Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Misleiding reclame

Eigenlijk is dit er ook weer eentje in de categorie 'waar gaat het eigenlijk over' (ofwel, waar kun je je druk om maken), maar toch...
Gisterenavond viel bij ons de reclamefolder van Praxis op de mat. Vanmorgen bekeek ik hem en zag ik dat er superaanbieding van Lego was. Leek me wel wat voor de verjaardag van zoonlief volgende maand. Ik meteen uit school daar heen, maar nergens Lego te vinden (ja, een paar doosjes Bionicle, maar dat is nou weer niets voor zoonlief). Ik sprak een medewerker aan en die vertelde, een beetje lacherig, dat die Lego al lang op was. In alle filialen en al in december.
Ik was een beetje verbaasd, was al bang op dat ik te laat zou zijn want op de folder stond dat die geldig was vanaf maandag. Maar dat die Lego in december al op was, leek me nogal vreemd. De medewerker wees naar de voorkant van de folder waar met grote letters "opruiming" en "op=op" staat. Met andere woorden; opruiming van artikelen die nog in de winkel lagen. De winkel een beetje opschonen zeg maar. Dat van die 'op=op' snap ik. Maar ik vind het eigenlijk een misleidend dat deze artikelen wel in zo'n folder staan.
Wat vinden jullie daarvan? Natuurlijk de term opruiming snap ik wel en dat folders al een tijd van te voren bedacht worden ook, maar met die aanbiedingen zijn er in principe dus nooit geweest omdat die artikelen ten tijde van de uitgifte nergens meer verkrijgbaar waren.
Raar toch? Overigens vond die medewerker van niet hoor, die keek me een beetje meewarig aan dat ik het niet (wilde!) begrijpen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
emma43

emma43

12-01-2010 om 10:20

Inderdaad,heli,niet netjes

Wij kregen gisteren ook de folder.Wij hebben hier geen Praxis,dus ik bel mijn vader en hij ging er meteen vanaochtend naartoe.Maar kreeg hetzelfde als jou te horen.De dozen waren allang uitverkocht.Landelijk!!!!!
Ik vind het ook misleiding.Ik dacht eerst nog dat we te laat waren,de praxis is in de stad en dat men daar eerder de folder had gekregen, dan wij hier in het dorp.dat de dozen gisteren allemaal verkocht waren,want het was een super leuke aanbieding.Maar mijn vader had ook gisteravond pas de folder gehad.Mijn vader maakt ook de opmerking dat de ze niet veel dozen hadden gehad dan,waarop de verkoper toegeeft dat ze gewoon geen dozen meer hadden.Dus ik denk dat er dozen in de folder zijn gezet die al op waren.Dat er in enkele winkels nog een paar dozen gestaan hebben en dat ze dat in de landelijke folder hebben gezet.

Puck

Puck

12-01-2010 om 10:46

Niet netjes

Nee, dat is idd niet netjes. Overigens zie je zoiets ook bij Trekpleister, Kruidvat e.d. Daar liggen de aanbiedingen een dag voor de aanbieding ingaat ook al voor de actieprijs in de schappen en zijn dan dus uitverkocht als jij keurig op de startdag komt.
Ik zou als je daar de fut voor kunt vinden toch een mailtje naar een bobo van Praxis sturen over dit voorval, want het is zeker misleiding.

Maxime.M

Maxime.M

12-01-2010 om 13:19

Herkenning

Oh zo zijn wij ook eens een keer op een aanbieding voor een printer + camera op pad geweest. Bij ons in de computer zaak (landelijke keten,alleen ik weet de naam niet meer) was de printer+camera er niet meer en probeerde ze ons iets anders aan te smeren. Eenmaal thuis, 10 van die andere vestigingen opgebeld en bij geen hadden ze de printer+camera niet meer, het is gewoon een trucje om je naar de winkel te lokken lijkt het wel.
(en dan hopen ze misschien dat je wat anders koopt?)

Maxime

Puck

Puck

12-01-2010 om 14:11

Folder ook binnen

... en ze dekken zich bij de Praxis mooi in: er staat (weliswaar op de blz ernaast, maar ze zullen vast bedoelen dat het voor beide pagina's geldt): Het aanbod kan per vestiging verschillen. De artikelen op deze pagina zijn niet in alle vestigingen verkrijgbaar, zie www.praxis.nl Op de website staat dan vermeld dat het bijna is uitverkocht en dat je eerst de vestiging moet bellen. Lijkt me duidelijk dat ze dat van te voren al wisten en argeloze klanten op zo'n manier naar de winkel lokken.

