Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

even zonder naam

even zonder naam

27-04-2009 om 14:24

Met spoed tips om heel veel minder geld uit te geven

Door omstandigheden komt er dit jaar heel veel minder geld binnen.
Ik werkte als gastouder en verdiende daar netto ongeveer 5oo euro mee. Maar vanwege behandeling voor borstkanker moet ik hier voorlopig mee stoppen.
Mijn man werkt 32 uur per week maar maakte elke maand gemiddeld 5 overwerk dagen. Maar ook dit is nu over.

Hierdoor komt er elke maand een stuk minder binnen.
Vorig jaar hebben we een paar grote uitgaven moeten doen. (nieuwe ketel, Nieuwe auto, enz) waardoor de spaarrekkening bijna leeg is.

Op dit moment geven we meer uit dan er binnen komt en dat kan dus echt niet meer ik wil ook nog sparen om weer een klein beetje extra op mijn spaarrekening te krijgen.

We moeten dus op van alles bezuinigen. We roken en drinken niet dus daar kunnen we al niet op bezuinigen.
Het meeste geld gaat op aan dingen als dagje weg met de kinderen. af en toe een klein kadootje en gewoon de boodschappen.
Die dagjes weg zullen we moeten stoppen net zoals de kadootjes.
Maar dat is niet genoeg.
Ik ben ook bezig om gezonder te eten dat houd in veel meer vers fruit en veel verse groenten. Daar wil ik niet mee ophouden maar wat kan ik nog meer doen.
Mijn ziekte kost ook nog veel extra geld.
Ik weet het gewoon effe niet meer


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

27-04-2009 om 15:16

Lijstje maken

Hoi,

Wat mij veel inzicht gaf was een lijst van alle maandelijkse uitgaven bijhouden, en ook de uitgaven die het gehele jaar voorkwamen (bijvoorbeeld abonnementen, wegenbelasting enz.) Toen konden we bijvoorbeeld besluiten om het abonnement op de tv-gids op te zeggen. Misschien kom je nog wel een aantal dingen tegen die goedkoper kunnen, of die je helemaal kunt missen. Verder is het verkopen van spullen op marktplaats misschien een mogelijkheid om wat extra inkomsten te krijgen?
Gelukkig hebben jullie voor de ketel en de auto dus waarschijnlijk een lange tijd geen extra kosten. Of desnoods als het echt nodig is, de nieuwe auto (is ie echt nieuw of een goede tweede hands) verkopen en er een veel kleinere voor terugkopen? (dat zou dan weer schelen aan brandstof, wegenbelasting en misschien verzekering)

Succes met alles
Maxime

Tjonge dat is niet niks

Even zonder naam, wat erg wat jullie nu meemaken! Ik kan wat algemene tips geven maar ik weet niet of je dat al doet:
- alle tijdschriften en abonnementen en tv-gids opzeggen
- alle giften aan goede doelen opzeggen (komt wel weer in betere tijden)
- goedkoop boodschappen doen (goedkope supermarkten, markt)
- alleen het nodige met de auto doen (benzine is duur)
- bezoek kringloopwinkels, weggeefwinkels en www.gratisoptehalen.nl
- kijk of je goedkoper kunt bellen / internetten
- heb je verzekeringen die weg kunnen (all risk auto, doorlopende reisverzekering)
- laat overal vallen dat je kleding in de maten van je kinderen kunt gebruiken (ook hier)
Als ik nog wat weet, kom ik terug. Heb je (j/m?)kleding nodig in de maten 74 t/m 110?
Sterkte en succes,
Geerke

Goed budget

Wat afschuwelijk voor je zeg! Ik hoop dat je snel weer beter wordt.

Zoals eerder gezegd is het belangrijk een goede administratie te voeren. Misschien kun je een oproep doen aan Claudia om het beroemde Excel spreadsheet te ontvangen. Ik hou er zelf ook een bij, maar nog veel gedetailleerder.

