Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mijn huis slibt dicht

Mijn huis slibt dicht. Ik woon er 16 jaar, waarvan de laatste 11 jaar met (inmiddels 3)kind(eren). We hebben best ruimte, maar die is de afgelopen jaren totaal dichtgeslibt. Nu ben ik van plan om te gaan 'verhuizen', dwz: ik ga zo'n beetje alles inpakken (de helft weggooien, ja) de kamers weer opknappen en dan alles weer uitpakken. Dat lijkt een goed plan, maar misschien hebben er mensen nog meer briljante tips.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Troep ruimen

1. Wees rigoureus in wat je kwijt wil. De reden dat het dichtslibde was dat je over alles nog een eventuele nuttige toekomst kon bedenken.
2. Doe het zelf, zonder gezinsleden. Discussies halen de vaart er uit. Bij twijfel krijgt het betreffende gezinslid 5 minuten de tijd om te beslissen en als het in huis blijft daar zelf een goede opbergplek voor te verzinnen.
3. Doe kamer voor kamer, maar voorkom dat er alleen maar troep verplaatst wordt. Wat weg kan, direct weg doen dus.
4. Dwing jezelf om eerst puin te ruimen en ga daarna pas plannen maken voor een mooi nieuw droomhuis.
5. Deel de overbodige troep in 3 categorieen in: vuilnisbak/groot vuil, naar de kringloop of Humanabak, te verkopen op Marktplaats.
6. Zet te verkopen zaken op 1 plek neer, maak na elke dag meteen foto's en advertenties. Zo leveren de spullen geld op voor het droomhuis.
7. Pak ook het opknappen kamer voor kamer aan. De lol gaat er snel vanaf als je erg lang in een ingepakt huis moet leven.
8. Bekijk je huis alsof je foto's voor Funda moet maken! Wedden dat er dan nog meer zwerftroep weggaat?!
9. Bedenk dat dit een lange termijn planning is: wat in 16 jaar zo ontstond krijg je onmogelijk in een weekend (ofzo) geruimd.
Veel plezier, doorzettingsvermogen en succes!
Onyx

MaximeM

MaximeM

04-07-2009 om 12:12

Per kamer?

Hoi,

Ik weet niet hoeveel tijd je er aan wilt en kunt besteden, maar ik zou het per kamer aanpakken, anders kan je nergens meer normaal even zitten/relaxen. Tenzij je heel veel hulp hebt en alles in een week bijvoorbeeld wilt doen, dan is het efficienter om je hele huis te strippen (zoals je in die metamorfose programma's ziet) en alles achter elkaar af te maken. Zo niet, dan zou ik het per kamer doen. Eerst een stapel dozen/kratjes regelen. Kamer leegmaken. Meteen sorteren wat je wilt houden/weggeven/verkopen/weggooien. Dan de kamer schoonmaken/verven/nieuwe vloerbedekking en vervolgens alles weer terugzetten. Daarna pas met een andere kamer beginnen, anders overzie je het gewoon niet meer.
Andere volgorde kan zijn is dat je nu alvast met vuilniszakken je huis doorstruint en dingen weggooit of naar de kringloopwinkel brengt. Dit kan je maandelijks herhalen, net zolang tot je echt alles hebt weggedaan wat je al jaren niet hebt aangeraakt. Daarna kan je dan beginnen met per kamer alles op te knappen.

Maxime

Inderdaad per kamer

Ik ben nu ook bezig met puinruimen, heb ook 3 kinderen en word gek van de rotzooi.
Ik heb al 4 zakken met troep weggedaan. Ik doe het zonder de kinderen. Ik heb ook best wat speelgoed weggedaan, onzin spul, waar niet naar omgekeken wordt, dat half kapot is enz enz.
Verder heb ik op de boven verdieping de muren in een effen lichte kleur geverfd (geen behang meer met patronen) kasten wit geverfd, en een lichte kleur laminaat gelegd. Staat heel opgeruimd en heerlijk rustig.
Mijn volgende stap is mooie lichte effen rolgordijnen of gordijnen, maar dat is even sparen
Investeer ook ene in paar stapekratten waar je snel in de woonkamer speelgoed in kan gooien zodat het er weer opgeruimd uitziet.
Succes!
Ik vind het heerlijk om te doen. Geeft echt voldoening!

