Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Arawen

Arawen

21-09-2009 om 12:02

Mobiel abonnement voor puber, eng?

Zoon van 15 belt sinds de brugklas met een prepaid-telefoon. Ik geef zo'n elke 2 maanden 20 euro uit aan prepaid-kaarten. Hij belt dus niet veel. Ik vind het wel belangrijk dat hij bereikbaar is c.q. mij kan bereiken en prepaid bellen is relatief duur, dus we zijn het er samen over eens dat hij over mag op een abonnement.

Hij is van het type dat zich aan zijn afspraken houdt (wat hij meer belt dan zijn abbonnement, betaald hij zelf) en ook niet constant zijn 'pokkie' kwijt is, maar toch vind ik het eng. Je legt je wel even vast voor zo'n 24 maanden. De omstandigheden die invloed hebben op zijn (nu erg beperkte) belgedrag kunnen immers veranderen (verkering??). Daarnaast heeft het gekozen abonnement een 'addertje onder het gras'; wanneer we er internet-dienst bij nemen, is de telefoon zelf gratis (dat model met gadgets, dat hij zo leuk vindt..). Doen we dat niet, dan betalen we voor de telefoon EUR 40. Dat vind ik verdacht; voor het internetgebruik zelf moet je nl. wel betalen.
Ik zie in mijn nachtmerrie's vreselijke telefoonrekeningen op me af komen. Hoe doen jullie dat nou voor jullie pubers?

groeten Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

21-09-2009 om 12:08

Verder zoeken

Er is geen hand vol, maar een land vol abonnementen en er zijn ook abonnementen waar je niet aan een contractduur vastzit. Kijk bijv. eens naar BEN. Ik zou gewoon zoeken naar een ander abonnement dan dat je nu op het oog hebt. Daar zijn ook wel vergelijkende websites voor te vinden, maar dat zoekt Puckman hier altijd uit, geen idee hoe die heten. En als hij niet veel belt dan vind ik 20 euro per 2 maanden al erg veel persoonlijk, maar dat hangt natuurlijk ook af van je referentiekader. No way dat ik mijn kinderen voor 120 euro per jaar sponsor voor hun telefoon.

Brianna F

Brianna F

21-09-2009 om 12:45

Niet veel?

Niet veel, erg beperkt? Tja, meningen verschillen (gelukkig maar) maar ik vind 10 euro p.m. dus wel veel voor een mobiel die hij alleen heeft om bereikbaar te zijn. Hier hebben ze dus een mobieltje, inderdaad om bereikbaar te zijn, en als ze per jaar 10 euro verbruiken is dat heel veel.
Ik heb me altijd afgevraagd hoeveel je via een mobiel te kleppen kan hebben, wat niet kan wachten tot school of thuis via msn.

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2009 om 12:51

Verder zoeken

Neem gewoon een sim-only-abonnement op zijn huidige mobiel en klaar. Sim-only abonnementen zijn er van iedere provider, even zoeken wat de goedkoopste is.
Ik vind 10 eu per maand verbellen best veel voor iemand die niet belt. Mijn zoon is ook 15 en belt ook niet. Hij gebruikt 10 eu per half jaar ongeveer en dan is het meeste nog om zijn moeder terug te sms-en die wat te zeuren heeft

Tirza

Puck2

Puck2

21-09-2009 om 15:20

Tirza

Als ik de posting van Arawen nog een keer lees dan gaat het zoonlief vooral om een leuk mobieltje met coole gadgets. Dan vallen de sim-only's (en dus ook mijn advies voor Ben) af. Maar voor iemand die niet veel belt: wat moet je in hemelsnaam met een duur mobieltje, als ze die willen betalen ze hem maar lekker zelf hier. Oudste van 11 wilde vorig jaar ook een mobieltje en die heeft hij toen ook zelf moeten kopen omdat ik het nog helemaal niet nodig vond. Als hij straks naar de middelbare gaat dan krijgt hij heus af en toe beltegoed maar echt geen 10 euro per maand. En wat moet je met internet op je mobiel: ik vind het erg omslachtig werken en je hebt totaal geen overzicht op de pagina's dus als zou ik het gratis erbij krijgen dan hoef ik het nog niet te hebben.