Je moet een budget gaan maken op jaarbasis. Vervolgens kijk je per categorie hoe je eventueel kunt besparen. Bij de bieb zijn er wel boeken over te vinden bijv. van Marieke Henselmans. 95% van je uitgaven zijn voorspelbaar en voor die 5% overige uitgaven kun je een reservebedrag voor aanhouden. In het verleden is ons salaris ook eens behoorlijk gedaald, ik ben toen begonnen met het bijhouden van een administratie van onze inkomsten en uitgaven. Ik vond het heel gerustgevend te weten dat we in theorie konden overleven. Voor een heel groot gedeelte heb je het zelf in de hand. Het is ook goed een bedrag te budgetteren voor leuke dingen. Om bijv. een keer per maand met z'n allen naar de film te gaan oid. Verder wordt je ook creatief van geldnood. Er zijn heel veel manieren om plezier te hebben in het leven die geen geld kosten.

Succes!!!!

even zonder naam

even zonder naam

27-04-2009 om 16:05

Abonnementen enz

De tv gids is pas betaald dus daar hebben we even niet zoveel aan.
verder hebben we geen abonnementen.
Alleen wat sportclubs voor de kinderen die ik nog even niet op wil zeggen.
Auto is al tweedehands en niet erg duur.
Internetten zou ik naar kunnen kijken. Goede doelen daar gaven we al niet voor vast aan.
Kinderkleding heb ik gelukkig voor dit seizoen even genoeg. Overigens niet in maat 74 tot 110.

Ik denk dat we het echt bij de boodschappen moeten doen. We zijn gewoon gewend veel te veel uit te geven en voornamelijk te eten wat we lekker vinden. En daarbij bijna elk weekend wel een dagje weg zoals de bioscoop, de dierentuin het zwembad maar soms ook gewoon naar het bos ofzo.
Verder koop ik regelmatig iets voor de kinderen als ik bij het kruidvat ofzo loop.

amk

amk

27-04-2009 om 16:28

Luxe schrappen idd

bioscoop, eten wat je lekker vind, is een vorm van luxe.
Lekker eten hoeft niet duur te zijn.

Wat hier goed werkt is:
- het op is op principe,
- het of of principe; er komt of 1 zak chips, of 1 zak nootjes of 1 kaasje.
- een vast weekbedrag. Pin op een vaste dag in de week je week bedrag en doe daar alles van. Je zult merken dat je de eerste weken steeds te kort komt maar je leert al snel niets meer te kopen en 2x na te denken tot het eind van de week.
- maak een week menu waarin je dingen plant die lang houdbaar zijn en je kliekjes ook inplant
- laat je pin pas thuis behalve voor het pinnen van het week bedrag.

Afgaande op wat je zelf schrijft

Ga heel strak plannen voor het eten. Hou het zoveel mogelijk bij seizoensgroenten en schakel zonodig over op diepvries, dat is vaak goedkoper. Weekends thuisblijven, of alleen maar in het bos wandelen (bij huis, niet met de auto weg...). Ken je geocachen? Leuk goedkoop vermaak, heb ik nog niet zo lang geleden ontdekt In elk geval veel goedkoper dan bioscoop, zwembad, dierentuin of dergelijke uitjes.
En "gewoon regelmatig wat voor de kinderen kopen" loopt ook vaak veel meer op dan je denkt. Mijn eerste en belangrijkste tip: ga een kasboek bijhouden, tot op de cent. Dan zie je waar het geld blijft. Waarschijnlijk schrik je je helemaal het apezuur van bepaalde uitgavenposten.
En tenslotte natuurlijk veel sterkte met de situatie.

Bastet

Bastet

27-04-2009 om 18:00

Ach...

