Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

10e

10e

07-04-2009 om 09:43

Moederfiets

Hallo,

Met het mooie weer dat er aankomt wil ik graag fietsen met mijn dochtertje voorop de fiets. Hiervoor wil ik een moederfiets aanschaffen. Nu heb ik al door dat ik moet letten op de framemaat (in mijn geval een erg kleine) maar zijn er nog meer zaken waar je op kan letten. Want is het 'bekend' dat sommige fietsen toch erg zwaar fietsen bv en/of andere belangrijke zaken?! Ik hoor het graag! Groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

07-04-2009 om 10:14

Gewone

Een gewone fiets kan ook. Ze zijn tegenwoordig bijna allemaal met lage instap. Sommige moeders zweren bij een moederfiets, mijn fietsenmaker vond het meer geldklopperij, het stuur is breed wat lastig parkeren is (neemt veel ruimte in). Mijn kind is intussen wat zwaar voor voorop en ik heb een speciale fiets met twee zitjes achterop. Maar een klein baby'tje is wel leuk voorop.

ishtar

ishtar

07-04-2009 om 10:36

Ik heb een sparta amazone, oud model

en die is vrij zwaar, maar goed te hanteren. Ze zijn er in 2 frame-maten. De nieuwere zijn een stuk lichter, heb ik me laten vertellen.
Ik had geen problemen met de hogere instap, maar wel met de ruimte tussen stuur en zitje, en ik kon bij een 'gewone' fiets niet bij de grond, geen probleem als je van je zadel af kunt, wel een probleem als daar een kind voor zit. Voor mij was het dus echt wel een uitkomst dat ze er zijn.

marie

marie

07-04-2009 om 11:40

Gazelle impala

Hallo
Ik heb een aantal jaren twee kinderen vervoerd met een Gazelle Impala, met laag frame en extra lage instap en 7 versnellingen.
Dit ging echt prima. En fietst echt heerlijk!
Op- en afstappen was eerst even wennen. Het gemakkelijkst was om eerst te gaan zitten op het zadel, dan trapper omhoog (natuurlijk kon ik bij de grond met mijn voeten) en dan beginnen te fietsen.
Ik stapte ook wel op de "damesmanier" op. Dus naast de fiets staan met gekruiste benen (linkervoet op linkertrapper) even steppen en dan rechterbeen tussen stoeltje en zadel en dan gaan zitten op het zadel. Op deze manier kun je trouwens op elke fiets op- en afstappen met een stoeltje voorop.
"Vroeger" stapten alle vrouwen zo op volgens mij, omdat het niet "damesachtig" was om in het frame te gaan staan en dan op te stappen.
groetjes en succes

Anneja

Anneja

07-04-2009 om 11:54

Gewone fiets

een moederfiets is echt loodzwaar, heeft kleine wieltjes met brede banden. Ergo: je trapt je te pletter. En door het brede stuur heb je altijd problemen als je in een normaal rek wil parkeren.

Kan je beter een 'normale' fiets kopen, eventueel met lagere instap, en een stalen frame ivm de extra belasting door wiebelende kinderen; Goede bagagedrager achter is ook belangrijk als je boodschappen wil vervoeren of een GMG-zitje wil(die klemt op de bagagedrager en de meeste nieuwe fietsen hebben een flodderdingetje wat net 15 kilo kan hebben). Investeer eventueel in een stabiele dubbele standaard en een stuurveer (die je voorwiel in de rechtuitstand houdt).

Ik ben trouwens sowieso erg fan van tweedehands fietsen. Alle flutonderdelen die meteen stuk gaan zijn er al af en vervangen voor iets beters, de eerste kras zit er al op, en ze zijn minstens de helft goedkoper. De meeste fietsenmakers zijn naar het schijnt aangesloten op een soort marktplaats speciaal voor fietshandelaren, dus als je met een lijstje wensen (damesfiets met stalen frame en lage instap en ruimte voor voorstoeltje, stevige bagagedrager) bij de fietsenmaker langsgaat zou die je verder moeten kunnen helpen.

anne

amk

amk

07-04-2009 om 12:09

Of de personalbike van batavus

Juist om zwaardere lasten te vervoeren dan op een gewone fiets mogelijk is.
Ook heel goed te pimpen.
Hij is idd net zo zwaar als een moeder fiets, maar heeft niet dat belachelijke stuur. Als je klein bent moet je je armen steeds heel wijd houden en dat fietst niet lekker. Ik had juist bij een moeder fiets een smaller stuur verwacht zodat je een slapend kind makkelijker op je arm kan laten rusten.

Angela

Amazone zwaar maar fijn

Als je twee kinderen wilt vervoeren en ook nog boodschappen mee wilt is een amazone heerlijk en praktisch.
Voor verdere tochtjes heb ik mijzelf een koga miyata cadeau gedaan, het verschil zonder mij en de kinderen is 36kg voor een amzone (idd met kleine banden) en 13 kg met 21 versnellingen en dunne banden voor de sportfiets. Met die sportfiets ben ik bijna tien minuten eerder op mijn werk!

Natuurlijk heeft lang niet iedereen de luxe van twee fietsen, dus als je lekker relaxed wil fietsen met een kind, zou ik even verder kijken dan de moederfietsen!

succes,
mama van sara* rosa en stijn

Azor nashville

een droomfiets!

Veel lichter dan moederfietsen en even sterk.

Kijk even op azor.nl.

Ik heb eerder al de loftrompet geblazen voor dit merk (zie archief). Je kan alles precies zo krijgen als je het hebben wilt, geen marketingonzin en heel goede onderdelen.

Het frame wordt op een gegeven moment niet meer het zwakste punt, dat zijn dan de spaken en de wielen. Vandaar dat mensen met moederfietsen eerder problemen krijgen met de wielen. Bij de Azor zijn de spaken juist verzwaard en het frame lichter, met 28 inchwielen fietst dat daardoor juist een stuk fijner!

Amazone trendy

Ik heb een sparta amazone trendy. Fietst heerlijk. Natuurlijk niet zo licht als een hybride oid, maar ik vind het juist wel lekker degelijk en massief aanvoelen allemaal. Het brede en verder naar voren zittende stuur vind ik fijn omdat ik niet bepaald slank ben en bij deze fiets wel tussen voorzitje en zadel pas. Dat is wel zo veilig als je stilstaat!

Verder nog de tip om te kijken of je niet kan meedoen met een fietsregeling van je werk of je partners werk. Dan koop je de fiets van brutoloon!

Kleine wielen

Ik vond de Sparta amazone niet echt een fiets om lekkere toertochten op te maken, meer voor in de stad en zo.Door de kleine wielen / het gewicht is het wat vermoeiender fietsen. Aan de andere kant is de fiets wel zeer stabiel, ook met veel boodschappen.

Ben ik weer: fietsersbond

Kijk ook even op http://www.fietsersbond.nl/?eiw/moederfietsen/12963/0/moederfietsen.html voor testen en ervaringen. Ook over hoe je je gewone fiets eventueel kan aanpassen (wij hebben bijv. een langere standaard op mijn gewone fiets gezet).

Precies op tijd deze draad

ik dacht ook net: 2 zitjes, boodschappen, haast, stad, soms naar strand.... lastig!

ik heb meteen ook de folder van azor geprint. ziet er mooi uit!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.