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2009 om 17:38

Bereikbaar zijn

Nou weet ik natuurlijk niet hoe jouw zoon in elkaar steekt, maar ik zou toch echt even narekenen hóe bereikbaar hij is voor die 10 eu per maand.
Stél hij moet naar huis bellen (mam, ik lig in sloot, mam, ik ben gewond) - wat kost zo'n telefoontje? Twee euro, hóóguit. Daar kan hij er dan dus 5 in de maand van plegen, lijkt me best veel. Dat is de categorie "dringende noodzaak". De andere tralala waarover hij naar huis belt, lijkt me dan hooguit in de categorie: ik ben later of ik ben eerder thuis. Nou, daar zijn andere oplossingen voor. Als hij naar huis belt en de telefoon een keer over laat gaan, kun je hem terugbellen (moet je natuurlijk wel nummerherkenning hebben bedenk ik mij). Kost het hem geen cent.
Sms-en kun je volgens mij heeeeeel veeeeel voor 10 eu. Laat ik eens uitgaan van 25 ct per smsje (en dat is achterlijk duur, maar vooruit). Ook dan kun je er 40 versturen voor een tientje, dat zijn er 10 in de week - 2 op een dag. Nou, als je 2 smsjes op een dag van hem krijgt is hij behoorlijk bereikbaar.
Andersom, jij hebt hém nodig (en waarvoor zou dat moeten zijn, eigenlijk?) dat kost hem toch geen cent? In mijn ervaring is dat overigens een illusie: de keren dat ik bel, staat hun telefoon altijd uit of istie net leeg, heeeeeeel wonderlijk. Ik sms dus altijd als ik ze moet "hebben". En dat kost hen ook geen cent.
Ik vind 10 eu per maand om bereikbaar te zijn erg veel. Die zou hij lekker zelf mogen betalen.

Tirza

Mijn zoon

heeft een Iphone met internet, we betalen beide de helft van het abbo.
Als hij meer verbruikt dan zijn abbo betaalt hij dat zelf.
Gaat zijn foon stuk of kwijt dan ligt hier altijd nog wel ergens een oud toestel dat simlockvrij is te zwerven wat hij kan gebruiken totdat zijn abbo afloopt.
Internet is heel handig op de iphone op mijn mobiel vind ik het wat minder (traag bv), wel is het superhandig voor het emailen.
Zoon doet wel erg veel met het internet, ook handig tijdens zijn werk als hij gegevens nodig heeft terwijl er geen pc in de buurt is.
Oh ja, als je een abbo hebt bij bv t-mobile dan kan je online zijn belstatus inzien, je kan dan op voorhand ingrijpen als hij dreigt over zijn tegoed te gaan, daardoor heb je toch nog enigzins controle over het hele gebeuren.

gr. bubb

Epa

Epa

22-09-2009 om 00:17

Ben

mijn dochter heeft een abonnement bij Ben, al eerder genoemd zie ik.
Ben heeft het voordeel dat je maandelijks op kunt zeggen en/of kunt veranderen.
Dochter heeft een abonnement van 6,95 en kan daar 250 sms'jes en/of minuten van gebruiken wat heel veel is. Dochter sms't dan ook heel veel.
Nadeel is natuurlijk dat je bij Ben geen telefoon krijgt, die moet je dus zelf kopen. Nu vonden wij dat prima, wisten we meteen een leuk verjaardagskado. Ook bij Ben kun je online bijhouden wat ze verbruiken, om dan tijdig in te grijpen mocht het misgaan.

Internet op de gsm vind ik ook onzin. Ik kan het maar gebruik het niet, vind het verschrikkelijk onoverzichtelijk.

