Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Microvezeldoekjes

Een paar weken gelden stelde ik hier een vraag mbt microvezeldoekjes en mijn nieuwe keuken. Ik kreeg namelijk het advies daarmee niet de fronten van mijn keuken te reinigen. Ik vroeg me af waarom dit zo was en heb de vraag hier gesteld.
Ik kreeg geen enkele reactie......
Op zich niet vreemd, want niemand in mijn omgeving wist het en ikzelf wist ik het ook niet.
Ik ben van Duitse afkomst en kwam toen op het idee om dezelfde vraag op een Duits forum te stellen.
En ja, daar kreeg ik antwoord.
- mv zijn zeer sterk en laten krassen achter
- er zijn keukenbedrijven die laten klanten tekenen, dat ze op de hoogte zijn dat ze met mv doeken de fronten beschadigen
- een paar mensen vertelden dat ze houten meubels behoorlijk hadden beschadigd.
- ook bij nieuwe badkamers werd geadviseerd om de mv doeken niet te gebruiken

En toch vind ik het vreemd. Ik gebruik diverse mv doeken ca. 10 jaar. Ik heb verschillende vieze plekken goed mee schoon gekregen. Ik gebruik ze dagelijks in de keuken en in de badkamer. Ik had nooit het idee dat ik iets beschadigde. In de nieuwe keuken gebruik ik alleen voor de fronten een katoenen doek. De rest, tegels, roestvrijstalen spoelbak en granieten aanrecht doe ik met het mv doek.

Wat zijn jullie ervaringen?
Angelika

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Scherpe hoeken

Angelika, ik gebruik ook microvezeldoekjes voor het aanrechtblad, de keramische plaat en rvs-oppervlakken enzovoort, en ik vind ze echt ideaal. Maar... mijn man (met zeer technische achtergrond) vindt ze eigenlijk maar niks. Hij heeft van een professor van hem destijds geleerd dat de microvezels in die doekjes hele scherpe hoeken hebben die bij gebruik op kwetsbare oppervlakken beschadigingen achterlaten, weliswaar op microniveau maar toch, alles slijt wel harder.

Het weerhoudt mij er niet van om ze toch te gebruiken, want ik zie er niks van en ik ben hier degene die de boel schoonmaakt.

Ik geloof trouwens wel dat dit in Duitsland meer een issue is, want daar is men in mijn ervaring gewoon wat technischer ingesteld dan hier.

Chris

Puck

Puck

11-03-2010 om 11:17

Onze duitse keuken

Wij hebben onze keuken in Duitsland gekocht en er is ons echt niets gezegd dat wij onze kersenhouten frontjes (is volgens mij relatief zacht hout) niet schoon mochten maken met MV-doekjes. Ik ben niet zo'n poetser dus het gebeurt niet dagelijks, zelfs niet wekelijks, maar nu na 4 jaar kan ik nog geen krassen op de fronten ontdekken terwijl ik ALS ik schoonmaak altijd MV-doekjes gebruik.

Ook gehoord

Klopt, ik had dit ook gehoord. Van een oogarts geloof ik, dus los van mijn duitse familieconnecties. Die mensen maken trouwens overal een probleem en/of discussie van maar dat vooroordeel hoort in een ander draadje thuis.

Het is ook wel logisch: ieder voordeel heeft zijn nadeel. Ze nemen meer vuil op maar ze doen dat met haakjes in het materiaal die beschadigingen kunnen veroorzaken.

Sowieso lijkt het mij goed om nooit een agressiever schoonmaakproduct te gebruiken dan nodig. En er worden hier idd veel harde oppervlaktes genoemd waar een mv doekje geen enkel probleem zal opleveren. Maar bij zachtere oppervlaktes moet je opletten.

Hier wel krassen

Hoi Angelika,

Ik gebruikte ze ook voor van alles, maar helaas is mijn hoogglans keuken er nu wel door beschadigd.
Als je goed kijkt, of de zon schijnt erop, dan zie je allemaal lichte krasjes.
Op mijn afzuigkap is het echt erg, ik had daar een plastic broodzak opgelegd, en op de een of andere manier had de inkt van die broodzak afgegeven op de afzuigkap(wit hoogglans), ik heb toen flink staan boenen met de microvezeldoek, en daar zie je nu helemaal kleurverschil, echt erg vind ik dat.
Ik gebruik ze nu nog wel, maar boen er niet al te hard mee (het is toch een soort schuurpapier ben ik achter gekomen) en voor mijn hoogglans keuken gebruik ik ze zeker nooit meer.

Groetjes Melanie

Tirza G.

Tirza G.

11-03-2010 om 17:08

Vezeldoekjes

Zijn er in verschillende kwaliteiten, varianten. Microvezeldoekjes worden gemaakt door een holle viscose vezel door te knippen/snijden, zodat de open uiteinden als het ware het vuil opnemen. Daarom hoef je ook geen schoonmaakmiddelen te gebruiken, daarmee smeer je die open uiteinden als het ware dicht, waardoor je de werking juist belemmert.
Je hebt hele grove varieteiten, dat lijkt wel badstof. Daar zijn dweilen vaak van gemaakt, of van de grove pluizige doeken van bijv. de Zeeman. En die hebben dus een schurende werking. Niet meteen en niet heel erg, maar op den duur ga je dat zien. Er zijn ook hele fijne varieteiten, dat zijn heerlijke zachte gladde doekjes, die wel uit één stuk lijken te bestaan. Die laatste zijn niet leverbaar voor de particuliere markt, maar kunnen bijv. gebruikt worden om CD's op te poetsen. Dat moet je met een gewone microvezeldoek nooit doen. Deze info is allllllllemaal afkomstig van de directeur van Hewitex, de grootste leverancier van dit soort doeken.

Tirza

Rafelkap

Rafelkap

11-03-2010 om 17:26

Echt waar?

Oh, weer wat geleerd!

Doe alles ermee

Nooit problemen ermee gehad en ook nooit krassen. Vind het geweldig goede doekjes. Misschien dat de doekjes in Duitsland weer anders gemaakt zijn?Ik woon al ruim 20 jaar hier en heb de tijd van de Microvezeldoekjes niet mee gemaakt.

Janna

Janna

13-03-2010 om 12:18

Maar

Maar wie legt er dan ook een broodzak op de afzuigkap????

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.