Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amarins

Amarins

11-03-2010 om 10:34

Modeltrein goed idee?

Onze zoon wordt binnekort 8 jaar en ik zoek nog even wat OO-info over een mogelijk kado. Hij is een techneut in de dop, onderzoekt oude apparaten, bouwt (fantasie)apparaten van lego en is in alle opzichten geinteresseerd in "hoe werkt het". Hij is een echte lego-fan, maar heeft daar nu wel voldoende van. Nu heeft hij zijn zinnen gezet op een lego-trein (die een vriendje ook heeft), maar ik denk dat een echte modeltrein wellicht leuker is, zeker op de lange termijn. Gisteren even naar zo'n modelbouwwinkel geweest, en die man had wel een goed verhaal over Marklin: beginnen met een starterset, en dan van zakgeld etc. vooral veel rails erbij kopen (dat vindt zoon het mooist van een electrische trein, om een mooi en liefst ingewikkeld circuit te kunnen maken), verder is het degelijk en kan het goed en veelvuldig in- en uit elkaar gehaald worden.
Mijn vraag: zijn er hier ervaringsdeskundigen, modeltreineigenaren ontbreken in mijn kenniskring

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

11-03-2010 om 10:52

Zeker leuk

Natuurlijk, heel leuk voor zo'n jongen! Neem inderdaad wel een degelijke soort rails, want steeds iets nieuws maken hoort er bij. En let op een degelijke aansluiting van de trafo op de rails. Dat gaat anders snel kapot.
2e hands is er erg veel te krijgen!

Amarins

Amarins

11-03-2010 om 12:21

Reactie

Fladderbeestje: wat betreft de kinderfantasie, zie ik het verschil niet zo met een baantje legotrein, en een baantje modeltrein: beiden zijn vooral leuk als er meer dan een rondje rond de kerk kan , en dat er dus vooral veel rails en wissels aanwezig zijn. Landschappen, nee dat zie ik nog niet zo gebeuren: bovendien gaf hij zelf al aan dat hij liever van lego huisjes, stations etc erbij zou gaan bouwen en een tunnel van kapla, lego meets modeltrein meets kapla. Ik denk dat een modeltrein op termijn meer technische uitdagingen biedt, dat houdt bij lego eerder op.
En van mij mag hij nog heeeeel lang doorgaan met lego, met genoeg bedoel ik bakken vol
Guinevere: even op MP gekeken, goede tip, maar daar zie ik de bomen door het bos niet meer, sjone wat een aanbod. dat wordt dus gewoon een doos uit de winkel .

Wilma

Wilma

11-03-2010 om 14:01

Vraag geld aan de anderen

(opa's, oma's, etc), dan kan hij er meteen wat bij kopen, alleen zo'n begindoos is een beetje saai.

Voordeel van de legotrein is dat hij, als techneut, zélf dan weer verschillende treinen kan bouwen die erop kunnen rijden, de modelbouwtrein is al kant en klaar natuurlijk.

Groetjes,
Wilma

Anonix

Anonix

11-03-2010 om 19:34

Hier beiden...

..maar Lego had absoluut mijn voorkeur. Van de modeltrein vond ik vooral de poppetjes en de landschapjes leuk, maar die 'echte' treintjes vond ik niet zo. Bij Lego ging ik helemaal los (ook omdat dat minder kwetsbaar is en ik er dus gewoon lekker mee kon spelen).

Als hij echt techneuterig is zou je ook Lego Mindstorms kunnen overwegen, daar zijn mijn kinderen helemaal gek mee! Heeeeeel duur, maar ook erg leuk. Mijn oudste was 8 toen hij ermee begon, dat ging prima. En dankzij school zijn er nu meer kinderen 'besmet'

Amarins

Amarins

12-03-2010 om 12:10

Dank!

... voor alle reacties. Het wordt toch een modeltrein; hij vindt die "echte" treinen het einde, kennelijk wil zijn oog ook wat . Het is een redelijke beginset, niet de kleinste, met een stevige dieselocomotief en wat wagons erbij, een wissel. Als er naar zijn verjaardagswensen wordt geinformeerd, dan heeft hij nu een duidelijk antwoord: (geld voor) rails!
Mindstorms kende ik niet, ziet er spanend uit, inderdaad heel prijzig maar wel iets om te onthouden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.