Ben heeft ook abonnementen van 2,50. Dacht dat je daar 50 sms'jes voor krijgt per maand. Dat zou denk ik voldoende moeten zijn voor iemand die de gsm alleen voor nood gebruikt.

Puck2

Puck2

22-09-2009 om 09:25

Epa, klopt bijna

Ben heeft een abonnement "Ben ouderwets" voor 2,50 per maand en daarmee kan je per maand 75 minuten bellen of 75 sms-jes versturen of iedere willekeurige combinatie er tussen in. Ik heb dat abonnement sinds een maand en moet me (voor mijn doen) ernstig te buiten gaan om het een beetje op te krijgen. Ben absoluut geen mobiele beller en kan met 10 euro per jaar toe, maar toen mijn provider het ineens nodig vond om het beltegoed maar een half jaar geldig te maken ben ik overgestapt.

Arawen

Hier hele slechte ervaringen met abonnementen.
Op 17-jarige leeftijd heeft mijn dochter ooit een abonnement gehad. De telefoonkosten rezen de pan uit, want je hoeft niet meer na te denken. Dus zodra het kon, abonnement weer omgezet in pre-paid. Toen als 20-jarige opnieuw een abonnement: nu bij Ben waar ze per maand op kan/kon zeggen. De rekeningen kwamen weer boven de 150 Euro uit. Nu is mijn dochter op dit gebied absoluut niet volwassen-waarschijnlijk gaat jouw zoon er nog beter mee om- maar een abonnement nooit meer.

Groetjes

Muppy

Ivanka10

Ivanka10

22-09-2009 om 13:33

Muppy

ik ken dat, durf voor mijn zoon dan ook beslist geen abo af te sluiten, weet gewoon dat ik voor hele hoge kosten kom te staan dan.

hij heeft nu prepaid van vodafone en als hij opwaardeert voor € 20,- krijgt hij 1000 sms'jes gratis maar meneer krijgt het voor elkaar omdat binnen 2 weken !!!! op te sms'en

gelukkig is het bij jouw anders Arawen, in jou geval lijkt mij Ben wel iets

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2009 om 01:23

Nóóóóit weer!

Ik zit nu middenin een abonnement van mijn oudste dochter en ik heb spijt als haren op mijn hoofd. Ze heeft tijdens één maand de rekening zo enorm op laten lopen dat het bedrag in 2 stukken heb moeten betalen. Ik zit al meerdere jaren bij dezelfde provider, nooit problemen gehad, maar doordat ik die factuur in 2 keer heb betaald hebben we toch een gedonder gehad! De tweede termijn was kwijt, brieven van het incassobureau, een rekening van ruim 300 euro, of we dat maar effe wilden betalen voor het afkopen van de rest van de abonnementsperiode. En ik ben er nog niet klaar mee. Ik heb gezegd dat wij de maanden waarin we geen gebruik van de telefoon hebben kunnen maken door hun onterechte afsluiting niet willen betalen. Nu sturen ze alsnog de rekening over die maanden en hebben de abonnementsperiode ingekort met 2 maanden. Dat wil ik niet!! Ik wil gewoon niet betalen voor de twee afgesloten maanden en het contract normaal uitdienen.
De reden waarom ik echt nooit meer aan een abonnement van een kind begin is dat de inkomsten van het kind zómaar niet toereikend kan zijn voor de kosten. Toen mijn dochter eraan begon had ze een baan. Het leek er op dat die baan een blijverdje zou zijn, maar de lol ging eraf en ze heeft niet echt haar best gedaan om die baan vast te houden. Gevolg... mams betaalt het abonnement, ze moet wel, plús de telefoonkosten.. ik moet wel. Ik baal als een stekker. Sinds die klapper van die ene maand is ze wel voorzichtiger geworden. Ze doet echt haar best om binnen de belbundel te blijven, het lukt alleen niet altijd.

