Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Messen slijpen

Ik heb een aantal goede keuken/koksmessen, die na veelvuldig gebruik eigenlijk aan een echte slijpbeurt toe zijn. Maar waar laat je zoiets doen? Als ik google op messenslijperij oid krijg ik nauwelijks hits...
Wel een 'horeca-slijperij' gevonden in Hendrik-Ido-Ambacht maar dat is voor mij aan het andere eind van het land.
Wie weet er een goede slijperij in de regio Deventer/Zutphen/Apeldoorn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

08-04-2009 om 07:01

Vragen

Is er een restaurant in de buurt of eentje waar je zelf regelmatig komt? Vraag hen waar ze hun messen slijpen.

Vera*

Vera*

08-04-2009 om 09:00

Aanzetstaal

Koop een aanzetstaal, lijkt een beetje op een dolk, en je kunt zelf je messen slijpen.

Verschil aanzetten en slijpen

Met een aanzetstaal hou je je messen scherp, met slijpen maak je ze weer scherp. Klein verschil, wel van belang.

Triple

Triple

08-04-2009 om 22:23 Topicstarter

Aanzetstaal

Ik heb inderdaad een aanzetstaal, maar af en toe moet je je messen ook echt slijpen!

Mathilde

Mathilde

10-04-2009 om 10:36

Slijpsteen

Mijn man (scherpe messenfetisjist haha) gebruikt hiervoor een speciale slijpsteen, verkrijgbaar in duurdere keukenwinkels. Het is een rechthoekig plat stuk steen met twee verschillende kanten (grof/fijn), ongeveer zo groot als je hand. Je moet 'm een nachtje in water laten weken en dan kun je je botte messen er vlijmscherp mee slijpen (veel water gebruiken en schuin over de slijpsteen halen in 1 richting). Hij waarschuwt me altijd als hij dat heeft gedaan .
Slijp ze, Mathilde

Katja

Katja

11-04-2009 om 01:16

Heel makkelijk...

... ik heb een messenslijpapparaat (van de blokker?) je haalt je messen er een paar keer doorheen en ze zijn weer scherp. Ik gebruik 'm bijna dagelijks en zelfs de meest goedkope mesjes van de xenos worden er vlijmscherp mee!
Katja

Triple

Triple

11-04-2009 om 22:04 Topicstarter

Dank

Bedankt voor jullie tips maar ik ga toch op zoek naar een professionele slijper. Ik ga eens vragen bij goede kookwinkels hier in de buurt.

Pollewop

Pollewop

14-04-2009 om 16:58

Vraagje over aanzetstaal

Ik heb een duur Zwilling-mes en een aanzetstaal, maar.......ik heb geen idee hoe ik dat ding moet gebruiken!! Wie kan mij instructies geven of weet een goede site met instructies?

~~esther~~

~~esther~~

14-04-2009 om 17:09

Aanzetstaal

Hier staan instructies (klik op informatie aanzetstalen): http://www.hollandseslijpservice.nl/informatieslijpen.php?submenuid=8f0c936a284fbbfdf08

Pollewop

Pollewop

16-04-2009 om 14:57

Esther!

Heel erg bedankt, dat was precies wat ik zocht!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.