Wat vervelend dat je juist nu ook nog zo op de centjes moet letten.Maar echt,het kan best!!Waar doe je boodschappen?Een andere supermarkt kan tientjes schelen per maand.Hou bij wat je uitgeeft,vraag de spreadsheet van Claudia,en kijk eens in de bieb naar de boeken van Marieke Henselmans inderdaad.Wat hier al veel scheelt:chips en fris haal ik alleen in het weekend.Dat klinkt marginaal,maar juist dat soort keline dingen scheelt echt.
Groetjes en veel sterkte!
bastet

Gezond eten hoeft niet duur te zijn

Gezond eten hoeft niet duur te zijn. Als je seizoensgroenten neemt en eventuele diepvries (is niet ongezonder dan vers, wel minder smakelijk) in de aanbieding is het juist goedkoper. Vlees of vleesvervangers hoeven ook niet elke dag en als je een ovengerecht of éénpansmaaltijd kookt met een één of ander vleesproduct in stukjes eet je ook veel minder per persoon.
Doe één keer in de week boodschappen, maar wees flexiebel in je lijstje. Of je stelt het van te voren vast op eventuele aanbiedingen of je bekijkt dat ter plekke in de supermarkt. Wees ook flexiebel in je menu, als er restjes overblijven, vries die in of verwerk die in de volgende maaltijd. Hou goed in de gaten welke groentes en fruit het meest rijp zijn en zorg dat die het eerste opgaan.
Vermijd pakjes, zakjes en ingewikkelde recepten met ingrediënten die je daarna nooit meer gebruikt of een duurdere variant zijn zoals biv. bosuitjes terwijl een gewone ui en wat bieslook meestal ook prima volstaat.
Vermijd zoveel mogelijk om eten te halen/nuttigen buiten de deur. Zelf meebrengen is stukken goedkoper. Ipv bijv. patat halen, kun je zelf ook frites in de oven maken en ook zelf een pizza maken is niet moeilik en stukken goedkoper. Allemaal een ijsje eten op een tersjes is stukken duurder dan een familiepak ijsjes uit de winkel.
Leer in de winkel om bij de aankopen door je knieën te gaan. Op enkelhoogte staat vaak de goedkopere waar. Merkloos eten en huishoudspul is vaak net zo goed als wat wel een bekende naam heeft alleen betaal je niet zoveel extra voor de publiciteit en marketing.
Schrap impulsaankopen. Natuurlijk is even iets kopen bij het kruidvat voor de kinderen leuk, maar hoeveel tijd hebben ze er nou eigenlijk echt plezier van.
Uitpuilende kledingkasten zijn ook nergens goed voor. Mest die uit en als er kleding bij zit die nog goed is maar eigenlijk bijna nooit gedragen wordt kan dat zo marktplaats op.
Richt je verder op goedkope uitjes zoals wandelen en fietsen. Of soms kan een gezinsabbonement op één ding zo voordelig zijn dat je in 2 keer de kosten eruit hebt. Je hebt dan minder variatie, maar kun je wel het hele jaar/seizoen weg wanneer je zin hebt, vooral als het dicchtbij is.
Waarom kost je ziekte ook nog veel extra geld trouwens? Ik hoop dat dat niet voor één of ander alternatieve kuur of supplementen is, want als er nou iets is wat klauwen vol geld kost.
groetjes Jessica

Suzanne

Suzanne

27-04-2009 om 19:10

Mijn eerste gedachte..

Het eerste wat in me opkomt, bezuinig op die weekendjes! Bioscoop, dierentuin, enz. vind ik erg duur, bioscoop komen we niet meer, vaak veel leuke films op de tv en anders een dvd'tje huren. Bovendien komen er vaak nog kosten bij: popcorn of drinken in de pauze waar je je scheel voor betaalt. Wij proberen zoveel mogelijk 'autoloze zondagen' te scoren, gaan wandelen en fietsen, doen spelletjes thuis of kijken gewoon thuis een filmpje, boek lezen, enz. Scheelt je ook weer in je benzinekosten.
Boodschappen: ga eerst naar de Lidl of de Aldi en haal dan pas wat je daar niet kunt krijgen of wat je ergens anders lekkerder vindt. Weet natuurlijk niet hoe je het nu doet, maar ik haal steeds minder bij 'dure' supermarkten. Wees prijsbewust, kijk en vergelijk wat het bij de ene winkel kost en bij de andere. Al gaat het maar om een paar dubbeltjes, het loopt toch al snel op. Het meeste geld gaat trouwens niet op aan gezond eten, maar aan de ongezonde lekkernijen! Groente, fruit, zuivel, brood e.d. vind ik eerste levensbehoeften, koekjes, fris, chips, enz. niet!
Je schrijft: 'Verder koop ik regelmatig iets voor de kinderen als ik bij het kruidvat ofzo loop.'Kruidvat e.d. vind ik van die verleidelijke winkels, buiten de supermarkten om kom ik zo weinig mogelijk in de stad, kijk eens kritisch naar wat je er echt móet, wat niet beslist noodzakelijk is.
Overigens ook hier de regel: frisdrank en chips alleen in het weekend, doordeweeks gewoon limonade of thee, staat ze dat niet aan, kunnen ze water pakken. Zoons zijn 16 en 13 maar ze mekkeren er niet over. Sportclubs betaal ik van het geld van de kinderbijslag, komt bij mij op een aparte rekening binnen en is mijn 'reservepotje', alleen die sportclubs gaan er af (hier niet zo duur gelukkig) en als ze echt iets nodig hebben, het is mijn potje voor als de wasmachine kapot gaat of we echt geen geld meer hebben voor boodschappen.
Een site met heel veel tips: http://consuminderen.startpagina.nl/

