpet) geplant.
http://www.neerlandstuin.nl/struiken/pachysandra.html
Groetjes
Mymo

Talia

Talia

21-03-2009 om 19:52

Ziezo

Ik heb alle tips uit dit draadje gekopieerd en daar ga ik binnenkort maar eens even een tuinplan van maken. Ik krijg er helemaal zin in. Bedankt allemaal!

Groet, Talia

matriarch

matriarch

22-03-2009 om 19:35

En dan nog een allerlaatste

Gebroken hartje maar dan wit. Doet het prima in de schaduw en licht inderdaad een donkere hoek mooi op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.