Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Shifra

Shifra

16-05-2010 om 08:50

Met de auto fietsen vervoeren welke keus maken?

Hoi medeouders

ik ben bezig te scheiden en moet nu ook gaan bekijken welke tweedehandsauto ik wil gaan aanschaffen voor de komende tijd.
Ik heb 2 pubers, 12 en 15 jaar oud, die binnenkort ook wel meer zullen uitgaan en wegzijn.
Ik verwacht dat er nog wel menig moment zal komen dat ik hen ergens midden in de nacht met de fiets op zal moeten halen( we wonen redelijk afgelegen, sommige vriendjes wonen ver weg) , het is dus handig dat ik me erop voorbereid dat ik met de auto fietsen kan gaan vervoeren.Ik heb ernstige rugklachten dus de kinderen moeten die fietsen dan zelf optillen-.
Ik vraag me nu af of ik een auto moet zoeken met laadruimte achterin, of gewoon een twinny-load moet aanschaffen , zo'n ding die achter je auto hangt waarop je fietsen kan hangen.
Die auto's met laadruimte achterin lijken me ook wel praktisch als je met vakantie gaat.
Mijn budget voor een auto is nu ong 5000 euro....
ik hoor graag jullie meningen en ervaringen!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

16-05-2010 om 10:06

Eenvoudige drager van halfords

Ik dacht dat dit ding ongeveer 15-20 euro kost. Het is een soort klem voor op de trekhaak. Het is heel eenvoudig op de trekhaak te zetten zonder zwaar te tillen of in een moeilijke houding te moeten.
Je hangt vervolgens de fiets eraan. Dat kunnen je kinderen zelf doen. Vervolgens span je de fiets met een spanband vast. De eerste keer is dat even rommelen maar al snel krijg je daar een routine in (altijd zelfde methode) en dan is het zo gebeurt.
Bij Halfords noemden ze dit rek een thuiskomertje, precies bedoeld voor even snel een fiets vervoeren. Er kunnen twee fietsen op.
De klep van de auto kan niet meer open als het rek erop staat. Maar dat hoeft meestal ook niet tijdens dat korte ritje.

Belangrijkste bij de aanschaf van een tweedehands auto is dat een trekhaak op zit.

Vera*

Vera*

16-05-2010 om 10:17

Zoiets

Zoiets is heel handig (Annet bedoelt dezelfde)
http://www.halfords.nl/shop/auto-accessoires/fietsendragers/218702
Je kunt hem gewoon achter in de auto laten liggen en je zet hem zo op de trekhaak, weegt ook niet zo veel als een twinnyload. Wij hebben al bijna 30 jaar een eenvoudiger model (niet van Thule) en die ligt nog steeds in de auto. Wij hebben aan de buizen cv-isolatie gedaan tegen het butsen.

Shifra

Shifra

16-05-2010 om 10:37

is waar Pelle, zo'n ding is errug zwaar.Helemaal vergeten te bedenken.... En er passen ook maar 2 fietsen op, bedenk ik me nu pas.Ik vind eens kunnen fietsen met beide kinderen eigenlijk ook wel leuk idee voor een vakantie. Of zij dat leuk vinden weet ik eigenlijk (nog )niet.
Maar als ik zo'n ding koop is een Hallforduitgave dus ook wel een geschikte optie,begrijp ik nu.
groet van Shifra

Shifra

Shifra

16-05-2010 om 10:38

En ...

een trekhaak !

Ja trekhaak!

Toen wij onze auto kochten vond ik trekhaak nog niet zo belangrijk. Maar nu begin ik m door dat puberophalen wel te missen! 1 puber en fiets erin kan nog (fiets gewoon achterin, bank plat) maar zodra het er meer worden (vriendin ofzo) past het al niet meer.
En dat is wel eens lastig. We hebben gedacht er 1 onder te laten zetten, maar omdat we eigenlijk al een tijdje uitkijken voor een nieuwe-andere is dat ook een beetje overdreven voor die korte tijd dat we m waarschijnlijk nog gebruiken.
Maar voor mij staat vast, de volgende is met trekhaak! En dan zo´n lichtgewicht rek van halfords.
groeten albana

Vera*

Vera*

16-05-2010 om 11:08

Shifra

Haha, zonder trekhaak kom je inderdaad niet ver met onze oplossingen.

tonny

tonny

16-05-2010 om 11:51

zonder trekhaak begin je niet veel begrijp ik.

Vrienden van ons hebben een Fiat Doblo, daar passen fietsen achterin. En het is vast ook een voordelige auto, daar letten ze altijd op.

Zelf heb ik zelden tieners met fietsen opgehaald (en we hebben ook geen trekhaak), ze bleven óf ergens slapen óf ze kwamen met elkaar op de fiets naar huis, middenin de nacht. Dat was vanaf 16 jaar, daarvoor mochten ze niet uit.
De enige keren dat het wel gebeurde was het een kwestie van achterbank plat en fiets erin frommelen... (in een Toyota Corolla)

Succes met alle overwegingen!