Rafelkap

Rafelkap

27-04-2009 om 19:19

Markt

Misschien al genoemd hoor, maar groenten en fruit zijn het voordeligst op de markt. Daar moet je idd niet op bezuinigen en is ook niet nodig. Kant en klare drap is vaak veel duurder en ongezonder. Wat vaker geen vlees op het menu.
Uitstapjes met de kinderen? Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, als ze klein zijn is de kinderboerderij al heel leuk (gratis). Of wandelen. Of bij familie op bezoek, dat is toch ook een uitje.
Sterkte en maak er wat van!

even zonder naam

even zonder naam

27-04-2009 om 20:10

Reactie

Bedankt voor jullie reactie's
Ik zal inderdaad een andere supermarkt uit moeten zoeken. Ga nu naar de ah die vind ik het fijnst en zit bijna om de hoek.
De markt vind ik een goede tip. En ook de frisdrank kan minder. Vlees en vis eet ik bijna elke dag dus daar zal ik misschien ook wat aan moeten doen.
De uitjes daar moeten we echt mee uit kijken. Behalve die dierentuin want daar hebben we inderdaad een gezinskaart voor. Kost ons nog wel een parkeerkaart iedere keer.
Het kruidvat enz moet ik maar even helemaal niet komen.

even zonder naam

even zonder naam

27-04-2009 om 20:15

Jessicah

Nee hoor ik heb geen alternatieve behandeling. Extra kosten zijn vervoer naar het ziekenhuis voor bestralling 5x per week. Eigen bijdragen van de zorgverzekeraar 150 euro. Een pruik en doekjes als ik mijn chemo krijg (wordt maar gedeeltelijk vergoed) Nieuwe bh's enz enz

Verder geen suplementen of zo gekocht. Heb wel in een impuls een sapcentrifuge gekocht die ik elke dag gebruikt maar waardoor er wel veel meer fruit doorheen gaat. Die ik van de week op de markt gaat halen.
Ik wil juist meer fruit om beter door de chemo te komen.

Simpel

geen uitjes meer die geld kosten, zelf eten meenemen als je gaat wandelen in het bos. En als je nu heel veel uit geeft aan eten dan weet je toch hoe je kan bezuinigen ? En die kinderen hoeven toch niet telkens wat te krijgen ?

We halen hier voornamelijk boodschappen bij AH, en dan koop ik voornamelijk de aanbiedingen en ik koop ook regelmatig bij AH spullen met die 35% kortingsticker erop.

Verder de inkopper die ons altijd weer geld opleverd en bespaard: marktplaats en ebay. Als je wat goede spullen hebt van goede merken dan ben je het zo kwijt. Ik heb laatst wat te kleine kleding van mijzelf verkocht op ebay (wel designlabels) en dat leverde flink wat op.

Straks kunnen je kinderen met koninginnedag hun overtollige speelgoed verkopen, jullie je halve zolder leeghalen en heb je weer een klein appeltje voor de dorst.