Brianna F

Brianna F

23-09-2009 om 10:52

Nou ja

Ik zweer het je, als mijn dochter zoiets had geflikt, was ze de mobiel kwijt geweest. had ze verplicht een baan moeten zoeken, alles tot de laatste cent af moeten betalen en daarna mocht ze een prepaid aanschaffen.
Wat nou ze "probeert" binnen haar belbundel te blijven, maar dat is zo moeilijk. En jij maar dokken. Daar kwamen ze bij mij niet zo gemakkelijk mee weg zeg.

Nasha 1st

Nasha 1st

23-09-2009 om 21:00

Geen tiener

maar wel een jonger kind, heeft ook prepaid en belde dat echt in 2 weken op. Ok, het is misschien wennen....nogmaals beltegoed, maar met de nadrukkelijke eis rustig aan te doen....nee, dus....toen maar een poosje de mobiel afgepakt....daar schrok hij van....nu heeft hij hem weer en hij houdt zich echt heel goed koest!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2009 om 01:51

Brianna

Ze gaat ons het hele bedrag terug betalen. Het is een meisje die al vanaf haar 13de gewerkt heeft in de vorm van folders, schoonmaken in een winkel e.d. en uit zichzelf baantjes gezocht heeft. Nu zit ze even zonder, maar ze is zich maar al te bewust dat dat niet zo kan blijven.
Het abonnement was tegen mijn zin, ik was bang dat we in de situatie zoals hij nu is zouden kunnen komen. Maar ja, tóch gedaan en ik ben er nu medeverantwoordelijk voor. De jongste dochter begon er laatst ook al over en vindt het maar oneerlijk dat ik er bij haar niet intrap...

mirreke

mirreke

25-09-2009 om 09:36

Arawen, en kaaskopje, tip: simyo

Mijn dochter heeft pas een simkaart van simyo gekregen. Dat is bellen en sms'en voor 10 ct per min/sms. Je kunt alles regelen en inzien via het internet. Dus ook je belgedrag en wie je belt enz.
Je kunt ook opladen via internet (ideal). Maar je kunt ook kiezen voor automatisch opladen, bv. elke maand een tientje.
Dan kan je kind niet over een bepaalde limiet heen.
Ik vind het ideaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2009 om 22:16

Als mijn dochter

binnen haar belbundel blijft mag ze het van mij blijven gebruiken. Ze houdt de tijden nu redelijk in de gaten. Ik ben akkoord gegaan met het abonnement, dus we maken er het beste van.
Mijn jongste dochter zit bij Vodafone en koopt eens in de zoveel tijd alleen maar een berg sms'jes en is daardoor minder dan 10 euro per maand kwijt. Zij houdt niet zo van kleppen over de telefoon, dat scheelt.

Maylise

Maylise

25-09-2009 om 22:27

Verschilt per kind

Ik zou heel voorzichtig zijn met een abonnement af sluiten voor een minderjarige. Het komt namelijk wel op jouw naam te staan.

Toch heb ik het gedaan bij mijn twee oudste dochters. Ik heb wel hele strakke afspraken met hun gemaakt. Facturen kwamen bij mij terecht. Belbundel bedrag vooruit betalen aan begin van de maand en eventueel meer gebeld = aan het eind van de maand rest betalen.

Niet genoeg geld om te betalen= telefoon kwijt tot dat alles is terug betaald.

Bij beide dochters is het geen probleem geweest. De oudste bleef altijd binnen de belbundel en de tweede dochter belde veel maar betaalde mij altijd keurig terug. 2x heeft ze mij niet gelijk terug kunnen betalen. Voor 1 van die keren was er een hele goede reden en dat geld heeft ze niet terug hoeven te betalen. De andere x had ze een minder goede reden en toen heeft ze mij over een periode van een paar maanden terugbetaald. Ze mocht haar telefoon overigens houden in die tijd. We hebben dat heel amicabel kunnen regelen

Mijn derde zoon wilde ook graag maar bij hem heb ik het afgehouden. Hij is nu volwassen en heeft een veel te duur abonnement met een veel te dure telefoon maar dat moet hij zelf maar regelen verder.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.