Komt vaker voor

Bieden ze bij de Liddl of Aldi een pc aan. Maar dan komt er bv. maar 1 pc per filiaal binnen.

Iedereen holt naar de winkel maar je product scoren ho maar. Kruitvat heeft er ook een handje van.

En wat Maxime zegt klopt vaak: natuurlijk hebben veel winkels dan een oplossing voor je: de duurdere variant....

Ik ben allang gestopt met hollen voor dit soort 'aanbiedingen'.

Misleidende reclame? Je hebt helemaal gelijk! Het is gewoon een lokkertje om naar hun winkel te hollen.

amk

amk

12-01-2010 om 16:54

En daarvoor is het reclame

wat is het doel van reclame:
a mensen in je winkel te krijgen
b. de meuk kwijt raken
c. omzet te draaien is het niet van product a dan van b.

heli

heli

13-01-2010 om 09:13 Topicstarter

Raar

en toch vind ik het raar. Een folder uitgeven halverwege januari met speelgoed dat in december al uitverkocht was... Er was ten tijde van uitgifte van die folder dus in geen enkel filiaal ook maar één van die dozen Lego nog aanwezig. Tenminste, zo begrijp ik het van die medewerker.
Tja en dan naar de winkel toe lokken; ik kwam voor speelgoed in een bouwmarkt en ben linea recta weer naar buiten gelopen toen de medewerker me vertelde dat het er niet meer was. Ik verwachtte daar nou geen ander geschikt cadeautje te vinden voor zoonlief.
Toen ik eenmaal thuis met veel moeite (vanwege de hoge sneeuw/ijsbulten in de goot) mijn auto aan het in parkeren was bedacht ik me dat ik beter toch nog even had kunnen kijken of ze er misschien nog van die twintig-kilo-zakken-strooizout verkochten, maar toen was ik dus al thuis.
Jammer zo'n actie en wat mij betreft valt het meer in de categorie anti-reclame.

Puck

Puck

13-01-2010 om 09:28

Heli

Ja ik blijf het ook wel raar vinden, maar als je je beklag gaat doen verwijzen ze waarschijnlijk doodleuk naar die tekst die ik al opschreef. En wat betreft dat strooizout, in het kader van anti-reclame en pure hufterigheid zou ik die dus juist NIET meegenomen hebben bij de Praxis, maar was ik daar speciaal voor naar een ander gereden. Anders hebben ze nog steeds hun doel bereikt: jou lokken en je dan iets anders verkopen.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-01-2010 om 09:56

Kruidvat

Kruidvat doet dat ook. Daat ben ik wel eens geweest voor een op=op aanbieding van Little People.
Als ik aan op=op denk, ga ik er vanuit dat ze bedoelen dat ze een partij(tje) krijgen en als die op is, komt er geen nieuwe. Maar zo werkt het niet, het is net als bij de praxis.
Zo werd het uitgelegd: Het is een artikel dat in sommige fillialen (oncontroleerbaar...) nog over is, en dan zetten ze dat in folder. In de fillialen hier in de buurt (ik ben er 2 afgefietst, met een flink zwangere buik...) was het er dus helemaal niet, toen die folder kwam.
Sindsdien ben ik een stuk minder gemotiveerd om achter aanbiedingen van de Kruidvat aan te gaan...

Ik maak me ook weinig illusies meer in dat opzicht

Afgelopen week had de C1000 zo'n leuke actie: alleen op 8 en 9 januari kon je blikken limonade van karvan cevitam kopen voor 1 euro per bus. Op 8 januari om 9:11 precies pakte ik de allerlaatste uit het rek en bleven alleen de blikken van een onverkoopbare want niet lekkere smaak voor kinderen over. En die zijn blijven staan. Om 9:15 hing er een briefje dat ze helaas alleen die smaak nog konden aanbieden. Dat hing er op 9 januari 's middags nog.

En...

de Laxo die bij de AH in de aanbieding was, was ook erg snel op. Het lijkt wel opzet

Tango

Tango

14-01-2010 om 21:56

Genista

Ik moest daar ook al aan denken, aan die Carvan Cevitam. Ik zag het inderdaad ook de 9e staan: grapefruitsmaak.....en er stond bij dat het de enige smaak nog was en dat hij heel bijzonder en lekker was. Heb hem maar niet gekocht, want ik weet zeker dat ik het bij mijn kinderen niet naar binnen krijg.

