Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nasha 1st

Nasha 1st

09-01-2010 om 22:55

Minder aftrek verspillende woning

http://www.nu.nl/economie/2158662/minder-aftrek-verspillende-woning.html

'Minder aftrek verspillende woning'
Uitgegeven: 9 januari 2010 07:49
Laatst gewijzigd: 9 januari 2010 07:49

AMSTERDAM - Wie een slecht geïsoleerde woning heeft, moet voortaan minder hypotheekrenteaftrek krijgen.
Ook moeten vlees en vis onder het hoge btw-tarief vallen omdat bij de productie ervan veel CO2 wordt uitgestoot.

Dat schrijft een ambtenaar van het ministerie van VROM in een vertrouwelijk stuk dat in handen is van de Volkskrant.

Groene belastingen

De extra groene belastingen moeten de schatkist volgens de krant acht miljard euro extra opleveren. Daardoor zou de loonbelasting omlaag kunnen.

De ambtenaar die dit heeft bedacht, Bernard ter Haar, werkte eerder op het ministerie van Financiën.

Bij VROM schreef hij het stuk als directeur-generaal Milieu voor de Studiecommissie Belastingstelsel. Die werkt parallel aan de werkgroepen die voor het kabinet 35 miljard euro aan bezuinigingen moeten vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

09-01-2010 om 22:57

Zucht...

een aantal jaar geleden kon je nog subsidies krijgen om dure isolatie aan je woning aan te brengen, vooral bij oudere huizen kan dat best prijzig zijn (ons huis toen was een jaren 60 woning zonder enige isolatie). Dat werd afgeschaft en nu dan op deze manier worden die eigenaren (dat huis werd verkocht en we wonen nu in een jaren 70 woning, inmiddels vrijwel helemaal geisoleerd) dan nog extra gestraft....

Carmen

Carmen

09-01-2010 om 22:59

Dat is toch helemaal niet haalbaar? Hoe willen ze dat controleren? Welnee, daar horen we over een paar maanden niets meer van.

Carmen.

Nasha 1st

Nasha 1st

10-01-2010 om 12:09

Maar didi

ook de overheid was erbij gebaad (d of t?), omdat het energie bespaart. Dan vind ik dat niet zo heel gek. Maar om dan mensen nu nog extra te straffen (ze hebben al een hogere energie-rekening door te weinig isolatie), dat vind ik wel oneerlijk ja....

Maxime.M

Maxime.M

10-01-2010 om 12:50

Of...

of je heb niet zo lang geleden een huis gekocht waar je nog veel aan moet doen, het is nog niet voldoende geisoleerd. Je hebt geen gebruik kunnen maken van de subsidies want toen had je dat huis nog niet in bezit en nu zit je ineens met minder aftrek. (of zit ik er helemaal naast, heb niet zoveel verstand van deze regelingen, maar dit kwam als eerste in me op)

Maxime

Belachelijk

Hoe willen ze zoiets realiseren? Als je dus een giga huis hebt maar geisoleerd en de hele boel warm stookt krijg je maximale aftrek en iemand in een kleine niet geisoleerde woning minder aftrek. Je gaat toch het doel volkomen voorbij??

Tihama

Tihama

10-01-2010 om 17:18

Lol

Die bedenker heeft zelfs een wiki-pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bernard_ter_Haar_(ambtenaar). De man heeft kernfysica gestudeerd. Interessant.

Het lijkt me overigens stug dat dit voorstel erdoor komt. Behalve dat het natuurlijk onrechtvaardig is omdat er geen relatie ligt met de grootte van het huis.

Het echte probleem is elke keer dat subsidies niet echt werken. Diverse ambtenaren zitten daarom te zinnen op methoden die wél werken. Dit is weer een proefballonnetje.

Nu ben ik overigens van mening dat de rente-aftrek voor de dure huizen sowieso afgeschaft moet worden. Of ze nu wel of niet milieuvriendelijk zijn.

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

10-01-2010 om 19:52

Te ingewikkeld

Tihama:
"Het lijkt me overigens stug dat dit voorstel erdoor komt. Behalve dat het natuurlijk onrechtvaardig is omdat er geen relatie ligt met de grootte van het huis."
En veel te ingewikkeld, omdat er weer een hele ambtenarij opgetuigd moet worden om te bepalen welke woning wel en niet energiezuinig is. En er moeten van Balkenende juist ambtenaren uit.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.