Als je luxe leeft dan is het echt te doen om een periode van een jaar heel zuinig te doen. Een jaar lang geen kleding voor jezelf kopen kan best.

Bij ah

Je kunt best bij AH blijven kopen, maar om Manda even bij te vallen: probeer dan eens wat vaker een product met 35% korting te kopen, danwel voornamelijk spullen van Euroshopper te kopen. Daarmee win je al heel wat. Groente en fruit kun je inderdaad beter op de markt kopen. Ook een goede tip: maak een lijstje van wat je nodig hebt en houd je daar aan. Niet bezwijken voor verleidingen in de supermarkt. En verder: ga rekenen. Ik heb nu zo vaak gezien in supermarkten dat er een gewèldige aanbieding leek te staan, terwijl een ander merk voor de reguliere prijs nog steeds goedkoper was.

En...

Informeer eens bij je ziekenhuis of er een regeling is om in de parkeerkosten tegemoet te komen. Het scheelt mijn dierbaren bakken vol geld!

Jippie

Jippie

27-04-2009 om 21:37

Autokosten

"Kost ons nog wel een parkeerkaart iedere keer."

En autokosten dus. Vergeet die ook niet elke keer mee te rekenen!

Nivea

Nivea

27-04-2009 om 22:28

Tips

Heel veel sterkte!

Probeer een lijstje te maken met leuke uitjes voor weinig. Volgens mij zijn je kinderen nog klein. Wij vinden de dierentuin ook erg leuk, maar de kinderen vinden de kinderboerderij in een ander dorp al een hele belevenis. 's Avonds niet warm eten maar een stuk fietsen en dan picknicken met stokbrood, fruit, kippenpootjes, etc is een groot feest. Met een bal naar het bos, open dagen van politie en brandweer, buurthuisdingen, dvd-tje huren, tentje opzetten in de tuin, speeltuintje in een wijk verderop, etc. Wij gaan regelmatig uit eten maar eigenlijk vinden de kinderen gourmetten of zelf een pizza versieren net zo leuk.
Ik kan zo een lijstje maken met leuke dingen die bijna niets kosten en zeker voor kinderen heel erg leuk zijn.

Qua kadootjes kun je misschien op 30 april je slag slaan? Of op Marktplaats? Het is echt niet erg dat het cadeau dit jaar iets goedkoper is dan de voorgaande jaren. Qua kadootjes voor volwassenen; iedereen snapt wel dat je het even wat minder hebt. Geeft écht niets. Iets zelfgemaakts (kaart, appeltaart, jam) is vaak mooier dan het duurste kado.

Qua boodschappen denk ik dat je best wat kunt besparen en toch gezond kunt eten. Ik denk dat ik het meeste zou besparen door alle ongezonde dingen weg te laten. Stamppot is gezond en kost weinig. Ik haal alle toiletspullen bij de Action. Net als sokken, knutselspul, etc.

Ik gun je een vakantie van harte. Als je al geboekt hebt moet je zeker gaan. Als je nog niet geboekt hebt kun je misschien kijken of het dit jaar een keertje goedkoper kan. Dichterbij, net wat korter, etc.

Weet iemand hier misschien of die extra kosten (bijhouden!!!) nog verrekend kunnen worden met de inkomstenbelasting?

Nanna

Nanna

28-04-2009 om 00:13

Vergoeding

Heb je bij de zorgverzekering gevraagd of je 'n vergoeding voor de reiskosten kunt krijgen? Hier gewoon basisverz. en wel vergoeding reiskosten voor bestraling. Was niet veel maar alle kleine beetjes helpen. Vlees is duur, dat eten we een stuk minder. Groente en fruit, niet te exotisch, valt meestal mee. Ik koop 80% van de huishoudboodschappen bij de Aldi (voorheen AH) en het scheelt echt veel in wekelijkse uitgaven. Iedereen in huis leren: lampen uit - een handdoek kan best twee keer gebruikt worden - en bovenkleding hoeft ook niet dagelijks in de was, zonder vlekken dan buiten luchten.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-04-2009 om 01:04

De beste tips zijn al gegeven

ik voeg er dus alleen aan toe dat ik je veel sterkte wens. Probeer je je er niet al te druk om te maken. Je hebt je energie nu voor iets anders nodig.

