Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Asa Torell

Asa Torell

25-04-2009 om 21:04

Met wie ga ik praten voor hypotheekadvies?

Vriend en ik zouden al heel lang best graag groter willen wonen, dwz. in een eengezinswoning met tuin. Nu wil het met huurwoningen niet zo opschieten in deze regio en eigenlijk willen we graag in deze wijk (bijna alleen koop) blijven vanwege school, vriendjes etc. Kortom het onderwerp huis kopen komt ook regelmatig voorbij. Maar nou is vriend nogal van de voorzichtige... inmiddels is hij na een jaar erover praten zo ver dat hij denkt dat orienteren op hypotheekmogelijkheden misschien toch wel een goed idee is .
Iemand hier tips met welke hypotheekverstrekker/adviseur ik zeker moet gaan praten? Of juist niet? Het gaat hierbij dus puur om informatie zoals: maken we uberhaupt kans op een hypotheek, zoja hoeveel, wat zou ons dat dan kosten, wat voor constructies zijn er mogelijk (wel/geen aflossing etc). Huis zoeken moet dan daarna nog beginnen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tip

verdiep jezelf eerst eens globaal in hypotheken, dan weet je straks een beetje waar die persoon het over heeft. Je moet zelf ook nadenken over hoe je financieel in elkaar zit, wil je aflossen ? Ga je in inkomen stijgen, is dat iets wat een rol speelt ? Hoeveel wil je max. kwijt zijn aan wonen per maand ? Heb je beide een vast contract, wil je op beide inkomens een hypotheek of hoe zien jullie dat voor jullie ?

Al dit soort vragen zijn heel erg van belang, een goede adviseur stelt die ook.

Ik heb nu 2 hypotheken gekocht bij de Hypotheker, de 1e keer is ons slecht bevallen omdat er bij het invoeren wat fouten waren gemaakt die ons geld hebben gekost, verder hadden we een hypotheek die niet echt bij onze situatie pastte. De 2e keer waren we ervaren en heb ik zelfs onderhandeld over de courtage, nu hebben we een heel goede simpele spaarhypotheek met een stuk aflossing (en de al reeds lopende levensverzekering meegenomen). Daarnaast hebben we de 2e keer ook 2 personen van 2 banken gesproken, beide hadden een minder interessant product.

Ga in ELK GEVAL NOOIT een beleggingsproduct aan, op wat voor manier en onder welke naam die ook verkocht wordt.

Henrietje

Henrietje

25-04-2009 om 23:00

Veh

Bij vereniging eigen huis hebben ze hele goede folderboeken , over kopen van een huis, over afsluiten van een hypotheek e.d. Die kun je bij veh bestellen maar ze staan ook vaak in de bieb. Dat is dan niet altijd de nieuwste versie maar voor een eerste verkenning zodat je er zelf wat meer van weet geeft dat niet.

amk

amk

26-04-2009 om 09:19

Beleggen hoeft geen risico te zijn

hangt er vanaf wat je doel is.

Als je doel is met een beleggingshypotheek je hele huis na afloop hypotheek af te lossen. Dan moet je het vooral niet doen, de kans is idd aanwezig dat je dat doel niet haalt.
Als je enige doel is vermogen opbouwen, ook niet doen. Grote kans dat dat niet lukt.
Maar aan het eind van de looptijd van die hypotheek, kun je gewoon een nieuwe hypotheek op je huis geven. Alleen kun je dan de rente niet meer aftrekken bij de belasting. Grote kans dat dat over enige jaren toch al niet meer kan.

Hetzelfde voor een aflossingsvrije hypotheek. Bij een aflossingsvrije hypotheek bouw je zeker geen vermogen op, bij een beleggingshypotheek heb je daar nog wel kans op.

Ik heb zelf een klein beleggingsdeel en mijn even grote vrije vermogen (in deposito's) levert op dit moment meer rente op dan datzelfde bedrag aan beleggingshypotheek mij aan rente en kosten kost.

Maar ik heb over dat beleggingsdeel minder kosten als over een spaarhypotheek van dezelfde omvang. (Dure verzekeringspremie)

Een huis is ook een belegging, want het doel is vaak om er bij verkoop meer uit te halen als dat je er zelf in hebt gestopt. Je hoopt dat je huis meer waard wordt.

Mijn doel is niet zo zeer vermogen opbouwen binnen mijn huis, maar zuiver een plek om te wonen hebben. Hetzelfde dus als bij een huurhuis.

Laat je goed voorlichten door een adviseur die niet gelijk probeert je iets te verkopen maar eerst analyseert wat jou ideeen over geld zijn. Wat je mogelijkheden en risico's zijn. Wat gebeurt er als 1 van 2 werkloos wordt, arbeidsongeschikt of een scheiding. En je vervolgens de verschillende mogelijkheden met hun risico's uitlegt.

