Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bibi63

bibi63

14-07-2009 om 14:43

Mobiel bellen naar turkije

Hoi,
Even een vraagje: als ik met mijn mobiele telefoon vanuit Nederland wil bellen of sms'en naar iemand in Turkije, die ook een Nederlands mobiel nummer heeft, kan dat zomaar door diegene in mijn adresboek gewoon te selecteren? Of moet ik het nummer in z'n geheel intoetsen en ervoor +90 (landcode van turkije) in te toetsen?
Groetjes,
Bibi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nederlands landcode

Je moet +31 doen. Landcode van Nederland ervoor dus.
Groet,
Miriam Lavell

De telefoon van de ontvanger...

is in het buitenland en dus in het netwerk van het buitenland. Om 'm daar te vinden moet je het landnummer van de telefoon ervoor zetten. Bij een Nederlandse telefoon is dat +31
Groet,
Miriam Lavell

Nog gemakkelijker....

zet voortaan in het adresboek van je mobiel standaard alle nrs inclusief landennr (dus +31 voor al je nederlandse connecties). Hoef je nooit meer na ter denken (want met +31 werkt het ook prima als je allemaal gewoon in NL bent)

Was dat maar waar

"Je kunt gewoon het vertrouwde 06-nummer bellen."
Yeah right
Maar als je geen verbinding krijgt, dan lukt het ineens wel als je toch +31 ervoor draait.
Niet alle netwerken zijn even advanced.
Groet,
Miriam Lavell

Jakiro

Jakiro

14-07-2009 om 19:44

Niet met +31

Dat +31 is alleen maar als je in het buitenland bent.
Een Nederlands nummer is gewoon een Nederlands nummer, ongeacht waar de mobiele telefoon zich bevindt.
Via Roaming vind de provider de mobiele telefoon wel.
In sommige landen zie je het ook, Korea was/is zo'n land. Het Nederlandse nummer krijgt via Roaming een soort vervangend nummer die bij dat land hoort. Je kan gewoon dat Nederlandse nummer bellen en je krijgt contact, maar als dat nummer mij belde, kreeg ik in de nummerherkenning dat tijdelijke buitenlandse nummer te zien. (en als ik dat belde, kreeg ik ook de eigenaar van dat nederlandse nummer)
Hetzelfde als dat je je in hetzelfde kerngetal gebied met je vaste telefoon, dan hoef je dat ook niet eerst te draaien/drukken. Het kan wel, maar het hoeft niet.
Jakiro

Je moet wel oppassen

Hier wilde dochter vriendin in turkije (geen turkse,gewoon nederlandse, op vakantie in resort) opbellen. Omdat vriendin pas thuiskomt als wij al weg zijn. Oke, (ik dacht dat het om een nederlands nummer ging). Bleek nadat ze gebeld had dat het om een turks-mobiel-nummer ging! Vriendin heeft blijkbaar vanaf dat nummer iedereen een sms-je gestuurd van dat dit haar 'tijdelijke' nummer is tijdens de vakantie. Ik vermoed dat vriendin een sim-lock-vrije telefoon heeft en er een turkse kaart in heeft gedaan omdat dat aldaar ter plaatse goedkoper is...(dus pre-paid-kaart), voor vriendin dus...
Vriendin heeft ook een vriendje. En die woont in onze straat en schijnt hele dagen te sms-en met zijn vriendin die dus nu in turkije zit. Wij hebben (nadat ik dochter een preek kado heb gedaan natuurlijk) opgezocht wat dat kost naar dit turkse netwerk (er zijn er meer)en als we het goed hebben kost 1 sms-je 20 cent en bellen kost 20 cent per minuut. Ik heb dochter natuurlijk laten betalen. Maar ik vroeg me ook af of de ouders van vriendje wel weten dat hij voor een euro of 2 per dag sms't. (even globele schatting). Dochter zou vriendje waarschuwen...Ik geloof dat ze zelf ook wel schrok van de kosten. Ze zou in ieder geval vriendje vertellen wát de kosten zijn...en dan moest ie het zelf maar verder uitzoeken. Heb nog niet vernomen of ze dat gedaan heeft. Ik zal het voor de zekerheid vanmiddag nog 's navragen.
Groeten albana

bibi63

bibi63

15-07-2009 om 16:47

Aha, maar...

ik begrijp dus dat de ontvanger ongevraagd op kosten komt als ik sms. Dus even praktisch:
- ik wil ontvanger een sms sturen vanuit NL naar zijn mobiel in Turkije met NL nummer
- ik begrijp dat ik in principe z'n gewone nummer kan gebruiken (of evt. +31 ervoor). PS: dat 'plusje' moet ik dat ook echt intoetsen?
- kan dat sms'je ook volledig op mijn kosten? (want ongevraagd een sms sturen naar Turkije, waar de ander voor de kosten moet opdraaien is niet mijn bedoeling).
- En wat kost een (klein) sms'je dan ongeveer? (indien het niet volledig op mijn kosten kan).
Groetjes,
Bibi

Bibi, als je met je mobiel naar het buitenland gaat....

heb je altijd extra kosten als je wordt gebeld. T is niet anders.

Als je je nou eens zit te vervelen, werk dan gewoon je telefoonboek op je mobiel even bij (voor alle NL nummers idd +31 zetten, de + moet je ook gewoon intoetsen), dan ben je voortaan van al dat gedoe af.

Dat +je moet je idd intoetsen.

amk

amk

15-07-2009 om 18:47

Sms ontvangen

is gratis. Ook als je in het buitenland bent.
Als je maar niet terug gaat bellen of sms-en.

bibi63

bibi63

16-07-2009 om 12:41

Ben je daar zeker van amk

want dan is het probleem hiermee opgelost!
Groetjes,
Bibi

bibi63

bibi63

16-07-2009 om 12:47

Gevonden!

Een site gevonden waar precies alle kosten worden weergegeven voor de verschillende providers. Er zijn inderdaad providers bij wie het ontvangen van een sms in het buitenland gratis is (bijv Orange), maar ook waar het wel iets kost (gemiddeld 0,75). De ontvanger heeft prepaid, maar ik weet niet welke provider.... Nou ja, mocht het 0,75 kosten, dan wordt dat wel overleefd.
Bedankt!
Groetjes,
Nicole

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.