Shifra

Shifra

16-05-2010 om 12:37

Nou...

zo'n fiat doblo lijkt me ook wel wat nu opeens.Foto's op internet hiervan bekeken. Misschien wel wat groot, voor 3 personen. Aan de andere kant...er gaan ook regelmatig vrienden/vriendinnen van de kinderen mee,net als bij Albana.
Is misschien ook wel handig die ruimte dus.
En de fiets van mezelf overal naar toe mee kunnen nemen is ook wel handig....
groet van Shifra

Shifra

Shifra

16-05-2010 om 14:25

Jemig die ingebouwde...

trekhaak, dat lijkt me super zeg. Geen geklooi met dingen erop monteren enzo.

Reislustige puber

dat opgehaal van puber en soms dus vriendinnen komt alleen voor bij calamiteiten...,lekke band, trein rijd niet (komt hier véél voor) en als er wel een bus komt i.p.v. trein mag de fiets weer niet mee (ook niet als je wel een kaartje voor de trein hebt extra duur want fiets moet mee...gggrrr stelletje afzetters!!!!) en dat puber reislustig is, is niet zo erg, maar je fiets slijt er behoorlijk van! Puber fietst zo 30 km om bij vriendin op bezoek te gaan...voor een paar uurtjes...pff no problem voor puber. En dan pakt ze de trein terug mét toeslag voor fiets als het donker is. Hoorde dit weekend van fietsenmaker dat helaas pindakaas haar buitenbanden alweer versleten zijn, oftewel opgefietst en dat terwijl ze er nog geen jaar opzitten en het écht kwaliteitsbanden zijn. Maar gezien haar kilomtertrappen en dagelijkse schoolgang van zo'n 13 km heen en terug is dat ook wel logisch en als je dan in weekenden er ook nog 's zoveel mee heen en weer trapt, tsja...
En dat gaat allemaal prima, zolang alle vervoersmogelijkheden maar meewerken. De trein dus niet. Ik heb er al stampij over gemaakt...ik vindt dat als je betaald hebt en je rekent erop dat je met de fiets terug kan ze je niet mogen laten staan als er dan een bus komt...dan zetten ze die fiets maar in de bagageruimtevan de bus. Maar nee...je kan je geld 'terug vragen' en ze laten je zo staan...ook als je 16 bent en een meisje en het is al midden in de nacht. Of je moet je fiets laten staan natuurlijk...maar die moet je weer ophalen en hoe kom je dan weer daar? Dat kost ook weer geld...en nou ja jullie snappen het.
Dus de grootste reden dat wij wel eens puber+ fiets+ vriendinnnen moeten ophalen is die geweldige openbaarvervoerder hier die van die achterlijke regels bedenkt en z'n eigen klanten laat stikken.
(zo, ik heb gezegd!)
groeten albana

rosa

rosa

17-05-2010 om 08:07

Clip on

Ik heb een fietsenrek zonder trekhaak en het bevalt me uitstekend. Het is een Thule clip on. Past op een hatchback auto. Kost wel ongeveer 120 euro nieuw.
Je klemt 'm boven in het scharnier van de achterklep en onder tussen de achterklep en de auto. Er passen 2 fietsen op. Als je de 'high' versie neemt zie je ook nog prima de achter- en remlichten en heb je geen verdere aanpassing aan je auto nodig.

rosa

yadira1980

yadira1980

17-05-2010 om 09:54

Halfords thuiskomertje

is echt alleen voor korte ritjes bij uitzonderingen bestemd! je nummerplaat is namelijk na het plaatsen van dit ding op je trekhaak, niet meer zichtbaar, en dat is bekeuring-waardig! alleen in uitzonderingssituaties mag deze dan ook gebruikt worden (dus kind met lekke band oid moeten vervoeren binnen 5 km!)

enne, misschien een idee... als je op vakantie gaat, huur dan gewoon fietsen ter plaatse. dat kost vaak niet zo heel veel, en het scheelt je de aanschaf van een fietsendrager, een hoop gesjouw, en de keus van wel of geen trekhaak

Puck

Puck

17-05-2010 om 13:00

Yadira

Klopt wat je zegt. Maar je kunt eenvoudig een witte nummerplaat bij laten maken en die dan op de fiets monteren. Heb je in ieder geval nog wat. Maar er komt ook bij dat je verlichting ook niet meer goed zichtbaar is dus in het donker rijden is er ook niet meer bij.
Die thuiskomertjes zijn heel makkelijk maar idd alleen voor nood.

Shifra

Shifra

18-05-2010 om 09:57

Nou

ik begrijp dat een thuiskomertje zo zijn beperkingen heeft. Ik ben hartstikke blij met jullie tips, sowieso.
Fietsen huren op vakantie is eigenlijk ook wel een goeie,vooral voor de kinderen.Ik heb zelf alleen een fiets nodig die redelijk aangepast is, ivm mijn rugklachten.Speciaal zadel enzo.Die wil ik dan wel meenemen. Dit realiseerde ik me pas nadat ik jullie reakties las,zo zie je maar hoe helpend dit is.
Ik ga denk ik eens langs een fiat garage om te kijken of mijn fiets echt in zo'n doblo auto past.
groet van Shifra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.