Karin

Karin

26-04-2009 om 09:20

Niet de hypotheker

Ga alsjeblieft niet naar de hypotheker want ze zeggen dan wel onafhankelijk te zijn maar dat is absoluut niet zo. Ze smeren je een hypotheek aan bij banken waar ze afspraken mee hebben. Bij ons kwamen ze met een overlijdensricicoverzekering aan die € 300,00 duurder was dan dat we die bij een andere verstrekker zouden afnemen.
mijn advies ga naar zoveel mogelijk banken toe en laat je informeren. Denk zelf logisch na en laat je niets aansmeren. Zeker niet om meer geld te lenen voor keukens, badkamers e.d. Ook hier zijn ze erg goed in.

judiths mama

judiths mama

26-04-2009 om 09:57

Met verschillende mensen

Wij zijn bij de Hypotheker, de Hypotheekshop en de Rabobank geweest (omdat dat onze eigen bank is). Bij elke afspraak hoor je weer nuttige dingen. Gebruik je gezonde verstand en laat je niks aansmeren. Het ergste wat wij te horen kregen was dat het niet uitmaakt waar je je hypotheek afsluit, zelfs als het een bank is waar je nog nooit van gehoord hebt. De reactie was: als zo'n bankje failliet gaat, dan wordt je hypotheek ook kwijtgescholden. Nou, met de crisis hebben wij gemerkt, dat die bank dan gewoon overgenomen wordt door een andere, en dat jij ineens met de voorwaarden van die andere bank te maken hebt.

Naar aanleiding van alle gesprekken en offertes hebben wij de beste bij de Rabobank voorgelegd en gezegd dat we het liefste met hun zaken deden (was voor ons puur gevoelsmatig) en of ze ons een goede hypotheek konden verstrekken. En dat kon.

Ik begrijp dat jullie nu een huurhuis hebben? Dan heb je wel een mooie positie nu, geen huis wat je zelf hoeft te verkopen en een goede markt voor jullie als kopers.

Saskia

inderdaad veh heeft ook een hypotheekbemiddelaar, die onafhankelkijkheid is ook niet 100%. Je kan ook via de consumentenbond info over hypotheken vinden.

In het begin lijkt het heel ingewikkeld, dat is het eigenlijk ook wel, het belastingaftrekdeel is zoiets om even goed door te hebben. Simpel gezegd komt het erop neer dat je een groot bedrag leent, daarover betaal je 30 jaar rente, na 30 jaar loopt die lening af, hoe ga je dan de hypotheek aflossen.

Verder moet je bijna altijd een gedeelte aflossen. 100% aflossingsvrij kan vrijwel niet. Daarnaast sluit je een verzekering af, mocht je komen te overlijden dan is een gedeelte van de hypotheek toch gedekt, daarover betaal je premie.

Verdere kosten van een eigen huis: onderhoud en verzekeringen. Hou er rekening mee dat je vroeg of laat iets moet gaan vervangen of laten repareren. Ik heb net dit weekend 800 euro uit moeten geven aan het laatste stukje loden leiding vervangen. Ook hadden we laatst een lekkage van de wasmachine (de waterstof was kapot) en dat dekte gelukkig de verzekering als waterschade.

je kan 4 tot 5 keer je bruto inkomen (incl vakantiegeld etc) lenen aan een hypotheek, dat is maximaal. Dan betaal je nu circa 4,5% rente over het uitstaande geleende bedrag. Daarover mag je afhankelijk van je inkomen een percentage van aftrekken, dit loopt door in de inkomensbelastingschalen (32, 38, 42 en 50%).

Stel je verdient bruto 40.000 per jaar, dan is je maixmale leenbedrag circa 200.000. Je kan dan gaan kopen tot circa 185.000 als je de kosten koper (circa 8%) er bij wil financieren. Die hypotheek kost je per jaar zo'n 10.000 euro, trek daar dan nog die hypotheekrenteaftrek eraf en je zit op circa E 525 netto per maand + die levensverzekering + gas, water, licht, woonverzkeringen, potje voor onderhoud.

Een makelaar moet je niet meer dan 1,25% courtage betalen als je alleen gaat kopen. Maar eerst die hypotheek dus dat komt in een andere draad dan wel weer
Succes !!!

Wat kosten die huizen trouwens

die jullie interessant vinden ? Heb je al eens op www.funda.nl gekeken wat die huizen ongeveer moeten kosten ?

amk

amk

26-04-2009 om 10:35

Idd manda

al die kosten die erbij komen moet je ook goed in de gaten houden.

Mijn interesse past zich altijd erg snel aan aan de hypotheek die ik kan krijgen en die ik acceptabel vind bij mijn inkomen.
Bij mij dus eerst het geld, en dan het huis.
Vaak gebeurt het andersom eerst het huis en dan het geld, gevolg je geeft meer uit dan financieel verstandig is want je bent 'verliefd' en dan wil je het hebben. Je verlegt je grenzen makkelijker.

Als Tip dus: wees je bewust van dat verliefdheids-aspect en houdt je echt aan je eigen financiele plan. Zeker als je in een huurhuis zit heb je de luxe dat je nog even kan wachten op het goede huis als het perfecte huis niet binnen het budget past.
Ik heb 2 jaar geleden een prachtig huis afgewezen, het kon financieel wel volgens de adviseur (tuurlijk, weer een paar honderd euro meer commissie), wel volgens de bank (tuurlijk weer een paar duizend euro meer rente inkomsten), maar niet volgens mijn financiele plaatje.

