Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

31-01-2009 om 21:30

Mijn beste vriendin is met een project bezig

echt de kroon op haar werk om het maar zo te zeggen. Het betekent heel veel voor haar en ik leef al jaren met haar mee.
De reden waarom ze dit project eindelijk kon doen is omdat een investeerder er 10000 euro instopte. Ze was al begonnen en zijn nu ergens halverwege.
Nu heeft die investeerder zich halverwege teruggetrokken wegens financiële problemen. Helaas hebben ze het zakelijk niet zo goed geregeld en er is geen kans om die persoon te dwingen over de brug te komen met het geld.
Het project is dus weer in de ijskast verdwenen en mijn vriendin is daar heel depressief over. Ik vind het zo vreselijk voor haar. Ze komen nog een paar duizend euro tekort.
Nu wil ik graag het geld wat ze tekort komt investeren middels de zogeheten tanteagaathregeling. Ik zou het namelijk zo vreselijk vinden als dit project halverwege strandt. Het is, even overdreven gezegd, iets waar ze haar hele leven al naar toe werkt.
Zakelijk gezien zou het een matige investering zijn, met een risico dat ik het geld uiteindelijk kwijtraak. Mijn man is er niet zo blij mee op zijn zachtst gezegd. Maar hij zegt ook dat het mijn geld is en dat ik het zelf moet weten.
Voor mijn vriendin zou ik al dat risico wel willen lopen, god weet dat ik er dan alles aan heb gedaan om het een succes te maken.
Heeft iemand anders wel eens zoiets gedaan? Welke afspraken zou ik daarover kunnen en moeten maken? Weet iemand hoe het precies zit met een tanteagaathregeling. Zij is geen bedrijf. Het zou dan een investering naar een soort van freelancer zijn.
Wat kan ik wel of niet doen. Wel mee bemoeien, niet mee bemoeien. Ze is namelijk nogal afwachtend en weinig zakelijk in dingen (vandaar de slechte afspraken met de eerste investeerder) en ik ben redelijk voortvarend en in het marketinggedeelte ben ik redelijk sterk.
Het allerbelangrijkste is dat er geen scheve gezichten komen achteraf. Onze vriendschap is heel heel erg belangrijk voor mij en haar geluk ook. Ik wil gewoonweg niet dat er iets tussen ons in komt te staan. Ik wil ook niet dat zij het gevoel krijgt mij iets schuldig te zijn of dat ze dankbaar moet zijn. Eigenlijk wil ik gewoon dat deel gescheiden houden van onze vriendschap.
Ik wil dus gewoon dat dat project afkomt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

01-02-2009 om 12:11

Goed praten

goede afspraken maken en als ik jou vriendin was zou ik ook inhoudelijk advies waarderen. Ik heb met een vriendin een constructie dat zij mij advies geeft bij mijn zakelijke dingen (ik lijk wel wat op jou vriendin denk ik) en ik help haar met focussen op wat zij het liefste doet. (het werk waait haar aan maar ze neemt het ook allemaal aan, terwijl ze eigenlijk best weet wat ze wel en niet wil doen). Bij ons werkt het heel goed. Onze vriendschap is er alleen maar sterker van geworden. Geen idee of zo'n wederkerigheid er bij jullie in zit, denk er eens over

Mijk

Kiki, ik zou haar je berichtje laten lezen..

.. daarin verwoord je vind ik heel helder wat je wilt doen, en wat je beweegredenen zijn. Maar ook de valkuilen die je ziet, en hoe belangrijk jullie vriendschap en haar geluk voor je is.
Ik heb dus geen practische oplossingen, maar kreeg het wel even warm van je bericht. Ik heb ook zo'n vriendschap, en ik ben er enorm blij mee.
Je vriendin mag blij zijn met jou.

Hoe lastig ook, ik zou eea zo zakelijk mogelijk aanpakken. Eigenlijk met een derde, neutrale, partij die de zaken op schrift zet en goed doorvraagt. En niet bang is om ook 'worst case scenario's' aan te dragen, en confronterende vragen te stellen.

Succes, en geweldig dat je dit doet!

Kiki

Kiki

02-02-2009 om 18:46

Jeetje mare, ik bloos ervan

Wat een lief berichtje.

Nou ik heb het vandaag aangeboden aan vriendin. Maar via mail gedaan, omdat ik verbaal natuurlijk alles vergeet.

Ze sprong een gat in de lucht, dus ik ben helemaal happy. Inderdaad goede afspraken is erg belangrijk.
Mijn man vindt het allemaal niet zo, hoewel hij niets tegenhoudt.
Maar ik mis zijn input in de praktische zaken dus helaas.

cecile

cecile

03-02-2009 om 22:51

Schriftelijk vastleggen

hoi kiki,

Fijn hoor dat je haar wilt helpen.

Wat je ook met je vriendin afspreekt, leg het inderdaad schriftelijk vast. Juist om geen onduidelijkheid te hebben, die vervelend zou kunnen uitwerken voor jullie vriendschap. Ik weet niet in hoeverre je er geld in wilt steken om je juridisch te laten adviseren, maar als ik je verhaal zo lees (ik ben jurist), is een leningsovereenkomst het meest voor de hand liggend (ze heeft nl. geen B.V. waar je anders evt. nog aandelen in zou kunnen nemen - ingewikkeld overigens).

Misschien kan je al googlend een voorbeeld leningsovereenkomst vinden, maar leg in elk geval vast: welk bedrag, welke rente (gewoon doen, is nl. zakelijk, kies een rente die niet te hoog is, maar ook niet te laag: je hoeft er niet op toe te leggen), hoe de rente berekend wordt (wanneer, rente op rente? - zorg dat jullie beiden echt snappen wat jullie willen), wanneer ze rente moet betalen, wanneer ze MOET gaan terugbetalen,wanneer ze (evt. eerder dus) MAG gaan terugbetalen, in termijnen o.i.d.
Handtekening van jullie beiden met de datum eronder. In tweevoud, zodat ieder een origineel exemplaar heeft.

Zorg dat betalingen niet contant gedaan worden maar d.m.v. overschrijving (bewijs) onder vermelding van "lening of "betaling rente" of "terugbetaling lening".

Als er iets verandert, kan je reeds gemaakte afspraken altijd nog in onderling overleg veranderen (dus bijv. uitstel van betaling afspreken), maar daar moeten jullie het dan beiden over eens zijn.

Waarschijnlijk moet jij je rente-inkomsten wel opgeven als inkomsten voor de belasting, tenzij ze onder de drempel liggen. Maar dat had je ook als je rente van de bank zou krijgen.

Succes ermee.
Cecile

Kiki

Kiki

04-02-2009 om 19:34

Dank je wel cecile

Goede tips zeg, daar kan ik echt wat mee. Super.

Zaterdag gaan we het een en ander bespreken. Ondertussen zitten we beiden op internet te zoeken over hoe en wat.

Ik zal zeker je tips meenemen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.