Aanvulling goedkope uitjes

Nog een aanvulling op de goedkope uitjes.
Ga naar het vvv in je woonplaats of kijk op hun site en bekijk wat er allemaal te doen is in je woonplaats. Eventueel voor uitjes wat verder weg kun je ook kijken in plaatsen rondom je woonplaats.
Let op allerlei aktiviteiten die georganiseerd worden door verenigingen (sport, schouwburg, toneel, muziek, kinderboerderij, koetsen, paarden, speeltuin) en bekijk wat ze kosten (vaak niets, of kleine bijdrage) en daar pik je wat uit wat voor jullie leuk is. Let ook op b.v. politie/brandweer en op museumdagen. Wij gaan bijna elk weekend wel 'gratis' uit, we bezoeken een museum dat zoveel jaar bestaat of een koetsenrit (staan langs de weg) of een muziekoptreden van de plaatselijke muziekschool of de opening van het seizoen door de schouwburg of 'opa klarendag' etc. etc.
Ik merk dat vooral ouders van kleinere kinderen hier soms amper weet van hebben. Mijn buurvrouw gaat geregeld mee met mij....op mijn initatief dan wel, want zelf heeft ze er geen idee van en als ik er dan mee kom vindt ze het hardstikke leuk.
Van de week heeft jongste een 'sportdag' van een aantal verenigingen samen (met eten en al, gratis!) en oudste bezoekt de sportschool (open dag) met haar vriendin. En we gaan nog naar een stadje hier verderop want daar wordt koninginnedag uitgebreid gevierd, met de trein dat wel. We hebben (ook via internet) een speciale aanbieding gevonden waardoor we voor 10 euro als gezin er heen kunnen (en terug) en dat is goedkoper dan met de auto (+parkeren).
We nemen broodjes mee en drinken en maken er een leuke dag van. Toch hardstikke leuk? een broodje in de trein? Vinden mijn kinderen wel...en daar is zelfs een puber bij, maar die gaat ook nog graag mee.
Meestal maken we amper iets op bij zo'n uitje. Hoogstens drinken we ergens wat. Of eten een ijsje.
Dus zoek alternatieve uitjes. Ik denk dat je het best kan gebruiken als je onder behandeling bent en je 'goed' voelt kan het erg prettig zijn afleiding te hebben en wat leuks te doen.
Groeten albana

Belasting / toeslagen!

Een deel van jullie inkomen is weggevallen en je hebt ziektekosten. Ik weet niet wat het inkomen van je man is, maar ik zou even goed kijken naar de mogelijkheden voor extra belastingteruggaaf/toeslagen.
- algemene heffingskorting (krijg je in ieder geval voor zover je die nog al niet "gebruikt" hebt)
- (meer) zorgtoeslag
- (meer) kindertoeslag
- aftrek ziektekosten (goed de kilometers+parkeergelden schrijven)

En andere tips zijn (deels al genoemd):
- Laat de "kleine kadootjes" voor de kinderen lekker in de winkel liggen (scheelt ook veel bende in huis).
- En mocht er één jarig zijn in jullie eigen gezin: koop voor de kinderen maar eens een half zo duur kado, en geef elkaar alleen een kleinigheid. En geef geen grote dingen aan familie/kennissen.
- Niet op vakantie gaan.
- Ga eens door je knieën bij de AH, en een paar appels kosten net zoveel als een zak snoep.
- Een dagje bos is ook leuk.
- Neem zelf broodjes/drinken mee naar het ziekenhuis, en ga NIET naar de shop in de hal!!!
- Vraag bij het ziekenhuis of er mogelijkheden zijn voor de parkeerkosten (toen onze jongste twee na hun geboorte 2 maanden in het ziekenhuis hebben gelegen, kreeg ik ook een speciaal kaartje waarmee ik gratis kon parkeren).
- Verkoop spullen op marktplaats.
- Wat voor een hypotheek hebben jullie? Is een tijdje niet aflossen een mogelijkheid?
- En kijk eens naar je gasverbruik. Door je nieuwe ketel verbruik je waarschijnlijk minder en krijg je aan het eind van het jaar een mazzeltje.