Asa Torell

Asa Torell

26-04-2009 om 11:04

Wow

Ontzettend bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Ik ga morgen naar de bieb, zoeken naar die VEH boekjes. En bedankt voor de namen van banken en adviseurs, die gaan we zeker allemaal af.
Ik denk dat het hier wel goed komt met het financiele plaatje, zoals gezegd is man van de voorzichtige, vandaar dat we nu bezig zijn met eerst het geld en dan het huis net als amk. En boven de 3,5 keer jaarinkomen zullen we vast niet gaan, nog even los van eventuele eigen bijdrage aan spaargeld. De prijzen van de huizen hier in de wijk zijn ook grotendeels rond dat bedrag (ik ken funda al wel ) dus dat komt mooi uit.
Ook met huurwoningen zoeken ben ik hier trouwens altijd de verliefde en man de afremmende, een heel handige rolverdeling waardoor ik me dat zwijmelen ook lekker kan veroorloven en het uiteindelijke resultaat altijd beter is dan het bij meteen toehappen was geweest.

Tihama

Tihama

26-04-2009 om 12:36

Veh

Ik zou direct lid worden van VEH. Dat kost 30 euro per jaar, maar je schaft dan de informatieboeken voor minder aan en je kunt een beroep doen op hen voor bijv. een offertecontrole van de uiteindelijke hypotheekaanbiedingen. Als je een huis op het oog hebt, kun je hen dan ook voor een aankoopkeuring of bouwkeuring inschakelen. Het lidmaatschap betaalt zichzelf vaak juist in de startperiode terug.

Toen wij 4 offerten hadden liggen, heb ik een afspraak gemaakt met de adviseur van VEH. Ik had zelf een behoorlijk idee van welke offerte naar mijn (immer bescheiden mening de beste was en de meneer van VEH was dat met me eens. Hij checkte op de gebruikelijke voetangels en klemmen. Zij zijn tenminste echt onafhankelijk.

Het principe is eigenlijk heel simpel.
1. Je leent een schep met geld voor een zo laag mogelijk percentage
2. Je bepaalt hoeveel je wilt gaan aflossen
3. Je bepaalt hoeveel risico's (ziekte, overlijden, arbeidsongeschiktheid) je voor de korte of lange termijn wil afdekken.

Die 3 zaken worden vaak in 1 hypotheekconstructie gegoten, maar dat hoeft helemaal niet. Je kunt best shoppen bij diverse aanbieders voor de verschillende onderdelen.

Veel van de constructies (spaarhypotheek of levensverzekering of beleggingsconstructie). verrekenen de overlijdensrisicodekking in de polis. Helaas kost dat vaak veel meer dan wanneer je het separaat afsluit. Wij hebben ons (aanvullende) overlijdensrisicodekking via Independer bij Loyalis afgesloten. Dat scheelde 100% vergeleken bij veel anderen.

Tihama

amk

amk

26-04-2009 om 13:46

Tihama aanvulling stap 1

technisch gezien leen je geen geld maar geef je je huis als onderpand (hypotheek) in ruil voor een smak geld. Waarmee je dan weer je schuld bij de verkopende partij aflost.

Daarom teken je bij de notaris ook eerst het koopcontract en daarna de hypotheek acte. Ander heb je namelijk geen onderpand. De notaris moet ook altijd de tijd op de actes noteren en niet alleen de datum.

Je neemt dan ook geen hypotheek, je geeft de hypotheek en de bank neemt een hypotheek. Maar deze spraakverwarring is zo algemeen verspreid dat ik een verbaasde blik van mijn adviseur kreeg toen ik 'm het verschil vertelde.

Tihama

Tihama

26-04-2009 om 14:00

Amk

Ja, je hebt gelijk. Ik heb dat verschil ooit geleerd door Monopoly waar ik niets snapte van het 'geven' van hypotheek op je straat

Maar zoals iedereen begrijpt wat je bedoelt als je Maggi zegt in plaats van soeparoma hou ik deze er ook maar in.
In wiki staat het ook goed beschreven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypotheek

Maar tegen sommige taalverwarringen valt niet op te boxen

Tihama

Jacoline29

Jacoline29

27-04-2009 om 13:45

Idd geen hypotheker

Daar zijn wij destijds ook geweest,erg onsympathieke mensen daar.Natte vinger werk gedaan ipv feiten.
We zijn uiteindelijk via een assurantie kantoor geslaagd voor een hypotheek en hij houdt ons goed op de hoogte,er wordt nu nl een nieuwe goedkopere hypotheek aangevraagd,scheelt ons 0,2%,€17,- netto p/m,over 10 jaar toch bijna €2000,-.Da's een mooi tapijtje,sauna,of wirlpool.

ilsepilse

ilsepilse

28-04-2009 om 22:27

Optima

zij kregen goed advies bij optima !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.