Oh heerlijk

ik vind het altijd zo fijn als er weer wat weg gaat.
Toen we het huis te koop hadden was ik echt verbaast over hoeveel troep je in een huis kan krijgen. meerdere ritjes naar de afvalinzameling, spullen via internet verkocht, spullen gratis laten ophalen, vuilniszakken vol kleding de deur uit, heerlijk !

En dan merk je dat je helemaal niets van die spullen mist. Het leverde ook nog wat geld op trouwens in ons geval.

Nu ben ik al een heel opruimerig/weggooierig/verkoperig type dus zoveel hadden we niet in vergelijking met andere mensen maar ik vind het heel fijn dat we nu in dit huis het voor elkaar krijgen de hoeveelheid troep beperkt te houden.

Ik vind puimruimen echt heerlijk, we hebben afgelopen 1,5 jaar dit huis gerenoveerd, echt groot schalig verbouwd en er zit weer licht en ruimte in dit huis, echt heel fijn om te kunnen puinruimen. Komende jaren gaan we de tuin doen, ook zoiets wat veel voldoening geeft.

Nely

Nely

05-07-2009 om 18:05

Idd kamer voor kamer

bekijken wat er allemaal weg kan, het liefst als je alleen bent. En veel van de overbodige spullen kun je nog verkopen via internet, briefjes in winkels of op de rommelmarkt, dan levert het wat geld op.

Ben vandaag ook bezig geweest met opruimen, 2 vuilniszakken vol en nog wat spullen gevonden voor de komende rommelmarkt. Geeft idd veel voldoening, die extra kastruimte.

anjuja

anjuja

05-07-2009 om 23:11 Topicstarter

Morgen begin ik

Dank je Onyx,
Het klinkt goed. Morgen (als het wat is afgekoeld) begin ik. Kamer voor kamer. Ik had eerst bedacht het hele huis, maar dit is een beter plan, denk ik.
Ik hou jullie op de hoogte.

Hester

Hester

06-07-2009 om 10:43

Kan ik je soms helpen?

Hoi Anjuja,

als je er tegen op ziet om je huis alleen op te ruimen, kun je er ook iemand voor inhuren: een professional organiser. Zie het draadje hierboven. Die kan je helpen. Zij/hij kan fysiek mee op ruimen of samen met jou een plan maken dat je zelf uit voert.

Met vriendelijke groet,

Hester

anjuja

anjuja

06-07-2009 om 12:01 Topicstarter

He, hester

Ik zag het draadje net staan, hierboven. Als ik nou genoeg geld had zou ik zeggen: ja, te gek. Maar het is low-budget hier, dus ik ga het alleen (en wel met wat hulp) klaren.
De kinderen zijn nog 3 weken naar school, dus overdag heb ik redelijk mijn handen vrij. Voorlopig ga ik kamer voor kamer doen. En waarschijnlijk zal het ook nog wel erger worden dan het nu is (kan dat??) maar ik heb goede hoop.
Dank voor je aanbod, mocht ik vastlopen, kom ik bij je terug, ok?

Hester

Hester

06-07-2009 om 13:36

Succes!

Veel succes. Hou je hoofd koel en bedenk van te voren waar je de dingen neer wilt zetten. ALs je overal in huis grote stapels gaat maken dan word je helemaal gek. Je verliest dan compleet het overzicht. Het is handig om te beginnen op een plek waar je later spullen uit andere kamers kwijt kunt. Begrijp je wat ik bedoel? De zolder dus of een grote gangkast.

En nog een tipje: haal nooit meer overhoop dan je in de tijd die je die dag tot je beschikking hebt ook weer op kunt ruimen.

Met vriendelijke groet,

Hester

anjuja

anjuja

07-07-2009 om 16:35 Topicstarter

Kamer 1

Kamer 1 = leeg.
1 doos voor kind 1, 1 doos voor kind 2
2 kratten met boeken
1 vuilniszak kringloop
3 vuilniszakken weg.
Alles staat op de overloop.
Nu de kamer verven en opnieuw inrichten.
Dan op naar kamer 2. Vol goede moed....

Hester

Hester

08-07-2009 om 10:46

Heel goed!

Goed gedaan anjuja. Heb je de vuilniszakken voor kringloop en vuilstort gelijk weggebracht? Doen hoor.

Met vriendelijke groet,

Hester

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.