Alles is al genoemd zo'n beetje

* idd goedkope winkels, Aldi, Lidl, Jumbo, AH euroshopper.
* kijken bij ziekenfonds, extra vergoedingen voor auto en parkeergelden zkhs.
* ANWBZ zit daar nog iets ?
* Als je onder grens komt van inkomen heb je vaak bepaalde rechten op tegemoet komingen via gemeente. Als je elke maand minder overhoud
Inkomen - alle vaste lasten = 250 1ste persoon + 50 pp elk persoon meer = ?? per maand. Zit je eronder zou je misschien in aanmerking komen voor hulp via bijv, voedselbank.
Zijn maar suggesties.
500 euro per maand is natuurlijk erg veel, heb het aan de lijve ondervonden, mijn inkomen van ongeveer zelfde bedrag een half jaar te moeten missen. Meteen een forse aanslag op onze spaarpot. Nog steeds nadelen van. En ook hier voorzichtig met uitstapjes ed.
Maar 30 april komt eraan ! Kids kamer laten opruimen, spullen die niet meer nodig zijn, overbodige dingen die al tich jaren in de kast liggen, oude te kleine kleren hup weg. Alles is leuk meegenomen. En levert dan misschien een extra voor de spaarpot op of voor dagje weg.
Rymcke

prulleke

prulleke

28-04-2009 om 10:25

Nog een simpele besparing op de boodschappen

Er zijn al veel tips gegeven hierboven die ik ook gebruik en zal het niet nog eens gaan herhalen.

Wat ik buiten bovengenoemde tips zelf nog heb gedaan is een klein stukje tuin (gewoon een stuk border) samen met de kinderen ingericht als kruidentuintje.

Scheelt stiekem toch wat geld.

Bij de lidl koop je ongeveer voor € 0,50 cent bieslook,basilicum, peterselie etc. en die zet je in het voorjaar een aantal in je tuin. Hier groeit het geweldig goed en je hoeft niet voor elk gerecht een duur zakje bij de AH te kopen.

Zo hebben we nu ook rucola sla (ook in pot te koop bij lidl) in de tuin staan en die groeit ook als kool.

De kinderen vinden het leuk om (hun) tuintje bij te houden en ik heb toch weer wat bespaard op deze manier.

Verder wil ik je heel veel sterkte wensen

Suzanne

Suzanne

28-04-2009 om 12:41

En natuurlijk heel veel sterkte!

Had natuurlijk helemaal bovenaan moeten staan! Heel veel sterkte met deze rotsituatie. Echt beroerd dat je dat geld net op dit moment ook nog moet missen, kun je er net bij gebruiken *not*!
Op vis zou ik trouwens in jouw geval niet teveel bezuinigen, dat levert je ook weer veel bouwstoffen op die je niet in andere levensmiddelen terug vindt. De ene vis is wel weer een stuk duurder dan de andere.
Een boodschappenbriefje maken en je daaraan houden wil ook erg helpen, dan laat je gemakkelijker liggen wat je niet nodig hebt. Boodschappen doen na het eten, niet ervoor. Kinderen en man thuis laten als je boodschappen gaat doen, die willen altijd de leukste, lekkerste, meest overbodige dingen in de kar mikken.
Weet niet hoe oud je kinderen zijn en of het jongens of meisjes zijn, maar een heel leuk gratis uitstapje is ook een kijkje nemen bij de training van een bekende voetbalclub. De trainingstijden en plaats van training kun je vaak op internet opzoeken of anders even bellen, na de training is er meestal tijd voor handtekening en op de foto met je favoriete speler. Thuis op een zondagmiddag koekjes bakken is ook altijd een succes.

anna

anna

28-04-2009 om 13:31

Knuffelborst.nl en amazones

Ik wens je heel veel sterkte! Er komt veel op je af, neem het stap voor stap.