Die was het inderdaad, tango

En in voor nieuwe dingen als we zijn, hadden wij die rode grapefruit allang een keertje gehad. Ik weet uit ervaring dat die smaak hier echt niet naar binnen gaat bij de kinderen.

Hier wel

Hier was er wel voldoende limonadesiroop bij de C1000 in allerlei smaken. Dan heb ik het over de vrijdagochtend om 11 uur. Als je daar om een uur of 4 was, dan zou je ook achter het net vissen, denk ik. Het ging namelijk heel hard met de siroop. Vandeweek was ik te laat voor de Nutella en de Oreo's en de Snack a Jack's, allemaal voor 1 euro per stuk. Die waren op dinsdag al op.

Bintje

Maar een aanbieding die in principe 2 dagen zou duren, namelijk vrijdag en zaterdag, daarvan verwacht je toch dat hij op zaterdag nog te krijgen is? Als je dan op vrijdag om 16 uur al achter het net vist...
En als je bij ons dan bovendien ziet dat op maandag het hele schap wel weer volstaat met alle smaken, dan kom ik niet verder dan dat het gewoon zo'n flauwe lok-aanbieding is geweest.

Niet helemaal

Genista:
"Maar een aanbieding die in principe 2 dagen zou duren, namelijk vrijdag en zaterdag, daarvan verwacht je toch dat hij op zaterdag nog te krijgen is?"
Normaal gesproken wel maar niet als er al bij wordt gezegd:"Kom snel want op is op" Bovendien was het zo'n waanzinnige aanbieding dat het te verwachten was, dat het snel zou gaan. Bij mijn 2 c1000's was het in ieder geval op de vrijdag wel verkrijgbaar, er stonden pallets vol (in alle smaken en heel veel flessen) maar er waren wel 10 mensen tegelijk aan het pakken (maximaal 4 per klant), rekenden dat af, zetten het in de auto en gingen opnieuw naar binnen om nog meer te halen. Dat is voor een winkel ook eigenlijk niet bij te houden en ik vind het daarom niet raar dat aan het einde van de zaterdag niets meer in voorraad is. Het was er maar het ging wel heel erg hard.
In het geval van jouw c1000 vind ik het anders. Die hadden die pallets die de maandag erop weer in de winkel stonden op vrijdag hebben moeten plaatsen. Ik zou daar misschien zelfs wel een mailtje aan wagen als dat hier zo zou zijn geweest.
Overigens had laatst de Super de Boer ook zo'n actie. Daar was de Karvan 1,25. De actie duurde de hele week maar ze konden het ook daar niet aanslepen en daar viste de klant (waaronder ik) dan ook achter het net.
In het geval van die bouwmarkt vind ik het ook misleiding want daar was datgene wat in de winkel zou moeten zijn, er helemaal niet. Bij mijn C1000 was het er wel, alleen het ging heel erg snel maar de winkel had daar wel voor gewaarschuwd. Bij jouw c1000 vind ik het ook rieken naar een lokkertje want maandag was het er wel volop.

Kruidvat

Ik heb nu een paar keer op=op van kruidvat gewoon via de website kunnen bestellen, terwijl het bij alle filialen in de buurt al op was.

Bintje

Als zoiets er aan het einde van de zaterdag niet meer is, dat kan ik me voorstellen. Maar nu riekte het er echt naar, net als bij Tango, dat ze graag van die onverkoopbare rode grapefruit af wilden.
Als je op vrijdag om 16:00 kennelijk al helemaal te laat bent, dan blijft er dus van die twee dagen maar 8 uren over waarin de aanbieding wel te krijgen was en 17 uren waarin hij op was (= vr van 16:00-21:00 en za van 8:00 tot 20:00). Bij ons was dat nog erger, rond 9:00 op vrijdag was het al op. Wel iets meer dan een uur lang kon je profiteren van de aanbieding... En doordat die onverkoopbare smaak er wel stond, gaven ze ook geen tegoedbonnen of iets dergelijks, want het heette dat "niet meer alle smaken er waren". Ik heb er ook wat van gezegd tegen de bedrijfsleider, maar het kwam niet echt over, geloof ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.