Kijk voor meer info op www.de-amazones.nl. Site van lotgenoten, zij kunnen je vast verder helpen met al je vragen over onkostenvergoedingen. Ook daar zitten vrouwen die financieel een flinke stap terug moeten doen, of al jaren op een bijstandsniveau leven....

www.knuffelborst.nl. Een aanrader voor als je borstkanker hebt en krap bij kas zit.

Prothese bh's hebben ze bij de hema, mooi, goed en niet duur.

Ik kreeg heel veel terug van de belasting, iid alles opschrijven, elk verbandje, elk zalfje, eigen bijdrage pruik, alle kilometers, ook voor de bestraling, alle afspraken in het ziekenhuis. Je kan bij het ziekenhuis alle afspraken uit laten printen aan het eind van het jaar.

En wat hier al gezegd is, gratis uitjes in het weekend, ga het bos in , speeltuin, zelf broodjes en drinken en snoep meenemen, thuis een film kijken, spelletjes doen enz.

Dat je gezond wilt eten begrijp ik, alhoewel ik in de tijd gewoon patat en chips en noem maar op at, ik was al blij dat ik ergens trek in had, dus was dat een zak drop, dan nam ik een zak drop. Groente en fruit is goed en goedkoop bij de Lidl. Kwam laatst heel goed uit de test. Daar hebben ze ook heerlijke verse fruitsapjes. Drink veel groene thee, is goed!

even zonder naam

even zonder naam

28-04-2009 om 15:34

Reactie

Bedankt voor al jullie tips. Veel dingen kan ik gebruiken. Ik heb inderdaad mijn heffingskorting aangevraagd maar dat duurt even.
Mijn man verdient redelijk en we komen gelukkig niet in aanmerking voor de voedselbank. We hebben gewoon de laatste tijd te veel geld uitgegeven en we moeten onszelf gewoon aanleren om minder geld uit te geven.
Er zitten leuke tips bij voor uitjes. Mijn kinderen zijn 6 en 8. Maar vinden nog heel veel leuk. We maken echt niet alleen maar dure uitstapjes.
Ik heb de belasting er op nagekeken en ik kan inderdaad wat kosten terughalen(dit jaar voor het laatst)
Vakantie hebben we al geboekt (in nederland) Maar we hebben een afspraak met het park dat we dit tot een week van te voren kosteloos kunnen annuleren. Dit laten we dus nog even staan.
Van veel dingen weet ik wat ik verkeerd doet ik moet me eigen gewoon aanwennen om beter op te letten wat ik koop. Zo vind ik het leuk om te koken met veel ingredieenten en maak ik er ook nog een salade bij. Nu heb ik voor de hele week gewoon aardappels met groente gehaald zonder salade en morgen eten we pannenkoeken. Kinderen ook weer blij.

even zonder naam

even zonder naam

28-04-2009 om 15:36

Anna

Bedankt voor de links Amazones kon ik al maar knuffelborst had ik nog nooit van gehoord. Daar ga ik zo even naar kijken.

Misschien

is het handig om eerst eens uit te rekenen hoeveel je overhoudt en daar een plan om heen te bouwen ?

En dan kijken wat je moet gaan laten om rond te komen. Dan weet je ook precies wat je per week aan boodschappen kwijt mag zijn.
Ik vergeet helemaal je heel veel sterkte, vechtlust en veel beterschap te wensen, bij deze !

Ik vergeet

helemaal je heel veel sterkte, vechtlust en veel beterschap te wensen, bij deze !

Heidi

Heidi

29-04-2009 om 10:24

Viva la donna

Ik wil je ook veel sterkte wensen tegen die @^&$#$ziekte, ik zat vorig jaar (bmhk) in dat schuitje maar ben er ook uitgekomen. Jij ook hoor !!!!!

Nog een tip, 29 mei is het Viva la donna dag, dan kun je kosteloos (degene die zich daar voor op hebben gegeven) naar de kapper, schoonheidsspecialiste oid...
Even opzoeken wie er aan deelneemt. Laat jezelf maar goed verwennen. Dit is voor vrouwen die kanker hebben of hebben gehad.

Gr Heidi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.